Thursday, January 03, 2019

pengalaman hari pertama anak sulung ke sekolah darjah 1...




waaahhh giteeeww ko posing yer qaleef... hahaha...

1 January 2019.. pembukaan 2019.. kami mulakan dengan orentasi darjah 1 sekolah qaleef..
still rasa excited n tak percaya qaleef dah darjah 1.. dah masuk sekolah rendah.. 
walaupon sebelum ni 4 tahun die dah pon ke tadika.. tapi perasaan nya berbeza...
o-k laaa.. dulu masa qaleef nak masuk tadika pon kiterang teruja jugak.. hahaha..
syndrome anak pertama... nak buat macamana... 

alhamdulillah.. qaleef ok bangun pagi tu.. dah cakap ngan dia.. bangun awal.. mandi dan solat subuh.. siap2 pergi sekolah..
in fact.. qaleef tak sabar2 !! well.. memang perangai qaleef pon kan.. 
harap2 lah qaleef akan suka kan sekolah baru die ni macam sebelum2 ni.. 
die excited nak pakai baju sekolah dan semua barang baru..!!
kali ni die mintak ultraman.. bag tu.. ikutkan kiterang memang tak berapa setuju.. 
nak beli yang lebih elok.. tapi bila tanya die.. dan soh pilih.. pusing2 balik tu jugak dia pilih..
untuk happy kan die.. kiterang ok jer layan kan.. 
jangan kata bag.. pensel box.. sampai lah ke spentot semua nak ultraman jugak yer... huhu... 
n walaupon kiterang beli awal... seawal akhir bulan nov sebelum nya tu pon lagi..
tapi semua nya kiterang simpan sorok.. 
so.. bila nak pakai fes time masa orentasi hari ni.. sehari sebelum tu baru keluarkan dan die kemas barang masuk dalam bag.. 




pagi2 nak pergi orentasi tu baru test tali pinggang... eeahh nebes lak aku tengok qaleef tak reti pakai..
kang ko nak terkucir macamana pulak kan...
2 kali abah sado sendiri ajar masa nak pakai tu..
lepas tu.. aku soh die tunjuk kat aku.. macamana nak bukak tali pinggang..bukak kancing seluar..
n pakai balik lepas tu..termasuk masukkan semula kemeja sekolah dalam seluar..
aku dah sound qaleef.. macamana kemas waktu pagi pergi sekolah..
macam tu jugak aku nak tengok ruper yang sama waktu balik.. hari2.. 
rambut kene kemas... sikat tepi.. tu pon 2 hari sebelum tu baru abah sado bawak potong rambut..
pon takde nak hipstur sangat dah macam sebelum.. skema jer lah cutting nya..
boleh sikat tepi... 




baju qaleef biru... ada yang tanya.. eeahh.. darjah satu dah ada jadi pengawas ker... ? heheh

tak lah... mana ada budak darjah satu masuk2 terus jadi pengawas kan.. 
selalu nya darjah 3...
qaleef baju biru sebab qaleef sekolah rendah intergrasi (swasta) yang bayar monthly tu...
waktu sekolah nya start dari kol 8 pagi sampai 3.30 petang..
siap sediakan makan tengahri (dah termasuk dalam yuran) siap solat zohor kat sekolah berjemaah..
dan sambung kelas sampai kol 3.30
macam sekolah intergrasi lain jugak.. sekolah ni siap akademik dan agama sekaligus..
silibus semua sama jer macam kerajaan.. cuma sekolah ni lebih pada agama...
so ada subjek agama yang lebih diberi penekanan..
which is ni salah satu sebab dan fokus aku pada anak2.. 

ada lah sebab2 lain jugak sebenarnya.. banyak faktor kenapa aku pilih tuk amik sekolah swasta ni.. 
even dari awal 6 tahun.. n dari time daftar2 anak2 online tu..
aku dah buat keputusan ni..
walaupon ada pro cons nya.. tapi kami buat keputusan untuk hantar qaleef ke sini..
tempat aku ni tak banyak sekolah2 macam ni.. tak banyak pilihan..
kalau ada pon terlalu jauh..
ada international school baru jer bukak tahun ni..
tapi... tak mampu lah nak bayar sampai 30-40 ribu daftar.. huhu... 
lagi satu.. internatioanal school takde pendidikan agama.. which is still kene masuk kafa untuk satu sesi lagi..
so.. memang aku tak nak..(ni antara sebab utama gak ni)
sedangkan ko tak sanggup nak bayar.. hahahaha...

kalau ada brainy bunch international tuk sekolah rendah kat sini macam kat Hq cyberjaya.. 
tu aku takde compromise.. memang hantar situ jer..tapi tu la... nan hado..
so selain sekolah kebangsaan biasa... aku prefer hantar qaleef kat sini.. 





hari orentasi qaleef.. dari kol 8 sampai 12.30.. 
qaleef masuk kelas..ada aktiviti pengenalan... tapi kiterang tak dapat tengok pon.. 
ada pibg kat dewan.. ada talk bagai.. taklimat... 




