Friday, November 26, 2010

aku bukan cheff ...

hari ni aku masak asam pedas ikan pari....
semaLam aku masak padprid campur dan ikan keLi berLada..
kelmarin aku nasi goreng jer pLus sotong goreng tepung...
seLase aritu .... eerr... hubby tak nak makan nasik..
katenyer nak diet...~ngeee (hanye sehari ok..)
awaL minggu isnin tu puLak aku masak kari ayam...


tu main menu tuk makan maLam minggu ni...
siang kerja..so..tak dapat masak....
n buat mase ni hujung minggu tak pernah ade kat umah...
setiap hari menu akan bertukar..
tak akan ayam atau ikan setiap hari...
kaLau hari ni ayam..
esok mesti ikan..
dan Lusa mesti sotong atau udang...
tuLat puLak menu daging....
ikan pon mesti bertukar2 jenis...
ikan seLar...
ikan pari... 
ikan kembung..
ikan keLi...
ikan merah.......
ikan bawaL....
owwhh..begitu banyak ikan...!!!



tak de special menu lagi...
hanye lauk...
sambaL udang kesukaan suami..
atau ayam kicap Letak banyak kentang goreng...
kari ikan atau daging....
sup ayam...
tom yam campur...
ayam masak merah atau sambal...
sotong masak kicap...
sayur campur goreng..
sup bayam...
sayur oyster....
sup mushroom...
mee hoon /mee / kuew teow goreng 
ikan goreng berLada(sebarang ikan)
masak Lemak ciLi api..
sup teLur dengan so'un...
daging black paper...
dan padprid....
tu jer....??!!!
eerr...tu jer........~ngeee



aku memang tak teror memasak.....
aku masih mencube..
mencarik menu2 yang lebih mencabar...
cume tak berkesempatan lagi..!!!
seLain kekangan iLmu..
kekangan mase jugak..!!


okeh.. mau cube menu lain...
biLer lapang teringin nak masak nasik Lemak...
or...nasik ayam...
eerr...beriyani may be...~ngeeee
masak guLai tempoyak...suami tak suker...!!
tapi aku tau gak nak masak Lauk tu...
tapi..kureng gak Lar....
beLajar masak daging dendeng........
nak beLajar masak Lebih masakan berempah jugak...
mahir macam ayah aku yang hanye pakai rempah semuLajadi...


suami kate teringin makan puding roti...
duLu pernah beLajar dari mak... tapi sekarang dah Lupe..!!!
tapi berjanji.. akan usaha tuk buat jugak....
daLam mase terdekat ni..insyaallah...

kek batik...
dah lame tak buat...
tunggu mak mertua kate nak buat same2 biLer datang umah aku ni nanti....
suker........

western..??
beLom lagi.. duLu2 mase bujang rajin buat spaghetti...
tu pon aku rase.. 4-5 tahun sudah..hahaha..
mase duduk berdua umah bujang ngan adik aku tina...
masih boLeh diingat kot....

Laksa... memang aku tak tau langsung ok..!!
may be sebab aku tak berape gemarkannyer...
tapi... sekarang dah tak ley pikir tekak sendiri....
biLer suami muLer kate 'teringin'...
maknenyer.. aku kene usaha buat sesuatu.....
apetah lagi..memikirkan tetamu yang mungkin sesekaLi akan datang....
takkan nak buat tak reti jer kan...uuhhhh........


suami agak cerewet kaLo pasal makan..
(suami tak perasan yang die cerewet)
tapi.. suami rajin menoLong kedapur....
bersyukur suami ringan tuLang....

ni Lar antara perkare wajib yang aku akan pikir setiap hari....
yang duLu aku rase.. sangat susah tuk aku buat...
kaLau bukan sebab tinggaL ngan famiLy pon..
sebab mase aku kat Luar dan pejabat lebih banyak berbanding kat umah..
tapi sekarang....
ni dah jadi antara perkara terpenting aku..
apetah lagi.. biLer meLibatkan 'pewot' orang Lain jugak...
tapi betuL orang kate...air tangan isteri memang 'power'...
boLeh 'ikat' suami....
kerana air tangan seorang isteri dapat mengeratkan kasih sayang keduanye
aku sendiri sangat seronok
biLer suami makan dengan seLera dan bertambah setiap kaLi..!!



p/s : maLu buat n3 ni..huhu
nyesaL duLu tak beLajar betuL1 dari mak ayah aku.. 
hanye sekadar 'potong2' n 'kacau2' jew... uhukksss...

baru jer dapat menu nak masak ikan bawaL sweet n sour...
tak susah sangat rasenye kot..
nex wik Ley cube... insyaallah.... harap menjadi.... *risau