Thursday, December 07, 2017

senang ker nak BEKERJA DARI RUMAH ?


SUSAH...


Hahahahahaha...


aku serious ni.. aku tak nak 'gula-gula' kan korang baca yang indah2 belaka..






tapi sebelum korang judge.. baca lah dulu.. aku nak cerite ikut pengalaman aku sendiri jer nih.. aku..yang dah tak bekerja dengan orang sejak 5-6 tahun lepas.. pastu bekerja dari rumah berniaga dengan anak sorang.. dan berniaga product sendiri dengan anak dua orang...haaaaa... lain2 tau situasi nya..

setahun pertama niaga.. kire bekerje dari rumah lah kan.. memula jer lah rasa kelam kabut.. tapi bila dah jumpa momentum giteewww.. ok jer.. tak lah rasa susah.. boleh control.. ada lebih masa jugak.. masa tu pon qaleef setahun lebih masa mula berniaga.. dan dia jenis ok jer.. tak banyak ragam.. senang nak handle.. kebiasaan jugak.. aku buat kerje malam2.. time anak dah tido.. masa siang lebih pada kuar gi amik stock ker.. packing2 barang..or post barang tersebut.. which is memang menghangkut lah anak kemana2.. qaleef tak sekolah lagi.. 

lagi satu.. tak banyak sangat bende nak pikir.. just update blog tuk buat jualan.. layan wassap.. walaupon waktu tu rasa sibuk dah.. tapi masih banyak masa tuk anak.. qaleef jer lah pon masa tu.. so far.. aku takde rasa susah pon... semua nya tersusun.. ada masa nak buat susun atur siap update blog.. hahaha... 

dan rasa besh lah dapat bekerje dari rumah.. dapat untung.. kerje rumah siap.. anak depan mata terjaga.. boleh buat homeschooling.. layan sama2 ngan dia.. 

masuk tahun kedua.. qaleef dah sekolah.. aku pulak mengandung.. lagi rasa free time tu.. hahaha.. separuh hari dia gi sekolah.. aku memang fokus kat bisnes jer..takde sapa ganggu pon.. 3-4 jam cukup waktu tuk aku.. masa tu niaga barang orang lagi..anak balik sekolah.. aku gi pos barang sekali harung..balik umah fokus kat anak.. anak tido..aku pon tido sebab waktu malam nya dah tido lambat.. maybe jugak sebab dah terbiasa.. so semua nya smooth jer.. nak ikut abah sado gi out station pon takde hal... 

masih lagi aku cakap bekerja dari rumah sumting yang sangat menyeronokkan..dan menyenangkan..





tapi semua nya berubah...dan mula rasa TERKEKANG dari segi masa bila aku mula fokus kat product aku sendiri ni.. dan masih sangat2 baru [belum setahun pon lagi] !! which is banyak sangat kerje yang aku sendiri kene hadap buat.. dan dalam masa yang sama.. aku kene fokus kat 2 orang anak yang ngah membesar lagi2 shaquille yang sangat2 manja dan suka menyemut kat mak nya ni ha.. hahahaha.. tawa dalam tangisan namanya ni...

sekarang baru paham bila ada orang tanya "tak susah ker nak fokus berjam2 buat kerje dari rumah dengan anak2 macam2 perangai dan permintaan?"

kalau anak dah besar2.. lain cerite.. tapi ni anak masih kecik.. shaquille baru 2 tahun lebih.. bukan nak cakap anak ni menyusahkan.. tak hokeh..!! aku tak pernah anggap anak2 ni sebagai satu kekangan langsung.. dan aku yakin jer anak2 ni jugak lah rezki aku sampai ke sini.. 

cuma tu lah.. keadaan..situasi semua jadi berbeza.. bila kau anak sorang..jadi dua orang.. meniaga barang orang.. atau meniaga barang sendiri.. 

yup..dulu tak rasa susah sebab situasi berbeza..

takde bende sangat bende nak pikir..

contoh aku niaga barang menan.. just amik gambar.. post up kat blog tuk menjual.. akaun pon setakat urusan jual beli jer.. takde tekanan nak pikir sangat..

lepas tu jual ephyra..product orang lain.. aku just guna jer gambar2 sedia ada dari HQ sebagai marketing..up post kat blog.. dan ramai pembeli sedia ada.. maksudnya..kite just gigih meniaga jer lah.. tak pikir hapa sangat.. nak buat akaun ke hapa..invoice pon.. takde bende sangat.. cuma jangan bertangguh jer.. dan dah selesa sebab dah terbiasa..orang kata teror bahagikan masa...

