Wednesday, January 25, 2017

SUSUN ATUR :: Ada apa dengan belakang SOFA..??


tah kemana semangat nak hapdet blog tah...
pagi2 selalu on lappy..dengan niat dapat lah update sikit..
tapi lepas buat kerja..terus malas..
selalu konon2 kata.. petang2 sikit lah update blog
time anak2 dah kenyang makan..
dah rileks2 tengok tv ker tido ker..
tapi.. nan hado jugak..huhu
dari hari ke sehari..
sampai ni dah nak masuk rabu dah..
macam tu lah setiap kali pon..
n fact.. dah nak akhir bulan..since 2017 baru berapa ketul jer entry aku..
oohh tak...tak... 
aku tak pernah berazam tuk jadi blogger tegar kental jiwa raga update blog setiap hari...
dapat ingat password blog pon dah cukup bersyukur.. eeaahh..ko paham ke paham ni.. bahahaha..




berbalik tajuk...
saja2 nak fokus cerite pasal belakang sofa...
aku teringat kawan aku datang rumah..
tengok susun atur perabot aku [sofa] yang tak rapat kat dinding
die cakap "kalau laki aku ni..tak dapat lah nak buat macam ni.. semua die nak rapatkan ke wall.. nak kasi luas"
merungut laki die tak nak bagi kerjasama menghias rumah
hahaha.. paham..paham...




perasan tak korang kalau tengok ID sesetengah rumah..
sengaja perabot tak di rapatkan ke dinding..?? 
kalau rumah tu luas.. akan nampak kat tengah2 halam jer perabot nya..
dalam kedudukan setempat..eeaahh..macam belajar geografi pulak.. heheh..
kire ada access masuk ke ruang tersebut dari sudut2 lain..
kau dapat bayangkan tak aku cakap ni..
ok.. jap aku kasi contoh






perhatikan gambar ni.. tengok macamane sofa dan perabot2 lain di susun kat tengah2 [bukan rapat ke dinding]


dan kat tepi2 dinding..
akan ada perabot2 lain macam kerusi tambahan..
yang tak 'mengadap' pada perabot tersebut pon..
maksud nya..bukan semua perlu di letak depan mata..depan sofa..
peratikan gambar kat atas tu.. konsol table dan cermin berada kat belakang sofa..
tetap nampak menarik dan cantik kan..
walaupon kalau tengok..ruang tak lah besar mana pon.

biasanya dekorasi macam ni senang kau boleh tengok pada lobby2 hotel mewah..
susun atur tu..lebih kurang bentuk 'pulau'
nampak seperti satu2 ruang khas..
dan boleh di aplikasikan pada susun atur perabot rumah jugak..
bergantung pada saiz bentuk dan fungsi ruang tau jugak..
biler kate menghias rumah.. susun atur perabot pon kene amik kire..
jangan men tibai jer ko letak mana..
susun atur ni membantu memberi impak pada satu2 ruang..pada dekorasi rumah jugak
contoh.. supaya kedudukan sofa-meja-ruang tak berada terlalu jauh antara satu sama lain
atau mungkin mengelakkan ruang terlalu 'terbuka'
yang mana.. boleh di jadikan sebagai 'pembahagi ruang' jugak..

ok.. aku saja nak borak secara general..
tuk rumah aku sendiri lah senang cerita..

kau tengok gambar tu..
ada satu ruang yang sangat sikit antara sofa dan tingkap
memang sengaja aku buat

untuk sesetengah orang..mungkin pikir..
kalau rapat kan terus ke dinding kan lagi senang.. lagi luas..
bukan boleh buat apa pon dengan ruang yang kecik tu kan..
dan bukan laluan utama pon kan..

tapi..antara bende yang korang kene amik kire kenapa perlu ada jarak/ruang tersebut
salah satu nya.. kene amik kire kedudukan tingkap kat belakang sofa tu sendiri..
dan penggunaan langsir jugak..

secara peribadi..
memang saja aku bagi ruang belakang sofa senang aku nak lalu lalang setiap kali nak bukak tutup tingkap..
aku rasa..lagi senang kerje aku..

