Monday, April 09, 2018

bila rumah jadi macam WORKSHOP !!


sejak buat bisnes DIY WAINSCOTING start lebih kurang sebulan dah ni.. baru lah kau tau apa makna ke bizian yang betul2 bizi.. ! macam waktu bekerja dulu2 rasa nya.. sebelum ni dah bertahun gak berniaga online.. dah nak 6 tahun gak kot.. macam2 gak merasa.. memang rasa bizi gak.. tapi tak pernah lah rasa sebizi ni.. hahahaha.. serious..aku dah 2 minggu tak tengok tv hokeh.. maksud aku duduk betul2 ngadap movie 2 jam tak gerak2.. memang tak sempat... kalau ada pon DENGAR berita..tu jer.. bukan tengok yer.. tapi sambil buat kerja.. sambil mendengar.. jeling2 sikit.. jadi laaaaa...

sebelum ni..dolu2.. dok kata bizi.. tapi masih sempat layan 1-2 movie..or drama ke hapa kan.. boleh gi shopping2... boleh jugak lah selit2 masa nak buat bende lain yang aku nak.. tapi sekarang ni.. ada sales semalam Charles n Keith kat Damansara.. aku mampu tengok jer.. kerje banyak giler..tak sempat nak pergi.. dari pagi ke maghrib baru stop siapkan customer nya order 30 double frame sebab nak post out rini..  *nanges tepi almari kasut... 





ni awal minggu lepas aku amik stock kayu tuk tempahan customer.. hampir 100 batang yer.. lebih dari 1000 kaki.. ada macam2 size.. senget kereta.... serious.. 
tak ley masuk Triton abah sado sebab kayu panjang2 6-13 kaki.. letak belakang terjulur atas tak lepas palang tol.. dulu beli MPV pon memang tuk berniaga.. cuma tak lah pikir lenjan bawak kayu berat2 cegini.. ber-huhu jer lah nok tengok wish kau macam lori..




sekarang ni.. aku kerje sampai tengah malam..siang hadap wainscoting.. amik order.. cek kayu kalau tak cukup kene gi beli.. ukur packing barang orang.. sambil2 uruskan anak2 jugak.. mandi..makan..amik balik sekolah.. 
petang ada masa sikit... aku sendiri yang undercoat kayu tu.. aku jenis tak suka bertangguh kerja.. rimas tengok kayu belonggok tak siap2.. nak setel cepat barang terus hantar jer kat orang..bukan pasal nak dapat payment cepat sangat ke hapa tapi kau bayangkan tak kayu belonggok kat ruang tamu rumah kau acaner rasa... 

kalau tunggu abah sado lambat nak tunggu die free petang atau hujung minggu.. dia ada kerje hakiki die.. cuma sekarang die gi site dekat2 sini.. tak perlu nak out station.. boleh lah handle kerje ni jugak.. tal tau lah kalau die out station macamana pulak nanti.. risau gak tu.. tu aku buat jer lah mana yang boleh...

malam pulak kalau perlu aku kene hadap design customers.. quotation.. ada yang sehari 2-3 orang buat deposit nak kene laju2 buat design ukur bagai tu..ukur2 tu ingat senang ker.. rumah orang wall bukan sama... kalau sikit2 tu macam expert gak boleh agak berapa frame boleh letak bagai.. tapi 2-3 menjak ni customer order kompem2 20-30 kaki keatas.. ada nak sama size frame.. ada pulak nak frame besar kecik.. ada nak frame atas bawah... yang buat lagi pening.. kalau ada banyak wall dalam satu order.. macam baru2 ni ada satu order sampai 5 wall lain2 size... haaa macam tu lah aku... aku ada schedule kene ikut.. 1 customer target 10 hari siap.. so seminggu tu aku akan amik beberapa job ikut slot.. kene ikut jadual tu lah.. tak ley lari atau malas2 ker hapa.. kalau tak tak tak siap kerja.. dan yang lain akan bereterabur jugak.. tu aku memang geram jer kalau ada customers tak bagi kerje sama..sebab effected kat kerje orang lain jugak... kalau sehari dua boleh lah tunggu.. tapi kekadang berhari2 menunggu feed back... tak bagi details lengkap.. sedangkan dah tau nak buat.. rumah sendiri pulak tu.. haaaiihh...nak marah tak boleh.. kau pasrah jer lah.... 

kekadang setel invoice dan segala yang berkaitan tuk penghantaran pulak.. sampai lewat malam buat.. tak lah hari2 buat.. biasa sekali harung buat.. seminggu ada 3 atau 4 hari macam tu... tapi hari2 tu ada jer lah kerje hari2 kena buat.. tercarik2 gak masa free.. tapi nan hado buat masa ni... orang kata masih awal2 ni.. belum jumpa rentak..semua kelam kabut.. baru sebulan jer kaaauu... pulak tu kiterang berdua jer yang buat semua nya sendiri... 

aku kalau kata siang dah penat giler2.. malam tak larat bukak lappy..betul2 lepas solat isyak jer terus tido mati.. penat hooii... tu aku tak sempat nak tengok tv ke hapa.. aku bagi contoh tv..sebab orang kata tu waktu singgang paling mudah nak related kan.. tu baju berbakul tu tak berlipat.. ayoyoyo....

dapat imagine tak...bukan poyo2 ni tau cakap banyak kerje.. tapi memang real... bukan acah2 sibuk.. aku pon kalau boleh tak nak lah sibuk2 macam ni..penat giler hooii.. badan.. otak... malam terus habes tenaga.. best tau ada masa2 lapang macam setahun lepas.. hahaha.. sekarang dah rasa macamana orang rasa bersalah giler kat anak sebab kau bizi memanjang.. dah cakap kat abah sado nanti bercuti dekat2 bawak gi hotel ada kolam renang tuk anak2.. nampak tak.. nampak... tapi ni pon.. seb bek lah masih depan mata...huhu..  

