Wednesday, December 12, 2018

Percutian Penang : Jalan2 bandar Penang naik motor elektrik



minggu ke 3 cuti persekolahan... 
bukak ig.. bersepah orang update bawak anak2 n family bercuti..
gi luar negara siap.. fuhh... mencabar betul tengok.. hahaha...

aku..?? mampu throwback jer..... 
itu pon setakat ke Penang.. pergi sebelum cuit sekolah ritu..
dan itu pon jugak.. bukan percutian anak2..tapi lebih pada percutian aku yang sibuk kata nak makan pasembor penang..
bertabah lah anak..
nanti2 kite balik kampung jalan sama2 ngan sepupu lain eh eh... 





2nd day kat Penang.. baru ada mood sikit nak amik gambar banyak2... berbanding masa fes day yang naik bukit beratur eahh bendera tu... penant dan hilang mood... cannot help... huhu..

pagi2 tak pagi sangat (bangun lewat sebab penant semalam nya)
kiterang gi sarapan kat Roti Bakar Transfer Road depan hotel.. terus berjalan carik Art Street yang femes lukisan kat wall orang amik gambar tu.. 
dekat jer ngan hotel.. tapi kalau jalan kaki letih gak tu ngan anak2 ngan panas lagi..
so naik kereta dalam 5-10 minit jer kot.. sebab penang tu banyak jalan sehala.. 
pakai waze jeeeeewwwww.....
senang dapat parking alhamdulillah.. 



kiterang parking bebetul depan bende alah ni..
ni bukan lukisan.. ni besi2 die buat art.. lawa laa....


harus lah nak jugak...



memula kiterang jalan kaki jer ikut lorong2..
kat sini macam happening gak.. banyak pelancong luar dan dalam..
kedai2.. n banggunan lama cantik2..
best lah.. cuma panas nak mampuih la time ni... hahaha...
macam tak tahan gak..


masjid ni dah berusia lebih 100 tahun yer..
kiterang masuk masa nak balik tu..


macam biasa lah.. ingat senang ker budak2 ni nak bekerjasama



singgah la kedai2 macam ni.. adik2 aku nak beli barang2 hipstuuuurrrr buat kenangan giteeww
kiterang tengok2 jer.. tak berapa minat..
tak tau nak beli apa pon..datang sini tak shopping hapa pon..


datang sini nak carik lah lukisan2 art macam ni..
selalu aku tengok orang amik gambar macam2 gaya..
tapi rupernya.. kalau ko tak biasa.. n fes time macam kiterang ni..
memang tak tau pon kat mana bende2 ni duduk..
sebab bersepah jauh2 yer.. die macam treasure hunt mencarik.. hahaha..
ada peta sebenarnya.. biasa kat hotel ada.. aku lupa nak amik sebelum keluar hotel tu
ingat kan senang nak carik.. sekali carik2 takde.. jalan kaki dah jauh.. tak jumpa2 jugak..
tanya orang.. die kata kat celah2 lorong.. 
lorong ada belambak hokeh.. kot ko sanggup nak carik satu2 kan.. hahaha..
maybe sebab panas sangat pon yer kot.. tak daya nak carik..
ni jer lah jumpa seketul masa jalan tu.. tu pon kat tepi2 kedai jual air dan buah kiterang singgah beli..






ni lorong masuk ke tokong..
kiterang tak masuk pon.. nak masuk kene bayar.. 
tapi memang tak berniat nak masuk..
sebab agama islam sendiri melarang dan tak menggalakkan kite 'menziarah' tempat2 ibadat agama lain tanpa tujuan khusus yang di benarkan..
so amik jer lah gambar kat luar2 ni.. pon cantik sangat jugak..


laki aku amik gambar ni sebab ada nama die...


kuih kapit traditional..
jual tepi jalan.. (tapi tak beli pon) cuma seronok tengok derang buat



macam biasalah.. kalau tempat lawa.. gambar ootd pon belambak2 jadi nya.. hikhik.. i like..

tak jumpa lukisan art tu sudah nya... amik gambar kat banggunan2 jer lah...


masa kiterang plan nak balik ke kereta sebab malas jalan dah panas merelit tak boleh tahan masing2..
tetibe terjumpa kedai motor dan beskal elektrik..
terus abah sado kata nak sewa jer.. 
yeer.. kiterang nak jer jalan2 lagi kat situ sebab best..
tapi tak tahan sebab panas dan tak tau hala tuju..
kalau naik motor letrik ni.. syiok lah sikit kan..
tak penat.. tak lah rasa panas sangat..



yang kiterang naik tu.. motor elektrik.. Rm 30 kot rasa nya sejam..tak ingat dah
adik2 aku naik basikal elektrik.. Rm 20 sejam
sebab motor macam kiterang tu ada satu jer masa tu.. lagi satu tak caj lagi..tak ley sewa
tuk adik2 aku tu ok lah..basikal elektrik.. macam motor jugak.. tak yah kayuh pon.. dari kan kene kayuh naik basikal.. hahaha...
tapi ada jer tukar2 gak..kasi merasa naik beskal letrik acaner..

sebenarnya untuk 2 tu dapat discount Rm 45 dan extra masa 15 minit lagi
kire sejam 15 minit... sebab memang plan amik sejam jer jalan2 sebelum nak makan lunch..



syiok lah.. laju gak.. basikal adik2 aku naik pon laju saing2 kiterang..
cuma temat duduk belakang keras sikit.. terentak2 aku kat belakang tu tak suka... 