aku memang jenis bangsa.. bangun pagi2..mesti bukak tingkap dulu..
aku tak suka rasa 'terperap' since aku banyak habeskan masa duduk kat rumah..
dan walaupon aku tak lah duduk kat bawah ni setiap masa pon..
tapi..mesti bukak..setiap pagi..termasuk lah tingkap dapur..bilik2 atas bawah..
kasi flowy angin sikit dalam rumah..
so..bukan semata sebab cantik jer..
tapi nak kasi mudahkan pergerakan...

lagi satu.. aku tak nak ada 'gangguan' pada langsir aku tu jugak..
kalau sofa rapat ke tingkap..kene langsir..
aku rasa macam tak guna jer aku pakai langsir labuh2 macam tu...hahaha..
lagi satu.. tak nampak lah impak ketinggian pada tingkap tu sendiri kan..
[tips nak kasi rumah nampak luas dan tinggi-pakai langir dari ceiling hingga lantai]
so..kalau tertutup ngan sofa.. penyek langsir i olls..apa kejadah nya pulak kan..
aku memang tak boleh tengok langsir terikat2 macam sanggul..terpeleot ker..
tak suka langsir kalau aku tersepit.. tak 'bersusun' elok2 lipatan nya tu..
nanti rasa macam tak kemas jer kat mata aku ni..
jadi.. tu pasal aku memang sengaja jarakkan walaupon sikit tuk ruang pada langsir tu sendiri..
[walaupon anak2 lagi mudah nak masuk ruang ni main langsir]
tapi so far..aku takde masalah akan hal tu..

lagi mudah aku nak 'uruskan'..
kasi nampak kemas jer selalu..elok terletak giteewww...






kalau contoh macam kat belakang konsop table / wings chair tu..
di sebut jugak sebagai feature wall...
bukan laluan untuk berjalan..
takde masalah pon tuk perabot d rapatkan ke dinding..
biasanya orang letak perabot2 lebih besar macam rak tv.. dan tv tu sendiri..
jarang2 lah orang letak tv kat tengah2 halam.. hahaha..
so.. tu aku cakap... as long as bukan laluan untuk berjalan..
so kat situ takde masalah nak rapatkan perabot kat dinding..





lagipon sebenarnya...kalau korang jenis concern terlebih macam aku ni..
lagi senang nak bersihkan ruang2 tersorok/sempit/tersepit dengan susun atur macam ni...
bawah langsir [labuh]..tepi2 wall..sudut.. adalah tempat paling mudah perangkap habuk..semut bersarang..taik cicak berkumpul..
jadi.. biler ada jarak ruang macam ni..senang lah aku nak sapu ker..vacuum celah2 ni..
nak mop pon takde masalah...
tak yah nak alih2 perabot setiap masa..
aku sendiri nak masuk celah2 pon takde hal kan..

and since..orang2 dalam rumah ni..tersangat lah sensitif dengan habuk..[abah sado dan anak2]
jadi.. memang part tu aku agak concern..
dan sesuai lah pulak ngan perangai aku sendiri kan..
walaupon tak nampak..tapi tak boleh di biarkan..
kalau tak di bersihkan..nanti aku mesti akan terbayang2 akan habuk kat celah2 tu..
imiginasi tinggi pon payah jugak..hahaha..
walaupon kate tak nampak sekali pon..!!
tapi..terbayang pon aku dah rimas dan rasa berabuk..rasa tak bersih rumah aku..
jadi.. biler susun atur macam ni.. bukan setakat nak cantik jer..
tapi nak kasi senang kerja rumah ahkak diknon...
senang nak nampak sampah...
lagi lah ngan anak2 kecik aku ni..
ada jer menan die terselit bawah sofa...
seminggu sekali buat..berbatang2 color pencil aku jumpa dan kutip..pffttt..
kalau korang buat macam ni..
anak2 buang plastik roti pon senang kau nak jerkah sebab senang nampak..
macam aku.. bahahaha..

haaa... ni antara sebab2 peribadi utama nya kat aku sendiri yer..
lain orang..lain konsep nya giteeww..
ikut korang la suka macamane kan..
rumah korang....





lagi satu..selain faktor kedudukan tingkap yang korang perlu amik kire..
jangan lupa..faktor tuk tempat lalu lang.. atau nama lain nya..
bahagian Hall away ni..

