Thursday, October 04, 2018

bende paling mencabar biler buat bisnes dan bekerje ngan pasangan..




dalam banyak2 bisnes aku.. bisnes yang sekarang ni lah satu2 nya bisnes aku ngan fared buat bersama.. secara langsung..sama2 set up.. sama2 bekerje.. penat sama2.. 

bisnes yang sebelum ni..tak pernah involve pon.. kalau ada pon tolong2 aku pos barang atau teman jer lah aku ke sana sini amik stock ker hapa.... 

tapi bisnes kali ni..kire bisnes kami bersama.. kire kami sama2 kene amik part dan amik tau..sama2 keluar duit.. sama2 keluar tenaga..sama2 pikir.. paling penting.. bisnes kali ni perlukan kemahiran abah sado..which is sumting yang aku tak boleh buat sendiri.. 

abah sado berhenti kerje ?

memang ramai yang tanya..kawan2 aku .. dan kawan2 abah sado sendiri.. 
bila tengok abah sado involve secara langsung lagi2 masa awal2 dulu takde pekerje dan banyak sangat kerje dulu [kire abah sado yang buat semua sendiri].. tu ramai yang ingat abah sado berhenti kerje..

tak lah... takde keperluan lagi tuk abah sado sampai berhenti kerja pon.. die masih lagi ngan kerje hakiki dia.. 

bisnes kami ni masih sangat baru.. tak sebarang jaminan pon.. nak bayar gaji abah sado macam gaji sedia ada die sekarang pon masih tak mampu.. hahaha.. pendapatan company masih tak tetap.. so biar lah ada pendapatan dari kerja tetap dia yang boleh kami bergantung kalau apa2 jadi kan.. 


cuma memula dulu jer lah time nak set-up tu banyak kerje sikit..sebelum carik pekerje.. sebelum dapat sewa bengkel...lagi pulak bab2 mesen ni memang aku tak mahir.. so die lah aku harapkan..tempahan semua die siapkan.. masa tu nak amik order lebih pon tak berani.. takut tak siap..

dan walaupon idea asal bisnes ni dari aku dan secara tak sengaja pon.. [nanti aku cerite len kali] tapi alhamdulillah..nampak perkembangan positif.. dari zero sama2 tak tau banyak bende..  tapi kami sama2 usaha.. sama2 belajar.. kami saling bergantung antara satu sama lain.. dan jadi lah bisnes ni sebagai bisnes kami berdua... tak pasal2.. heheh.. 


sekarang jer lah.. dah nampak ok sikit.. ada bengkel.. ada pekerje.. so nampak teratur.. tak ganggu sangat kerje hakiki abah sado yang selalu gi site dan out station.. 
abah sado still amik tahu.. dan ada masa, die pon sama2 uruskan ngan aku..2-2 ada tugas dan bahagian sendiri.. kekadang..time lapang.. atau biler banyak sangat tempahan.. tak cukup kakitangan.. die sendiri akan masuk bengkel tuk buat sama.. dia banyak uruskan bahagian production.. dan aku lebih pada pengurusan dan customers..carik sales dan buat marketing.. 

harap2 satu hari nanti dapat besar kan lagi team kami.. insyaa Allah..




so.. officially kami bekerja suami isteri...

ok ker ?? senang ker..??

mey nak terus terang cerite.. kerja ngan pasangan bukan senang !! aku rasa abah sado pon pikir macam tu.. 
masa memula kerje tu.. kiterang bergaduh pasal kerje hampir setiap hari..!! serious ni.. aku mengaku..pasal kerja.. aku agak bossy dan cerewet.. aku tak suka kan kesilapan.. aku tak suka kerje ala kadar.. lagi2 barang nak bagi customer.. 
dan bayangkan.. masa awal2 dulu, kiterang takde pengalaman sangat pon.. asyik buat silap.. silap ukur..silap potong.. silap dan tak cukup beli kayu.. beli kayu pon sikit2 sebab modal tak besar.. ulang alik ke kilang hari2 sebab kekadang buat banyak kesilapan.. macam2 hal.. dan semua tu punca2 kiterang boleh bertekak dan saling menyalahkan...  

