Tuesday, November 12, 2019

PERCUTIAN KE KRABI 2019 : last minute plan dan ticket flight...



skip dulu percutian adi badik ke Melaka bulan 8-9 haritu..
sementara ngah bersemangan waja.. update lah laju2 percutian tetibe kami ke Krabi minggu lepas..
luggage pon tak bukak kemas lagi yer.. huhu..

aku cakap 'tetiba' tu sebab..

memang bende ni tetibe jer nak jadi..
tak pikir pon nak berjalan ke Krabi dalam masa terdekat..
masa terdekat tu maksud nya.. beli tix tak sampai seminggu terus nak gi dah..
aku dulu nak gi redang yang tak naik kapal terbang pon..
amik masa 3 bulan nak prepared.. ahahahahha..
tapi tu la.. redang sebab memang kene booking awal..
kalau booking last minit.. tak dapat pergi nanti..sebab penuh..

Krabi ni pulak..

ada lah satu malam tu.. aku terjaga awal pagi..
aku terus bangun untuk satu urusan tu..
then aku tergerak hati nak tengok flight tix..
saja nak tengok mana2 tempat yang murah..
tengok2 terus ke Krabi.. Rm 170 ++ pergi balik naik Air Asia..
kiteorang ber-4 dalam Rm 708 macam tu..
murah laa.........!!!!
sebab biasa aku baca orang cerite.. murah2 pon dapat Rm 250 macam tu sorang..
tapi aku jumpa malam tu rm 78 pergi dan rm 86 balik..

cuma pergi dalam minggu depan nya.. which is tak sampai seminggu..

aku ok jer..walaupon time tu aku memang ngah bizi giler..
tapi masa tu kerja aku dah nak siap dah..

aku terus kejut abah sado pukul 4 pagi tanya.. boleh tak aku nak beli tix tu..
terkulat2 lah laki aku tu nak pikir..

masa tu selasa (pagi buta)

aku tak beli pon terus..

sebab nak kene tanya adik bongsu aku -masa tu dia ada kat umah ni-
kalau dia nak ikut sekali.. boleh beli tix sekali..

so pagi tu bincang2 ngan laki aku..
kalau aku jumpa price tu lagi.. aku nak terus beli jer n pergi dalam masa terdekat..
abah sado pulak kebetulan site dekat2 sini.. so dia tak berapa kisah sangat..
kalau out station tu susah sikit..
so dia ok jer..

siang tu aku tengok gak harga tix tapi dah naik.. mahal sikit..
4 beranak dalam 1200 macam tu.. beza ngan sebelum tu tak sampai rm 800 pon..

so aku ilek2 jer.. plan nak tengok malam balik..
aku tak lah mengharap sangat..
just pikir.. kalau ada-then ada la...
takde pon takper..
sebab tak plan kan..
saja2 jer..

pastu memang siang tu aku sibuk sangat2 pulak..
kerja aku memang banyak sepanjang bulan oktober..
aku tak cukup masa n rehat..
alhamdulillah rezki lebih..
tapi gatal tetibe nak berjalan jauh sikit..
dak shaquille ajak naik kapal terbang.. ahahahaha..
tu yang macam.. jadi kan jer lah..

malas tu.. lepas setel kerja tengah2 malam..
aku try tengok lagi tix..
alhamdulillah..
dapat harga murah tu balik..
terus beli jer..

memula pikir nak beli akhir bulan nov ni.. anak2 dah cuti sekolah..
harga beza sikit jer..
tapi.. aku risau.. akhir bulan biasa aku memang bizi lebih..
risau pulak ada plan lain ke hapa..
so pergi jer lah minggu depan nya..

which aku beli tix tu rabu (30 oct) dan fly 5 nov
dalam 6 hari macam tu..
walaupon nampak macam ada masa jugak..
tapi aku kelam kabut giler yer..
bayangkan.. aku siap kene gi Ipoh perak atas urusan kerja..balik malam tu jugak..
n pastikan semua order cust di hand over sebelum aku bercuti..
nak bercuti sampai 4-5 hari lak tu.. tak campur penat lagi kan..
so nak tenang2 tak mo pikir pasal kerje..

dan sebab pergi Krabi jer.. preparation tu idak lah beriya2..
keperluan tuk ke pulau/pantai semua dah ada..
baju pon yang lite2 jer bawak.. sedia ada.. takde nak beli baru ke hapa..
tahun ni kami kerap berjalan.. so memang banyak baju.. lagi2 anak2...
so persiapan sebelum pergi cuma..

