Tuesday, October 02, 2018

ME Time..



selalu pagi2 lepas hantar qaleef gi sekolah.. aku akan sibukkan ngan shaquille pulak..
uruskan dia.. buat aktiviti ngan die sambil2 buat kerje umah dan amik order customer..
multitasking.. dan memang pack masa nya..
tetibe..eeahh kejap jer dah pukul 12 nak kene gi amik dak qaleef balik..
lepas tu bizikan pulak ngan anak2 nak makan tengahari bagai.. 
waktu pagi rasa masa singkat sangat...

tapi sejak Shaquille dah ke sekolah ni.. awal pagi jer lah sibuk sikit.. uruskan 2-2 serentak tuk kesekolah..
lepas hantar derang tu.. balik umah.. sunyi lak.. hahaha..

masa awal2 tu.. rasa lain lah sikit.. pastu rasa macam ada masa lebih sikit.. 
so aku amik kesempatan masa tu untuk diri aku sendiri.. bertenang.. sendirian..
aku buat lah apa aku suka..rasa macam nak gi tengok wayang sorang.. nak shopping sorang..
walaupon masa singkat.. tapi sebab kan sorang..pantas lah sikit bergerak tu.. 
tak yah nak tolak2 stroller dah.. heheh..



korang tau tak.. aku pernah tanya kat mak2.. "apa yang derang nak buat.. tapi susah nak buat.. lepas kawen dan ada anak2?"

80% jawapan adalah : Gi bercuti sendiri atau ngan kawan2.. tanpa anak2..

reality...!!

even ada sekali aku plan nak backpacking sendiri [atas keizinan abah sado] gi carik geng.. bukak offer kat FB.. ramai rupernya nak ikut..!! dan kebanyakan nya ada mak2 yang dah ada anak.. dan kebanyakan nya yang kate teringin tu.. selain yang bekerje.. lagi ramai mak2 yang tak bekerje atau WAHM  !! 
ada yang kata teringin.. tapi punya banyak kekangan.. suami tak kasi.. anak2 masih menyusu badan.. atau tak de orang nak jaga.. 

nampak tak.. sebenarnya.. mereka.. kite [mak2] nak buat semua tu.. nak ada masa sendiri.. cuma tuk sesetengah orang.. masih takde rezki nak lakukan nya.. 

tapi point nya.. yang aku nak highlight.. keinginan nak ada masa sendiri.. bejalan.. bercuti sendiri tanpa anak2.. 

well... dah lalui.. dan aku pahaaaaaaaaaammmm sangat2.. 

selain tu.. 

selebih nya.. ada jawap.. nak tidor golek2 lena sorang2 tanpa gangguan..
ada yang jawap nak duduk2 tengok tv tak yah pikir kan orang lain atau rumah

hahahaha.. comel sangat tau.. tapi memang betul pon kan..!!!


aku pernah baca status orang.. "kalau sibuk nak gi bercuti sendiri enjoy ngan kawan2 bagai.. baik tak yah kawen dan beranak2.."

nampak hebat sangat kan konon2 jadi isteri..jadi ibu semua bende tu dah tak boleh buat.. TAPI bagi aku.. TAK REALISTIC LANGSUNG statement tu... !!


aku tak pernah jadikan anak2 sebagai satu kekangan tuk buat apa yang kite nak [selagi bukan lah perkara2 tak senonoh].. cuma.. kite kene perlu consider.. tengok keadaan..like kalau ada orang boleh jagakan anak.. ada masa sesekali aku pon happy dapat keluar mana2 sendiri.. kalau rasa anak dah besar sikit.. ada kemampuan.. nak pergi bercuti sendiri.. berdua ngan suami tanpa anak2.. atau pergi ngan kawan2 rapat [selagi di bawah keizinan suami]..

ME TIME.. paham tak..?  

sekarang kite bercakap AS A HUMAN.. bukan ROBOT..even MAID pon ada hari cuti untuk diri sendiri.. kan...so.. kenapa pulak kite tak de keinginan tu...?? kalau boleh buat.. ape salah nya kite amik masa tuk diri kite sendiri.. tak yah nak pertikaikan ko jangan kawen bagai sebab tak puas enjoy.. nope.. 

kalau ko sendiri tak boleh buat sebab laki ko tak kasi.. sebab tak suka.. sebab anak2 ko takde orang jaga.. sebab laki ko tak boleh di pertanggung jawap kan tuk jaga anak2 ko..walaupon tu anak2 die jugak..itu ko punya pasal.. 

