Friday, November 10, 2017

macamana aku rasa 'lebih di hormati' sebagai wanita dengan cara aku berpakaian..





setiap kali aku ootd kat IG aku.. ramai akan dm aku cakap.."tengok aty pakai baju2 loose macam ni.. nampak lawa jer..elok jer.. tapi bila sendiri nak pakai.. rasa macam selekeh sangat" 



aku senyum baca.. bukan sekali-dua.. tapi hampir setiap kali.. aku tak pasti macamana cara nak tolong untuk meyakinkan orang..sebab bagi aku.. semua nya bermula dari diri kite sendiri.. tapi.. apa aku boleh sharing ngan korang..adalah kisah aku sendiri dulu.. 





dulu2 pon aku pikir macam tu.. kalau sapa2 ikut blog aku dari awal..sebelum aku berhijrah lagi..[kot lah boleh di panggil berhijrah] korang boleh tengok pakaian aku.. ngan jeans ketat..nampak sendat kat peha dan cawat.. baju ketat.. nampak bentuk dada.. lengan sekerat.. kalau tak pon..jarang..pakai tudung..tapi nampak lengan kat dalam..baju pendek nampak punggung yang tak lah seksi mana..
masa tu dah rasa lawa sangat dah.. bahahahaha.. malu sendiri bila teringat..rasa nak cepuk diri ni ha... [ya Allah..pelihara lah Aib ku di akhirat nanti] 

sebenarnya.. pada pandangan mata kasar.. pakaian aku tak lah menjolok mata pon.. biasa jer.. ramai jer berpakaian macam tu..so aku pon rasa biasa jer.. tuk sesetengah orang..asalkan pakai tudung..kire o-k lah tu..walaupon nampak dada terbojol ke depan..ada masa.. pakai tudung nampak leher sebab sekadar selempang..pakai pulak baju lengan 3 suku..kire boleh-la-tu..aku pikir asalkan bukan pakai lengan pendek t-shirt pon kan.. biasa lah tu..dan di kire.. sopan dah tu.. pandangan biasa.. atau lebih tepat..meringankan perkara tersebut..
tapi yang sebenar2nya.. apa aku pakai tu..bukan menutup aurat.. tapi aku sekadar 'membalut' aurat jer..konon..lebih pada..

sebenarnya.. aku bukan tak segan.. lagi2 kalau ada mata2 lelaki yang pandang saat aku turun kereta kat kedai makan contoh nya.. dengan pakaian kau macam tu..dan aku bertambah segan kalau aku berada di kalangan orang2 yang sempurna pakaian nya.. macam tetibe aku lalu kat sebelah orang berniqab atau bertudung labuh.. ada masa.. aku tak nak singgah solat kat masjid sebab aku malu ngan pakaian aku yang tak tertutup sempurna..aku malu nak masuk rumah Allah dalam keadaan aku ber seluar ketat.. nampak bentuk peha.. atau berbaju lengan sekerat.. bertudung pendek nampak bentuk dada..sedangkan sebenarnya aku lupa.. aku berjalan kat bumi yang segala2 nya pon milik Allah.. tapi aku tak malu!! isskk...


dan bukan jugak abah sado tak pernah tegur.. dari awal kawen dia tak suka aku berpakaian macam tu.. mak ayah aku pon dah berbuih jugak cakap..tapi aku sangat degil.. biarkan orang yang AKU KATA AKU SAYANG menangung dosa2 aku.. suami aku.. dan mak ayah aku.. sigh.. tapi alhamdulillah.. berkat doa derang lah ni jugak kan.. hurrmm..




