Sunday, August 06, 2017

Kenapa orang pilih SENTAP dalam mengegur ?


pernah baca banyak kali orang kata..kalau kite ditegur dan rasa sentap.. maknanya Dia sedang tiupkan 'hidayah' ke hati..hati sedang bergegar merasai kesilapan 

jadi orang rasa.. kalau tak sentap bila di tegur tu maknanya tak mengegarkan hati untuk sedar dari kesilapan tu..

sebab kalau hati dah keras.. tak akan rasa apa.. sama macam tapak kaki kalau dah 'tebal'..pijak hapa pon tak rasa sakit nya..

yer ker..?

pendapat peribadi aku


tak pon sebenarnya..

keakdang kita ni bukan hiraukan sangat hati orang yang kite nak tegur tu..
kite lebih pada pentingkan 'at least aku dah tegur'

kau paham tak maksud ni... ??

rasa ala2 macam... aku lebih baik untuk tegur kau.. giteeeww..

aku nak cakap sumting yang... biasa... dunia maya..retis.. lifestyle.. umum..simple tuk aku kasi contoh..

aku follow gak lah retis2 ni kan yang mana aku suka..eheemm2.. so..ada masa..kekadang.. ter-baca 1-2-3 komen orang simply menegur pemakaian retis tu secare direct.. secara terbuka..memalukan dan annoying..!!


it was like konon2 "aku sekadar jalan kan tangungjawap sebagai orang islam"
dan yang tu aku cakap.. 'at least aku tegur' dan.."apasal pulak tak boleh ?" [nak tegur tu]

tapi kite lupa satu perkara..macam kau sorang jer ada ahti perasaan pulak kan..
cer kalau orang yang kau langsung tak kenal walaupon seinci pon.. tetibe datang dan konon2 nak mengajar kau..
tak yah jauh lah.. jiran selang 3 lorong dari rumah kau tetibe datang kat kau dan cakap "eaahh.. kenapa kau tak pergi mesjid..tak baik tau bang..kak..nanti mati kiteorang orang mesjid jugak nak tolong mandikan kapankan tanampak kau"

kau ghase..??

haaaa... kau tak kenal pon dia.. die pon tak kenal kau sangat pon..tak tau mungkin kerja kau hari2 pergi out station..atau kot ko pergi keje sebelum subuh..balik kerje lepas isyak..kan..
tetibe datang sound ko macam tu..

atau tetibe kawan tak berapa rapat ko.. datang tegur cara kau didik anak ko macam ni macam tu..

kalau ko tak marah tu.. kau hebat la bagi aku.. hahaha..

so..macam tu jugak lah orang lain...
nak menegur tu tak salah pon..tapi kau tengok lah orang nya pulak..
even dengan orang rapat ngan kite sendiri pon..ngan adik beradik atau family kite contoh nya pon.. tak sebarangan kite boleh cakap 'lepas'
dan masih ada cara nya jugak..
jangan lah sampai langsung tak pikir hati perasaan orang..lepas tu kite nak kata "eeaahh apasal pulak tak boleh ?" kan
walaupon kate bende yang di tegur tu betul sekali pon..

aku nak share satu pengalaman aku sendiri..teringat masa aku berada dalam phase jahiliyah.. satu masa dulu..bukan lah jahil sebenarnya..
jahil ni bila orang tu langsung tak tau pasal hukum berbuat dosa tersebut..
tapi biler dah tau.. dah masih nak buat jugak..tapi dalam hal aku..lebih pada 'menolak fitrah' 
menolak apa yang aku sedia tau.. pasal aurat..n sebagai nya..

aku pernah ditegur secara kasar dan tebuka serta memalukan di depan kawan kerja lain
pasal pemakaian aku yang agak jarang walaupon berbaju kurung dan bertudung.. oleh seseorang yang bertudung labuh dan sering berjubah ke pejabat..
teguran beliau betul.. tapi bila die lakukan dengan cara memalukan dan menyinggung hati macam tu..
korang rasa aku yang akan menerima dengan hati terbuka tak.??
aku akui.. mungkin terlalu banyak dosa buat hati keras.. apa yang diperkatakan hanya mengundang kemarahan dan dendam..
yeaahh...aku boleh cakap aku sentap..tapi lebih secara peribadi akan sikap dia dan bukan nya sentap dengan kesilapan [aurat] yang aku dah buat waktu tu...
aku di sisihkan.. di pandang 'jahat' hanya sebab berkebaya ketat..dan memakai tudung pendek nampak dada tak sama macam orang sekeliling waktu tu..

nampak tak apa aku maksudkan..
tu aku tanya kat atas tadi tu.. betul ker sentap tu mampu menggegarkan hati untuk sedar diri atas kesilapan tu ??

dalam kes aku yang atas ni.. totally tak..

dan itu bukan sekali.. 
hilang rasa hormat dan suka aku pada orang tu..pemakaian die tak mencerminkan langsung akhlak dia.. mulut die penuh bisa dan menyakitkan hati.. 

