Saturday, September 28, 2019

From TAIPING With Love : ada apa kat Bukit Larut



saja nak sharing pengalaman berjalan ke Taiping ni..
sebab aku rasa.. Taiping ni besh !!
aku tak tau lah maybe aku ker yang tak tau.. or tak pernah amik tau..
tapi aku pon tak sangka... ingat bandar biasa2 jer..
yang macam abah sado cakap "takde apa2 lah kat sini sayang" bila aku tanya.. apa yang best..
tapi sebalik nya..!! macam2 bende baru menarik aku jumpa kat sini..
banggunan lama2 yang cantik..bandar yang old skul (aku suka)
ada sejarah nya sendiri.. makanan yang sedap..!!

aku pon tak pikir aku gi sana tuk bercuti.. just jalan2 jer ikut abah sado kerja..
tapi. tak sangka aku jatuh cinta..




2nd day kat Taiping.. abah sado ajak naik bukit larut..
memang dia ada bagitau dah sebelum datang tu.. nak ajak aku naik bukit larut..
tu siap2 aku bawak sport shoes tu..
n laki aku cakap.. tempat tu sejuk sebab atas bukit..ala2 macam cameron tu..
kawan2 dia bagitau lah..
so bagi la anak2 pakai baju tebal sikit..
dak qaleef tu jenis tak tahan sejuk..
masuk mall pon kalau baju nipis2.. dah peluk2 kita..


tapi fes time datang tu.. kami tak berjaya naik..
sebab.. nak naik ni kene beli tiket.. naik jeep tuk naik atas..
n terhad sangat2..kire ada lebih kurang 4 ke 5 tak kire lak.. n 2 kali trip jer yer..
tak sure lah kenapa..
tak leh suka2 naik pakai kereta sendiri..

so kalau ko nak naik.. nak dapat kan tiket tu..
kene beratur tuk beli tiket.. seawal 6 pagi..!! kaunter bukak pukul 7.30 yer..
yang tu.. kau beratur jer yer.. huhu..
kami datang haritu kol 7 lebih.. tengok lenang.. ghupernya sebab tiket dah habes.. ahahaha..


ada beskal sewa.. tapi tak sure berapa.. tak nampak lak ada orang sewa gigih naik atas naik beskal ni ha..


konon2 nak naik jalan kaki lah.. konooooooooooooooonnn..

tak tau jalan pon.. ahahahaa.. ingat lalu ikut hutan2 ni..
sebenarnya jalan ikut jalan biasa jer..
pastu tanya orang.. nak naik atas ni.. berapa lama sampai..

orang tu cakap "3 jam"... 

pitam sis... ahahahah.. memang tak lah..
3 jam tu kalau kat tak berenti yer.. 

so kami pon balik hotel.. anak2 tukar baju -Taiping sangat panas yer time tu-
n jalan2 kuala kangsar-carik durian bagai yang aku cerite kat entry sebelum ni..


dan.. kami tak putus asa yer..
kami decided tuk cuba lagi sekali pagi esok nya.. hari ketiga.. hari last..
saja nak jugak merasa.. dah alang2 sampai kan..


ESOK NYA... 


lepas solat subuh abah sado dah kuar tuk dapatkan tiket yer.. 
haaa nampak tak kegigihan kami kalau nak.. eerrr.. kegigihan abah sado.. ahahaha..
yer lah.. aku pon nak jugak.. nak tengok ada apa kat atas Bukit larut tu..
tapi.. abah sado jer lah yang gi dapat kan tiket..
aku kene uruskan anak2 dulu.. kemas barang2 sebab nak check out terus..
baru aku gerak ke sana..
btw.. hotel kami ngan bukit larut tu sejengkal jer yer.. kalau jalan kaki mungkin dalam 10 minit kot..
naik kereta tak sampai pon 5 minit..
memang dekat sangat.. 





so pagi tu bagi sarapan dulu kat hotel



aku sampai.. kaunter tak bukak pon lagi..
abah sado orang kedua..!!
masa dia sampai situ nak beratur.. belum pukul 7 lagi yer.. 
ada sorang lelaki muda dah beratur dulu.. dia kata pon percubaan hari kedua dia.. ahahaha
nak bawak awek ngan kawan2 dia naik atas kata nya..
aku ingat.. kami jer yang gigih..

yang belakang2 abah sado pon beratur awal gak..
pon ada kisah yang sama.. dah datang semalam nya tak dapat tiket..
n bayangkan.. tak semua yang beratur tu dapat tiket yer..
yang belakang2 beratur dalam gambar ni.. ramai yang tak dapat..



