Wednesday, April 19, 2017

SABAH Trip 2017 :: aktiviti di Desa Dairy Farm, Kundasang



bagi aku..Desa Dairy Farm ni..
selain aku suka tempat ni cantik nak amik gambau banyak2..
aku rasa tempat ni sesuai tuk jenis anak2 macam anak2 aku yang suka nau lah tengok menatang..
tengok lembu kambing to be exacted.. huhu
derang excited.. mesti lah kiteorang pon akan teruja..
kalau derang melemau...
kiteorang pon akan hilang mud jugak..

sebelum datang sini [Desa Dairy Farm] ni..
dah cakap awal2 kat qaleef.. "kite nak pergi tengok lembu..boleh bagi makan "
lepas tu..biler kiteorang dok menyinggah jer..
qaleef dok tanya "biler nak gi tengok lembu ni.." merungut2 dia..haaisshh
walaupon lembu jer pon.. 
tapi die seronok jer.. hahahaha..
well.. anak2..macam tu lah..
kalau aku.. tak kose lah kan...tak glamer hokeh.. bahahahaha
sila jangan kecam sis..
sis anak kampung.. dah biasa tengok lembu tu semua..ngeeee...

ni sambungan dari entry sebelum
kalau ada tetibe termasuk ke entry ni..
tak tau hujung pangkal..
sila lah gigih ke Label Kota Kinabalu..
aku ada cerite sangat details..
ni dah entry ke berapa ahkak tak tau..
walaupon baru jer sehari perjalanan.. heheh..
kau tengok kan jer lah kot aku boleh habeskan entry KK ni nanti..




ni dari parking.. jalan kaki turun bukit sikit n masuk kat block banggunan ni
kat dalam ni lah ada eskerim yogurt susu fresh bagai
kalau kau nak masuk barn nak bagi lembu kambing makan pon...dari sini

masuk2 kemahen penuh orang kat dalam tu dah..
matahari dah mula mencanak panas dah..
dalam tu ada air-cond..huhu


kiteorang nak terus bawak anak2 pergi Barn..
nak masuk keluar.. lalu sini..
yang tapak hitam tu..berair tau..alat sanitasi..
cuba kau baca Biosecurity tu..arahan nya memang kene pijak



Barn nye sebelah kanan.. takde gambar nya..huhu



aku beli kan susu sebotol dan rumput tuk anak2 bagi lembu kambing kat sini makan
rumput tu..3 kali gak lah beli.. 5 ikat..sikit jer pon seikat nya..





sebotol tu bagi lah anak kambing minum
shaquille bagi sendiri..
tapi aku kene pegang kan sebab die tak pandai..kambing tu hisap kuat2..
macam kehausan jer.. gelojoh..!! hahaha..
risau lak tangan anak aku di sedut nya sekali..





budak ni memang berani hooii..!! umur2 macam ni memang dalam phase tak gheti takut..
semua bende nak cuba nak pegang..
ilek jer tu die sendiri bagi makan rumput tu..




ada lembu new Zealand ni jugak..boleh bagi makan..
tapi yang ni tak bagi susu pon..
sebab ramai nau yang bagi sebelum tu aku tengok

lama gak kiteorang dalam tu..
anak2 lah seronok lagi2 dak shaquille..ralit betul die hadap..


dah keluar.. beli la susu fresh derang..merasa

harga
SUSU PLAIN 500ml - Rm 3.80 / 1Ltr - Rm 6.42
yang coklat lebih2 kurang tu tapi mahal sikit..
ada 2 perasa tu jer pon..


aku beli yang coklat 1 Ltr dan plain 500 Ml
since susu ni bukan jenis tahan lama..dan tau kat hotel takde esbok..
tu tak dapat nak beli banyak tu..
kalau tak.. boleh gak beli bawak turun KK tu kan..

aku memang jenis orang minum susu
so far.. susu coklat die sedap la..macam biasa..macam dutch lady tu
tapi.. susu plain die..aku tak ley sangat.. boleh rasa macam 'hamis' die.. 
fresh kan nama nya.. memang takde perasa tambahan..
kalau orang jenis tak minum susu..nak try2.. memang tak boleh kot..
aku ni pon tak ley nak habeskan.. tak tau lah nak cakap rasa die.. hahaha..cannot go la..




masa beratur nak beli ais-krim gelato dia yang semua kate sedap tu..
kemahen ramai lagi orang...
satu cup Rm 5.30 [aku baca review sebelum tu Rm 4 jer-dah naik harga kot]
ada beberapa perisa.. tak sure perasa apa yang ada..
kiteorang beli coklat


tapi..Allah kata.. ni bukan rezki kami..
dapat amik gambar jer..tapi tak dapat makan pon..
sebab.. tah sapa anak aku buat ais krim ni tergolek jatuh

sadis.. abah sado hangen lepas tu tak nak beratur lagi..
geram ngan abah sado.. dah la susah nak datang sini.. nak merasa..
masa ni memang dah panas sangat..ngan anak2 lagi dah mula tak duduk diam
tu semua punca2 lah tu..aaiisshh..
rasa terkilan gak lah sebab tak gi beratur balik dan beli..
nak gak merasa kan since ramai orang cakap sedap..
[tengah buat entry ni tetibe rasa sentap kat abah sado balik]
sedangkan..adik aku nak jer gi beli kan..
tah abah sado tu hangen tak pasal.. geram lak biler teringat..
pastu..nyesal ni ha...gggrrrr....
sapa yang buat perangai sebenarnya ni tak tau lah aku...



yogurt dari fresh milk jugak
yang purple rasa yem..yg lagi satu tu strawberry..
satu cawan ni Rm 2
not bad lah rasa die..
ada original milk..tapi tak beli yang tu.. 



ngah panas2 ni sebenarnya..
matahari mencanak.. dalam pukul 10-11 lebih kot macam tu..
panas cuaca..tapi sejuk berangin..acaner tah nak cerite.. huhu




lama kat sini.. dari pukul berapa tah semalam aku cerite..
sampai ke pukul 12 macam tu..
dah penat dah sebenarnya..
dari pukul 5 pagi kan masing2 dah bangun n keluar..
tu yang abah sado malas nak singgah batu bentuk corak lembu tu..memang tau..nyampah..
anak2 pon dah penat jugak..
nak check-in hotel..lambat lagi..pukul 2..
so..kiteorang turun ke-pekan Kundasang [Pasar Tamu] tuk makan lunch 
tu nanti aku sambung...



ni jadual kat dalam Desa Dairy Farm Sabah ni tuk rujukan ;

buka setiap hari :: 8am - 5pm
bagi makan/susu lembu/kambing -[9am - 4pm setiap hari]
kalau nak tengok proses pemerahan susu - [2.30pm - 4.30pm]