aaahh..tapi tu dulu la.. aku dah maafkan..dan rendah hati pada Allah aku akui kesilapan dalam pemakaian aku..
cuma aku harap die dah berubah dalam menegur orang lain.. niat dia baik..tapi cara die salah..jangan lupa.. menyinggung hati orang pon salah satu perkara yang tak diredhai Nya.

kite lupa..tiap orang ada background masing2.. bukan simply kite boleh pukul rata semua orang tau akan satu2 bende perkara tu.. ni bila kite pandang orang buat salah..terus nak sound direct.. harus lah sentap kan..bukan sentap macam orang pernah kata.. Allah sedang memberikan hidayah bagai tu..tapi sentap ngan kata2 kite yang mungkin agak kasar dalam keadaan tak sesuai.. 

selalu lah bersangka baik.. sebab bersangka baik tu bagus tuk didik hati kite sendiri.. ada orang tak tau.. nanti2 dia akan tau.. dan mungkin mereka akan jauh lebih baik dari kita..kite tak boleh nak expect kefahaman orang tu macam apa yang kite paham.. jangan jadi judgmental.. may be kite tak tau apa yang pernah die lalui pon.. jangan asyik pandang pada kelemahan.. sebab nanti kite tak akan nampak kebaikan..

orang pakai jubah berlitup tak semestinya lebih baik dari orang pakai t-shirt lengan panjang tutup punggung tudung bawal tutup dada.. 

kite ni sebenarnya..terlalu di didik dalam tinggi nya nilai islam seseorang itu terletak pada pakaian nya.. bukan pada akhlak nya.. sedangkan bukan semua orang macam tu.. sebab tu ada orang rasa baik biler berjubah dan bertudung labuh.. habes semua orang boleh di 'sound' nya dan di sisihkan orang yang baru nak dekatkan diri dengan tuhan.. apetah lagi orang yang memang nampak macam 'jauh' dengan tuhan..pernah terjadi pada orang yang agak rapat yer perkara ni..tak tau mana nak pergi.. terus ke mesjid.. nak joint usrah kali pertama yang tak pernah die pergi seumur hidup.. dan tak tau pon konsep usrah tu sendiri apa.. tapi tak di terima dengan ikhlas oleh orang2 yang memang dah ada 'geng' nya sendiri.. buat dia tak nak pergi lagi.. rugi..!! hati belum cukup kuat..dah terus goyah..

biasanya orang berubah ni..ia nya akan bermula dengan 'selangkah' macam aku lakukan awal2 dulu dan selalu pesan jugak pada orang yang tanya pada aku..even kalau ada yang terus drastik pon tapi yang ni kite pandang dari sudut majoriti.. sebab tu islam ajar kite untuk sentiasa bersangka baik dan istiqamah. sebab ramai yang tewas bila part istiqamah.. sila percaya ni.. aku sendiri selalu hampir kecundang..
sebab tu aku jarang jawap pertanyaan orang mengenai semua ni.. aku sendiri sedangkan kuatkan hati betulkan diri.. tapi.. aku harap dapat sama2 jugak ajak orang berubah sama.. cuma.. macam biasa..aku bukan selayak nya...

maaf yer.. penulisan aku bukan untuk merendahkan mereka yang menjaga pemakaian nya..demi Allah.. hati kite akan mudah sejuk dan datang terus rasa hormat jika kite berhampiran dengan orang2 macam tu kan..tapi.. bagi aku.. perbaiki cara pemakaian.. dalam masa yang sama..perbaiki akhlak supaya seiring dalam serta luaran.. tak gitu? 

sama macam mereka yang biasa menegur.. pasti boleh ditegur..kan ? 

jadi penulisan aku ni sekadar untuk sama2 perbaiki diri kita.. 
Korang kene tau.. tak semestinya yang menegur tu lagi baik dari ditegur. aku sendiri menulis ni.. yang suka mengajak korang ke arah kebaikan ni pon belum tentu lebih baik dari korang yang membaca ni.. even.. orang yang masuk tv cerite pasal agama semua tu pon tak semestinya lebih baik dari korang jugak.. tapi kenapa derang masih terus buat..?? sebab selalu pegang.. dalam masa kite kene sentiasa perbaiki diri.. kite pon perlu mengajak orang lain sama2 buat kebaikan jugak..

cuma..nak menjadi orang yang berhikmah bile menegur atau meyampaikan tu..bukan lah semudah kau tunjukkan diri dalam berubah cara pemakaian.. dari kau kaki clubbing.. Allah bagi hidayah..terus pakai niqab.. bersyukur sebab di bagi peluang tu..tapi tak bermaksud kite terus rasa kita ni dah cukup ilmu agama dan lebih baik dari orang yang belum berubah tu.. selami..dalami..pelajari.. 