abah sado pon selama ni buat tuk rumah sendiri jer.. tetibe nak buat tempahan orang lain.. stress nya tu lain... 
ngan kekangan masa.. dan takde tempat - masa tu buat dari rumah jer - ngan rumah bersepah.. kotor..habuk kayu.. ngan persekitaran anak2.. ngan risaukan bising mesen kat jiran2..  so bende2 kecik pon boleh jadi besar.. dulu cat pon manual [sekarang ada mesen cat dah] so bayangkan penat nya.. dengan masa nya lagi.. 

lagi satu, kiterang sering bercanggah pendapat..
pengetahuan dan kemahiran tu berbeza..komunikasi kiterang tentang kerje memang teruk..

masa mula2.. pasal ukuran pon boleh jadi gaduh.. salah paham dalam komunikasi.. aku maksudkan lain..tapi die paham lain..dan sudah nya buat lain.. 
so selalu silap kat situ.. contoh.. aku tulis kat kayu 5.5 kaki.. based on customer kasi ukuran.. abah sado konpius 5 kaki setengah atau 5 kaki 5 inch.. haaaa.. lain tu tau.. nampak tak..aku bayangkan 5 kaki 5 inch.. tapi tulis 5.5 ingat abah sado paham.. bila ukur balik.. salah.. so banyak kerje nya balik nak adjust.. aku marah die sebab salah potong.. die marah aku sebab tak tulis bebetul.. die tak paham.. [kalau ikut kan memang die betul] die lebih mahir pasal tu.. aku dulu.. tanda comma inch dan kaki pon konpius.. tak mahir sangat.. like 1 kaki ada 12 inch.. contoh aku tulis 1.5 kaki.. die consider as 1 kaki setengah [1 kaki dan 6 inch] kalau salah potong.. memang bencana gak lah kat kami..kalau terlebih tak apa.. kalau kurang tu.. memang haru giler...kerje 2-3 kali.. kene beli kayu balik.. potong balik.. cat balik... 

stress bila teringat balik semua tu..  

tu masalah dan cabaran awal2 kami yang agak besar.. komunikasi.. pahaman yang berbeza.. tapi bergaduh hal kerje jer.. masa kerje muka masing2 ketat..masing2 pon penat.. tapi setakat tu jer lah.. lepas setel semua.. then ok balik.. macam tu lah setiap kali pon..
penat lah kan.. kalau setiap kali macam tu..

sampai ada masa.. abah sado pon hampir give up tau..give up nak buat bisnes ni.. give up nak kerje ngan aku.. hahahaha... 

kecewa gak lah.. aku paham.. die sibuk ngan kerje hakiki die.. penat.. lepas tu kene uruskan bisnes kami ni jugak.. tapi memang aku harapkan die jer [masa tu]

aku suka kan bisnes ni.. 'hampir' sangat ngan minat aku selama ni.. memang penat sangat..stress giler lagi awal2 dulu.. tapi betul lah orang kata.. kalau dah kite suka kan sesuatu.. apa pon cabaran nya.. kite akan sabar dan tetap bertahan.. tak akan mudah putus asa..

so aku carik solution nya.. 

kami amik pendekatan berbincang hati ke hati.. belajar komunikasi lebih baik.. die ajar aku lebih details... macamana nak mintak ukuran pada customer.. macamana nak label pada plan dan kayu supaya dia atau pekerja paham ukuran tepat nak potong kayu tu.. 
kalau contoh ukuran 2 kaki 2 inch.. kene tulis betul2 [2'2"] dan bukan 2.2 kaki jer.. bab2 beli kayu pon sama jugak.. aku kene amik tau sistem potong tu..supaya kayu aku beli mencukupi dan takde pembaziran.. 

kene ada komunikasi 2 hala yang betul.. supaya tak salah paham.. ada bende aku kene explain bebetul dan tak boleh nak take for a granted.. macam tu abah sado.. aku mintak die amik tau pasal design setiap jenis bentuk kayu.. nama2 kayu kalau aku sebut, die kene kenal.. lukisan plan aku buat.. dan apa2 jer yang berkaitan ngan kerja ku.. sama2 amik tau.. 
so takde lah setiap kali pon kite kene bercakap.. macam memula dulu.. time die buat kerje.. aku kene duduk sama2 kat situ tengok dan ukur kayu takut silap..
dan lagi tak lah bila salah sorang takde.. kerje tak jalan.. macam aku..walaupon tak berani sangat nak potong mesen.. tapi tau lah nak handle.. dan tau acaner nak ajar pekerja ukur.. 