TAPI jangan claim semua orang pon macam tu.. atau tak boleh ada 'masa sendiri' tu jugak.. 

berpasangan/bekeluarga/memiliki zuriat tu satu hal la kan..kisah lain.. 
bila kau kata ko nak enjoy.. berkawan.. bukan sampai nak melagha pon.. buat aktiviti yang sihat.... tak bermaksud kau mengabaikan rumah tangga dan anak2 ko..sebenarnya pernah dengar.. ME TIME atau masa untuk diri sendiri tu pon bagus untuk kehidupan lebih sihat.. pada pasangan..pada anak2.. kite akan rasa lebih fresh lepas tu.. 



like.. aku sendiri.. banyak habeskan masa kat rumah.. habeskan masa ngan anak2.. terlalu banyak.. uruskan suami..rumahtangga.. so.. tak kaaaaaaaaaannnn la bila sekali kite kata nak gi bercuti atau hang up ngan kawan2 rapat kite.. tetibe orang nak claim kite tak puas enjoy bagai.. tak yah kawen kalau macam tu.. tak sayang family siap.. 

adooyy.. be realistic la weeeyyhh... 

bagi aku.. semua nya bergantung pada diri kite sendiri..macamana nak uruskan nya.. toleransi ngan pasangan.. dan anak2.. dulu anak kecik2.. masih menyusu badan.. aku memang tak boleh nak tinggalkan.. tu memang kene bekorban.. tapi bukan selama nya pon kan..
lagi satu.. kepercayaan pada suami kite untuk menguruskan anak kite.. tanpa kita..
terus terang cakap.. masa qaleef dulu.. aku pon tak percaya sangat kat abah sado tuk jaga qaleef masa masih kecik.. tak tau acaner nak cakap.. aku risau die tak boleh jaga anak ngan baik.. macam2 bende buruk aku pikir..dan rasa susah sangat sebab aku nak buat semua nya sendiri.. dalam masa yang sama.. laki kite pon tak akan belajar tuk uruskan anak.. satu masa.. memang semua die serah kat kite bulat2.. dan die sendiri rasa die tak boleh buat.. macam yang kite selalu pikirkan..

tapi.. sebenarnya.. TAK PON..!! aku dengar pasal hal ni.. salah satu kesilapan awal dalam mendidik / menjaga anak2..lagi2 pada anak sulung..  ni lah dia salah satu nya.. 
tapi lepas ter-motivasi akan hal ni.. slow2 aku belajar tuk letak rasa percaya pada orang lain.. lebih2 lagi pada pasangan kite.. penting tuk die sama2 amik tanggungjawap tu.. macam abah sado.. bukan die tak nak.. tapi sebab dah aku asyik pikir.. die boleh ke tak.. risau nak tinggalkan anak bagai.. jadi lah semua nya tak boleh.. huhu..my mistake..

dan betul.. semua nya ok jer lepas tu.sekarang aku dah tak kisah dah abah sdao nak balik kampung sendiri bawak anak2 jer..[kekadang tak boleh ikut sebab ada kelas/khursus] sebab aku tau die mampu uruskan..  takde apa nak dirisaukan sangat pon.. tu anak2 die jugak.. insyaa Allah die pon akan jaga dan protect anak2 dia... kasih tu sama ngan kite.. orang kata.. kalau ada sesapa yang kite nak harapkan selain dari keluarga kite.. die mesti lah pasangan kite sendiri.. orang pertama kite perlu letak kan harapan dan kepercayaan.. macam tu lah yang aku dengar dulu..

dan.. betul.. ok jer.. kalau die dah biasa uruskan sama2 ngan kite dari anak tu baby lagi.. insyaa Allah die pon akan tau/kenal anak die tu sama macam kite.. tu yang aku praktikkan lepas2 tu..sama2 buat..sama2 jaga.. sama2 amik tanggungjawap..

