Tuesday, January 29, 2019

betul ker semua perempuan nak kan lelaki kaya untuk suami?





tengok gambar2 kawen Elfira ngan suami die.. cantik..! aku tak lah minat sangat dia.. tapi tak lah sampai membenci.. biasa2 jer lah kire nya.. tak nafi kan.. wedding dia lagi2 masa nikah tu.. cantik sangat... dia muda lagi kan..? 

tapi bila baca komen2 nitizen kat die.. kat wedding dia.. Allahu... astaghfirullahalazim aku di buat nya.. may be pandangan mata tu lain2.. tapi.. aku rasa.. tak lah buruk..even takde kekurangan pon..  sampai di nafi kan terus.. kemain orang na mengeji bagai.. adooyy.. seram mak baca.... orang macam tu jangan di jemput ke majlis.. kang habes semua nak di complain..hahaha.. jahat mulut ko kan... 

alaaa.. sebenarnya.. ko kalau dah tak suka.. yang lawa pon nampak buruk kan kan kan... 

sebenarnya.. aku rasa.. tu pasal kes dia tahun lepas..alaaaaaa.. yang ngan Sufian Suhaimi tuuuuuuuu.. dia dumb kan si pian teeeewwww... (amboi kemahen menjemah)

oohh bukan.. bukan.. aku bukan nak menjemah... 

cuma... kan orang cakap..derang putus tunang sebab duit.. (orang cakap yer.. bukan aku cakap) mak nya mata duitan lah hapa.. tetibe pulak tak sampai setahun.. kawen lak ngan suami yang ni.. anak sembedi.. kaya.. ada rupa lak tu... terus laaaaaa berbangkit isu membenarkan kata2 orang lain tu.....

entah eh... tah betul tak idak... ko memandai2 jer kan nak buat cerite.. kot tu just andaian jer.. kalau perkara tu tak betul.. fitnah semata.. giler kau tak takut ke hapah..! orang sekarang ni buat fitnah macam makan keropok.. sedap2 reka cerite tak rasa apa.. maksud fitnah ni.. bukan setakat andaian.. tapi.. cerita yang di reka2.. serta di sebar kan.. sampai orang percaya.. kat situ lah terjadi nya fitnah dan dosa..  jadi bayangkan fitnah sebesar tu.. melarat2... jenuh lah koooooooooo... nanti kat akhirat....even kalau bukan fitnah sekali pon.. tapi menjaja cerite tu pon satu dosa yer.. belum lagi kes2 batu api neraka syataonirajim lagi tu.. eeaahh... 

ok2.. tu bukan persoalan yang aku nak bangkit kan.. aku pon tak tau cerite sebenar.. jadi tak nak cakap hal tu.. 

yang aku nak cerita kat korang ni.. gal pasal isu kaya tu..  
sampai kan laki aku pon tak pasal2.. "alaa orang baca.. elfira ni kawen sebab laki tu kaya jer"

aku pandang laki aku kecik besar kecik besar jer.. kemahen yer... 

yer lah.. lelaki.. memang lah tak suka perempuan macam tu kan...
tapi aku lagi tak suka bila laki aku cakap bende2 macam tu.. buat andaian pada orang yang kite tak kenal rapat.. kenal die as retis jer...
dan lagi.. aku tak suka die atau mana2 lelaki jaj perempuan macam tu..
sama macam die sedang jaj isteri dia.. !!

sebab bagi aku lah.. pendapat peribadi aku.. 

perempuan ni.. bukan lah memilih sangat nak laki kaya raya harta melimpah ruah pon..
cuma.. perempuan nak kawen ngan lelaki yang ada kewangan yang stabil untuk survived rumah tangga tu nanti.. sanggup berusaha lebih untuk meningkatkan taraf hidup keluarga.. 
yang bukan waktu kau kawen tu susah.. dan sampai bila2 hidup ko susah nak beli gula pon tak mampu.. 
dan bukan jenis pemalas.. harap duit family atau duit bini.. duduk umah tak nak bekerja..
sebab bini kata sebelum kawen sanggup susah sama2 giteeww..

