Sunday, September 15, 2019

from TAIPING with Love : Zoo dan Muzium Taiping


baru teringat ni ha..
sebelum ke Genting tengah bulan lepas (August)
aku ada ke Taiping bulan July ritu.. saja ikut abah sado kerja..

abah sado dah gi out station sebulan dah sebelum tu..
kekadang kalau dia free.. takde kerje.. dia balik jer hujung minggu..
tapi ada sekali minggu tu.. die tak dapat balik..sebab ada kerje..
kebetulan pulak.. dak qaleef cuti peristiwa hari Jumaat..
sebab khamis sebelum tu dia ada rombongan..
boring tau kalau abah sado takde...
so aku terus decided tuk gi sendiri (drive ke Taiping tu)
since aku pon tak pernah sekali pon ke Taiping..
saja lah nak berjalan tengok negeri orang..
aku gugel2 sikit.. menarik gak.. bandar lama... banyak banggunan lama2..
aku suka jer...

macam Taiping ni dekat.. boleh la aku pergi sendiri..
kalau jauh2 tu.. memang tak la...
ada tempat kerje dia pon tak ley aku nak negkor..
tengok keadaan la....

excited lah anak2 bila cakap nak gi 'bercuti' kat tempat abah kerja...
lama dah tau aku tak ngekor abah sado gi out station..
dulu2 keakdang sampai seminggu lepak hotel ikut dia..
tapi sejak anak2 sekolah ni ha.. memang susah sikit..
dak shaquille ok lagi baru 4 tahun kan..
ikut suka dia jer nak pergi ke tak nak ker..
mentang2 mak kau tak keje..............
tapi dak qaleef tu lah payah sikit..
dah darjah 1.. tak bagus lah nak memonteng2 macam tadika dulu..




aku gerak pagi2.. dah siap2 semua.. takde kelam kabut.. tenang2.. tak penat..
dalam kol 9 kot aku gerak dari rumah..
perjalanan amik masa hampir 3 jam..
so far aku jenis ok jer drive jauh or sendiri..
cuma bila ngan anak2 ni lain macam sikit lah..
aku tak kisah dieorang bising ke hapa main kat belakang tu..
tapi...
kejap2 kang dieorang tanya.. "ma.. bila nak sampai..?"
kejap2 kang tanya lagi "ma.. jauh lagi ker..?"
setiap 5-10 minit..

adooyyy... penat lah jawap.....

sampai sana.. sebelum Jumaat.. aku terus ke hotel yang dah booking..
pasal hotel nanti aku share lain entry..
abah sado sampai kendian lepas tu.. baru habes kerje..



kami sampai masa ni around kol 12 lebih.. belum boleh check in lagi..biasa kan pukul 3..
tapi memang aku jenis try jer tanya..
sebab biasanya hari jumaat macam tu tak ramai orang.. still awal lagi..
bilik dah ready dah.. 
alhamdulillah.. dapat check in awal.. tanpa caj.. 



kat lobby hotel.. check in jer awal.. tapi bukan dok lepak hotel pon..
lepas solat jumaat.. kami makan.. then terus ke zoo Taiping.. yang dekat giler ngan hotel ni..
aku nak ke hotel ni.. memang lalu la zoo tu.. tak de maknanya anak2 tak nampak yer..

nanti lah aku review hotel ni eh.. menarik gak sebenarnya.. 'menang pada tempat'
tengok dak shaquille dah excited tak habes2 tengok peta zoo tu.. huhu..
sebab tak de aktiviti hari ni.. so kami bawak la anak2 ke zoo...



HARGA TIKET ZOO TAIPING : Dewasa Rm 16/Kanak2 Rm 8
bagi kami murah..!! maybe sebab selama ni masuk zoo beratus2 lagi2 zoo KL tu ha..

memula kami naik Tram.. cuaca tak lah panas sangat.. tapi memula tu saja nak pusing2 dulu tengok apa yang ada dalam tu.. n besar mana..







menarik nya naik tram kat zoo Taiping ni.. 
juru pandu nya bagus... ramah bercerite pasal binatang2 kat sini..
setiap sangkar tu.. dia bagitau lah binatang apa ada kat sebelah kiri.. binatang apa tinggal kat sebelah kanan.. sepanjang jalan tu.. bagitau fakta2 menarik pasal binatang tu yang aku pon tak pernah tau..



habes pusing naik tram.. kami decided tuk jalan kaki dekat2 situ..
kat mana bahagian yang menarik n tak berapa nampak binatang dari atas tram..
kami gi lah tengok..

senang anak2 duduk dalam portable stroller ni.. ringan dan kecik..
takde lah budak ngadu penat berjalan hilang mood bagai..
kalau ada size mak.. mak pon nak.. ahahaha..



aku ngah tunjuk singa dok tido dalam gua tu..
tak berapa nampak sebab gelap dalam gua tu..