tapi bila ada product sendiri.. semua kene buat sendiri..marketing..design..handle DS..Ajen lagi..urusan ngan korang.. kene ada plan jangkamasa pendek panjang kene pikir.. akaun pon bukan sikit2 lagi nak di buat macam dulu..semua kene simpan..  handle order dan semua nya adalah serentak.. nak pikir tuk product akan datang.. eehh macam2 lagi lah.. nak baut sales tu lagi pecah kepala nak kasi orang kenal product kita yang baru.. nak dapatkan kepercayaan.. nak buat testimoni yang banyak ada tapi tak terbuat-buat..dan semua kene uruskan sendiri.. walaupon hampir sama jer ngan meniaga product orang..tapi percaya lah.. beban kerja tu 3 kali ganda lebih berat ..which is kalau barang orang..semua design hapa dah tersedia.. testimoni pon hamek2 jer dari HQ.. marketing pon just buat tuk diri sendiri.. up kat blog sendiri jual tuk pendapatan sendiri..tapi bila barang sendiri.. kalau bukan aku sebagai founder yang buat.. takde orang nak buatkan !! melainkan kau amik pekerja.. kalau setakat design tu kalau rasa susah..memang upah jer lah orang.. tapi kalau nak buat banyak2.. tuk fb ig yang kene update selalu..tu aku buat sendiri jer nak jimat.. hahaha.. mak bajet ketat hokeh.. bajet banyak habes pada marketing.. seb bek lah Allah bagi sikit kelebihan dan kemahiran boleh buat banyak bende macam ni.. [Alhamdulillah] dapat lah berjimat lebih sikit.. cuma tu lah.. kekurangan dari segi masa.. 
kau kene letakkan fokus kau 3 kali ganda jugak dari sebelum.. banyak sangat masa kau kene habeskan tuk perkara ni.. kerje sangat banyak.. tapi dalam masa yang sama.. kau tak boleh duduk jer hadap kat bilik kerje atau depan lappy satu hari suntuk.. macam yang diperlukan..sebab kau ada anak2 nak kene urus dan bagi tumpuan.. masa untuk mandi..makan..homeschooling.. study anak2.. masa mengaji anak.. dan macam2 lagi..yang tak boleh amik mudah.. dah tu kerje hakiki kau kan sebenarnya.. huhuhu..

keakdang rasa tak mampu nak buat.. buat mana boleh jer lah.. tu pon rasa badan letih sangat.. hilang mud nak buat kerje [bisnes] ni.. anak makin besar..dan sebenarnya makin perlu lebih tumpuan pada mereka..  shaquille makin banyak ragam.. dan kurang tumpuan kat dia pon jadikan dia suka membentak.. nak kan perhatian.. 
kau tido lewat mana pon.. tapi tetap kene bangun awal..tuk uruskan anak2..dari anak celik mata sampai lah dia tido.. bukan sikit2 bende kau nak kene hadap.. siapkan sarapan.. setelkan makan mandi dia.. lepas tu amik abang nya balik sekolah.. pastu nak kene masak lunch nak kene setelkan makan tengahari anak2.. amik masa berjam2.. ada masa sikit sebelum mandi petang.. baru nak duduk buat kerje.. shaquille nak itu nak ini...kejap kan berak pulak.. kekadang dia tengok aku duduk buat kerje.. abang dia tido.. nanti dia amik buku nak ajak membaca pulak.. time tu lah dia nak tanya macam2.. kalau aku tak bagi tumpuan kat dia.. percaya lah.. dia akan buat lebih lagi perangai.. tu belum lagi cerita bab bergaduh abang adik melalak bagai tu pon satu hal.. penat hoii.. sungguh.. kalau buat kerje sampai lewat malam.. 3-4 pagi.. esok nya tak cukup tido pon stress gak.. nak tido teringat kerje itu dan ini.. 

sapa kata meniaga sendiri ni senang...?? 

or biasa orang cakap.. at least..anak depan mata... part ni memang aku bersyukur.. tapi.. percaya lah.. ada banyak lagi 'sisi' lain yang kene amik kire.. 

ianya bukan sekadar tu..meniaga kat rumah..dan anak2 depan mata..mereka pon nak kan perhatian dan tumpuan kita..bukan kerje tu jer kite kene hadap..bab rumah..bab lain takde beban sangat pon.. tapi bila masuk bab anak2 ni.. lain kesah nya.. which is..kalau aku nak kerje aku lebih lancar.. anak tak mengamuk.. aku kene selesaikan dulu semua urusan mereka ! jadi..apa jer lagi waktu tuk aku yang tinggal.. kalau ada pon.. sejam dua dapat lah buat sikit2 jer kerje.. tak siap dan terhenti2..  satu bende mudah pon amik masa berhari2.. jadi tak efektif..banyak kerja tertangguh...tu aku buat kerje malam2 time anak dah tido.. tapi..kekadang badan pon dah letih..dan bila kerje sampai lewat malam..tak cukup rehat.. siang tu aku jadi tak efektif.. mudah marah dan stress.. sedangkan anak2 aktif.. kerje rumah kene buat..