ada orang... prefer tuk rapatkan ke bahagian dinding yang ada..
kire contoh nya kalau rumah aku ni.. rapat ke tangga tu lah..
memang betul..akan nampak lagi luas..
tapi.. tuk aku..[rumah aku]
aku prefer tuk bagi ruang khas berjalan..
tanpa ganggu bahagian khusus lain [ruang tamu formal]

dulu.. masa dok rumah sewa..sebelum rumah ni..
ruang tamu agak kecik..
sebelum tu.. aku pakai sofa biasa2 yang kecik bentuk L-Shape..
boleh jer buat satu ruang tuk berjalan kat belakang nya..
tapi biler aku tukar sofa aku yang color ceghah off white [yang aku dah jual dah tu pon]
memang kene rapatkan ke bahagian wall tangga..
kalau tak.. sofa kau dengan tv.. sejengkal jer pulak jadi nya nanti..huhu
[tu penting nya pemilihan saiz perabot dengan ruang]

lepas tu..biler rapat ke dinding..
jadi..dari pintu masuk utama nak ke bahagian dalam-belakang-dapur..
kene lalu depan sofa/ruang tamu/tempat duduk tu..
kire kalau kau nak bawak tong sampah keluar rumah tuk dibuang sampah..[big issue to us]
kiteorang kene lalu pijak2 carpet..
kekadang dengan air menitik bagai ker kan..
kan dah satu hal pulak tu kan..[kat kiteorang lah]

lagi satu..kalau setakat laki bini anak beranak orang dalam rumah tu jer..
tak jadi masalah pon..
tapi.. biler tetamu datang rumah...
haaaa... kat situ yang aku tak berapa nak suka 
bukan tak suka tetamu datang rumah..
tapi berkait hal susun atur ni lah..
bukan apa.. contoh lah..ada tetamu datang rumah..dah tentu lah duduk kat ruang tamu tu kan..
nak lalu lalang tu rasa macam tak sopan pulak depan orang.. hahaha..
macam meganggu orang berborak ker..tengok tv ker..
contoh kalau yang datang tu kawan2 aku jer..nak borak2 lepak2..[contoh]
so.. kalau abah sado nak lalu2 tuk pergi dapur ker..atau keluar ker..
macam segan lah kan kat dia sendiri..
nak tak nak..terperap jer lah kat satu ruang..tak selesa..

bukan jer kat kite sendiri..tapi lebih lagi pada konsep menghormati tetamu gitu...
lain lah kalau rumah kau ada pintu lain selain dari pintu belakang rumah..huhu
[macam rumah mak aku dulu..ruang tamu memang terasing dengan ruang2 lain-so takde masalah pon]
tapi.. macam rumah teres aku ni..tu jer lah pintu keluar masuk
aku ni jugak.. terdidik dari dulu..dari rumah parents aku..
kalau ada tetamu..
selain dari ko hantar hidangan tuk tetamu mak pak aku..
jangan lah ko nak lalu lalang tetibe time2 orang tua ngah berborak berbincang ke hapa..
nampak nau macam tak sopan..
dan buat tetamu [yang mungkin lagi tua] tak selesa..
so..macam tu lah aku sekarang ni..
anak2 aku..kalau time2 aku berborak..ada tetamu..
tetibe time tu die nak lalu lalang berlari main..
rasa macam tak sopan jer pulak orang tengok..huhu
kau tengah2 bercakap.. tetibe ada orang lalu lalang 2-3 kali..
tu semua bende aku amik kire tuh..

well...ada orang..tak kisah pon kan..

tapi tuk aku..secara peribadi.. memang aku nak elakkan..kalau boleh..

macam aku cakap..tu hanya isu peribadi kat aku..

tapi.. sebenarnya..dalam konsep SUSUN ATUR PERABOT rumah pon..
memang di galakkan tuk letak dalam keadaan yang formal dan sesuai..
berhampiran satu sama lain..dan ada laluan berjalan yang di panggil HALL WAY
amik kire kedudukan feature wall..kedudukan tingkap..
dan ruang2 lain..contoh kalau ada 3 konsep ruang dalam satu ruang yang besar..

