Thursday, February 18, 2010

June atau oktober...??

uurrmmm....penin gak ni...nak kawin bulan june atau oktober 2010? (kalao tanye tunang aku mesti die pilih 'atau'...huhuhu) tetibe kuarge soh cepatkan tarikh kawin...(patut lar adik aku tunggu duit cukup dulu baru nak betunang...) kalao ikutkan memang dari awal lagi family tak nak ikat tunang lelame...tapi yer ar...banyak perkare kene pikir..yang paling penting pasal duit....nak buat majlis kenduri even secare besederhana sekalipon memang memakan belanje yang besar...(mase majlis betunang aritu pon beribu gak lar aku kuar duit..) ngan barang hantaran..ngan belanje rumah...ngan kenduri makan..ngan pelamin...khemah nyer lagi..ngan persalinan lagi.....tu belom kire hal lepas kawin lagi...tu yang penting tu..kalo ikut stabil memang ar dah stabil..tapi biler dah kawin komitment tu dah lain...lagi2 tuk lelaki...pas ni nak menanggung aku lagi..kalao ade anak2..bertambah2 tanggungan..lagi2 cerite pas kawin nie...dah banyak duit abes tuk majlis...pastu t nak cari rumah lagi..nak beli pekakasan umah lagi...perbelanjaan lepas kawin tu lar yang perlu diambik kire sangat2...majlis tu pulak kalo dipikirkan..nak wat sekali jer seumur idup..tapi seboleh2 nyer aku akan sentiase beringat supaye tak banyak membazir...(untuk perkare yang orang tak kan ingat pon lepas tu..!! cume sekadar kenangan tuk kiteorang berdua..sampai ke tua..insyaallah..) uuiiissshh...kalao dok kire n pikir pasal duit memang tak kawin lar sampai biler2...adeyyy....tapi..tak per...aku tetap percaye....perkare baik...membine majid..dapat pahala sunat...insyaallah..ade rezki lepas kawin nanti....


ok..berbalik pada samade nak kawin on june or oct....hurrmm...kalao ikut family memang nak cepat jer...tapi bagi aku...sedia atau pon tak terpulang pada tunang aku...once die cakap "ok..i'm ready sayang.."..so..aku ngan rela hati setuju..heheh...tapi siyes...betul...sume terpulang pada die....cume maybe aku agak kelam kabut cikit ar nak menguruskan majlis kalo di awalkan bulan june ni...kalao boleh nak buat sekali harung..tak nak sekadar majlis nikah gantung...sebab bagi aku...even namenyer sekadar 'majlis nikah gantung'..tapi tetap memakan belanje...tak kan tak panggil sedare mara n jiran terdekat....takkan dah panggil jer tak di jamu makan....so..dari keluar belanje dan penat 2 kali..lebaih baik buat je sekali gus...pastu tu tak yah pikir2 dah...tapi tu lar...cume sekang kekangan nyer ialah...MASA...nie pon dah bulan 2...maknenyer tinggal 4 bulan...satu bende pon tak prepare lagi....tema kaler pon masih tercari2 lagi...macamane tue...tolak tambah waktu keje n cuti ujung minggu tinggal bape jer lagi mase nyer yang ade...adey lar........


tahun 2010 ni ramai sedare n sahabat rapat aku kawin....lelagi bulan 6 ni....bulan 3 ni Maji (pangkat mak sedare tapi mude setahun dari aku) kawin kat semban..pas tu bulan 6 ni lak...2 orang sepupu aku (shahira anak mak ngah gee n boy anak arwah maklang) n sorang kawan rapat aku ( kent - kalao die tak pospon ar tarikh kawin die..) dan kemungkinan besar sahabat baik aku fiza pon akan nikah gantung 26hb june sekali ngan majlis kawin adik lelaki die (Moge Allah lembutkan hati mak ayah dan permudahkan urusan die)...so kalao nak tetap tarikh tu memang penin ar...kebetulan pulak besday tunang aku pon bulan june tu jugak..13 june..n yang cantiknyer jatuh hari ahad....so...kalao tak de masalah ley wat tarikh tue...t ley sambut anniversary kawin sekali ngan sambutan besday die...besh gak tue.... :-p tapi tu lar..sume tu masih dalam perancangan...kot ade sedare dah booking dulu....kalao tak pon kent tue...tak tetap pon tarikh lagi..tu yang susah....kalo majlis serentak sedare2 lain pon mesti kelam kabut...kalo kent n lelebih lagi sahabat aku fiza tak besh lar t kalo aku tak dapat  datang majlis dierang....or dierang tak de kat hari penting tuk aku..tu belom kire kene pegi majlis bertandang ke majlis pihak 'sebelah sana' pulak kan...tak kan sedare2 tak pegi..sape lak nak mengantar kalo kat sini dok sibuk majlis kenduri anak buah yang lain pulak...hurrmm...so..memang kene pikir bebetol nie....tapi paling cepat pon memang bulan 6 ni jer ok...kalao awal lagi aku tak nak..sebab banyak hal kene setel...tu belum cter hal nak cuti lagi..bukan senag bos aku nak bagi...takut nanti satu hari nak nikah die soh masuk opis kejap..adeeyy lar..macam mase bertuang ritu..huhu....(cuti 1 hari sebelum bertunang tapi petang kene masuk opis tuk siap kan satu kerje urgent bos...!!!)


hhurrmm..pikir2 balik..may be awal bulan 7 ok kot....cek kelender....bulan 7 still awal dipertengahan bulan rejab ikut kelender islam....kene prihatin semua tue...sebab masuk bulan syaaban nanti dah makruh tuk bernikah..bukan lar tak boleh..tapi tak digalakkan....dan aku tau serta yakin dengan sebab musabab kenape makruh bernikah waktu tu....hurrmm....lepas bulan 7 dah masuk puasa ramadhan..n pastu raya bulan september...so..yang paling sesuai samaada bulan 6..bebetul awal bulan 7...atau akhir bulan 9 selepas raye..tapi bagi aku kalau lepas raya alang2 baik ikut perancangan awal iaitu pada tarikh 10/10/2010......satu tarikh yang cantik...same ngan jumlah hantaran tuk aku..tarikh yang dari awal pon dah dapat persetujuan bersama..aku tak kisah pon...dan aku tau..sume kuarge pon akan faham...tapi..tu kire tarikh paling lewat lar tue...hope tak de aral yang melintang..insyaallah..apepon kalau terpakse tangguh lagi pon atas sebab yang tak ley dielakkan nak wat camane kan...aku sanggup jer tunggu...dan aku percaye ade hikmah yang Dia lebih tahu ape yang terbaik tuk umatnyer...jadi aku serahkan segalanye pada Dia.....


tapi....kalo nikah + kawin sebelom raye..besh nyer!!! ley puasa n raye same2.....kali pertama....seronok sikit nak berjalan lepas kompem sah di nikahkan...tak de saper nak larang....tapi tak per..kalo Allah tak izinkan waktu tu...tahun depannyer pon boley...banyak mase lagi..insyaallah..tuk seumur hidup dapat beraye sama...mungkin Allah nak aku berbakti dulu tuk mak ayah n kuarge aku.....


"disunatkan menyegerakan pernikahan.." kawin awal ni elok...dapat mengelakkan fitnah dan maksiat...tapi Allah lebih tahu niat kita....niat kalau elok dan baik..Allah akan bagi jalan dan petunjuk tu...semoge Allah permudahkan segala urusan...Aminnnn......