aku terpikir..kalau dapat fokus beberapa jam tanpa sebarang gangguan..at least..dapat siap kan lebih banyak kerje.. tapi tu lah pilihan nya.. maksud aku bila kite memilih tuk anak sebagai priority.. bekerje kat rumah..dan ni lah kekangan nya.. anak memang depan mata.. tapi kene pandai atasi stress pada urusan anak-rumah dan kerja serentak ! yang senang aku nak cakap.. tak cukup pon masa sehari suntuk tu.. 
terus terang cakap.. memang susah nak bahagikan masa dan tumpuan pada anak2 tu sama rata macam dulu2... 

aku jujur...

ni aku bukan merungut.. ni pilihan aku.. aku cuma bercakap dari pengalaman sendiri....tak macam sesetengah orang pikir.. besh nya bekerja dari rumah..dapat duit tapi anak depan mata..tak.. ada banyak pro n contra nya.. bukan yang indah2 belaka yer..

unless kau buat pilihan memang nak jadi suri rumah sepenuh masa..tanpa bekerje..atau mungkin meniaga kecik2 macam masa aku awal2 dulu.. aku boleh rasa sangat perbezaan nya.. ketara ! kalau kata nak bawak balik tangungjawap kerje hakiki tuk buat kat rumah..or ada dateline bagai..ada urusan ngan orang lain jugak.. aku cakap..memang tak boleh..or maybe susah sikit lah..

contoh macam laki aku pon..selalu die memang keje site.. balik site..ada report kene sediakan..ada  urusan ngan kerje..tanggungjawap..  aku tengok dia sendiri..walaupon orang kata..takde bende sangat pon kan.. tapi.. bila dia balik..tapi nak duduk buat kerje berjam2 hadap lappy buat report ngan anak2 ada sekeliling..memang tak boleh..! anak2 akan mintak perhatian..akan ganggu dia kerje.. lagi2 kalau dia baru balik out station lama.. even dia sendiri pon.. kalau aku tak mintak tolong sekalipon.. tapi bila tau anak berak.. dia akan sama2 tolong.. kekadang anak nak dia buatkan susu.. so dia tak boleh nak mengelak..tu aku selalu bagitau dia.. nak buat report ke hapa.. kalau kata urgent..berkaitan kerje2 site dia.. tak nak stress anak2 ganggu..aku tak kisah dia buat kat luar..atau kat opis jer..setel2 kan dulu.. jangan bawak balik kerje kat rumah.. tu tanggungjawap dia pada majikan kan.. tuk rezki yang berkat jugak.. sebab kalau kat rumah.. dia pon tak boleh buat kerje ! anak2 nak bersemut mintak perhatian dia...jarang2 jumpa lagi laaaaaa...aku sendiri tengok die ada rumah..kejap2 kang panggil ajak teman tengok tv..soh gi kedai lah..mintak tolong itu dan ini.. so.. kat rumah..memang susah nak buat kerja.. aku paham sangat tu.... even kalau dia ada rumah pon.. aku sendiri lagi laaaaa tak boleh nak dok depan lappy memanjang.. [nanti laki aku buat muka ketat]

so macam tu lah nak berniaga sendiri ni...lagi2 kalau masih baru banyak kerje dan rutin berubah..anak2 pulak masih kecik dan kene perhatian.. derang masih tak paham pasal kerje..memang ada perngorbanan nya.. besar ke kecik ker bergantung.. cuma macam aku.. lebih pada hal anak2 jer lah..[krja umah tu bagi aku takde bende sangat pon] dan kaitan nya dengan masa.. mungkin bila shaquille dah sekolah nanti.. mungkin keadaan lebih baik..kot lah kan..hahaha..harap2 lah..setengah hari pon jadi lah.. aku tak sampai hati nak biarkan anak bawah jagaan orang lain [selain sekolah] sampai satu hari suntuk.. tido makan semua orang lain lak nak uruskan.. 
or perancangan jangka masa panjang tuk bukak pejabat urusan dan ada pekerja yang handle..mungkin akan lebih baik..[insyaa Allah] 

maybe sebab sekarang ni.. aku masih lakukan sendiri [admin cuma handle order dari wassap jer].. dan lagi mungkin sebab masih baru..belum setahun pon kan.. belum cukup selesa.. belum jumpa momentum.. 

