Tuesday, December 19, 2017

#FamilyHall : manfaatkan ruang kecil





familiar tak ruang ni ?? aku biasa tak sharing ? aku sendiri pon kurang pasti.. huhu.. tapi aku rasa.. lama gak lah aku tak share deko kat ruang ni..walaupon tak berubah hapa ponnnn sebenarnya...huhu..tapi.. aku eksaited amik gambar sebab baru lepas cuci carpet dan pasang balik.. hahahaha.. 

kalau ada yang tak tau.. ni family hall.. kat tingkat 2 rumah kiterang.. ruang ni.. terletak kat depan tangga betul2.. dan kat tengah2 antara 3 bilik utama.. master bedroom.. bilik tido anak2..dan bilik kerje..

dari sebelum pindah lagi.. masa dok dok berulang tengok umah contoh kat pemaju depan tu.. aku dah plan memang tempat tu aku akan buat ruang family.. ruang menonton.. ruang lepak anak beranak lah kire nya.. kire ruang peribadi tuk kiterang.. jadi macam 'sarang' kiterang la..

ada beberapa rumah yang sama jugak.. aku tau buat bende yang sama.. which is..tv kat tingkat atas ni.. kat bawah takde tv pon.. [macam umah aku..ada gak lah tv kat bawah].. ada rumah buat tempat solat.. pon menarik gak.. ada orang buat mini opis kat situ.. eeaahh.. ada jugak aku pernah tengok gambar orang share.. tambah loteng kat atas tu.. sebab ruang ni bumbung nya tinggiiiiiiii...so jadi maca 1 setengah tingkat kat ruang ni.. dapat imagine tak? kecik jer loteng tu.. tapi besh gak aku tengok.. abah sado ada gak plan2 nak buat camtu.. dan buat mini opis kat atas tu..letak lah aircond tak kasi panas.. plan jer lah.. buat nya tah bila.. huhu 

tapi kebanyakan nya jugak.. aku tengok..abaikan ruang ni..sebab rasa macam sempit nak buat apa2.. so jadi lah sekadar tempat letak barang.. or tempat lalu lalang.. tak kisah lah kan..rumah masing2.. tapi macam aku secara peribadi.. untuk rumah aku sendiri ni.. rasa rugi tak maksimakan penggunaan ruang.. and nah.. aku dah buktikan pon.. [bukan aku jer yer tapi ramai lagi] ruang terhad pon boleh jer di jadikan satu ruang khusus yang lebih menarik.. yang penting..pandai2 minimakan penggunaan barang..or jangan pakai perabot besar2..





percayalah.. ruang ni tersangat lah terhad... luas nya hanya lebih kurang 6 x 8 kaki jer yer.. laluan depan pintu yang bedekatan tangga aku tak kira sebab kat situ tak ley letak hapa barang pon.. kire kecik kan ruang nya... tapi.. sebab ni ruang terbuka... so.. tak lah nampak 'terperap' macam dalam bilik tu kan..  

yang belah kanan ada pagar tu tangga.. sebelah tangga pintu bilik kerje aku... yang berhadapan gambar ni..pintu bilik anak2.. semua dekat2 jer kan..tu kalau aku tengok tv..anak2 main dalam bilik derang tunggang langgang pon takde hal.. kire masih dalam 'perhatian'.. macam tu jugak kalau aku buat kerje kat bilik kerje dan anak2 tengok tv.. pon aku masih boleh 'tengok' dan ibarat depan mata..  

kau tengok pintu semua tertutup tu kan..?? nak amik gambar ni jer aku tutup.. hahaha.. 

orang biasa akan tanya aku.. tak panas ker kat atas ni.. jawapan nya..tengok keadaan..kat ruang ni pakai 2 kipas tau.. satu kipas ceiling.. lagi satu kipas dinding direct... 
bumbung ceiling ni pon tinggi.. ada tingkap kat atas [susah nak capai] kiterang bukak [tapi bergril dan kunci yer] tuk pengudaraan.. ada cover ngan bidai tapi bukak sekerat jer..kalau tak lagi terang benderang.. ni dalam gambar kau tengok..terang kan..?? cahaya semula jadi jer tuh.. takde pon bukak lampu..

lagi satu.. biasanya.. tak pernah bertutup pon pintu2 ni semua.. tingkap depan [dari master bedroom] dan belakang [bilik anak2 dan bilik kerje] akan di bukak waktu siang tuk flow angin or pengudaraan lebih baik.. takde lah bahang kat tengah ni sebab takde tingkap..





