Thursday, March 18, 2010

cEndeRahaTi - iKut seLerA @ baJet...

Yang ni memang ade sikit merunsingkan aku...( selain hal duit... Of course!!) CENDERAHATI untuk tetamu aku... soalan2 yang aku sendiri kene jawap:

ape yang patut aku bagi...? kalo nak bagi goodies bag ape isi dalam nyer?  berape banyak aku patut sediakan...? perlu ker aku sediakan bunga telur? patut ker aku sediakan cenderahati yang berlainan..? maksudnyer untuk tetamu mak ayah lain..untuk kekawan lain.. untuk sedare mare lain.. untuk kuarge sebelah saner lain... untuk si kecil pon kene pikirkan jugak.... (sebab si kecil ni membazir jer kalao nak bagi cenderahati bebukan ni...kalo bagi gule2 or candy letak dalam bekas..dapat jer kat tangan derang..isi jer yang derang minat...bekas nyer terus dibuang.. same macam derang buang duit haku..!!!..wuhuhu.. ) 
tu belum kire tuk majlis khatam al quran ngan kenduri doa selamat+bacaan yassin oleh kawan2 mak aku lagi... adeeyy lar.... memang penin....

ok.. tuk soklan2 yang aku tanyer sendiri tu...1 st of all... set dalam minda aku.... aku kene berJimat!! jangan membeLi ikut suker.. nak bagi orang ni yang penting...IKHLAS OK....(eeerr... kalao tak bagi tak boley ker..?? bunyi dah macam tak ikhlas lar pulak...ngeeee~ )

pLan asal - aku terpikir nak pakai goodies bag... tapi aku tak nak pakai yang macam uncang tu... aku nak pakai paper bag... tapi paper bag yang lari sikit dari genre tema perkawinan biase.. contoh macam kat bawah nie... ok gak kan.....

Harga?  ikut kuantiti...lebih dari 500 pcs -Rm1.30-Rm1.50.. kalo pandai cari pemborong... ley jadi Rm 1.00 per Pc.. agak berpatutan memandangkan paper ni aku rase cantik!!

berapa banyak yang patut aku sediakan?
bergantung pade jemputan aku n mak ayah aku nanti... mungkin paling kurang pon 600 hingga  800... ( ni namenyer jemputan bajet.. hihi...)

perlu ker aku sediakan bunga telur....? 
eeerr...lagi sekali.. perlu ker?? huhu... aku tau bunge telur memang masih relevan tuk sesetengah orang... tapi aku rase macam 'sikit leceh'..(maaf lar yer pade orang yang maseh mempertahankan ke teluran tu..) huhu... aku ade jer pelamin.. tapi..kemungkinan aku akan gantikan telur tu ngan bende yang lebih 'moden' n cantik... atau pon..tak de langsung..!!  

next... perlu ker aku sediakan cenderahati berlainan..?
untuk tetamu mak ayah...
untuk kekawan....
untuk saudara2....
untuk kuarge pihak lelaki......
jawapannye... tak payah...!! aku tak nak pening kan kepale.... so aku buat sume samer jer..adil dan saksama..!! ngeee~... sebab.. bagi aku lar..waktu tu..aku jadi pengantin... jadinyer.. bukan aku yang akan dok bagi orang bekas souvenir tu kan.. orang lain yang bagi tu pulak bukannyer kenal mane satu kawan rapat aku..mane satu kawan mak ayah aku..maner lak jiran2 aku..maner lagi campur kawan2 adik beradik aku pulak kan... so..mudah.. bagi jer sume orang same jer...  tak de lebih tak de kurang... plus minus..tak nak pikir 2-3 bajet tuk satu perkare ni jer...

 - candle wangi macam2 bentuk..cool gak kan -


aku dah survey dah.. salah satu nyer yang macam kat atas ni ar... kalo sesape berminat ley gi kat link ni.. http://www.dinigifts.com/... bende ni sume boleh di order on9... senang gak kan.. ade banyak agi pilihan... tapi kalau nak lagi puas hati elok ar kalao aku tengok sendiri... lebih banyak pilihan.. tempat  yang aku suker sangat2 nak pergi... kat nilai tu... mau rambang mate ar dibuatnye... tinggal sediakan duit jer..huhu...



 ~ haa...ni lagi satu yang menarik minat aku... KURMA COKLAT... macam menarik kan...
boley gantikan kuih bahulu atau cup cake atau jajan2 yang tak berape nak comel.. ~huhu..
kalau tak silap aku.. harganye Rm 2.50 per Pc..  so.. kire ar sendiri ikut bajet tetamu~

haaa...lagi satu persoalan.... ape yang patut diberi pade si kanak2 kecik ni..? aku tertarik pade satu cadangan blogger ni... cadangan tuk bagi Lolipop Candy!! cute kan.... tak payah pikir nak bungkus2 pon... (beli dah siap bungkus pon..) tinggal nak ikat riben jer bagi cantik.. anggaran bajet pon aku rase tak mahal.. yang penting kene pandai survey harge borong... 200Pcs.. cukup... (Plus minus adik aku sendiri yang habeskan..!!) 








CUMA...uhuuks..ader cume gak nie... untuk majlis khatam alquran... kenduri doa selamat dan bacaan yassin malam sebelum majlis aku tu.. may be souvenir tu lain sikit.. ade lar 2-3 bende yang aku terdetik nak bagi....tapi masih dalam pertimbangan... itu citer lain kali pulak..

OK.. cukup tuk kali nie perancangan2 yang dibuat... lain kali update lagi...  kot2 terpikir bende yang lagi besh.. dan yang penting UNDER BUDGET ....!!!