ni peta perjalanan dari bawah naik keatas tu.. dan apa yang menarik kat sini..



alhamdulillah dapat tiket.. Rm 10 tuk dewasa.. rm 5 tuk kanak2..
kami amik pukul 8.30 pagi.. 2 jam kat atas.. 
turun pukul 10.30 (sampai bawah pukul 11.30)
tolak naik setengah jam.. turun pon sejamsetengah jam..


macam aku cakap kat atas tadi.. ada 2 sesi jer.. lagi satu pukul 10.30 kalau aku tak silap..




naik jeep ranger lama ni tau..
tapi power yer jeep ni.. pickup giler.. walaupon nampak macam dah buruk jer kan.. ahahaha..




gambar ni sebenarnya di ambil waktu nak balik.. time turun..
tapi saja letak awal sebab nak cerite perjalanan naik kami ni..
perjalanan memang jauh beza ngan cameron atau pon fraser hills tu..

jalan nya macam kau tengok.. halus jer..muat satu kereta..
 lepas tu selekoh dan cerun nya memang tajam..
memang power lah jeep ranger ni.. 
pening gak.. tapi sebab takde aircond n pakai udara luar jer.. 
so rasa fresh.. kalau ikut kan.. fresh dan sejuk lagi bukit larut ni banding  ngan cameron
maybe sebab cameron tu banyak kenderaan jadi udara tercemar sikit..
tak macam kat sini.. memang masih sangat terpelihara..

waktu naik ni.. ramai aku tengok hiking naik jalan kaki.. 
tak risau sangat lah kalau kata korang nak hiking sendiri or ngan anak2..
memang ramai bawak anak2 pon..
cuma aku tak pasti la sampai ke idak ke atas yang kami pergi tu..
yer lah kalau naik kereta pon setengah jam..
takde benti2 trafict lite bagai pon..
apetah lagi jalan kaki kan..
tapi best nya aku rasa jalan kaki ni.. memang betul2 dapat menikmati alam la..
sejuk dan segar.. pastu banyak sangat mata air sepanjang jalan ni.. 




sampai2 atas.. sejukkkkkk...!! anak2 terus rasa nak terkencing.. huhu..
tapi atas ni ada toilet disediakan.. cantik dan bersih..
anak2 aku cakap.. sejuk air pipe nya.. 



atas ni selama 2 jam.. aktiviti bebas..
tapi atas ni takde apa sangat pon.. selain amik gambar..
tempat memang sangat cantik
malangnya aku tak bawak camera aku.. pakai Iphone jer.. 
kalau pakai camera aku tu mesti lagi cantik sebenarnya..
Iphone update ig fb lawa la.. tapi bila nak update kat blog.. hancusss...




hijaaaauu..!!! sangat2.. cantik.. dan bersih... aku dah bayangkan buat photoshoot sini memang lawa giler kot..










2 jam atas ni.. walaupon tempat menarik.. tapi agak lama la nak duduk atas ni sampai 2 jam..
tuk kami la... lepas amik2 gambar.. ada gak jalan2 ke bawah lagi.. 
tapi tak dapat kemana sangat.. dan takde apa pon.. 
kau kalau naik atas ni.. selain amik gambar banyak2..
rasa nak lepak2.. bawka lah buku ker hapa.. ahahaha..
nak killing time..
seb bek coverage hp ok gak la.. walaupon tak kuat.. tapi still ada..
selebih nya.. kami lepak2 anak beranak berborak.. tu jer lah..


masa turun bawah.. anak2 tido sepanjang perjalanan.. 
aku pon ngantuk gak.. tapi tak selesa nak tido sebab berhimpit dalam jeep tu..
dan lagi nak tampung qaleef yang duduk ngan aku masa tu -tido jugak..


well.. ni hari ketiga kami kat Taiping..
hari last la.. balik malam tu...
lepas check out hotel kami tu.. aku gi hotel yang company abah sado sediakan..
kawan2 kerja dia balik masing2 ada anak bini..
so.. kosong..
aku tak nak duduk hotel abah sado duduk yang company sediakan tu.. saja nak amik hotel lain..
tapi dah check out hotel kami tu.. 
n still nak lepak2 jalan2 Taiping.. nak makan kenyang2 dulu sebelum balik
lepak lah sekejap mandi.. anak2 mandi kolam.. aku dapat lah baring tido sekejap sebelum nak drive malam tu..

nanti aku sambung lagi sikit apa lagi kami buat n pergi kat Taiping ni yer..
tengok.. Taiping jer pon.. tapi banyak jer bende.. tempat menarik nak pergi 
nak amik gambar lawa2..!!