sebelum ni.. aku pikir..maybe sebab aku kurus sangat..jadi.. tak sesuai kalau nak pakai baju besar2..aku akan nampak selebet..nampak macam baju pinjam.. sebab pakai pakaian yang bukan size aku..aku bayangkan macam aku nak melayang di tiup angin giteeewww.. 
 memang langsung tak konpiden nak pakai suar longgar2.. nak pakai baju longgar2.. memang rasa tak kemas.. rasa selekeh sangat.. rasa tak konpiden..kalau pakai pon..pilih yang fashionable dan tak patuh syariah.. like kaftan jarang dan lengan tiga suku.. pakai pulak ngan suar jeans ketat.. lepas tu tudung sengaja di pendek kan supaya tak nampak macam 'sopan' sangat..
takut nak nampak ach2 usatazah...

tapi sebenarnya..pakai baju keta2.. ikut bentuk badan..lagi akan nampak kurus keding hokeh.. bak kata abah sado.."kite jer perasan lawa sangat badan kita pakai macam tu..sebenarnya tak pon" sentap hokeh..sentap..hahahah

 sapa kata orang kurus pakai baju besar nampak selekeh..?? dan sapa kata orang kurus pakai baju ketat tu lawa sangat jadi nya..?? [aku..dulu lah] sekarang tak dah.. heheh.. mujur lah Allah masih panjangkan umur aku tuk berubah.. 

sebenarnya.. bende tu ada dalam diri kita sendiri.. confident kita..atau rasa cantik kita.. bergantung pada dalaman kita.. bergantung macamana kita bawak diri kita sendiri dalam satu2 situasi.. 

in fact.. jujurnya.. aku rasa lebih confident ngan apa yang aku pakai sekarang ni berbanding dulu..!! aku lebih rasa cantik..[cantik tu sangat subjektif yer..bukan cantik yang perasan semata2 tu yer.. ] cuma mungkin rasa confident tu lah yang buat kite lebih menarik..giteeww... aku lebih rasa selesa saat ni... aku lebih rasa sopan dan 'tejaga'.. aku lebih rasa 'selamat'.. dan..perasaan paling best aku suka rasa.. aku lebih rasa di hormati sebagai wanita muslimah..

kenapa ? dan macamana ? 

nak badning dulu..aku tak boleh lepas dari pandangan2 kurang hormat lelaki pada wanita.. maksud aku.. dah bila kau pakai ketat2.. nampak bentuk badan.. nampak punggung kau.. sebab pakai ketat..walaupon kau pakai tudung.. tapi pasti.. ada jer yang pandang.. tak selesa !! walaupon sebenarnya body tu bukan lawa sangat pon... dan kau bukan pakai baju yang menjolok mata sangat pon.. bukan dalam kategori seksi..-yang macam korang tengok dulu2.. biasa jer kan..[secara mata kasar]  tapi.. pandangan lelaki ni berbeza..[aku tak pasti lah kalau ada orang bangga di pandang macam tu] 

 tapi sejak aku berubah lebih kurang 4 tahun lepas..aku perasan.. takde lagi lelaki lain berani pandang aku secare terus..dengan pandangan kurang hormat.. kau boleh nampak macamana orang segan nak pandang kau pon.. apetah lagi nak toleh 2 kali pandang 'belakang' kau..tak macam dulu2..

 aku tak tau macamana nak cakap..nak cerite kat korang..macamana nak sampaikan apa yang aku rasa.. sangat berbeza pada masa bila aku tak kisah nak tunjuk aurat aku pada orang lain dulu2...  

sama jugak bila aku terpaksa berurusan kerja ngan lelaki..atas urusan kerja la terutamanya.. contoh kat bank ker.. kat tempat rawatan macam klinik/hospital ker.. kat kedai makan ker.. apa yang aku dapat.. aku rasa lebih baik dan rasa lebih di hormati sebagai wanita.. 
dari segi pergaulan mereka sendiri dengan aku contoh nya.. satu perasaan yang aku sendiri rasa 'selamat' dan selesa.. feeling tu.. lain.. sangat.. 
kau boleh rasa yang derang segan nak dekat.. nak bercakap ngan ko..apetah lagi nak bergurau bukan2.. its sumting yang kau akan rasa berbeza bila kau lalui nya.. 
its not orang tak pandang kau sebab kau tak cantik..tapi ia nya lebih pada.. satu protection pada diri kau sendiri..