sewa motor tu.. auntie tokey kedai bagi maps jalan2 nak ke lukisan ni semua..
tapi kiterang singgah satu ni jer.. 
panas tu satu.. lagi satu.. nak amik gambar ni pon ramai menunggu..
ko nak pose atau amik gambar lelebih pon segan.. hahaha..
so ronda2 pusing2 naik motor jer..


muat naik 4 orang...tapi anak2 berdiri kat depan.. derang ok jer.. seronok angin..
cuma panas memang anak2 aku burn sikit lepas tu..seb bek tak demam bagai..


jauh tau kiterang meronda... sampai keluar2 jalan besar siap..
risau gak aku... tapi abah sado redah jer.. sebab sejam tu lama gak..
yang memula tempat pergi tu macam china town..
kiterang pusing2 sampai ke indian Town kat sebelah2 sana... 



dah abah sado jalan2 sampai ke jalan besar.. aku ternampak signboard Penang chew jetty
tempat ni perkampungan orang Cina terapung atas air.. jeti.. 
memang popular ramai orang suka datang amik gambar..
so aku soh abah sado berenti nak tengok gak...

gambar ni kat dalam perkampungan tu..atas jetti..
bawah tu ada air.. terapung..
ramai orang pelancong semua masuk sini...

agak nya sebab tu.. so rumah2 kat situ bukak kedai siap.. 
jual2 cenderahati.. minuman..aku tengok macam2 lagi lah kiri kanan..
ada jugak rumah terselit2 situ.. siap ada papan tanda larangan amik gambar..
yer lah.. privacy kan.. kalau ko tengok memang ada orang family lepak2 tengok tv baring2 dalam rumah.. tak selesa lah gamak nya..





ni penghujung jeti... ada bot parking..
kalau nak ronda2 naik bot pon boleh jugak ada orang bawakkan..
sekepala ritu die cakap Rm 10..kiterang tak naik pon.. malas la.. cukup lah tu dah naik feri sebelum tu.. naik motor ni siap.. 


atas ni baru aku tau dak Shaquille gayat..!! nak amik gambar ni pon sebenarnya die tak nak..
ngamuk2 die.. tapi qaleef peluk tu die ok sikit.. 
atas ni die soh abah sado dukung jer..
ngikut aku.. aku pon ada sejenis kegayatan kat tempat macam ni..
bukan tempat tinggi.. tapi air dalam..
lagi takde penghadang.. bila ke tepi jer sikit mula la aku meremang2... tak tau lah kenapa..
so aku paham ketakutan shaquille..






aku sayang mereka semua.........................
semoga Allah jaga mereka untuk aku..Aamin...




lama jugak kiterang ronda2 bandar Penang ni.. ngam2 sejam 15 minit kiterang pulang motor..
pastu jalan kaki ke nasik kandar beratur kat area situ jer..
dulu2 nasik kandar beratur ni pon popular giler gak sebelum ada nasi kandar line clear dan deen maju..
tapi sekarang memang dah kureng..
bagi aku.. nak banding kan.. nasi kandar line clear jauh lebih sedap.... (kalau banding 2 ni la)
dan lagi.. kat nasi kandar beratur ni.. aku rasa yang beratur panjang tu bukan sebab ramai..
tapi sebab lambat..!! yang buat nya sorang jer.. slow jer pulak tu pergerakan..
lama giler menunggu walaupon tak ramai..serious... geram jer aku tengok orang tu buat kerje..
tapi kat sini.. murah.. murah giler.. hari tu makan 6 beranak.. siap air tak sampai Rm 30 pon yer..nak banding makan bende yang sama kat nasi kandar line clear Rm 7-8 puluh tuk 6 beranak... 
tak tau lah acaner dierang kire... 

lepas makan.. kiterang ke batu feringghi sebab dah janji kat anak2 nak bawak mandi..
takde gambar...aku tak mandi laut pon.. anak2 jer ngan adik2 aku jer mandi..
dah peluh2 kat bandar penang sebelum tu...
so kat batu feringgi tu aku mandi kat bilik air awam yang di sediakan..bayr Rm 1
walaupon tempat nampak buruk.. pakai zink jer cover.. 
tapi bersih sangat2 bilik air nya..
air paip siap ada tadahan dalam tong pon bersih.. sejuuuuukkk sangat..memang selesa giler ah..
memula abah sado tak nak mandi.. nak mandi kat petrol pump jer die kata..
tapi lepas aku mandi.. bagitau die soh mandi sebab tempat ok.. air segar..terus die pon mandi...

kire sebelum gerak balik tu.. semua lah siap2 mandi dah.. anak2 pakai baju tido dah..
malam tu singgah Padang Kota lagi makan pasembor.. kali ni amik double dari hari sebelum nya makan2 puas2.. 
lambat lagi nak Penang.. kot.. hahaha..
kalau ikut macam sebelum ni.. 7 tahun sekali..
so kalau betul nak tunggu lagi 7 tahun.. dak qaleef pon dah tingkatan 2...!!! fuyooooo.... hahahaha


overall.. percutian ke Penang ni agak menarik tuk kiterang (selain beratur lama dan panjang nak ke Bukit Bendera) 
semua happy... gambar kenangan pon banyak..
dapat bercuti ngan adik2 sekali... 
makan pon puas kat sana... ada few tempat makan tak sempat nak pergi sebab agak jauh..
tapi insyaa Allah ada rezki datang lagi.. mesti pergi...