Monday, October 01, 2018

Shaquille dan hari pertama persekolahan !!




Shaquille dah pergi sekolah for the first time today !!! pada umur 3 tahun 4 bulan... sama macam qaleef... 

sigh...

kenapa lah anak2 aku ni minat nau nak gi sekolah awal2 sangat macam ni...huhu..

sama macam qaleef.. dulu.. masuk jer 3 tahun.. lepas aku explain kat dia pasal sekolah [sebab die tengok ada banggunan warna-warni -tadika kan macam tu- dan die tngok mcam ramai kawan] die terus teringin nak pergi sekolah.. 3 tahun lebih gak lah umur die masa tu..

shaquille pulak..tau pasal sekolah.. sebab tengok dari abang die.. dah tentu lah tu kan.. sekolah qaleef tu pulak auntie's nya [derang panggil cikgu as auntie] mesra2.. rajin layan shaquille.. [dan budak2 lain jugak] persekitaran nya.. dan may be sebab shaquille sendiri dah familiar sangat ngan persekitaran sekolah tu.. buat dia seronok jugak nak gi sekolah..

selalu cakap kat kiterang "adik dah besar...boleh gi skul" [pelat2..kalau aku tulis cakap pelat die tu orang pon tak akan paham.. haha]

banyak kali sangat... dari awal tahun ritu.. dan makin kerap akhir2 ni..

hari tu.. ada plan nak masuk kan shaquille lepas pertengahan semester.. kire lepas bulan 6 macam tu.. lepas raya...

tapi.. rasa macam.. awal sangat !! 
walaupon die sendiri mintak..

kalau ikutkan kiterang.. nak sekolah kan die 5 tahun nanti.. 
tapi bila die dah start mintak2.. kiterang boleh lah awal kan sikit.. 
masukkan lepas betul2 die 4 tahun [which is pertengahan tahun depan]

tapi tengok kan atas die sendiri.. aku rasa.. nak tunggu sampai bulan 6 tahun depan tu.. macam lama sangat jer..cannot tahan lah hari2 die cakap bende yang sama... 
lagi pulak die macam boring sendiri kat rumah ni.. walaupon aku buat aktiviti sama2 ngan die.. membaca ngan die.. ajar die macam aku ajar qaleef dulu [shaquille dah boleh baca suku kata tau sekarang] 
tapi semua tu tak cukup tuk die.. die nak berkawan !!!

ko bayang kan yer.. pagi2 aku hantar qaleef gi skul.. lepas hantar.. tak keluar gate kawasan sekolah die pon lagi.. die dah tanya.. "bila nak amik abang ?"

kau ghase...


haaaiihh...

kalau kat rumah tu.. sementara nak tunggu abang nya balik beberapa jam.. asyik lah tanya bila nak amik abang die...

kekadang.. aku keluar awal.. kol 10 ker.. ada urusan ker.. nak gi beli kayu ker.. atau nak gi shopping ker.. bila terlepas jalan sekolah qaleef jer.. shaquille bising.. cakap salah jalan.. bukan jalan gi sekolah abang die.. soh pusing amik abang dulu.. siap cakap "siaaaannnn abang"

macam tu lah hari2...

tak lagi kire setiap pagi nak ikut abang die masuk sekolah sama2...sebab dalam tu ramai kawan2.. 





so... 1st October 2018 ni.. kami buat keputusan.. tuk cuba masukkan Shaquille kat sekolah yang sama ngan abang die.. kat Brainy Bunch.. memang excited sangat lah die..!!

malam sebelum nya dah tanya die bebetul "betul ker adik nak masuk sekolah ?"

die cakap nak..

so soh tido awal... supaya bangun awal pagi tak merengek..

pagi2 bangun...die terus suara excited nak mandi cakap nak gi skul hari tu...


memang dah bagitau cikgu besar die dah dari ritu lagi nak cuba masukkan shaquille.. n derang semua ok jer.. [dah kenal shaquille pon..may be sebab tu shaquille pon rasa selesa] aku just bayar monthly jer.. tak de bayar lain apa2 pon.. dah akhir tahun pon kan.. cuma nak belikan sehelai baju sekolah.. insyaa Allah.. aku rasa die akan terus kan persekolahan tahun depan kat sekolah yang sama ni jugak sebab tengok pada perkembangan qaleef yang baik sepanjang 2 tahun kat situ.. alhamdulillah

