Tuesday, March 23, 2010

kUrsUs KahwiN~

fuuhh... dapat gak ngadap blog aku ni ari ni... setelah seharian bz ngan keje... nak kene siapkan dokumen2 tuk miting ngan UPm esok pepagi... Ot staff tak cek lagi ni.... hhuurrmmm... biase lar keje.. ni nak relax kejap.. kejap saje OK...~

terase macam arini nak balik awal..tapi...macam tak de harapan jer...huhu... nak kemas bilik...dah beterabur... 2 hari wiken semalam tak dapat buat.. bukan sebab sibuk berdating...tapi ade perkare wajib tuk aku menyempurnakan misi sepuLuh haribuLan sepuLuh 2010 ni... akceli aku  cume menghadiri kursus Pra-Perkahwinan selama 2 hari besamaan 18 jam..!! wa la wehh..aku pon tak sangke... berkematu aku kat dalam tu tau... walau pon hanye duduk dan makan + solat... tapi memang memenatkan.. terlalu banyak input yang masuk buat otak aku tersangat lar penat..

~ni muke teruje mase nak pegi kusus kawin 1st day ari sabtu..
masih besemangat..huhu ~


pukul 8.00 pagi dah sampai kat Jais Shah Alam... pagi2 subuh En Tunang aku dah kejutkan aku..~huhu... sebab die yang kene jemput aku kat rumah...tu pon aku boley cakap ngan die "Abang.. malas lar nak pergi..." Jahat betul setan nie kan... memang keje die ar tu...tak suke kalau aku  gi tempat2 tuk aku nak bina masjid sendiri ni.... so..chaiyook tuk diri sendiri..!!


~ baru sampai kat banggunan JAIS~

so far.. khursus ni memang besh ar... tak buat aku rase stress... penceramah2 yang bagi ceramah tu memang kelakar!! even ustaz2 tu bukan calang2 orang dan sangat bertauliah tapi siyes memang lawak .. En Tunang aku cakap derang boleh masuk raja Lawak Astro.. Isu2 rumahtangga dikupas dengan care yang lebih simpel dan mudah tapi sangat mendalam dan berilmiah...   agak segan ar bile topik pasal jima' dan seks dibincangkan secare terbuka.. dan dilawakkan..!! segan gak ngan En Tunang yang duduk hanye bersebelahan aku.. cume terpisah oleh lorong.. (Lelaki dan perempuan diasingkan..ini JAIS 0K....) keluar dari dewan kursus aku ngan En Tunang tersenyum2 teringat perbincangan ceramah tadi... even sampai sekarang pon kiteorang boleh tergelak besar kalao teringat pasal ulasan2 lawak derang tue... 

2nd day - terase agak letih nak bangun pagi tu... hujan lebat lak tu!! sejuk.. sekali lagi... "Abang...kalao tak pegi arini tak ley ker.." memang keje setan lagi lar ni... uhuukkss..jahat betul..!! boley..kalo aku tak nak kawin...aaaaaaaaarrr..... yang tu aku jawab sendiri... huhu..~  

bagi aku... walaupon kursus perkahwianan macam ni dah jatuh hukum WAJIB kat Malaysia ni... tapi aku rase memang bagus program nie... ilmu2 yang aku dapat memang sangat2 bergune untuk aku gunekan lepas kawin nanti... (aku rase untuk orang yang dah lame kawin pon patut diadekan program macam nie...bukan ape... untuk mengingatkan semula perkare2 yang mungkin kite lupe biler dah lame kawin...) yer ar.. ikut logik... baru kawin memang semuanyer indah.. dalam pikiran hanye kebahagiaan yang nak diberi kepada pasangan... tapi tak mustahil... biler dah lame kawin sume tu sikit2 kite akan lupe... yang tinggal hanye rase tanggungjawab... itu hanya cadangan aku jer ar...~ so..ilmu2 yang aku dapat ni.. insyaallah.. aku akan cube lakukan... untuk menjamin kebahagian... ~biarlah bercinta sampai ke Syurga..insyaallah~




yang paling penting.. aku Enjoy ngan program nie... memang terase agak letih... dan walaupon terpakse mengorbankan cuti ujung minggu ... tapi dengan bantuan ustaz2 bertauliah ni... bayaran dan 2 hari  tu terase sangat2 bermakna... kalao korang nak tau ape ilmu2 yang aku dapat... kene la pergi sendiri... bagi aku ngan En Tunang serta orang2 yang dah pergi serta selamat mendirikan rumah tangga tau lar betape besh nyer kursus kawin nie...eerr... kat tempat yang aku pergi ni lar.. JAIS Shah Alam.. kat tempat lain..itu aku no komen... bergantung pade tempat dan penceramah2 yang disediakan...may be...


so nah..~ ini lah die hasil dari kursus kawin...ustaz kat situ kate...~dah boleh kawin dah..~ huhu...


ni nak mase nak balik dah..ngah tunggu azan asar.. nak solat dulu baru nak gerak balik
~ sila abaikan ekspresi muke yang kepenatan..~