Friday, August 17, 2018

Projek Make-Over Bilik Tidur : ubah wajah side table



dah siap ker ???




dah...



hikhik... gedik...



sikit2 jer lagi tinggal.. nak deko2 apa yang patut... sok lusa nak beli bunga....


dah siap semua helok.. baru tunjuk yer...penat tak hilang lagi ni.. hahahaha



nak cerite pasal side table sikit...


sori gambar ulang tayang.. nak tunjuk side table putih sebelah katil tu..
gambar ni jer yang ada nak buat contoh konon nya..


putih suci murni jer kan side table tu...

sekarang dah tukar kuning2 coklat.. dah buruk..!! tak cantik..!! serious... 
pastu pernah letak lilin merah atas nya,, pastu minyak lilin tu melekat2 kat atas meja.. jadi merah2..
eaah comot sangat tau meja tu jadi...

bila aku nak make-over bilik ni ritu.. 
aku memang berniat nak tukar meja sisi tu pada meja baru..
dah pikir nak beli meja ada cermin dari ssf ada ukir2 siap.. lawaaaa...

tapi rasa macam.. banyak pulak bajet nya.... sayang-tak-sayang kat duit tu jer lah... hahaha...
ikut hati memang nak beli jer laju2..
tapi.. bila aku gugel2 carik idea.. tengok acaner nak mixed kan jenis katil aku baru beli tu.. ngan wainscoting.. ngan warna dan konsep bilik..
so aku rasa.. aku tak perlu beli dulu pon side table baru..
kebanyakan nya aku tengok meja kayu macam side table aku tu jer nampak lebih menarik.. ada yang buat ala2 rustic.. ada yang warna bold contra.. ada yang sama color ngan wall..
menarik sangat aku tengok..

meja sisi aku tu bukan tak cantik.. cuma warna die dah kepam jer.. 
ko jangan tak tau.. beberapa kali orang pernah wassap/pm/dm aku cakap.. kalau aku tak nak meja sisi tu.. derang nak... 

jujur nya.. memang aku sayang meja tu.. tapi konon pikir nak ubah-beli barang baru.. but end up.. bila tengok idea orang lain.. kat gugel.. pakai meja sisi ala2 macam tu jer...so aku decide tuk 'baru kan ' jer instead of beli baru...



haaaa nampak tak bekas2 lilin merah tu... tu lah ceredik sangat tak pakai alas.. alas lilin kaca kat ikea lawa baru rm 2.50... huhu... 


body laci semua ok jer lagi sihat waalfiat... tu aku kuar kan laci.. ni laci dah di keluar kan.. 



bukan pemegang.. dan cat pakai cat minyak.. gosok sikit dulu.. ni baru first layer cat tak rata dan masih basah lagi..

cat minyak leceh nya ni lah.. lambat kering.. n bila sapu cat tu kene penuh kasih sayang... kalau tak meleleh2 jadi tak cantik sebab nampak.. bau dah lah kuat seminggu ni tak hilang2 lagi.. pening kepala aku..

cantik kalau pakai cat powder macam cat dinding tu.. or spray cat.. 
cuma tu lah.. nanti lepas2 cat.. mudah calar.. lagi pulak kalau kata side table ni kite letak barang n kerap pakai.. macam kami.. hp spec semua letak atas ni time nak tido.. 
kalau nak jugak.. boleh try cat ikea.. satu tin kecik tu rm 25 tak silap.. cat tu elok bagus orang kata.. aku tak pernah try lagi.. sebab carik warna aku nak takde.. 



untuk pemegang.. aku tukar yang asal berkerawang tu.. pada yang lagi simple.. 
n gold.. ada lah sikit2 dalam bilik ni letak gold rustic.. sikit la.. 
lagi satu... nak sama kan ngan dressing table kiterang yang baru.. 

ni beli dari IKEA.. Rm 16 hengget lebih kalau tak silap aku tuk satu pack/2pcs tu..



siap pasang.. siap cat meja nya..



so... ni lah dia ruper nya side table kami berwajah baru giteeww..bila tukar warna.. tukar pemegang.. nampak lah lain sikit.. 

sebenarnya rasa macam beli kelabu lebih lembut.. lebih cerah lah.. 
tapi bila bukak cat.. gelap lak.. seb bek tak betul2 sama ngan wall.. kire ok lah warna ni.. sesuai ngan katil dan wall baru... 


tetibe shade biru.. hahaha.. sebenarnya sama ngan wana langsir... tapi shade lamp tu aku plan nak tukar warna macam coffee.. nak tengok ikea ada tak.. kalau tak aku nak kene gi beli kat satu kedai lampu kat nilai 3 ada banyak pilihan shades lawa2.. nak carik yang ada bentuk2 sikit sebenarnya.. 



romantik dah bilik kiteorang sekarang... aku suka... cozy... macam yang aku nak kan... 


gigih jugak lah aku sepanjang projek 2-3 minggu ni...kebanyakan nya buat sendiri.. tak koser mak nak tunggu abah sado ko yang bizi memanjang tu... tunggu dia.. alamat nya ko mampu berangan jer lah.. cuma ada 1-2 bende still harapkan dia.. macam gantung cermin besar berat tuk dressing area bilik..

tu nanti2 lah aku cerite lak...
satu-satu yer... sabar lah sikit..
lama dah ni aku tak buat apa2 kat rumah ni.. ni mud baru nak mendatang.. baru rasa macam2 nak buat balik...