 


ni gambar pagi tadi.. depan rumah sebelum gi sekolah..
abah sado pon ada sama2 excited nak hantar anak gi sekolah fes day.. hahaha..
kiterang memang macam tu lah.. abah sado ko tu pon sama..sanggup jer tau.. 
selalu teruja ngan anak2.. walaupon sekecil2 perkara..

lepas hantar anak2 gi sekolah.. aku ngan abah sado sarapan berdua.. shopping barang dapur berdua.. lepas tu abah sado asyik tanya "acaner la shaquille kat sekolah tu..?" bila dengar bunyik wassap aku die ingat update anak dia.. hover kan apak nya pon... hahaha

kali ni.. aku ok jer.. aku kenal anak2 aku macamana.. samaada 'boleh' atau sebalik nya.. so aku tak risau sangat pon kat shaquille ni.. walaupon baru fes day.. [bangunan sekolah die ngan qaleef lain2 tau.. sebab shaquille masuk play-school.. maksud nya takde lah abang die ngan die sepanjang waktu sekolah tu] tapi aku ok.. sebab aku tau shaquille pon ok.. aku tau die akan happy.. dia tak akan takut or nangis kalau mak nya takde waktu tu.. satu, maybe sebab pilihan nak kesekolah tu atas pilihan die sendiri.. n 2nd thing is.. die dah sangat familiar ngan sekolah tu sendiri...

lagi satu.. rasa percaya... 

so sebab tu aku rasa aku ok..



balik sekolah tadi.. depan pagar.. tengok die still excited..!! die happy sangat2..!! die cakap "best..ramai kawan..!"

nampak tak... apa yang die nak sebenarnya.. apa yang fes die bagitau kiterang tu.. "ramai kawan" tu lah die sebenarnya yang die seronok kan.. die tak mention pon die main ke hapa.. 

bukan semata2 main.. kalau main.. kat rumah lagi banyak permainan.. lagi banyak dari kat sekolah.. 
tapi dari yang die cerite.. die buat aktiviti ngan kawan.. nyanyi2 joget.. makan ramai2 ngan kawan.. tu yang buat die seronok..!! DENGAN KAWAN2.. tu point die.. which is bende tu die tak dapat kat rumah.. balik2 ngadap lah muka mak die ni ha.. huhu..


"kenapa hantar anak sekolah awal sangat.." "kesian anak" 

masa qaleef dulu.. ada orang argue ngan aku..derang cakap seolah2 aku paksa anak aku bersekolah tuk pandai.. pernah jugak baca status sorang mak kat fb cakap "saja tak nak hantar anak2 sekolah awal2 sebab nak kasi anak main puas2 dulu.. bukan belajar..kesian anak2 stress" n bla bla bla.. 

aku tak bekerja.. maksud nya.. tuk hantar anak seawal 3 tahun.. memang sangat awal tuk sesetengah orang.. kesian kan kat anak bagai.. siap ada pernah orang cakap "hantar anak sekolah cepat2.. kalau tak jadi docter tak tau lah" sarcastic.. 

puuiihh..!!!

tu lah bagi aku mentality orang yang pandai cakap jer lebih.. sedangkan tak tau apa2... ko carik sekolah yang fokus pada nak anak ko pandai membaca jer.. memang tu lah ko dapat.. ko dulu gi tadika pon.. bukan semata ajar ko kenal a-b-c membaca pon kan.. tapi lebih dari tu..!! 

ada orang tak paham.. pikir gi sekolah jer belajar.. [memang lah ada sekolah yang highlight tuk ajar anak membaca seawal 4-5 tahun] tapi sebenarnya ke sekolah tu pon ada pembelajaran secara tak langsung yang anak2 akan dapat..

even macam aku.. aku seronok anak2 aku buat pilihan sendiri tuk bersekolah.. maknanya aku tau.. derang sendiri dah ready.. apa jer yang bakal derang lalui.. tu lah cabaran derang sendiri.. derang akan matang dengan cara mereka sendiri.. aku tak pernah paksa pon anak2 pergi sekolah SEMATA UNTUK PANDAI.. aku sekadar bag dorongan.. tu tugas kite pon kan.. bagi aku.. LEBIH BAIK LAH DARI KO BIAR JER ANAK KO TENGOK TV PAGI PETANG SIANG MALAM.. lepas tu ajet2 tak nak anak stress belajar awal2...biar kan die main jer... 