dan orang lain pon.. kalau pandang seseorang tu dah berubah.. jangan asyik melihat masa silam dia.. jangan di ungkit.. semua orang layak di beri peluang ke-2-3-4 dan seterus nya.. jangan sebab kisah silam die pada masa lalu.. korang rasa die tak layak nak menegur atau bercakap pasal keagamaan.. 

so.. macamane pon orang tu..siapa pon die..pada masa silap atau pada masa akan datang..
jangan sesekali melabel seseorang.. sama macam kita..tak suka di lable.. macam tu jugak orang lain.. 
jangan sebab die make-up tebal ko boleh claim die tak solat sebab macam susah nak amik wudu'..eh? hahaha.. aku pernah kena ni yer.. [dan aku maafkan sebab aku anggap die tak tau] kite tak boleh nak penuhi expectation manusia.. 

sama2 kite perbaiki diri.. dalam masa kite berjalan.. berlari..berenang dan sebagai nya dalam laluan menuju Redha Allah.. kite jatuh [buat dosa] tapi jangan tangguh tuk bertaubat.. tapi..jangan lah guna alasan taubat tu percuma sebab tu ulang buat dosa.. lempang sikit nak..

bagi aku.. orang yang kerap buat kesilapan dalam hidup tu tak bodoh walaupon berulang kali mungkin.. 
tapi yang bodoh nya.. bila kite berhenti mintak ampun pada Dia.. dalam lah bodoh..sombong lak tu kan.. huuuu... 

kenapa entry seperti ini berulang kali??



percaya lah.. aku juga seperti korang semua... sentiasa berusaha tuk pujuk diri.. hati tu tak lah 'baik' sangat nak terima kata2 yang menyinggung hati walaupon dengan niat menegur..macam aku cakap tadi.. pasti ada cara nya.. jadi kawan aku dulu.. korang mungkin kenal blogger melalui penulisan.. tapi kite masih tak kenal for each other pon.. secara peribadi.. 

tegur dengan niat dan teguran yang tepat.. jangan sengaja dalam menegur tapi bersikap sinis.. dan jangan kaitkan ngan sesuatu yang lebih peribadi..like tetibe nak bercakap tentang family yang langsung kau tak tau kisah sebenarnya.. kite tak saling kenal pon.. jangan hanya sebab satu entry yang biasa2.. kite boleh nak assume macam ni dan macam tu.. yang sebenarnya tak betul pon..!! lebih2 lagi berani pulak 'tinggalkan jejak' dengan niat membetulkan sumting yang nothing sebenar nya..
yang akan buat..bile penulis enty tu baca.. was like.. eerr.. wth r u talking about.. haha.. 

yang tu aku cakap.. kite tak kenal pon.. tak tau kisah sebenar2 pon.. jangan la memandai2..bukan tak terima nasihat tu..tapi..tak betul pon apa yang di andaikan tu..buat kite yang terima tu rasa tak selesa.. tu penting nya aku cakap awal2 tu.. didik hati tuk sentiasa bersangka baik.. lagi2 atas perkara yang kite tak tau hujung pangkal kisah nya..

paham tak maksud aku..?? related kan dengan apa aku sampaikan kat atas tadi..aku percaya ada cara yang tepat untuk mnyampaikan nya.. bukan bermaksud tak boleh ditegur.. tapi.. pasti ada cara nya.. apa cara yang korang mahukan..macam tu jugak orang lain dan aku sendiri.. 

kalau korang rasa.. aku ni kejap elok..kejap tak elok.. korang kene tau.. aku ni sama jer macam korang semua jugak.. mungkin kurang lagi dari korang semua.. iman naik turun..  tapi percaya lah.. aku sentiasa berusaha.. dan akan terus berusaha menjadi lebih baik.. Insyaa Allah..dan pls... doakan aku dengan sangat2 banyak.. sentiasa.. 

sori lah malam2 ni ayat aku lain maciam tarbiyah nya.. hahaha... biasa malam2 macam ni hati memang mudah tersentak lebih sikit.. tapi kali ni bukan sentap dengan keegoan.. tapi sentap dengan rahmat Allah yang sangat luas untuk kita.. gitteeeeewwww... dan maaf yer.. kalau penulisan aku menyinggung hati orang lain.. 

sama macam kes yang aku cakap pada retis tadi.. jangan sebab korang nampak die retis.. korang terus melabelkan mereka sesuka hati..dan simply nak bercakap ikut rasa..yang kekadang aku rasa..melampau sangat ayat nya.. mengajak kebaikan tapi dalam masa yang sama membuat dosa.. mana satu nak kire tu kan.. huhu 

tak kisah la sapa2 pon dia.. even blogger pon..eh? hahaha.. blogger pon feeling2 retis jugak kekadang biler tetibe orang datang tegur salam nak amik gambar.. buat masa ni..tandatangan jer takde orang mintak lagi.. bahahahahaha.. #jangankecamsis #sisgurau





saja bagi gambar sesuai dengan entry...ngeeeee..#siscuba