masa kat sangkar buaya ni.. ada buaya baru mati agak nya.. busuk bau bangkai berlalat..
ngeri gak aku tengok..



so far ok lah zoo taiping ni.. bagi aku.. macam tu la.. ahaha..
zoo Malaysia kan.. binatang tu jer lah.. sama jer kat mana2..
anak2 jer lah seronok nya..
aku tukang bawak... 
tah berapa banyak zoo kat meysia ni aku pergi dah..
anak2 punya pasal..
zoo johor tak sampai lagi.. orang kata tiket lagi murah.. paling murah..







petang tu takde aktiviti.. abah sado pon penat kerje hari tu..
so kami lepak hotel bagi anak mandi kolam jer..
memang saja aku carik hotel ada kolam..
sebab nak bagi anak2 aktiviti bila abah sado takde kerje...
takde lah mereput dalam hotel jer kan.. 
yer lah.. aku pon kene lah paham.. aku ikut abah sado kerje pon kan..
anak2 jer lah tak berapa nak paham nanti.. huhu..





ni 2nd day kami.. kat Muzium Taiping..
pon dekat jer ngan hotel..
sebenarnya pagi tu kami nak naik bukit Larut..tapi tak dapat tiket..
so tak tau nak gi mana.. balik hotel tukar baju.. jalan2 jer lah sekitar Taiping ni..
lalu depan muzium ni ajak abah sado singgah sebab bangunan nya cantik..!!






dalam sejam kiteorang kat sini.. 
tak ramai orang walaupon hari sabtu..
tak macam muzium negara kat KL.. selalu hujung minggu memang ramai..



kuar dari muzium tu.. kiteorang gi carik durian kat apa nama kampung tu tah..
memang popular lah durian murah kat situ..
masa tu dah hujung2 musim dah .. 2-3 kampung gak pergi carik..
alhamdulillah rezki jumpa gak.. tapi takde gambar..sebab panas litlit time tu..
penat pon yer.. kami makan jer situ sampai puas..
tak bungkus pon sebab still nak balik hotel.. mana boleh bawak naik kan..

lepas makan durian.. masih ada masa.. aku ajak abah sado ke Kuala Kangsar..!!
dalam 40 minit kot rasa nya lalu ikut jalan dalam kampung2..





finally.... sampai jugak aku kat Masjid Kuala Kangsar ni..
dari kecik tengok kot.. ahahaha..
aku memang tingin nak pergi.. tak tau la kenapa..

sampai sana ngam2 masuk waktu zohor.. 




kubah masjid ni dari jauh memang nampak warna keemasan..
dah la kebetulan ngan panas terik lak tu.. lagi memancar2..
cantik sangat tau..




balik kuala kangsar.. singgah makan kat MEE UDANG kat Kuala Sepetang..
ramai nau yang rekomen.. so harus lah cuba..
besar kedai nya.. popular kan.. memang dengar cerite.. orang luar ramai datang nak makan sini..
masa kami datang tu pon.. ramai rider motor baru sampai..


kuah dia pekat.. 
semangkuk pon banyak.. sesuai harga Rm 9 semangkuk
kami 2-2 amik yang basic nya jer..
ada macam2 lagi sebenarnya..

tuk aku.. o-k jer.. boleh makan..sedap biasa2.. rasa kuah udang nya.. 
maybe sebab aku pernah makan tempat lagi sedap.. kot..huhu..


udang nya besar2 dan banyak.. tu puas hati..
aku makan udang memang akan asingkan.. sebab ai is manja.. abah sado yang kene kupaskan udang tuk aku.... bukan aku jer.. anak2 pon sama.. semua abah sado buat kan..
kalau tak.. semua tak makan.. gituuuhh..


aku tak ingat nasik apa ni.. nasik goreng kuning biasa kot..
tuk anak2.. yang jadi penyedap tu sebab dia bagi kuah mee udang tu sekali..
banyak anak makan..



order sekali kerang rebus.. qaleef suka nau kerang..
eeahh dia memang suka semua makanan laut banding ayam.. 
semangkuk ni rm 12.. kot rasa nya..




petang tu try gak cendol ansar.. bawak balik hotel..
aku bukan peminat cendol sangat.. tapi tau lah kalau sedap or sedap sangat tu...
macam cendol ansar ni.. bagia ku sedap sangat..
murah dan sangat banyak... !! takde gambar.. sebab kehausan terus minum jer...
dah lah tengah panas kan.. memang kena laaaaa....



balik hotel.. takde aktiviti apa dah... anak2 mandi kolam macam biasa..
malam tu kami kuar makan kat King Char kuew teow.. pon orang rekomen gak ni..





Not bad lah rasa dia.. setanding ngan tempat2 sedap kami pernah makan kat tempat lain..
boleh jer cuba kalau nak.. ada macam2 jenis..
kami amik kuew teow daging.. harga tak ingat.. huhu..


ok... nanti sambung lagi.. nak cerita hari ahad tu dapat jugak kami naik bukit larut...