aku pernah berkongsi pasal susun atur perabot ni jugak..beberapa kali..
mengikut susun atur yang sesuai dengan saiz ruang..
sebab tu..[macam aku cakap kat atas tadi]
pemilihan saiz perabot sangat2 penting tuk satu2 ruang..
kalau ruang terhad.. jangan guna perabot terlalu dempak hingga ruang menjadi bertambah sempit..
dan jangan letak terlalu banyak barang [tuk ruang yang kecik]
supaya masih ada ruang tuk memudahkan berjalan tanpa menganggu ruang formal seperti ruang tamu

dengan kate senang kau nak paham..
kalau ruang tu agak kecik.. jangan lah kau nak letak jugak wings chair 2 ketul.. plus 3 seater sofa..dan penuh2 kan lagi dengan perabot lain
dan segala meja konsol meja sisi lagi..
just minimakan penggunaan perabot..just perabot basic dah memadai..
lepas tu..buat dekorasi cantik2..dah cukup dah..

boleh guna L-shape sofa..dan setakat meja sisi sebagai meja hiasan..
atau guna perabot tv pasang siap tuk jimatkan ruang..
aahh..pasal ni..macam nak berkongsi lebih sikit lah..
insyaa Allah kalau rajin aku buat entry lain nanti..
cerite sini nanti jadi bertambah panjang pulak..

apa2 pon.. kalau ko tak kisah akan hal ni.. tak jadi kesalahan pon..
so no worries..
apa aku buat..adalah apa yang aku suka..
ada orang mungkin suka semua nya di susun kat tepi..dengan alasan tuk luaskan lagi ruang..
terpulang..rumah masing2 kan..ikut keselesaan masing2..
macamane nak uruskan..ikut mudah diri sendiri..
masih ada cara tuk cantikkan ruang tersebut tanpa perlu ikut 'undang2' dekorasi.. 

tugas aku...just sharing apa yang aku tau mengikut fungsi...



n yeaahh.. ni susun atur terbaru ruang tamu yang tah berapa puluh kali ahkak ubah kedudukan nya..
well well...
orang duduk rumah dok rumah boring setiap masa..ngeeee....
saja luaskan kawasan yang belah2 sini pulak [ke ruang menonton]
so anak2 akan dapat space lebih..
nanti ingat aku share pasal 'pemisah antara ruang' jodol album terbaru.. bahahaha..
ramai orang email tanya aku mintak pendapat pasal hal ni..
"macamane nak pisahkan ruang ?? " "perabot macamane yang sesuai..?? "
"perlu ker buat color cat berbeza..?? " n list goes on...
belum lagi orang tanya pasal gubahan bunga yang sesuai tuk perabot cegini cegitu..
tak mampu aku nak jawap... sigh.........

tak janji nak jawap semua tu..
sebab..jujur aku cakap ni.. aku nak pikir tuk rumah sendiri pon tak sempat..!! hahahah..
serious tau ni..
aku nak pikir nak beli cushion kecik2 letak atas sofa yang dull dan boring tu..
sampai setahun tak pikir2 diknon...
nak tempah cermin tuk dining area pon..dapat bincang sekerat2 jer..
korang pulak.. nak pilih color cat pon tanya aku.. manja sangat ni tau..
lepas tu biler aku bagi jawapan..
korang tanya balik.. "cantik ker kak..?? saya tak minat kaler tu.."
dah tu.. korang tanya ahkak kenapa....huwaaaa..rasa nak berlinangan air mata ahkak depan scree hp baca jawapan korang..

ok lah.. apa pon.. nak bagi tau..aku tetap sayang korang semua..
tapi..aku tak mampu nak jawap satu2 setiap kali pon..boleeyy..??
mak diva bajet rizalman hokeh.. bahahaha..rasa nak lempang tak..??
kau giler nak bajet2 diva tak pasal..bukan hebat pon kan..
cuma..sebenarnya.. aku sendiri kekadang tak berani nak bagi cadangan kat orang..
takut tak kene citarasa orang... 

ok lah..sebelum entry aku bertambah panjang..
baik lah aku stop kat sini dulu..
dan simpan sikit tuk entry akan datang..