Wednesday, August 11, 2010

majLis kahwin di buLan ramadHan~

persoaLan...
kenaper ek tak de orang buat majLis kawen buLan ramadHan...??

hahaha...soaLan sengaL kan.....~ngeee

sedangkan..dapat pahaLa berganda taw...

Saidina Ali dan Fatimah jugak menikah di bulan ramadhan ...

Aku google pasaL haL nie...

1#
Nikah itu boleh dilakukan bila2 saja. Tidak ada bulan tertentu yang dilai lebih afdol untuk pelaksanaan nikah. Semua bulan, semua hari, dan semua jam nilainya sama untuk pelaksanaan aqad nikah. Penentuan hari atau jam tertentu untuk nikah sepenuhnya karena pertimbangan teknis saja, termasuk nikah pada bulan Ramadhan sama dengan nikah pada bulan selain Ramadhan. Kalau akan dinilai lebih baik di bulan Ramadhan, hanya karena ada hadist bahwa setiap amal kebajikan yang dilakukan pada bulan Ramadhan mendapat pahala lebih besar dibandingkan dengan amal kebajikan yang sama yang dilakukan pada bulan selain Ramadhan..


2#

Pada dasarnya hukum menikah itu tidak pernah ada kaitannya dengan waktu. Tidak pernah ada waktu-waktu yang terlarang untuk menikah. Sehingga kalau mau mengadakan akad nikah jam 02.00 malam di malam Jumat kliwon, terserah saja. Boleh-boleh saja dan sama sekali tidak pernah ada jam atau hari larangan.
Memang ada sebagian dari masyarakat kita yang masih membawa-bawa kepercayaan nenek moyang, seperti tidak boleh menikahkan anak pada bulan Rajab, atau bulan Sya''ban atau bulan Muharram.
Keyakinan seperti ini sebenarnya tidak punya dasar dari agama Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Tidak ada dasar ketentuannya dari Al-Quran dan tidak juga dari hadits. Bahkah tak ada satu pun ulama yang melarang akad nikah pada waktu atau jam tertentu.
Demikian juga, tidak ada ketentuan untuk melarang akad nikah di bulan Ramadhan, baik dilakukan pada siang hari maupun pada malam hari. Baik dalam keadaan puasa atau pun dalam keadaan udzur syar''i.

Pengantin Baru di bulan Ramadhan
Namun barangkali yang perlu dikasihani justru pasangan pengantinnya sendiri. Sebab namanya pengantin baru, umumnya mereka seringkali melakukan hubungan suami isteri. Baik siang hari atau malam hari.
Bila keduanya mau bersabar untuk tidak merusak kehormatan Ramadhan, tentu tidak mengapa dan tidak ada masalah. Yang ditakutkan apabila keduanya tidak bisa menahan diri dan melakukan hubungan suami isteri di siang hari bulan Ramadhan. Karena selain berdosa juga ada denda kaffarat yang lumayan berat.

Maka menikah di bulan Ramadhan tidak ada larangan, hanya saja memang ada tantangannya tersendiri.
Tetapi kalau memang sudah kebelet, dari pada berzina dan jatuh ke dalam perbuatan nista, maka sebaiknya cepat menikah saja, meski pun harus di dalam bulan Ramadhan. Namanya juga darurat.

Wallahu a''lam bishshawab, wassalamu ''alaikum warahmatullahi wabarakatuh, 

Ahmad Sarwat, Lc


boLeh nikah maLam..
selalu kan orang nikah maLam..
n ade kenduri maLam...

kenduri sanding puLak..
buat lar maLam esoknyer kan...
lelagi kaLau dapat buat kat hoteL or dewan...
makan dinner...

pastu buat solat terawikh berjemaah....

cume bak kate ustaz 2# tu...
risau batas 'hubungan' suami isteri...
takut tak ley tahan disiang hari..!!!

aku baru jer dengar ceramah pagi tadi..
kat tv9..
pasaL ni lar...
kaLau seorang suami isteri 'bersama' disiang hari pada buLan ramadhan
wajib membayar kafarah dari kesalahan tersebut..
sebab hukumnyer Haram...!!
kafarah yang perlu dilakukan dan dibayar...
memang agak berat...!!!
AMARAN : dan tidak boLeh disetubuhi isteri tu lagi seLagi kafarah tu tak dibayar..!!!

1)  berpuase 2 buLan berturut2 bagi suami(sedangkan 30 hari pon tak ley nak kawal)
2) atau memerdekakan seorang hamba(kat malaysia ni mane nak carik hamba lagi)
3) atau memberi makan pada 60 orang miskin

(Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, dan sabda rasulullah s.a.w)


aku saje nak sharing kat sini..
isu2 kawen ni kan..
so..sempena buLan ramadhan ni..
ape saLahnyer...~ngeeee


hahahaha..
pandai2 jer aku nie....

sedangkan diri sendiri pon tak rase nak buat majLis di buLan pose...

may be kat maLaysia..
masih tak ramai lagi orang yang buat...
masih jugak ade yang mengikut adat amalan nenek moyang..
yang rase macam ade buLan2 yang tak patut di lakukan majLis kahwin nie...
atau....
mungkin sebab lebih menghormati buLan ramadhan
sebagai buLan tuk beribadah...

so..korang rase macamane..??


9 comments:

A W E E N N Y E said...

akad nikah boleh je bulan puasa.cuma kenduri je leh wat malam...jimat sket nak jamu orang masa malam waktunya singkat =)
kurang meriah je la sket..
tapi ASALKAN yg NAK KAHWIN TU SUDAH HALAL DAN SELAMAT SEGALANYA =)

mysarah said...

u. pening i baca. rasa macam orang indon kejap tadi. haha

bab kawen bulan pose ni, otak kuning i ni pk, sebab takut terlajak jer la! haha. org baru kawen la katakan :D

sk said...

org pk sbb susah kot, nak kena bg mkn semua guest serentak time buka tu, then lps tu nak terawih sume. mlm pun jd singkat, nak kemas2, nnt esok dh puasa balik. so mcm rushing. lgpon terasa mcm penat jek.. hehe
itu yg i terpikir la..

Nadia said...

i pun pnah trpkir..knduri bln pose..best ape..kenduri time berbuka pose lah..:)

farahfatihah said...

aty, try la nikah time pose heheheh acah je huhu

Qaseh Qidzizie said...

tak pernah pulak dengar org nikah time bulan posa...

macam2 dugaan wooo...hehhe....

Zaman sekarang ni susah skit...mcm2 nak kena buat..tak macam org dulu2...simple je..janji nikah... :)

bride2wife said...

Thanks for the entry..very informative babe!suka baca :)

Dulu pun I ada kawan kahwin bulan puasa, pastu ktorg yg kurang ilmu ni pun mcm rasa pelik2 je..hehe

Nora a.k.a Aira said...

susah juga nak dipraktikan di malaysia yela sbb bila nak wat keje time siang waktu berpuasa kan takut ramai capek =)

.: an :. said...

kalu kt mesia ni, jika bernikah masa bulan ramadhan adalah pasangan yang 'berusia emas' dan berkahwin untuk kali kedua atau seterusnya... maksudnya... mcm golongan atok nenek yg da kematian suami/isteri... then anak cucu cr kan pasangan baru untuk atok nenek mrk ni...

biasanya mjlis nikah atok nenek ni dihadiri saudara mara yg terdekat ja... sb tu, kalu wat ms bulan posa pn xmnjadi mslh bg mrk =D