Monday, January 29, 2018

nostalgia cerite telekung mak dan kisah TELEKUNG NAJWA untuk dewasa dan kanak2


sapa sini suka beli telekung peberet alih2 dok pakai tu jer walaupon ada 10 helai lagi yang lagi lawa lagi cun lagi mahal..?? 

jom angkat mouse sama2... eaahh.. hahaha..

saja nak borak.. aku ada satu telekung peberet.. telekung tu biasa jer.. bukan warna or design2 fancy pon.. telekung lama..kain cotton sulam biasa2.. sebenarnya tu salah satu telekung kesukaan arwah mak aku dulu..  tapi aku pakai bukan semata sebab kenangan bagai.. telekung tu sendiri sedap sangat pakai.. selesa.. bila basuh tukar telekung.. nanti pakai balik yang tu.. walaupon telekong lain banyak lagi.. kenapa tah.. sampai ada masa aku gi letak kat belakang2 [kat laci simpan telekung] sebab kalau yang tu dok depan..tu jer lah nanti aku sauk dulu nak pakai.. telekung lain banyak tak terpakai2 sudahnya.. sayang lak rasa.. 

teringat mak aku..dia banyak telekung.. die suka beli telekung.. masa lepas dia meninggal dulu.. aku dan adik badik lain [termasuk ipar] amik sorang sikit.. lagi2 yang kiterang tengok peberet mak aku pakai selalu.. selebih nya.. banyak jugak yang elok2 kiterang wakafkan kat tempat2 macam Rnr kecik2 atau tempat2 yang perlu..dapat jugak lah mak aku saham nya kan bila orang pakai bawak ibadat.. insyaa Allah....[eeaahh.. PLUS bagus kan..telekung banyak dan bersih jer.. aku suka.. tak de lah bau kepam..*tetiba] 

dari dulu..kiterang jenis.. [mak aku lah terutamanya] tukar-basuh telekung  seminggu sekali.. mak aku cakap.. kalau boleh nak tukar tetiap hari.. sebab.. mak aku cakap.. baju boleh tukar basuh hari2.. tak kan telekung tak boleh..satu hari pakai 5 kali... tak termasuk yang sunat2 tu lagi..[mak aku rajin solat sunat] mak aku cakap.. kalau mampu.. beli telekung lebih takper.. tukar setiap minggu paling kurang.. walaupon tak kotor..tapi tukar jeeeewww...

membazir ?? tak lah.. macam baju jugak... kite dah ada baju.. tapi kite still beli baju baru tuk tukar2 ngan baju sedia ada.. so kenapa pulak kalau cakap pasal ibadah tetibe nak kata membazir.. solat satu hari paling basic 5 kali.. sebulan kite guna 150 kali lebih kurang ulang2.. nak banding ngan pakaian hari2.. mana paling kerap kite pakai..?? haaa jangan nak berkira..mak aku cakap tak baik... hahahaha... 

lagi2 time nak puasa-raya tu.. mak aku cakap.. raya semua nak baru.. pakaian baru.. barang umah baru.. tapi telekung tak nak beli baru.. mohon sentap yer semua.. uhuhukksss..so kalau tak nak beli tetiap bulan macam mak ku pon.. at least beli setahun sekali pakai time puasa bawak terawikh atau time solat pagi raya tu.. jangan lah berkira nak beli lebih.. ada orang telekung nya sehelai jer ada kat rumah.. time period sebulan sekali jer basuh.. betul tau ni.. sadis rasa nya.. kalau betul2 tak mampu tak apa lah jugak.. asalkan solat menutup aurat dan bersih telekung nya... tapi kalau perabot umah helok2.. mahal2.. langsir bertukar tetiap kali raya... tak kan lah telekung tak boleh.. #tarbiyahsentap

teringat ada sorang kawan aku ni.. hari2 tukar telekung..hari isnin kaler biru.. selasa hijau.. rabu kuning.. khamis putih..dan seterusnya macam tu.. belakang pintu die bersusun pakai hanger tukar hari2 selama seminggu.. ada 7 pasang lah maknanya kan.... tak basuh hari2 pon.. seminggu sekali basuh.. just tukar hari2 tu jer.. bagus sangat kan...! bayangkan tak telekung die berapa banyak agak nya.. lawa2 pulak tu.. eeahh.. ngadap Allah kan.. pakat lah lawa sikit..apa salah nya...aku pon rasa nak start buat macam tu jugak lah...hari2 berganti macam tu.. insyaa Allah.. tak susah pon nak cuba..

