Friday, March 19, 2010

aLahai ~emAk aku....


mase aku tengah sibuk2 kat opis semalam tipon aku bunyi....emak aku...

" kak...balik ar sekarang..belikan mak cheese cake secret recipe.. "

" akak tengah keje lar maaaaakkkkk...."

tu lar dia mak aku... mase tu lebih kurang pukul 11 pagi....!! kompem2 aku tak ley kuar... walaupon opis aku tak lar jauh sangat..tapi pegi balik dah setengah jam campur menyinggah secret recipe tu lagi... kalo waktu tu bos aku carik aku..kan ker naye...adey lar.....~

ade sekali tu... lame dah ni... mase ngah keje jugak mak aku tipon.....ayat die.....

" kak... tadi mak kuar gi econsave.. pastu ade orang astro tu promote channel mustika kat mak... mak nak masukkan channel mustika kat astro kite ni ley tak kak.. cter mustika besh2 ar kak..mak bowink dok umah tengok cter kat astro ria tu ulang2 jer...."

" berape hengget nak kene tambah mak ? " sebab aku yang membayar astro kat umah tu setiap bulan...

" tak mahal kak...tambah 12 hengget jer..dapat 3 channel ngan channel Walt Disney yang katon tu..."

" ok...pasang lar mak..biler nak pasang..?" dengan berat hati dan pelahan aku mengizinkan..sebab nyer aku tau bukan aku yang dapat tengok pon...lelagi kalao ade channel katon tu...

" eeerrr...uurrmmm... sebenanyer.. mak dah terus kompemkan tadi nak pasang ngan orang astro tue.....ni mak tengah tengok ar ni... besh kak...mak tau ko mesti kasi nyer....."

" errrkkk...abes tu.... kenape mak tanyer lagiiiiiiiiii...............eeeeee..mak nie....."

mak aku terus tegelak besar tanpe rase besalah....(geram~)

tapi..itu lah die mak aku... 
mak aku memang kelaka orang nyer.... walau pon kekadang sikit2 suker nyakitkan hati ngan lawak die tue... aku selalu cakap kat mak aku.. 
" mak suker sakitkan hati akak.." hahrahrhar.. t die tegelak....


mak aku macam kawan baik aku... aku boley share ngan die cerite ape jer.. gosip...artis..musik... drama... shopping... lelaki... kekawan... cter pasal keje... ape sajer!! samade siyes atau pon untuk gelak2....

die akceli tak ar motherly sangat... tak sensitif sangat.. tak kuat membebel..(ayah aku amik alih tugas tu...addeeyy~) sporting... n kekadang sikit blur... macam budak2!!..siyes...aku selalu risau  nak tinggal kan mak aku tu sorang2 kalao kuar pegi mane2...atau pon nak biarkan die pergi jauh2 sendirian.. (die pernah sesat dalam hospital TTJ semban mase jage arwah mak lang aku kat ctu...!! die turun nak gi mini market kat bawah tapi pastu tak ingat macam mane nak naik balik ke bilik tu..!!) tapi sekarang..die dah ade lesen kereta...dah pandai bawak kereta dan dah jauh pon berjalan nyer... (die dah sampai semban bawak kereta sorang lepas sebulan lebey dapat lesen...) kalo tak memang keje aku lar mengantar membawak mane die nak pergi....

itu lar die mak aku...

die lar ustazah aku.. die lar penasihat aku... die lar tongkat aku biler aku 'terjatuh'... die lar aku akan carik kalao aku tak tau mane nak pergi.... walau pon die jarang nak tunjuk kan.. tapi aku tau.. die sentiase menyokong aku dari belakang....

so.. ini lah die mak aku....

kiteorang kat umah panggil die "sleeping Beauty".. nak tau kenaper... siap die kuat tidor!!! ayat die yang selalu kiteorang dengar... "kepale mak penin dah ni satu ari tak tdo..." huhuhu... sedangkan bukan tdo lewat sangat pon!! bagi die wajib tuk tdo tengahari... almaklumla..suri rumah sepenuh mase....ngeeee...~

lagi satu...  pasal mak aku ni die suker sangat ngan seniwati uji rashid... yer ar..die cter.. mase zaman die uji rashid.. eerr... makcik uji rashid ni popular macam zaman sekarang sume kenal ct nurhaliza tu... mak aku siap amik gambar kat studio pesyen n posing sebijik macam uji rashid tu tau..!! gambar yang klasik..itam puteh.. n die hafal sume lagu2 uji rashid tu.. kalao die sorang2 kat umah tu die suker ar layan lagu2 lame tue...

akceli mak aku ni baru 51...( tapi die tak nak ngaku!!)..tiap2 tahun besday die umor memanjang 49 tahun.... huhu... tapi..siyes.. yang ni terpakse aku puji mak sendiri.. memang die tak nampak macam 50thun pon.. kalo aku jalan ngan mak aku kat luar.. kalao aku panggil "mak"..orang lain yang tak kenal biase nyer tekejut... sebab derang ingat kiteorang adik beradik!!!..ceehhh...mak aku kemain suker lagi...(perasan..huhu..) petua awet mude die ialah... kuat gelak!! mak aku memang suke ketawa...jarang tengok die moody... 
~ni gambar mak aku ngan kakak ipar aku mase majlis nikah.. mak aku suke sangat gambar ni.. 
(siap wat wall paper hp...) sebab die rase die cantik sangat dalam ni.... uhuukkss...~

ok... habes cter pasal mak aku ni... sajer2 nak share... kekadang perangai mak aku ni wat aku tesenyum sendiri... heeee...~ uurrmm... petang semalam aku gi la jugak beli cheese cake secret recipe tu.. walau pon sangat la malas nak singgah.. tapi tak suke nak hampakan die.. so..kuat kan jugak la semangat pegi... siap beli 2 lagi untuk die..!!