aku seronok berniaga sendiri.. lagi2 semangat ada product sendiri.. bab untung tu jangan lah nak di kire sangat..nanges kat tikar sejadah di buat nya... tapi.. aku positif jer.. bagi masa.. as long as aku tak berputus asa..dan semangat tu masih ada... giteeeewww...[bab untuk lah paling seronok..bab kene kerje keras tu yang tak berapa nak ronok sangat..hahaha] 





kalau cakap susah tu.. memang sangat susah ngan situasi aku sekarang.. bekerja dari rumah..kekangan masa yang teramat sangat.. cuma aku percaya..keadaan akan berubah lebih baik nanti.. aku cuma kene tau atasi stress aku.. macamana keadaan pon.. aku kene selesaikan urusan anak2 aku dulu.. sebab aku takde pilihan.. kalau aku abaikan.. semua akan jadi lebih teruk.. 
aku dah pernah rasa sendiri biler shaquille buat perangai sampai aku sendiri yang rasa macam nak gila hadap perangai dia..hahaha..serious ni tau.. ngan asben aku yang out station memanjang time tu.. sampaikan.. sudahnya..aku tak boleh buat sebarang kerje pon tak kira siang atau malam...siang dah penat ngan dia nak dok melekat macam baby2.. waktu malam..nak tido berkepit macam orang baru kawen !  dan aku kene buat semua tu..kene fokus pada dia pada satu jangkamasa agak lama...semua kerje terabai.. bisnes aku ke laut..takde promosi.. takde update..  sampai lah dia ok dan tak buat perangai dah.. nak mintak dia paham.. dia masih kecik.. tapi aku buat kerja tapi dalam masa yang sama dia tak rasa die diabaikan.. 

dan nak elak perkara tu berulang.. aku adjust sikit lah hal kerje dan anak tu.. which is..urusan dia tu aku kene selesaikan dulu..bila2 masa dia panggil.. nak kan sesuatu.. nak aku layan dia membaca ker.. aku tak kan bertangguh buat.. aku akan terus bangun dan layan.. aku akan habeskan masa ngan dia dulu buat homeschooling dia terlebih dahulu.. layan dia menulis..melukis mewarna...atau apa saja.. lepas tu dia akan ok..dia akan main atau tengok tv..atau tido.. darikan dia asyik merengek tak henti2..dan perangai menjadi2.. lagi satu kerje aku tak boleh buat sudah nya.. so..lepas tu.. baru aku boleh tenang sikit buat kerje aku..walaupon mungkin terhenti2 atau amik masa yang lama tuk siapkan.. dia masih kecik tuk paham pasal kerje semua ni.. aku sendiri kene tolak ansur dan bagi keutamaan pada derang.. lagi satu.. aku percaya..rezki tu sendiri.. menggembirakan anak2 pon rezki jugak.. akan ada rezki yang lain nanti..

so.. kalau korang tanya pasal ni..ini lah dia jawapan nya.. bergantung pada situasi.. kalau anak ok.. then aku rasa ok.. takde masalah nak buat kerje..tapi kalau anak buat perangai.. memang satu kerje pon kau tak boleh baut..kau sendiri pon akan stress dan letih ngan semua tu.. situasi berbeza2 bila anak kau sorang.. ada pembantu ker.. anak dah besar ker.. macam aku sebab dari awal dah lalui macam2 situasi.. so.. aku pasrah jer lah..pilihan sendiri pon kan..mana lah nak tau yang aku akan berniaga sendiri dan rasa susah nya macam ni..hahahaaha.. dan..bila dah mula.. terus kan jer lah..jangan nak toleh2 belakang lagi... cuma..pandai2 lah...tu je aku nak cakap..

eaahh.. aku tak menyesal pon berhenti kerje tuk mereka.. malah aku bersyukur ngan keputusan aku dulu.. kalau tak..aku tak akan rasa semua ni..pengalaman ni semua.. aku cukup gembira ngan apa aku buat sekarang.. cuma macam aku cakap.. bila aku mengadu.. bukan merungut atau menyesal.. saja nak bercerita phase2 yang kene lalui dalam tempoh2 tertentu.. dan tak pernah sama pon dari awal dulu.. berubah2 ikut keadaan..


dan aku ok jer..insyaa Allah..everything will be fine.... walaupon kite sentiasa perkara yang lebih senang.. tapi setiap kesusahan tu lah yang menjadikan pengalaman tu lebih beharga dan jadikan kite lebih kuat.. lebih baik.. doakan saha dipermudahkan...