lagi satu..

bila nak beli telekung baru.. mak soh pilih yang elok2. yang cantik2.. yang terbaik  tuk kite pakai mengadap Allah macamana bila kite nak beli pakaian kita.. nak yang elok..cantik menarik bawak jalan2 jumpa orang.. nak gi dating.. "beli baju mahal2 ratus2 boleh.. tak kan nak beli telekung elok sikit nak berkira " -mak aku tegur.. elok2.. tapi terus masuk dalam hati.. dan ingat sampai sekarang..mungkin sampai mati...

bukan lah beli telekung mahal atau fancy tu nak menunjuk ke hapa.. atau nak rasa 'lebih' dari orang lain bagai.. tak pon.. maksudnya.. telekung kain elok.. selesa pakai.. kite sendiri nak pakai.. walaupon mungkin biasa2 jer.. tapi bila kite pakai tu kite sendiri rasa suka macamana kite suka ngan pakaian harian kite pergi kerje berjalan bagai tu.. kite pon mungkin bukan selalu beli baju seluar mahal kan.. tapi maksudnya, yang elok bagi kite tuk mengadap Allah 5 kali sehari... bukan setakat asal kan ada telekung dan pakai sampai kuning kepala tu dah reput baru nak tukar.. giteewwwww...

jadi.. sampai sekarang.. setiap kali nak beli telekung.. mesti akan ingat kat mak aku.. seboleh2 aku tak nak berkira nak beli tu.. kalau berkira nanti rasa bersalah...  terus ingat kat mak.. pikir.. kalau mak masih ada..mesti kene bebel2 nanti..hahahaha.. serius ni tau...


dok borak2 ngan korang pasal telekung ni.. sebenarnya aku dok survey2 carik telekung baru.. telekung sekarang lawa2 kan... bukan baju jer ikut trend.. telekung pon sama.. ada a few brand jugak yang aku kenal.. salah satu yang aku suka telekung2 dari TELEKUNG NAJWA.. cantik2 gilerr semua nya.. sungguh!!! 




salah satu jenis dari TELEKUNG NAJWA.. namanya Telekung Safa Marwah. Telekung ni material dari satin valentro. yang lace tu guna French lace.. nampak exclusive.. sesuai lah nak buat hantaran letak dalam dulang cun jer nanti.. buat hadiah kat orang pon lawa ni... telekong ni nampak elegant.. 


eeahh.. ada orang konpius pasal hukum boleh ker tak pakai telekung warna2 ni..
syarat sah solat adalah menutup aurat ngan sempurna.Longgar,, tidak mengikut bentuk badan.. Selagi mana pakaian itu menutup aurat maka sahlah solat itu. cuma kalau boleh jangan lah keterlaluan.. kire corak yang sederhana dan warnanya supaya mendatangkan khusyuk kepada semua jemaah dan tidak menimbulkan ujub kepada si pemakai. Itulah yang sebaik-baiknya. [baca lagi kat SINI pasal hukum tersebut]




banyak gak pilihan keluaran dari TELEKUNG NAJWA ni..yang ni pulak Telekung Mubarak aku suka sangat yang simple2 macam ni.. sulam dan warna2 die pon sejuk jer tak terlalu menarik perhatian jemaah lain [kalau solat jemaah kat surau/masjid] macam yang aku bagitau atas tadi tu...

aku baca review ramai yang repeat order telekung ni..lagi2 tuk pakai gi umrah.. Material jenis satin valentro yg supercomfy.
cer tengok awning telekung ni.. bahagian muka tu dijahit mcm pakai tudung soft awning. bahagian dagu pun lembut sbb material bahagian muka dan dagu drp lycra, strechable. Sebab tu org pg umrah suka pakai telekung ni sbb bila nak makan lebih selesa nak mengunyah takda rasa ketat di muka. cantik kan..