masa qaleef dulu pon.. atas pilihan die sendiri.. dan.. aku pon bukan hantar sebarangan.. aku tengok perkembangan die macamana.. but im very proud of qaleef.. die sentiasa menunjukkan perkembangan die sendiri.. die pandai bawak diri.. n die sangat happy ngan pilihan die.. aku tak pernah sekali pon paksa.. in fact.. bila aku sekolah kan die.. bukan aku nak die stress belajar pandai2..atau nak die lah yang paling kedepan.. 

tak pon.. sumpah.. 

kalau kata nak kasi pandai.. aku sendiri yang ajar die kat rumah sebelum tu lagi.. masa die pergi sekolah.. die dah tau banyak bende [maksud nya membaca..kenal huruf rumi dan jawi..nombor.. menulis..] dan aku tau..qaleef ok.. takde lah sampai orang cakap stress bagai pon.. anak2 ni bijak sangat yer.. cepat serap.. fresh.. ajar sekali..cepat jer tangkap.. takde nak kene paksa2 sampai stress pon.. 


bila aku hantar die sekolah dulu.. niat aku nak die belajar tuk berkawan..  bermain ngan kawan.. belajar teloransi ngan orang lain.. belajar bekerjasama.. belajar untuk berkomunikasi..sesuatu yang aku rasa lebih baik 'die belajar sendiri melalui persekitaran'

qaleef pelat teruk walaupon dah 3 tahun lebih.. orang lain susah nak paham apa dia cakap.. tapi lepas masuk sekolah.. alhamdulillah.. die mula bercakap ngan lebih baik.. so salah satu perkembangan yang baik jugak lah awal2 dulu.. 

so sama macam shaquille jugak sekarang.. kalau ikut aku memang nak hantar die 5 tahun.. tapi tu lah.. tengok pada perkembangan die sendiri.. bagi aku.. berkawan.. bersosial.. tu pon satu pembelajaran tuk die.. paling penting.. die akan gembira.. aku percaya.. bila anak2 happy.. perkembangan mereka akan jadi lebih baik.. n yet.. brainy bunch pon sekolah jenis montessori.. [tak menekankan anak2 wajib belajar membaca seawal 3 tahun kau..huhu] 
so jangan lah pukul rata.. sekolah kat Malaysia ni semua menekan kan pembelajaran secara conventional..bandingkan pendidikan negara2 lain.. sekarang banyak jer pre-school yang buat ngan cara berbeza..ikut kesesuaian anak kite macamana..ikut apa yang kite mahukan.. tak pernah carik.. tak pernah survey.. tak pernah hantar anak kat sekolah2 macam tu.. tetibe nak pukul rata nak cakap macam2.. 

well, macam aku sendiri..  dari dulu memang aku prefer tuk bagi anak2 aku sekolah yang lebih pada montessori.. instead of pembelajaran secara langsung.. atau secara conventional.. budak2 ni kan main pon kire belajar gak tu tuk perkembangan derang.. back to fitrah mereka sendiri yang suka main.. at the same time.. mereka akan berkembang jugak.. mereka di ajar ngan kaedah berbeza.. 

lagi satu.. ada parents hantar anak sekolah awal sebab mereka bekerja.. ramai aku pernah dengar.. dari derang hantar anak nursery/pengasuh yang takde buat apa.. tido makan tido makan buat sepah stress kat pengasuh jer.. pastu tak berkembang otak nya tu.. main ke bende nya kalau macam tu cara menjaganya kan..  baik lah hantar anak kesekolah.. ada lah jugak aktiviti tuk anak.. dapat gak lah belajar macam2..

betul!! ni aku sokong..tindakan lebih wajar aku rasa.. so semua orang ada sebab berbeza nak hantar anak sekolah awal ker lambat.. sokati lah kan.. tak yah nak ngata2 sangat.. yang bayar yuran pon bukan kau.. 