acaner eh.. tak tau lah nak describes perasaan tu.. dia macam..kalau lah orang pandang kau pon..lelaki pandang pon.. kau tau.. kau seolah2 terpelihara dari pandangan kasar nafsu atau tak baik.. macam tu lah.. kau rasa satu perasaan selamat.. dan lebih baik.. 

contoh.. pernah beberapa kali..dokter lelaki nak rawat aku pon.. akan mintak maaf kat aku.."mintak maaf yer puan..saya nak sentuh puan sikit ni" sedangkan.. bukan nya rawatan apa pon.. rawatan gigi jer.. tu pon pakai sarung tangan.. hahaha..  teringat jugak masa mengandungkan shaquille.. check-up kat spital besar.. biasa ada sorang dokter lelaki ni yang cek aku setiap kali pon [sebab aku kan dalam pemerhatian] tapi setiap kali nak cek perut.. scan.. dia akn gantikan ngan dokter perempuan.. even nak cek hapa kat lengan atau soh aku selak sikit tudung tuk cek pernafasan ke hapa tu..dia mintak maaf.. walaupon sebenarnya ada jer hukum dalam islam tuk memboleh kan perkara tersebut [dalam keadaan tertentu] 
sedangkan sebelum tu.. sebelum2 kau berubah.. bende2 tu tak de pon.. ilek jer dokter lelaki melayu masukkan tube kencing kau tak reti lah nak mintak izin apetah lagi nak mintak maaf..puufff....

dan waktu ni aku sedar.. kita.. adalah apa yang kite gambarkan.. kalau kita nak orang hormat kita.. kite hormat diri kita sendiri dulu.. jaga diri kita elok2 dulu.. dan Allah akan uruskan semua tu tuk kita.. kalau kita tak kisah pasal diri kite..pasal aurat kita.. automatik orang pon tak kisah pasal tu.. like dengan kata mudah nya aku nak sampaikan.. kalau kite tak kisah tunjuk kat orang..orang pon tak rasa bersalah pon nak tengok.. dah bende free kan..-ni aku pernah baca status seorang lelaki tulis kat laman sosial- deep...nanti aku nak bincang pasal hal ni. ada kisah menarik kat sebalik nya..

sori kalau kata2 aku macam 'sesuatu' sikit.. tapi.. aku sekadar sharing melalui diri sendiri..dan aku tak tau macamana aku nak gambarkan perasaan nya..sebab aku pernah lalui nya..!! dan aku tau perbezaan nya.. 




alang2 tu..aku bagi korang sikit lah..lebih pada..macamana aku pilih pakaian aku sendiri.. 
 aku sangat kurus pon.. dan aku tak tinggi.. berat aku 43 jer.. tinggi aku 155cm jewwww.. bidang bahu dan rangka badan aku kecik.. cutting badan aku pon tak lah perfect macam model tu hahaha..tak macam orang selalu cakap kat aku.."body aty sesuai lah.. elok terletak..aty tinggi.." and bla bla bla..macam2 lagi.. yang sebenarnya..tak pon..aku dalam kategori sederhana.. tapi aku bersyukur jer ngan semua ni..
  tapi macamana aku pakai baju lebih besar dengan rasa confident dan macam orang selalu cakap.. nampak elok jer terletak..?

well.. aku tak pakai baju size lebih besar dari aku pon.. dari dulu aku pakai size xs dan s.. dan aku masih lagi pakai saiz yang sama.. 
baju yang kau tengok dalam gambar ni pon size s yer.. bukan over size pon..
cuma aku suka kan fashion design baju ni sendiri..