lepas habes semua.. qaleef masih maintain.. sebab hari tu takde masa sangat dak2 ni nak main bagai kan..
ko tengok lah pulak esok lusa nya... kalau waktu balik baju anak masih bersih dan masuk dalam seluar pon aku dah bersyukur dah...




lagi satu.. sekolah qaleef ni.. masuk kelas tak perlu pakai kasut.. kasut letak kat tempat khas.. just stokin jer.. kelas die pon ber air-cond bagai.. selesa la... yer ar.. ko bayar monthly mahal gak.. harus lah facilities pon kene terbaik jugak kan.. 
anak zaman sekarang.. dari brainy bunch dulu ber-ekon.. sampai lah ke sekolah rendah ni ha... ni kalau panas sikit ni nanti jenuh gak aku... tapi takper.. anak2 aku jenis lasak.. yang jenis.. main jer don care peluh ker kotor ke hapa.. so takde lah orang kata nak mengada sangat kan panas sikit ke hapa tak boleh.. eeahh mak ko pang ko kang... 



ok.. selesai hari orentasi darjah satu.. takde apa sangat pon.. 

real persekolahan die hanya bermula esok nya... 2 hb.. hari fes day persekolahan..


still lagi excited...
pagi2 hantar dah penuh dah sekolah sebab kali ni semua darjah2 lain pon ada sekali..
start perhimpunan kat dewan sekolah..
parents (yang kebanyakan nya parent darjah 1) tunggu luar dewan jer..
pagi tu aku ngan abah sado tunggu gak lah..
tapi lama lak rasa.. hahaha...
so kiterang kuar dulu buat urusan lain..
datang balik kol 10 time rehat dia..


jujur nya.. aku tak risau kan qaleef pon... walaupon environment berbeza.. tapi aku percaya die.. 
maksud aku.. aku tau die ok jer... boleh survived... insyaa Allah..

tapi.. saja kiterang nak kan kenangan ni.. kiterang nak tengok sendiri suasana apa yang qaleef lalui.. 
macamana qaleef membeli.. apa die beli.. macamana die jaga barang/duit dia...
dari jauh jer kiterang tengok.. ada datang dekat pon sekejap jer.. tuk amik gambar.. hahaha..




sebenarnya.. baru tahun ni.. fes time fes year la derang baru buat student kene bawak belanja dan beli kat kantin time rehat pukul 10 pagi tu.. (hanya waktu lunch pukul 1 jer derang sediakan makan tak perlu bayar)

sebelum tu.. semua derang sedia kan.. maksud nya parents students tak yah bawak duit.. tak yah risau pasal makan.. 
tapi.. yang aku dengar cerite.. dari mesyurat pibg.. anak2 tak didedahkan ngan penggunaan duit..
bayangkan darjah 4-5 masih tak pandai guna duit beli barang amik baki bagai tu..
so lepas bertahun2 sekolah tu bukak.. kebetulan lak lah time qaleef ni start sistem baru ni..

so far.. ok jer.. bagi aku pon..betul jugak lah tindakan tu kan..
aku pon nak anak aku belajar semua tu.. dan biasanya.. memang dari sekolah lah permulaan nya..
lagi satu.. aku nak anak aku belajar menyimpan duit dari baki duit belanja..
so die akan tau dari situ macamana nak urus duit die sendiri..
which is aku cakap.. kalau nak apa2 lepas ni.. rasa mama abah tak nak beli kan..qaleef kumpul duit sendiri.. simpan dari baki belanja.. 
dia tak akan simply dapat duit macam tu jer kan.. (macam kite kecik2 dulu la)
dia hanya akan dapat duit sendiri dari pada perbelanjaan sekolah jer.. 
so dari situ die akan tau nilai duit tu macamana.. 



dalam group.. pihak sekolah dah maklum kan.. bawak sekadar rm 2 jer pon cukup.. maksima boleh bawak ke sekolah hanya Rm 5.. 
yer lah.. tuk sarapan pagai kol 10 tu jer pon..
banyak mana lah budak makan kan..
yang tengahari kol 1 rehat sampai kol 2 siap solat zohor berjemaah tu..
makanan di sediakan.. so tak pakai duit belanja pon..

fes day tu memang abah sado kasi rm 2 jer.. 
ada beberapa pilihan makanan dan kuih2.. dari jauh-tak-berapa-jauh.. aku dengar die nak mihun..
sepinggan penuh rm 1 
tu pon aku tengok banyak sangat sebelum tu macam nak soh die amik half jer takut tak habes.. jadi membazir....sedangkan habes jer qaleef makan sepinggan tu..
die tak beli air.. aku pon tak cakap apa2.. takde tanya atau suruh pon.. 
aku nak die buat keputusan sendiri..
cuma bila dah habes setel tu baru aku tanya.. die cuma cakap.. sebab die bawak bekal air masak kosong..die minum tu jer..
ok.. bagus... aku memang kureng sikit anak2 asyik minum manis2 jer ni.. 

so ada baki rm 1 lagi bawak balik umah.. aku soh masuk tabung... 