terpulang pada perkembangan anak2 tu sendiri yer.. dan apa yang parents nak tekan kan.. ingat ni : there are no rights or wrongs in raising kids..semua ni mengikut perkembangan.. even Rasululullah pon pernah cakap.. didik lah anak2 kite mengikut zaman merkea..bukan zaman kita..  macam ni lah pekembangan persekitaran kite sekarang.. mencabar.. so buat lah apa yang korang rasa terbaik tuk anak korang..setiap orang punya cara berbeza.. n aku pasti.. macamana cara sekalipon.. niat dan motif nya hanya satu.. nak anak2 kite jadi orang yang baik.. memberi manfaat pada diri die sendiri dan orang lain jugak satu hari ni.. so.. jangan judge cara orang hokeh..  




dulu.. dan biasa pon..ada orang cakap "sekolah kan awal2.. nanti anak2 boring.. satu masa anak2 tak nak gi sekolah"

qaleef dah buktikan kat aku.. dari umur die 3 tahun.. sampai 6 tahun sekarang ni.. die masih lagi excited nak ke sekolah macam tu hari pertama die setiap kali pon.. betul ni tau.. lagi2 lepas tukar sekolah Brainy Bunch 2 tahun lepas.. perkembangan die bertambah2 baik.. die excited.. aku pon sama seronok tengok dia... well.. die anak sulung kan.. orang kata.. die sentiasa bagi kite pengalaman pertama... 

insyaa Allah.. aku harap.. Shaquille pon sama.. as long as sekolah tu sesuai ngan die.. aku rasa dia akan rasa seronok macam abang die jugak.. kalau tak.. maybe kite kene tengok dari sudut lain.. mungkin ada sebab berbeza.. shaquille baru sehari ke sekolah.. walaupon qaleef dah buktikan.. tapi setiap anak ni berbeza2 walaupon dari didikan yang sama.. 

tapi..sama macam qaleef dulu jugak.. just follow the flow.. tengok perkembangan dari masa kesemasa.. macam qaleef dulu ada masa macam tak berapa happy nak gi sekolah.. perkembangan tak memberansangkan.. so aku cari kat mana solution nya.. aku observed keadaan die.. sekolah die.. kenapa die tak suka.. aku pasti..bukan sebab die malas atau boring nak belajar.. macam aku cakap.. aku tak paksa..tak pernah paksa die.. aku cuma bagi dorongan jer.. [kite kene kenal anak kite dulu macamana, apa yang sesuai ngan die sendiri] so aku decided tukar kan sekolah dengan method pembelajaran berbeza.. [cara belajar nya berbeza] alhamdulillah serasi ngan qaleef.. sampai kan bila aku malas nak hantar gi sekolah [memonteng] qaleef marah aku  sebab tak hantar die.. hahaha.. suka sekolah punya pasal kan.. 

ada lah tu cara pembelajaran sekolah tu buat die happy.. 


well.. aku tak layak nak cakap pasal pendidikan anak2.. aku bukan nya mahir pon.. tak belajar bidang tu pon.. ada pulak kang orang yang lebih pandai.. belajar bidang tu.. nak cakap "eeaahh siapa ko nak cakap pasal pendidikan anak2 ni semua.. bukan pakar pon dalam bidang tu" yup betul..aku tetap hormatkan orang yang berilmu..  tapi ada masa..tak semestinya kite perlu amik bulat2.. dan berguna tuk anak kite.. buat yang mana sesuai ngan perkembangan anak kite.. ko rasa anak ko mampu.. dorongi mereka ikut kemampuan mereka.. 

ilmu tu bukan datang dari university jer.. bukan atas kertas menyatakan ko pakar dalam bidang tu ini.. nope.. ada orang ilmu tu dari pengalaman..persekitaran.. observation.. ada ilmu datang dari anak tu sendiri jugak.. aku sendiri belajar banyak bende dari anak2.. percaya lah.. even dari ilmu formal pon.. tak semestinya betul2 sesuai di-aplikasi kan pada anak2.. sebab aku percaya.. setiap anak2 ni unik.. ciptaan Allah ni sangat istimewa.. dan berbeza2.. cara pendidikan nya jugak..walaupon asas nya sama.. tapi masih perlu tengok kesesuaian pada anak tu sendiri.. kalau tak..mana mungkin budak 6 tahun lain sedang bermain..tapi ada budak umur 3 tahun dah seronok menghafaz al-quran.. kan ?