jujurnya.. aku masih suka telekung warna putih.. nampak suci..[tapi aku ada jer jugak telekung bewarna]. 

 yang ni nama dia Telekung Sri Kandi.. walaupon putih.. simple.. tapi cantik sangat ngan sulam kerawang kat bawah tu..nampak elegant

aku suka design telekung macam ni sebab kat kepala tu jenis smocking bergetah.. memang jadi pilihan sebab selesa dan tak perlu pakai anak tudung dah... Lagi2 kalau tengok telekung ni dijahit 2 lapis sampai ke bahagian bawah dada kire tutup aurat habes lah kan...
Bahgaian dagu pun menggunakan material lycra strechable tu....insyaa Allah selesa bawak solat..




ni nak share..2 telekung ni sesuai tuk bawak travel lagi2 pakai waktu UMRAH.. kot2 lah ada yang nak gi dalam masa terdekat ni.. ni antara pilihan terbaik korang boleh pakai guna sepanjang kat sana..

yang warna hitam tu namanya Telekung Hudaibiyah tu.. Telekung dijahit sekali macam sarung jubah. material moss crepe tapi jangan risau [since ada isu kain moss crepe ni mengikut bentuk badan] tapi yang ni di jahit kedut2 kat depan tu tuk elak nampak bentuk dada. kain selesa nak bawak umrah..

yang Dusty pink tu pulak  Mini Telekung Mubarak...  jenis telekung nya datang sekali dengan jubah yang sama warna.. Jubah tu ada saiz kite nak.. [cuma telekungnya sahaja yang free size]  . 
 Design telekung ni sama je dgn Telekung Mubarak kat atas tu.. tapi size mini.. lebih pendek macam saiz tudung labuh..siap ada kocek hokeh kat dalam bahagian telekung.. sebab tu lah sesuai pakai gi umrah.. lebih selamat nak simpan kunci bilik hotel ker.. handphone ker..



eaahh.. besh nyaaa..!!! boleh matchy2 ngan anak perempuan pulak...tung laaaaaa orang ada anak pompuan ni kan...heheh



Telekung Najwa pon keluarkan tudung kanak2 jugak nama nya An-Najwa.. telekung polkadots ngan orang sama comel !! .. anak sapa lah ni...

Telekung budak An-Najwa ni..ada pilihan size hingga 5 size ( 2 tahun-12 tahun), tali telekung budak bergetah tak yah susah2 budak nak ikat..aku yang kertu ni pon suka jenis getah jer ikat kepala tu.. hahaha.. anje angat ni taaaaawww... hikhik..



bukan setakat telekung kanak2..korang nak belikan anak2 sejadah comel2 macam gambar ni pon ada kat TELEKUNG NAJWA ni yer.. banyak pilihan.. lawa2...tema2 warna lagi pink tuk perempuan.. biru tuk lelaki.. 

ada sejadah comel2 macam ni.. kasi semangat sikit anak2 nak mula bersolat awal.. sejuk sikit perut mak mengandung tengok anak solat kan.. tu telekung pon dari An-Najwa lah jugak.. beribbon siap..aaihhs.. dulu2 kecik2 tak merasa nak pakai ribbon2 kat telekong bagai... 

eeaahh.. rasa macam nak belikan tuk qaleef shaquille gak lah sejadah tu.. derang mesti eksaited.. lagi2 shaquille sekarang ni memang suka betul ikut abang atau kiterang bersolat.. mesti lagi teruja... boleh buat hadiah besday derang nih.. menarik gak kan !! 



banyak lagi pilihan lawa2.. tak kire lah tuk dewasa ker.. matching2 mak anak ker.. telekung kanak2.. sejadah budak pon sama korang boleh tengok kat page link bawah ni ha..dengar cerite moneyback guarantee 14 hari..

fb page: telekungnajwa






notanganAty : nak kene beli gak sehelai telekung baru... TELEKUNG NAJWA pilihan nya sekarang...