atau harap bini jer berusaha.. dan ko tak nak menolong sama.. 
dah kawen ada tangungjawap.. lagi2 ada anak.. walaupon kata hidup sederhana.. 
still kene sanggup berusaha.. nak kene bayar rumah.. bil api air..susu pampers anak.. hospital sakit demam.. beli lauk nak masak.. beras gula..dan segala macam toknek bil.. bende2 asas... even kata hidup sederhana pon.. kene ada duit... 
susah macamana pon.. ko nak makan tuk diri sendiri pon kene berusaha..
ni kan pulak dah kawen beranak pinak.. 
kalau ada orang kata boleh hidup hanya kerena cinta.. memang tahik jawapan tu.. 
ko kawen dulu aku nak tengok ko kenyang ker tak makan cinta tu semata... 

kalau dapat yang kaya tu.. rezki.. bonus.. 
memang biasa lah sikap manusia nak hidup senang.. 
tapi aku tak rasa perempuan hanya pandang kekayaan semata.. sampai sanggup tolak kekurangan2 lain.. (mungkin ada segelintir tapi tak boleh pukul rata)
dulu2 masa remaja2.. sebelum jumpa pasangan.. memang lah konon nya kata nak pasangan mesti kacak.. mesti mesti kaya..berharta.. nak laki macam ni macam tu.. gentleman romantik ala2 filem korea..full package lah senang cerite..

tapi.. ikut pengalaman aku.. bila mungkin ko pernah berjumpa dengan orang2 macam yang ko idam kan tu..
mungkin kau tak nak pon dia..waktu tu ko akan pikir.. betul ker dia layak dijadikan suami ko...
sesuai ker dia ngan ko.. boleh ker ko hidup bahagia semata2 sebab kaya atau kacak bergaya..?
walaupon mungkin die hensem gila.. tapi awal2 ko dah tau die kaki perempuan..
kau sanggup?? 
atau die kaya... hidup ko senang.. tapi ko tau die kaki pukul..
ko agak2.. sampai bila ko bertahan..??
lagi satu..kalau bukan dari pasangan pon.. mungkin jugakkeluarga menjaadi asbab....atau mungkin sebab lifestyle..  
yang end up.. walaupon ko dah dapat apa ko nak.. 
tapi ko akan tau sendiri yang sebenarnya ko tak nak jadiakan die sebagai pasangan.. 

kalau tak.. macamana kite selalu dengar kisah2 dalam kerabat diraja..atau orang kenamaan malaysia..
dah dapat laki kaya.. laki hensem.. tapi berakhir dengan penceraian..
dah cukup kaya.. dah cukup bergaya...  tapi kenapa ko tak nak?

sebab.. perkahwinan tu lebih daripada tu..!!
yang kite kene consider... amik kire dari semua sudut..
tu pasal.. bila sampai waktu nya.. ada orang.. kite expects dia akan carik orang macam ni macam tu tuk buat pasangan.. 
but end up.. pasangan die biasa2 jer.. tapi sebenenar nya dia lebih tau apa yang terbaik tuk diri dia.. 



ok.. macam dalam kes Elfira ni pulak...  

bagi aku..jujur nya.. atau senang cerite..

biar lah kan kalau die nak carik laki lagi elok ker nak carik lagi kaya ker hapa... untuk diri die sendiri.. die yang nak hidup ngan orang tu..
dia lagi tau.. 
yang korang nak kecam mengata die sangat tu dah kenapa..
hanya sebab lepas dumb si Pian tu, dia dapat yang lebih elok? macam tu..
korang expects die akan menyesal tinggalkan lelaki sebaik (macam orang kata/assumed) si Pian tu.. 

well... Allah lebih tau apa yang terbaik tuk umat nya.. 

nak cakap pasal terbaik ni.. tak semesti nya korang rasa terbaik tuk orang lain.. 
tapi terbaik tuk dia atau untuk kita.. dia is dia.. ko is ko.. 
lain2 dari semua segi.. 
semua orang ada pilihan sendiri.. 

dan untuk Elfira.. mesti lah die nak pilih yang terbaik untuk diri dia sendiri
sebelum ni.. bila dia pilih cinta.. die over spend sampai naik helikopter bagai nak gembira kan seorang lelaki.. tapi bila die pilih yang berkemampuan.. Allah mudahkan urusan die sampai pernikahan.. 