alhamdulillah keadaan bertambah baik lepas tu.. lagi2 bila kami amik keputusan tuk sewa kedai tuk buat bengkel.. tak ganggu rumah.. dan lepas tu bila order bertambah banyak.. kami ada pekerje..beli mesen tambahan yang lebih elok..  so kurang beban kerje kat abah sado.. dan takde dah lagi aku kene duduk hadap sampai siap semua.. kire siap bahagian aku amik order..kire aku dah boleh harapkan die atau pekerje tuk uruskan lepas tu ngan baik.. aku boleh senang2 hati memasak kat rumah.. hahaha... 

well.. kami berjaya lakukan sama2.. walaupon sekarang ada masa.. still gak bergaduh hal kerje.. tapi jarang lah dan tak lah teruk macam awal dulu.. memang kene banyak sabar giler2... dah malas nak bising2 pon yer.. tau dah kan kerje masing2.. kami saling bergantung..saling melengkapi.. masing2 ada kemahiran sendiri.. so kene kerjesama.. tolak ansur...sabr.. tu kunci nya..

sekarang.. dah takde dah kata nak give up yer.. kiterang usahakan tuk kedepan.. bila tengok kewangan company makin stabil dan nampak hasil nya.. rasa penat dan bergaduh2 terok dulu tu berbaloi.. hahaha... takde lah rasa macam.. eeahh kau sampai gaduh laki bini nak siap kan order customer but end up we get nothing.. tu yang sia2 jer rasa tu... kalau macam tu..aku pon tak nak buat dah buat bisnes ni.... yer lah..tak dapat apa.. dapat dosa jer bergaduh laki bini kan.. 
tu bila macam kekadang customer ni bila kayu dah siap.. tetibe time nak bayar baki tu lah nak mintak discount bukan sikit2.. rasa nak jer aku jegil kan.."eeahh ko tau tak aku ni bergaduh laki bini nak siap kan barang ko tau.. tak berbaloi nak bagi discount lagi" hahahaha.. tapi tak de lah aku cakap macam tu.. giler kau.. ada masa aku tolak ansur jugak.. tengok lah mud dan keadaan aku time tu.. huhu

macam2 cabaran lagi sebenarnya..yang aku cerite tu lebih pada cabaran kami bekerje ngan pasangan.. sampai sekarang pon kami ngah hadapi cabaran agak besar.. tapi insyaa Allah kami boleh atasi nya.. seronok bila tengok hasil customer pasang elok kat rumah derang.. lagi2 masa memula dulu.. tengok cantik jer..eksaited dalam hati "waaaahhhh...tu ker hasil dari yang kami buat sebelum tu..??!!" sendiri nak kagum.. hahahahaaha... terus lupa hal2 yang berlaku sebelum nya.. 

satu bende.. kami saling ingat kan.. hal kerje jangan simpan dalam hati.. dan jangan bawak balik rumah.. gaduh salah paham berdebat ker hapa pasal kerje.. jangan nak melarat2... tu jer...die bos..aku bpon bos dalam bahagian masing2.. memang tak boleh nak elak bila dah kata kerje sama2 tu..  tu orang kata kalau boleh jangan kerje ngan pasangan sendiri... sebab takut bergaduh hal kerje tu boleh jejaskan rumah tangga.. so kene saling beringat lah.. kalau nak semua ni berjaya..kene ada cara yang lebih baik.. apa yang kami lakukan ni pon tuk rumahtangga jugak..tuk kukuhkan kewangan.. [target bebas hutang sebelum 40] so jadi kan nya berbaloi... hati kene kental.. tu jer..




tapi berterima ksih jugak lah kat abah sado sebab banyak sabar ngan aku.. dan selalu bagi sokongan dorongan atas apa jer yang aku nak buat.. sampai bisnes ni dalam sibuk die ngan kerje hakiki tak pernah habes.. tapi masih lagi sanggup running bisnes ni ngan aku.. walaupon selalu nya die tak amik bahagian die pon.. biasa die soh masuk kan dalam bahagian perbelanjaan rumah jer.. aku jer sibuk nak amik gaji sendiri.. hahahahaha... nama pon bisnes kan.. kene ada flow kewangan yang betul.. tak lah sebarangan asal nak guna jer kau rembat duit company walaupon company laki bini sendiri giteeww...