Saturday, January 19, 2019

#RumahAtyFared : tukar table top breakfast counter


last time aku dah cerite sikit dah pasal aku tukar ghuper breakfast counter aku tu... baca entry ni ha.. 
ni lah punca macamana dining area bertukar warna.. 

ok sebenarnya ni projek dec last year (2018).. baru jer lagi..sebenarnya ada buat bende lain jugak... (berkait2) alang2 tu kiterang soh tukar sekali bahagian top breakfast counter yang kat dining area tu...






ni gambar memulaaaaa sekali dolu masa tak cat hitam.. tak pakai wainscoting lagi.. 
betul2 lepas renovate..


aku memang dah lamaaaaa sangat tak kenan ngan table top bar counter tu..
dari masa memula buat lagi.. sebab hasil kerje menyakit kan mata dan hati.. (ada isu ngan kontraktor dulu)
breakfast counter ni buat sekali masa renovated dapur tahun 2015-16 macam tu..
nampak dalam gambar.. macam.. o-k jer lah..
tapi sebenarnya.. hasil kerje memang teruk.. ngan tak bergosok.. ngan sumpik dan bergigi(kesan potong) kat banyak tempat.. ngan senget kat setengah2 bahagian..
nampak tepi2 ngan line putih nya.. sepatut nya tak nampak tau.. kene gosok n lap.. akan cantik jadi warna hitam semua..
pastu tak suka nampak garisan tiles tu bersambung.. 
tu kalau close up tu.. siap leh nampak bergerigi yer.. 
dulu dah complain kat kontraktor.. tapi memang tak laaaa derang nak datang..
bos die lagi lah tak nampak2 muka.. stress aku bergaduh2 time tu soh repair (bukan tu jer.. tapi banyak lagi seluruh dapur yang di renovate dulu tu)

lepas tu.. bila dah pakai lama sikit (tak la lama sangat.. dalam 2-3 tahun jer lebih kurang)
tiles tu tercabut bahagian atas.. bahagian lain pon.. kalau ko pegang tarik jer pon senang2 tanggal..
risau jatuh pecah kene kaki anak - sebab aku pernah kena..!!! sakit giler yer....sampai bengkak biru jari aku...
counter tu kalau ko ketuk pakai tulang jari.. boleh tau dalam nya kosong..
which is kurang cement dalam nya masa derang buat dulu.. tu yang mudah tanggal tu..

dan sebab paling utama... i is cannot tahan pakai tiles hitam tu memang tersangat2 lah mudah nampak kotor..!!
lagi2 kalau melekit2.. even kesan air bila ko letak cawan pon... kesan jari.. kesan habuk...
ko kene lap-all-the-time... well.. kekadang aku pon bukan lah rajin nau.. tapi sakit mata...

so.. tu bila ada peluang.. aku decided terus tukar jer lah....cost bout 300.. 
bayar jer lah dah alang2.. dan tak sanggup nak tahan mata hari2 bila pandang rasa tak puas hati.. 




kali ni aku amik color grey dengan corak marble..!!! 
nak pilih ni pon bukan sekejap yer.. dah la abah sado takde time aku beli tu.. 
asyik lah wassap die soh pilih.. 
ada beberapa pilihan tuk aku.. memula nak amik yang marble putih.. lama pekenan dah tu..
tapi.. sebab kan putih.. aku macam.. nak-ker-tak-nak.. 100 kali pikir..
lawa memang lawa.. tapi ni bukan pasal lawa jer.. since ada pengalaman sebelum ni..
so kali ni nak pilih kene betul2.. tak nak lah bila dah siap pasang nanti tak kenan macam sebelum ni.. nak kene tukar lagi.. memang tak lah kan..
kat kedai tu habes lah aku dok gugel2 sampai 2-3 jam tengok acaner jadi.. bandingkan ngan depan mata.. 
even masa dah decided pon.. orang kedai nak bawak turun barang.. aku tukar lagi sampai 3 kali..!!
sebab bek lah orang tu ok jer layan.. yang ni pon die rekomen..
abah sado pon pilih ni jugak.. (melalui wassap)
aku pilih lagi satu.. 
tapi end up.. aku pilih yang ni.. bukan sebab orang rekomen atau abah sado pilih..
atas pilihan aku sendiri.. memula macam risau jer... tapi alhamdulillah.. dah siap.. aku suka..!!
sama macam yang aku bayang kan....alhamdulillah.. 





masa memula plan.. aku nak kecik kan sikit bahagian top.. tuk bagi ruang lebih pada dining area..
kire buang sikit belah luar.. dan buang sikit belah dalam..
tapi kontraktor caj lebih pulak..
nak jimat kos.. die cadangkan buang yang bahagian depan tu.. habes sampai wall bawah tu.. 
kire rata jer lah nanti.. dapat imagine tak..
n top tu akan jadi tak sampai sekaki pon (sekarang 2 kaki lebar)
tapi rasa tak cantik nanti.. breakfast counter jadi kurussss sangat sekeping.. 
tak nampak macam bar/breakfast counter nanti..
(ni pon aku survey habes2 jugak) so aku kekal kan 2 kaki lebar macam tu.. 


kalau ada yang tau-ingat.. atas breakfast counter ni dulu.. kiterang ada buat sinki jenis mangkok kaca.. kat hujung..

sebab breakfast counter ni kan dekat ngan dining area..
so letak lah bende ni konon2 supaya tetamu tak masuk dapur basuh tangan...
TAPI tu lah.. tak tau lah kenapa.. tetamu tetapppp lah jugak nak masuk dapur setiap kali nak basuh tangan ke hapa..
maybe.. sebab dekat jugak.. dan wet kitchen pon dekat2 situ jer jugak..
so.. sinki bowl ni.. memang tak berapa nak function..!! 
yang tau jer biasa akan guna.. like kiterang sendiri.. hahaha..

dan paling sadis.. kebanyakan orang.. bila kiterang ingat kan atau bagitau tuk basuh tangan kat situ..
derang akan cakap.. "laaa ingat kan mangkuk atas meja"
hahahahahahahahahahahahahaah... tawa dalam tangisan aku dengar...
serious ni.. memang biasa orang cakap macam tu..
may be sebab warna nya hitam.. blend ngan table tu sendiri.. 
or may be sebab bentuk nya memang macam mangkuk.. dok pulak bertenggek atas tu kan..
sampai sepupu aku cakap soh letak sign bagitau tu sinki.. hahaha..





sebab kan tak berapa nak praktikal.. so kiterang decided tuk bukak sinki tu.. dan tutup terus piping kat situ.. 
walaupon kekadang aku asyik lupa kat situ dah takde sinki (sebab aku selalu jer guna sink situ) tapi bila takde ni.. nampak lagi sangat kemas atas meja.. aku suka.. rasa bersih dan senang nak bersihkan jugak.. 
aku letak sikit hiasan kat situ.. n balang2 kaca raya IKEA.. tuk letak kurma kismis anak2 suka makan.. senang nak cakap.. 
well.. for me.. keputusan yang agak baik dan aku tak menyesal pon.. 
mangkuk sinki tu ada lagi kot2 ada yang nak beli aku nak jual mur-mur jer boleh contact aku yer..




tu jer nak cerite pasal breakfast counter ni.. aku pon heran takde gambar penuh.. huhu.. carik2 nan hado... malas lak aku nak turun amik gambar.. nanti2 la.. kalau rajin len kali aku update lain tunjuk gambar penuh yer.. 



by the way.. korang kalau nak order wainscoting secara DIY.. boleh contact link no bawah ni..