so.. bile lepas tu aku rasa nak ke mana2..macam ada masa aku gi belajar/khursus.. 2-3 hari.. aku tau.. aku boleh harapkan abah sado 100%.. dan semua nya ok.. alhamdulillah.. takde apa aku nak risau kan dah..cuma laki aku tu..kalau kata soh jaga anak.. die memang jaga anak semata.. rumah haru biru lintang pukang..don care.. huhuhu.. kene pasrah sikit lah.. dia tak di latih tuk multitasking buat kerje rumah-sekali jaga anak2.. asalkan anak2 cukup makan.. mandi.. bertukar baju pampers.. bawak main jalan2.. ok jer dah tu.. kalau aku nak die buat.. biasa aku akan pesan.. "sayang.. nanti tolong basuh jemur kain sekali.. tingkap jangan lupa bukak.." so far.. syukur gak lah abah sado ko tu boleh di harap buat kerje2 rumah.. 


aku suka cara retis Hanis Zalikha dan suami Hairul Azreen tu.. walaupon anak die kecik lagi.. tapi suami die si Hairul Azreen tu kata.. sesekali die izinkan isteri die gi bercuti ngan kawan2.. dan biar die jaga anak die.. as a reward.. memang ramai orang kecam bila keknis tu tinggalkan anak masih kecik semata nak g bercuti.. yang orang pikir.. gi enjoy ngan kawan2.. dan masa tu jugak lah aku terbaca status macam atas tadi tu.. "buat apa kawen kalau nak enjoy bagai bla bla bla" eaahh pang ko kang.. 

tapi keknis cakap.. die percaya pada suami dia.. dari awal2 mereka sama2 jaga anak.. suami die pulak cakap.. selalu suami die keluar bekerja tinggalkan anak kat isteri tuk jaga [related kan kerje die sebagai artis] so sesekali dia bagi pulak isteri die berehat..bercuti sendirian..[ngan kawan2] -macam tu lah lebih kurang yang disampaikan..lama dah ni aku baca status kot rasa..
orang lain yang hover nak cakap pikir macam2...
takde apa yang buruk pon jadi pada anak.. bukan nak tinggalkan setahun-2 gi berperang pon kan.. pergi mungkin beberapa hari.. tu pun lepas beratus2 hari bersama ngan anak giteewww..




macam aku ni jugak la.....lagi lah tak bekerja/bekerja dari rumah.. hadap anak 24/7 365 hari.. so.. kalau setakat sehari aku nak gi lepak ngan kawan2.. tengok wayang ker.. anak2 abah sado jaga.. tak kan jadi satu kesalahan pon.. asalkan abah sado izinkan..dan aku pon bukan berbuat dosa kat luar.. kepercayaan suami tu penting tuk di jaga..

alhadulillah.. abah sado jenis memahami.. bila anak dah besar2 sikit ni.. die sendiri izinkan aku.. cakap pada aku.. suruh aku pergi lah bercuti ngan kawan2 kalau aku nak..berehat..tenang kan diri.. die boleh mintak cuti tuk jaga anak2.. setakat 4-5 hari tu.. apa lah sangat kan.. tolak ngan 365 hari aku ngan mereka setiap masa.. hehehe...takde maknanya nak cakap tak sayang anak..atau lepas tanggungjawap yer.. 

aku bercakap sebagai manusia biasa.. tau rasa penat.. tau rasa stress.. dan ada masa nak bersendirian.. mungkin ada orang tak paham.. tak nak paham.. but what eveeerrrrrrr.. hahaha.. 

well..kekadang.. bila time abah sado takde out station pon.. boleh kire macam 'masa bersendirian' aku jugak.. walaupon aku lebih suka die ada kat rumah ni.. ngan kami.. tapi.. aku paham jer kerja dia yang banyak kene out station dan pergi site.. so aku amik kesempatan tu tuk buat apa2 yang aku suka.. contoh layan drama korea back to back.. muwahahahhaa... abah sado tak suka aku layan korea time die ada.. yer lah.. ko kalayu dah hadap memang susah nak bergerak.. kesian laki aku biarkan sorang tengok tv.. tak patut lah kan.. so time die takde tu aku layan movie sampai lewat malam takde hal.. time2 anak2 dah tido tu kan.. tu salah satu cara aku bagi masa untuk diri aku sendiri..



by the way.. baju cantik tu from Leeyana Rahman.. aku beli baju ni konon2 tuk raya pertama.. memang cantik kain brocade keras.. aku suka sangat baju ni.. tapi aku tak pakai raya pertama sebab raya kat kampung.. dan aku rasa baju ni over dressed !! hahaha.. serious.. segan lak nak jalan kampung.. tu aku beli baju Shawl Publica pulak tu.. baju ni aku pakai beraya kat Shah alam jer.. raya keberapa tak tau..