ni pon aku tinggal kan kejap kerja saja nak update blog..dah berapa hari tak on lappy... tadi ni on pon sebab nak hantar invoice kat customer..[ tuk barang yang dah siap]

ni baru sebulan ber operasi.. alhamdulillah order tak putus2.. ada jer order masuk tak kire banyak ker sikit jauh ker dekat.. maybe nak raya ni kot.. tapi harap nya sales makin meningkat lepas ni.. tuk plan jangka masa panjang... kena buat marketing gak nih.. walaupon asal memula dulu tak lah pikir sangat akan hal ni.. terus terang cakap.. saja2 try jer... tak sangka lak sambutan cegini gaya..sampai tak memang tangan tak cukup rehat bagai... [tetap syukur] lagi pon maybe ni bisnes kiterang bersama.. aku dan abah sado.. so lain sikit lah...



plan sekarang nak amik pekerja...


at least tukang cat...sebab aku rasa tu kerje paling2 memenat kan..tak larat weeyyhh sebab mengecat time panas.. waktu tu lah elok cat cepat kering..  since kekadang aku yang kena buat kan...so.. dah bincang ngan abah sado nak amik pekerje bangla sorang tuk buat.. tapi tak tau nak kire gaji.. hahahaha.. sebab nak amik part time per job jer... 

adik2 aku ngah cuti semester ni pon nak gak kerje ni.. tengok lah acaner..



tapi sebelum tu............




NAK SETEL RUMAH DULU....


kau tengok lah....







tak ley letak kayu kat luar sebab kene hujan panas kembang reput.. terpaksa letak dalam.. kat ruang tamu hokeh






rumah aku dah jadi workshop !!!! 

semua perhiasan carpet bantal2 semua aku simpan dalam bilik.. sebab kayu2 ni berhabuk teruk.. 
kau tengok ni macam tenang2 jer... apesal tah.. hahaha... tapi kalau tengok in real.. memang rumah aku betul2 jadi macam workshop... memang dasat..



cannot tahan...!! 




jadi...kiterang decided untuk sewa shop lot untuk buat workshop jer....
alhamdulillah Allah permudahkan urusan.. memang Allah kot yang rancang semua ni..[syukur]

yer lah.. kalau ikutkan.. rasa maca terlalu awal nak spent duit bayar deposit dan sewa2 kedai macam ni bagai.. tapi macam PERLU sangat2 sekarang ni.. order sangat2 banyak.. rumah dah tak ghuper rumah.. aku tak ley hidup macam tu..huru hara... walaupon bajet masih ketat.. tapi aku rasa kene berani selangkah sikit..guna lah duit untung yang sepatut nya kene simpan dulu tu untuk perkara ni..  bukan tuk kiterang jer.. tapi untuk anak2 jugak.. aku tak nak anak2 hidup ngan habuk kayu semua tu..

lagi satu.. paling2 penting.. nak jaga hak jiran2 jugak.. tak nak buat bising terpaksa bukak mesen sampai hari ahad..dah la abah sado sabtu ahad jer free lebih sikit... bising tau mesen potong kayu dan mesen sembur cat tu.. aku pon stress.. ni kan pulak jiran2... rasa tak best jer nak buat kerja.. so sebelum ada orang report ke hapa.. bek lah kiterang carik kedai tuk buat workshop...

 pastu memang ada masa kerje banyak.. tapi tak ley bukak mesen malam2 sebab hormat kat jiran gak lah.. so kerje bertangguh2... so ada workshop macam ni.. boleh kerja sampai malam takde sapa nak marah...aku kata nak amik pekerje pon takde hal buat kerje sini tak yah datang2 umah mengundang fitnah jer pulak..

buat masa ni amik bahagian belakang kedai jer... tapi tak kisah pon...seabb tuk workshop jer..dan dah syukuuuuuuuuurrrrrrrrrrrrr sangat Allah mudahkan lagi urusan dapat kedai ngan harga under bajet kiterang.. dekat rumah pulak tu...

 masa nak carik tu.. baru plan2 gitu jer..tak serious.. sehari jer pusing gamble 2-3 kedai tanya sewa berapa.. sekali dapat orang nak share kedai.. buat partition lah... so kiterang dapat bahagian belakang.. tapi ok jer.. lagi murah.. lagi pon sebab nak buat workshop jer.. tuk kerje..tak berurusan ngan orang pon..buat masa ni order by on line jer semua.. aku handle.. cuma kalau customer nak amik pon boleh jer dari depan.. aku tumpang lalu jer lah pintu depan tu.. hahahaha... tapi serious.. memang boleh jer... 

buat masa ni takde keperluan nak bukak ofis bagai.. tapi ada plan jangka masa panjang nak amik admin.. boleh uruskan kerje aku ni.. banyak ooii kerja.. tak tipu.. [banyak kalau banyak order lah..hahaha] tapi tu baru plan2 jer..tengok sales macamana untuk 4-5 bulan akan datang... buat masa ni aku masih boleh buat sendiri.. insyaa Allah.. ada rezki lebih nanti.. boleh share sama2 ngan orang lain lak.. maksud nya amik pekerja... 






korang kalau nak order wainscoting DIY boleh wassap 019-2085089 bincang2... aku tak pasti sampai bila nak bukak order ni... ramai dah booking slot sebelum raya.. bulan puasa mungkin tak amik banyak kot.. [tak tau lagi] sebab nak fokus kat ibadah giteeewww.. so tu aku cakap.. kalau kata nak order tuk pasang sebelum raya.. order jer lah sekarang yer...







FACEBOOK 

INSTAGRAM