1) tix flight
2) booking hotel (bayar terus)
3) booking shuttle transfer (airport to hotel)
4) beli travel insurance
5) kemas luggage
6) tukar duit

lepas setel beli tix..
yang no 2 sampai 6 tu semua last minit.. ahahaha..
hari selasa subuh pukul 7 pagi nak gerak..
hari ahad tu baru tukar duit..booking hotel n shuttle bagai tu..
hari isnin baru siap kemas luggage..

sebab hari ahad tu baru aku bebetul free nak buat semua..
ada jer problem jadi bila buat bende last minit ni..
tapi tak lah teruk sangat.. cuma macam hotel tu tak sempat survey bebetul sangat..
n travel insurance aku dah bayar.. problem pulak..
but so far.. alhamdulillah.. ok jer lah semua.. ada sikit2 aku malas nak pikir sangat..



flight pukul 7.05 pagi... kat KLIA 2..
malam tu kiteorang tido umah adik2 kat shh alam.. sebab pagi nya ni adik aku hantar..
pukul 3 lebih gerak.. nak check in kol 4 pagi macam tu..
tak nak lewat2 nanti kelam kabut.. lagi2 ngan anak2 ni kan..



dulu2 bila nak kemana2 naik flight selalu risau kereta nak parking mana.. nak naik apa pergi epot tu..
sapa nak hantar.. sebab tak nak susahkan orang..
tapi sekarang senang sikit adik2 dah besar dah ada lesen boleh diharap..
kereta pon parking umah dia jer..
balik pon die amik..
lega sikit la sekarang...


sampai2 dah boleh check-in.. buat self check in jer..
TAPI.. aku punya paspot tak boleh scan..
panik gak.. 4 kali buat.. lain2 machine.. semua tak boleh..
yang lain ok jer.. aku punya jer weeyyhh...
dok pikir.. takde lah hutang belajar..hutang bank semua clear yer.. ahahaha..

so mintak tolong orang air asia..
terus dia soh ke kaunter jer..




kat kaunter ok jer semua.. pheewwww.... takde apa problem pon..
machine tak leh baca cip paspot aku jer..

ok setel check in.. 

lupa nak cerita..
aku beli tix air asia dapat free 7kg hand carry.. so untuk luggage aku tambah 25 kg lagi pergi balik..
tuk sorang jer.. cukup lah tu.. bawak pon satu luggage jer pon..
tak ingat lak berapa aku kene bayar..
macam tu lah air asia.. semua kene tambah bayar kan..


ada 2 jam lebih lagi.. subuh pon tak masuk lagi...
so sebelum masuk tu.. kiteorang breakfast ringan2 sikit..
mengantuk.. so amik air panas..aku makan bubur..
anak2 makan cheezy wedges jer.. pukul 4-5 pagi.. mana la nak lalu makan semua nya..







kiteorang selalu dapat gate hujung2.. kene jalan jauh.. huhu..
yang kali ni gate 20.. last sekali... 
dah la tak bawak stroller.. malas nak bawak banyak2 barang leceh..
tapi anak2 excited.. so ok jer lah.. 

sebelum naik flight.. subuh kat surau yang disediakan.. selesa.. tak rushing...
cuma gilir2 ngan abah sado sebab anak2 dah tido mengantuk sementara tunggu flight


on time sampai...


qaleef duduk ngan abah sado..
shaquille dok ngan aku.. 
last time naik flight.. shaquille masih berpangku lagi so boleh la semua dok sederet..
sekrang kene lah duduk asing2..


budak paling2 excited dapat naik kapal terbang.. ahahaha..
dia yang beriya requested nak naik kapal terbang sebenarnya.. 
dulu naik dia masih 2 tahun lebih... tak berapa ingat..



this view... subhanallah.. aku sentiasa kagum..



dalam flight dapat siap2 white card tuk isi.. macam biasa lah.. card ni nanti kene bagi kat imi kat epot nanti..
kene isi lengkap berapa hari duduk.. hotel mana tinggal..
bawak lah pen siap2 yer..


alhamdulillah.. finally arrived..sejam setengah lebih kurang..
sebab kan thailand lewat sejam dari Malaysia..
so kami sampai sana pukul 7.30 pagi (waktu malaysia pukul 8.30 pagi)



setel luggage bagai.. kami terus keluar carik shuttle yang aku dah booking siap2 dari Malaysia..
tu nanti aku sambung yer..