nampak.. kecik jer kan ruang ni... letak carpet besar tu pon ngam2 jer..tapi alhamdulillah selesa.. nak duduk tido baring kat carpet pon ok jer.. maybe anak2 pon kecik lagi.. kalau besar2 bujang nanti.. rasa lah kot sempit sikit.. huhu.. tapi kalau adik2 aku yang melonjong memanjang masing tu dok melintang tengah halam ok jer lagi..sikit lah sempit.. tapi tak lah rasa tak selesa masing2.. adik2 aku kalau datang tido umah..suka tido kat sini jer.. walaupon ada jer bilik tamu kat bawah tu.. tapi dok melepak main hp..main game kat sini gak.. 

memang saja tak nak letak banyak perabot pon..yang basic2 jer..nak nampak luas.. 
 dulu aku letak satu lampu meja kat sebelah sofa tu..
tapi anak2 aku main langgar jer tergolek.. geram lak aku ni ha.. hahaha..
tapi ruang ni lah tempat2 derang main.. nak tak nak..aku kene pikirkan keselesaan derang.. cukup lah kat ruang bawah tu penuh hiasan kan.. so..kat sini biarkan lapang sikit.. kekadang belonggok bakul baju nak dilipat sampai 3 bakul kat sini.. hahaha.. 



wainscoting tak siap !! harap maklum.. 

ni masa fes time cuba buat.. masa ni tak mahir lagi.. lepas tu buat sikit.. tinggalkan..ingat nak sambung kat wall lagi satu tu..dan nak tambah atas nya.. tapi lepas tu buat yang kat tingkat bawah.. langsung yang ni terbengkalai.. eeeahh kalau nak tau.. kat bawah tu pon tak siap2 lagi.. hahahaha.. malas nok...

so kisah nya.. biar jer lah macam ni...




almari pasang siap yang asalnya dari tingkat bawah..laki aku pasang sendiri jer ni.. kalau ruang terhad.. elok lah pakai almari macam ni.. jimat ruang.. 

memalang kalau layan movie..kekadang bukak lampu led biru kat belakang kabinet tu jer.. 
tengok atas rak pon aku tak letak sarat2 sangat hiasan.. sebelum ni aku ada letak 2-3 frame gambar kiterang anak beranak.. tapi setiap kali tengok tv.. rasa semak pulak.. hahaha..lagi pon meja tu kecik kurus jer.. n ruang family ni pon terhad bagi effect jugak kalau letak penuh2 barang atas tu..  yang ada tu pon aku selalu buat2 tak perasan jer.. boleh-la letak sikit jer macam tu.. kasi seri sikit  konon nya..

 bende ni..tempat tu.. tempat paling kerap di lihat.. jadi aku nak minimakan bende yang dok depan mata aku..tak nak semak2 sangat.. nak tenang2 jer kalau boleh.. which is biasa fokus kat tv jer pon kan.. kalau kat ruang tamu bawah tu lain lah kan.. jarang2 pandang.. huhu.. 
lagi pon.. atas rak tv ni ha..tak payah barang banyak2 nanti susah nak lap.. kerap lap tau.. siap ada towel khas aku simpan dalam almari tu tuk lap kabinet ni jer.. 
tu belum lagi aku cerite rak tu tempat letak botol air masak budak2 ngan makpak budak atas tu.. memang biasa... nak turun selalu amik kat dapur memang malas.. tapi nak pastikan anak kerap minum air masak.. jadi pasrah jer lah kan.. nama pon tempat lepak.. bersepah sini takper.. kemas sikit2 asal tak nampak semak sangat.. tempat lain.. [kat tingkat bawah] is tak boleh yer.. 




eeaahh.. ruang ni aku vacum hampir setiap hari yer...sebab budak2 ni suka makan biskut tengok tv..  huhu..





kalau tanya plan jangkamasa panjang.. atau tanya ruang mana aku nak renovate sangat..aku akan jawap.. ruang family ni.. 

aku nak besarkan ruang ni.... macamana nak buat..?? aku akan drag bilik tido kiterang ke depan.. which is ke ruang balcony yang biasa orang buat.. balcony tak akan jadi besar sangat lah walaupon kiterang tambah garage kat tingkat bawah.. so.. ruang ni akan amik sebahagian bilik tidur utama tu jadikan lebih besar.. maybe.. bilik akan kecik sikit.. tapi.. tak lah terlampau kecik.. still ok.. kalau ikutkan sekarang pon.. rasa bilik tu tersangat lah besar.. bayangkan..sama besar ngan ruang tamu yer.. memang la selesa.. aku pon suka bilik besar2 ni.. tapi.. mungkin boleh adjust sikit.. yang macam aku cakap lah.. bawak sikit kedepan bahagian balcony dan bagi sikit ruang besar dalam bilik tu kat ruang family.. giteeeewww kau punya verangan.. hahaha.. cost nya tinggi giler hokeh.. simpan duit pelan2.. kot lah panjang umur kat rawang ni ha... [sebab ada plan lain pulak..huhu]


ok lah.. tu jer nak cerite.. bai..