ada satu perkara aku masih tak boleh nak ubah.. aku masih suka pakai baju yang nampak menarik [kat mata aku] dan aku suka tuk nampak confident dan cantik ngan apa yang aku pakai.. so.. aku pilih design fashion yang menarik tapi sesuai..  dan aku matchingkan ngan seluar.. aku tak suka pakai skirt selalu.. dari dulu2 lagi pon..kalau pakai pon tuk waktu2 tertentu..bukan setiap masa... jadi aku pilih palazzo atau seluar slack.. dan aku adjust ikut keadaan aku..seluar slack tu pon aku pakai size xs or s jer sampai sekarang.. sebab nak selesa kat pinggang.. tapi kalau seluar slack tu cutting boleh nampak  bentuk peha.. aku akan pakai baju labuh..dia macam otomatik..segan sendiri.. contoh kalau baju tu ada nampak sikit cutting..aku akan labuhkan tudung lebih lagi..haaa macam tu lah..

 come on guys.. sekarang banyak baju2 fashion cantik2 yang menutup aurat.. yang rasa kurus sangat tu.. pilih fabrik yang sesuai.. jangan pakai satin atau baju yang kain nipis [walaupon tak jarang] 
macam aku suka fabric kain 'casa' atau cotton.. satu kelebihan nya tak akan terlalu ikut bentuk badan atau kaki kalau di tiup angin..  even tuk aku sendiri..ada baju2 seluar2 yang aku dah beli tapi aku tak rasa aku sesuai pakai..aku tak rasa cantik..tak rasa confident nak pakai.. walaupon kata patuh syariah.. maybe sebab material nya..atau cutting nya..so aku tetap tak pakai..





so korang..yang kata tak konpiden bagai tu.. yang rasa tak lawa bila pakai tu..cuba dulu..pelan2 carik.. memula memang kite rasa tak biasa..tak selesa...tak confident..may be tak jumpa yang betul2 sesuai ngan diri kita.. 

macam aku sendiri.. orang kata..pakai jer lah dress terus.. tapi aku tak selesa nak pakai setiap kali pon.. dan tau tak..ada jer cutting dress yang tak sesuai pon tuk kite.. bukan semua asalkan nama nya jubah atau dress kite boleh terus sarung dan terus nampak lawa..tak yer..tak.. so.. kite kene kenal diri kita sendiri dulu.. sama macam aku dulu jugak.. tapi lama2..dah jumpa rentak.. aku belajar tuk pilih baju lebih sesuai tuk badan aku tapi dalam masa yang sama patuh syariah dan aku rasa cantik bila pakai..macam aku cakap.. cantik ni subjektif yer.. 

macam cantik kat abah sado..perkara paling seronok kat aku.. bila abah sado pernah kata "sayang lebih cantik berbanding dulu..." [maksud dia yang dolu2 aku pakai ketat2 tu] dan apa yang lebih penting dari kata2 dari suami tu kan..!! so kalau ada suami yang tak suka isteri nak pakai palazo..sebab takut nampak selekeh bagai tu..atau tak elok nampak pakai longgar2.. rugi laaaaaaaaaaa..  macam abah sado..pernah tegur..pernah suruh.. tapi tak pernah paksa.. apa dia buat.. dia hanya bagi galakkan..sama mcam aku bagi galakkan kat korang saat ni

 dan aku dah buktikan.. aku tetap nak nampak cantik kat mata abah sado walaupon pada pandangan orang lain.. tak pon sebenarnya..tapi cukup lah tu.. [percaya lah.. kalau dia takde..aku keluar rumah sikit lagi aku jadi version mak lampir tapi dalam keadaan lebih menutup aurat giteeww..hahahaha] -hanya bila aku berjalan di sisi dia jer.. 

nak cakap dah sempurna..?? tak pon.. jauh sangat pon lagi..aku masih sentiasa mncuba..kekadang terpesong sikit tu.. aku cepat2 ingatkan diri aku balik..  tapi aku sentiasa berharap dan berdoa semoga jadi muslimah sebenar2 muslimah inysaa Allah.. korang pon jangan lupa doakan tuk aku yer..




blouse dari @ilhamina.collection [IG/FB] 
ada boutique nya kat Aeon Rawang ni Ground Floor