(esok nya abah sado nak kurang kan bagi rm 1 jer.. tapi aku tak soh bagi jer rm 2 jugak.. sebab kang kot die nak beli lebih ke hapa.. nak beli air ker dah tak cukup duit.. dan lagi kalau rm 1 jer nanti takde lah duit baki die nak simpan... 
tapi hari tu die boleh pulak beli kuih jer satu 50 sen..!!! hahaha.. jimat betul ko nak oooiii.. bawak balik baki masuk tabung rm 1.50 hari tu.. sebenarnya die ada bawak roti kek yang kiterang beli tuk stock makan anak rumah ni.. aku tak pasan die amik bawak.. bila aku tanya die tak lapar jer makan kuih jer seketul.. so baru die cakap die bawak bekal roti kek tu.. ok la.... lagi pon pagi sebelum pergi sekolah tu dah siap2 sarapan dan minum susu aku sediakan..tak risau sangat dia lapar.. )



lepas makan.. derang di galakkan basuk pinggan sendiri.. ni abah sado amik gambar.. 
ada parents macam merungut sikit lah tengok lepas makan anak nya kene basuh pinggan sendiri pulak..
tapi.. jujur nya.. aku ok sangat2 ngan perkara ni..
walaupon baju die mungkin akan basah.. tapi its ok..
cikgu pon cakap.. bersih atau tak tu belakang kire..
tapi apa yang derang nak didik anak2 tu sendiri.. apa fokus sebenarnya kenapa anak2 lepas makan terus basuh sendiri pinggan cawan derang.. dan tak tinggalkan jer atas meja..
biar kan.. belajar disiplin.. so kat rumah pon die akan tau buat bende yang sama jugak..
alhamdulillah qaleef ok jer sebab dah terbiasa pon dari Brainy Bunch dulu pon di disiplinkan perkara yang sama..
so die takde rasa janggal atau susah atau tak boleh buat pon..
dia ok.. so proud of qaleef... tak sikit pon merungut.. 



lepas dari rehat ni.. qaleef terus masuk kelas.. pilih tempat.. 
kelas die tingkat 3 yer... huhu...
parents tak boleh naik tengok... 
tapi aku selinap masuk.. aku sorang jer lepas.. hahaha..
dapat lah tengok kelas qaleef.. dapat tengok tempat duduk qaleef...
walaupon tempat duduk die tak strategic.. (aku soh die pilih tempat duduk depan sekali)
tapi die duduk bahagian tepi.. depan jugak lah..
cuma die kata.. tak rasa ekon.. panas.. 
aku pon tak paham acaner die ley panas.. kelas bukan besar sangat pon..huhu..
esok nya.. die kata die alih tempat ke tengah sikit.. die kata dah tak panas sebab depan aircond..  ikut ko lah anak oii.. jangan bergaduh amik tempat kawan sudah... 
yang penting jangan duduk belakang2.. jauh dari cikgu... 
selebih nya pandai2 lah die carik tempat sendiri.. mak pak tak boleh nak tolong dah kat kelas tu..

tu aku cakap.. die pandai bawak diri.. dia ok jer.. tau apa die nak.. dalam masa yang sama qaleef jenis gentle.. dan tak lah takut2 nak cakap kat cikgu atau buat keputusan..
thats my qaleef.. dari dulu....... 
may be jugak pendedahan 4 tahun dari playschool sampai lah tadika.. membantu dia sendiri..
jenis confident (walaupon kekadang terlebih2) dan berani... alhamdulillah...

qaleef seronok.. balik sekolah die happy giler.. die boleh bawak diri.. mudah berkawan..
so tu yang paling die suka pon kan.. die kata ramai kawan dah..
memang ponnnnnnnn... aku amik die pukul 3.30 petang fes day tu..
die ngah berlari main dalam dewan bawah tu..(tempat tunggu sebelum parents/van jemput) ngan kawan2 die... berpeluh2 aku tengok.. 
as long as awak happy nak..

2nd day sekolah.. die dah start bawak buku dan belajar.. takde dah minggu perkenalan ke hapa..
kelas2 kat situ pon bukan ramai nau pon.. derang memang had kan student.. elok la.. cikgu boleh fokus..
seronok lah qaleef dah start belajar.. sampai kan balik rumah petang tu.. nak kol 4.. aku soh rehat..
die nak buat kerje rumah die cakap.. 
aku soh tunggu malam lepas maghrib.. rehat lah dulu kan...
tapi tak nak nya die.. addooyyy..
harap2 sampai ke tingkatan 5 lah semangat macam ni yer nak... amin.. insyaa Allah..
yang penting doa mak tu.. kene hari2 doa tuk anak2.. 
sebelum keluar.. kene baca dan hembus sikit kat ubun2 die tu..agar lembut dan terang hati nya.. 

ok lah.. tu jer lah cerite qaleef dah darjah satu... tak tau lah darjah 2 nanti aku nak cerite ker tak.. hahaha.. 
sebab ikut pengalaman.. masa qaleef dah 5-6 tahun pon aku dah kureng bercerite pasal perkembangan qaleef kat sekolah... huhu..pasrah jer lah.. sendiri2 jer ingat.. 



nanti nak cerita pasal shaquille pulak...