Thursday, September 13, 2018

tak nak tambah anak keeeww ??






well.. since Shaquille dah 3 tahun lebih.. untuk orang yang baru anak 2.. dan lelaki pulak tu 2-2 nya.. so biasa lah tu soalan yang aku kerap dapat sekarang ni...






dulu.. masa qaleef banyak syaquille sekarang ni.. [3 tahun 4 bulan] dia dah ada adik dah.. terus qaleef nampak abang2.. qaleef memang boleh di harap.. aku memang dah ajar erti tanggungjawap pada dia.. die perlu jadi 'abang' yang akan lindungi adik dia.. seawal umur 5 tahun.. die dah pandai uruskan adik die.. mandikan.. sabunkan.. gosok kan gigi.. pakai kan pampers.. pakai kan baju adik nya.. bende basic.. at least.. die pandai uruskan diri die sendiri dah..  

tapi semua tu buat shaquille lebih manja..! hahaha
nak buat acaner.. 'adik' pon kan.. selagi tak ada adik lain.. selagi tu semua akan rasa die 'baby' lagi.. kau kalau tanya die nak adik baby tak laju jer dia jawap TAK NAK yer... beza sangat ngan qaleef dulu yang sentiasa nak adik lagi dan lagi.. kalau sekarang tanya qaleef pon.. die still cakap nak adik.. tapia dik laki.. lagi..huwahuwahuwa.... 

tengok lah tu.. tu bukan di bawah bidang kuasa mama abah nya yer.. heheh..





pasal tambah anak lagi tu.. 


bukan tak nak.. tapi masih takde rezki.. [ada sekejap dulu sebelum keguguran] tapi aku ok jer.. aku redho.. kan Allah lebih tau apa yang terbaik tuk aku..tuk kami.. aku dah berusaha... tu yang penting..

tak risau ker ? orang tanya...dah berumur bagai...

entah eh... aku tak pernah pikir kan sangat hal tu sekarang.. dulu2 yer lah.. tapi sekarang.. totally nope.. bagi aku angka umur tu tak penting.. tapi kemampuan kita.. tubuh badan kite.. tak guna beranak beranak dan beranak.. sampai lunyai.. 

jujur nya.. tuk aku dan abah sado sendiri.. secara peribadi.. tak kisah sangat akan hal ni.. maksud nya tak lah desperate nak tambah anak..kejar umur atau sebagai nya.. tak kisah.. kalau ada atau tak.. tak jadi tekanan pon.. abah sado sendiri pon tak kisah kalau anak kami setakat 2 ni jer.. 

TAPI.. jangan salah sangka.. kami tak pernah rancang secara khusus pon.. apa aku cakap tu lebih pada.. rezki.. kalau Allah nak bagi.. bila2 pon kami terima jer..nak bagi lagi 1-2-3 pon kami tetap ok..[dengan izin-Nya]  macam tu sebalik nya.. no pressure.. kalau setakat 2 ni pon.. kami tetap bersyukur ngan rezki Nya ni.. well.. rezki kan datang dalam bentuk berbeza2.. 

yang aku tengok tekanan nya.. bukan kami.. tapi orang lain.. hahaha.. tah apa2 jer.. sibuk nak soh2 orang beranak tambah anak bagai... 





cuma tu lah.. keakdang kan.. bila anak ko dah besar2 sikit macam ni.. ko macam ada satu perasaan 'selesa'.. hahaha.. ko paham tak.. yer lah.. ada anak kecik baby ni lain sikit penat nya.. macam baya2 anak aku sekarang ni.. aku lebih tenang dan rilek sikit.. anak2 pon dah boleh bawak diri.. nak berjalan mana2 pon senang... nak tinggal pon [kat family] pon dah tak risau lagi.. [aku ngan abah sado siap plan nak gi honeymoon tinggal anak2 dah ni..hahaha]

betul lah macam orang tua pernah cakap.. kalau nak beranak..beranak sekali..penat sekali.. lepas tu terus rasa selesa.. tak yah pikir dah.. sebab once kite stop agak lama.. macam aku ni... rasa selesa tu buat aku tak kisah tuk tak ber-anak kecik lagi... rasa macam... alaaaa malas nyaaaaaaaaaaaaa... hahaha.. hampir 4 tahun yer... lama gak tu.. 

TAPI.. jangan salah sangka.. aku tetap sanggup ketepi kan semua perasaan malas dan selesa tu.. demi kerinduan aku tuk ber-baby.. cewaaaahh... serious ni.. dalam rasa selesa tu.. tetap rasa keinginan nak anak ramai.. tapi macam aku cakap kat atas tadi.. no pressure.. lebih pada rezki.. kami positif jer... 

cuma aku perasan.. aku drag masa agak lama kali ni.. mungkin faktor 'selesa' tu lah kot..kalau ada rezki mungkin gap antara shaquille n adik baby 4 atau 5 tahun.. agak lama berbanding qaleef-shaquille dulu 3 tahun jer..

takper lah... aku anggap tu masa emas derang.. aku boleh fokus setiap sorang ngan lebih baik... lagi2 ngan zaman serba mencabar ni.. dari semua segi... aku tak nak pikir apa yang aku takde lagi.. aku hanya nak fokus pada apa yang dah sedia ada depan mata aku ni.. apa yang terbaik aku boleh berikan pada derang.. insyaa ALlah... doakan yang baik2 jer.. Allah tau apa yang terbaik...



OOTD kat Melaka 
Kimono Cardigan from POPLOOK