dan selebih nya.. tu dah memang jodoh dia... takdir nya Allah bagi dengan lelaki lebih beharta...
pasti ada sebab nya.. rezki dia sebenar2 nya.. kita pon tak tau apa yang die dah lakukan.. Allah sayang dia.. putus kan dia dengan lelaki lain dan jodohkan dia ngan suami sekarang ni..
macam tu jugak ngan si Pian... Allah sayangkan dia jugak.. jadi Allah putus kan die ngan si Elfira ni.. dan gantikan ngan perempuan lebih sesuai ngan dia nanti..

bukan sebab pian ni jahat si el tu baik..
atau si el ni jahat dan pian tu baik sangat..
bukan.. semua tu Allah dah uruskan.. 
cuma mungkin derang tak sesuai each other...
ko paham tak maksud aku..
kalau nak cakap orang baik ni.. ramai jer.. 
tapi kenapa ada orang menolak..?? 
even.. korang sendiri.. sebelum kawen.. jumpa ramai orang baik2..
tapi kenapa korang tak nak...?
yer.. sebab yang baik tu tak semesti nya TERBAIK untuk kita..
even pasangan kita pon.. bukan terbaik pon kat orang lain.. tapi terbaik untuk diri kite..
sesuai ngan kita... 
sekufu ni bukan semata dari segi harta.. paras rupa atau darjat semata..
sekufu ni jugak bila kite ada sifat yang sama (An-Nuur :26)
Merasa tenteram bila bersama (Ar-Ruum:21)
Diterima keluarga (Asy-syuara:11)


Memahami kita (Al-Furqan:74)


bersangka baik lah ngan urusan Allah..
yang over nya nitizen tu.. aku baca satu2 pon..eaahh pandai2 jer ko kan.. 

kalau orang cakap.. mak nya mata duitan ke hapa..(macam yang aku baca) dok sarcastic membahan..  dapat menantu mesen atm... 
yang korang cakap tu.. mak orang.. 
cuba kena kat mak ko sendiri.. ?? apa ko rasa..?? sampai nak biadab mencarut macam2... 
dia takde dosa ngan korang.. tapi orang yang menfitnah dan cakap macam2 tu..
dosa berlambak2 ngan dia.. macamana nak mintak maaf tu.. 
tak pikir eh... 

dan tu hanya andaian orang jer.. kite tak tau kisah sebenar..
jauh dalam sudut hati aku.. mak die hanya nak yang terbaik tuk anak dia.. walau apa pon alasan nya..
tu anak die..
dan beruntung lah ada anak mendengar kata..patuh pada mak die..
sanggup anak die tolak cinta.. tolak perasaan sendiri.. biarkan orang mengata die berbakul2 tak habes sampai orang tu dah kawen lain pon orang caci dia sekeluarga macam2..
but.. better than menderhaka melukai hati ibu kan....?

bayangkan ko ngata2 orang..terkena batang hidung ko..
anak ko tak nak dengar cakap ko.. tak nak patuh pada ko.. ko ghase..?? terluka tak??
ko jadi mak nanti.. ko tau lah.... 

dan aku cakap terus terang.. aku pon mak.. dan aku pon nak yang terbaik tuk anak2 aku..
aku mungkin akan buat bende yang sama.. kalau keadaan memerlukan.. yang mungkin.. aku jer tau apa sebab nya.. 

lagi2 kalau anak tu perempuan.. kalau dari awal dah rasa lelaki tu tak sesuai ngan anak die.. 
macam mak elfira tu.. ada pengalaman.. so mungkin tak nak anak dia lalui perkara yang sama..

naluri mak ni jangan di bawak main2.. 
kita nak anak kite bahagia.. 

well.. setahu aku.. elfira tu pon bukan nya tak berduit sampai hadap duit orang lain.. dia ada cafe sendiri.. kan..
setahu ak lah.. 
orang pompuan ni.. kalau pernah rasa susah..datang dari broken family.. berdikari dari kecik.. dan berduit sendiri..
mentality nya lain yer.. percaya lah cakap aku..
tak hadap sangat pon ngan duit lelaki.. serious.. 

bukan nak bela sangat si elfira ni.. tapi aku bercakap as perempuan.. 
dalam satu sisi lain..aku paham..ramai orang kesian kat Sufian Suhaimi tu kene dumb macam tu..
tapi.. semua tu kan kerja Allah.. 

dan memang pon tujuan bertunang tu tuk kite mengenali pasangan sebelum berkawin..
kalau dah tau tak sesuai.. tak menjadi kesalahan pon tuk putus kan.. asalkan dengan cara yang baik..
ko nak kawen tu bukan sehari dua.. tapi kalau boleh sampai kau mati..
dan berkahwen tu jugak.. bukan sekadar kawen.. ada suami.. ada anak2..
tapi lebih dari tu.. 
cuma tu lah.. sapa suruh ko bertunang besar2an nau.. lepas tu terlampau diexplotasi kan.. bertunang kalau sunnah.. senyap2 jer.. sederhana.. kite2 keluarga jer.. 
so bila putus.. haaaa.. tu yang kecoh nya jugak macam tu lah...

semua bende ada hikmah nya.. baik atau sebalik nya..
semua tu pengajaran.. aib yang dibukak.. adalah atas kesilapan kite as manusia..
so.. yang lain2 tu.. nitizen semua.. amik lah bende tu sebagai pengajaran..
bukan nak menambah perisa lagi.. 


aku pon pernah lalui sendiri.. dulu2 aku pernah menolak lelaki yang dianggap baik oleh semua orang.. termasuk lah mak ayah aku.. keluarga aku.. dan orang lain.. masa aku tak nak teruskan lagi hubungan aku ngan dia (iyeerr aku salah TAPI aku tak tinggalkan dia sebab lelaki lain.. atau carik yang lagi kaya.. dan aku tak bagi alasan dia terlalu baik untuk aku.. hahaha.. ) semua orang salah kan aku.. kata aku rugi dan macam2 lagi.. 

tapi.. jauh dalam sudut hati aku.. aku tau.. bukan dia.. yer dia baik.. baik tuk semua orang.. tapi bukan terbaik tuk aku.. aku bukan carik yang sempurna pon.. aku cuma carik yang aku rasa sesuai ngan aku.. (aku jenis dominant. berdikari.. ada duit sendiri.. semua bende dan keputusan aku buat sendiri.. firm... tegas ngan kehidupan aku.. 'jaga' keluarga aku.. mak aku.. adik2 aku..  sebab korang tak tau apa yang pernah aku lalui dalam hidup aku sebelum tu.. so masa tu.. baik jer bukan jaminan...  aku nak pasangan yang lebih 'kuat' dari aku.. yang boleh kawal aku.. yang boleh baiki/lengkapkan kekurangang aku.. yang boleh aku dengar kata2 dia.. yang boleh aku bergantung harap diri dan perasaan aku pada die sepenuh nya.. yang boleh ubah aku jadi lebih baik dari waktu tu.. )

dan Allah benar.. dia hadiah kan aku.. orang yang... mungkin bukan terbaik tuk orang lain.. tapi cukup terbaik pada aku.. (well.. sebenarnya.. dia terbaik tuk mak ayah aku jugak).. bukan nak cakap sempurna yer.. jauh sangat.. tapi.. die melengkapi kekurangan aku... cukup serasi ngan aku... 

lagi satu.. hal jodoh ni sebenarnya berkaitan ngan rezki kita.. serta bahagian masing2..
kenapa Allah bagi kite jodoh yang sekian2.. pasti ada sebab nya..
kekadang jodoh ni pon satu ujian.. pasangan kita pon ujian tuk kita.. 
macam elfira tu.. mungkin orang nampak.. laki die kaya.. hensem lak tu.. (tu yang orang dengki agak nya tu)
nampak macam sempurna sangat.. nampak macam elfira jer beruntung dapat laki macam tu.. 
tapi kite tak tau.. mungkin lelaki tu ada banyak kekurangan yang Allah tau.. Elfira jer mampu menyempurnakan kekurangan tu.. 
kite ni pon.. jangan lah pandang dari segi luaran jer... suka nau jaj orang.. 
bila perempuan tu lawa sangat2.. cakap laki tu lah yang paling beruntung..
macam tu lah sebalik nya selalu.. huntung laaaa dapat laki hensem..
sedangkan tak tau.. luaran jer hensem.. tapi pemalas nak mampuih.. haaaaa.. contoh yer contoh...
hahahaha... so.. jangan jaj.. 
ubah diri kita dulu tuk dapat kan pasangan lebih baik..
jangan sibukkan hal orang tu.. 


giteeeww ko gosip pasal retis... hahahahahahahahahaha... 
eaahh.. aku cakap pasal Elfira ni bukan sebab minat nau2.. tapi aku saja nak share pendapat aku pasal jodoh...