Thursday, July 14, 2011

RUMAH :: Edisi MEMBASUH, MENJEMUR, MENGANGKAT dan MELIPAT [yang mane ko suker.. ??]

aku teringat baju kat rumah aku dan masuk 2 bakuL tak berlipat..!!
ni Lar padahnyer hujung minggu cuti tak reti nak duduk kat rumah...
dan biLer hari bekerja...  penat tu alasan biasa...


habes biLer ko nak lipat..???!!
eerr... setiap pagi aku rase nak Lipat waktu malam mase lepak2 nengok cerite korea tivi 8..
tapi hari2 jugak lar misi aku tu GAGAL..!!
berulang setiap pagi...
sampai lar aku memang bebetuL rajin nak meLipat kain baju nanti...


adooiii.. bini saper pemaLas sangat nih....!!!


RUTIN DOBI :: Membasuh > Menjemur > Mengangkat > Melipat
mahukan ruang dobi khas lebih kurang macam ni jugak nanti
[gara2 ter suke ngan idea XORA]




Masa tinggal dengan kuarge duLu...
hanye satu atau dua rutin jer yang dibuat kan...
tu pon kaLau ko tak kesian lar kat mak ko nak buat semua tu kan tuk ko...
kaLau pakai maid... memang besh ar..!!![muwahahaha..]


Sekarang biLer dah belaki.. dah beranak...
tak de puLak Maid...
tak de puLak orang lain selain laki n anak2 ko nak toLong...
dah kompem2 ar kene buat sendiri semua rutin tu...
tak de terkecuaLi...!!




DaLam 4 rutin kat atas tu...
rutin paLing aku maLas tahap gaban :: dah tentu lar MELIPAT BAJU..!!!


MEMBASUH :: paling aku suka...bukan susah...
walaupon aku kene asingkan baju2
[contohnye baju2 kurung..baju2 kerje kemeja..baju2 kerje laki aku..n segale anak cucu baju]
tapi aku tak kisah waLau berkaLi2 mesin basuh tu dijaLan kan...
kate ko mesin Auto kan..
harus lar senang..
tinggal petik jer...lepas tu tuggu jer lar sampai mesin tu berbunyi seLesai..
kaLau mesen semi-auto lame tu.. pengsan gak lar kalau nak buat 2-3 round...[huhu]




selalunyer aku membasuh seminggu hanye sekaLi atau dua kali jer...
kaLau setakat tinggal ber-2 ko nak basuh hari2 memang membazir elektrik jer ko...
mesen auto kan besar...
kurang2 sekarang pon ko nak pakai 7-8 kg punyer mesen kan...
tunggu jer ar sampai banyak duLu kan..
asaLkan bukan kosimpan baju basah atau peluh2 ko campak daLam bakul penuh2
lepas tu ko nak tunggu sampai seminggu...
memang kompem buruk perangai ar kan...
[selalu orang lelaki jugak suker buat macam ni..]
memang aku Ley hangin satu badan..!!!




MENJEMUR dan MENGANGKAT :: ni selalu jadi rutin Laki aku...
tapi aku sendiri tak kisah pon nak jemur angkat...
jemur puLak pakai hanger jer...
angkat puLak bukan terus ko kene Lipat kan..[muwahaha]
yang susah kaLau waktu nak jemur tu Lar baru kene terbaLik kan segala kain baju...
kang kaLau tak buat kang..cepat pulak pudar warnanyer....
besh kalau kat umah orang tua aku yang ade laman..
jemur pakai ampai besau ala2 kat asrama penuh tu....!!
yang ko pacak kat tanah letak sampai 10 dawai...terbaekk...!!!






kaLau setakat kat umah teres macam rumah aku nih...
pakai jer lar ampai besi yang senang nak runtuh kaLau berat sangat..[huhu]


kat umah sekarang hanye ley pakai ampai baju macam ni jer... tu pon dah makan space tau..!! dah rase macam umah kongsi biler dok jemur banyak2 baju depan umah..!!

aku mahukan ampai begini kat belakang rumah



MELIPAT :: eerrrr.... yang ni aku memang selalu failed..
tapi nak tak nak dah berlaki ni.. harus jugak Lar aku buat...
waLau pon kekadang laki aku yang buat..[muwahahaha]
tapi.. kaLau harapkan laki aku yang lipat..
tetap jadi 2 kaLi kerje tuk aku jugak nanti...
sebab..die akan lipat ikut suka..!!!
ade besau kecik lebar timpus..
macam2 pesyen ar laki aku akan buat..
eLok2 aku dah susun elok2 kemas teratur daLam almari tu..
terus jadi berterabur..!!!


maLas2 aku meLipat baju pon...
aku tetap cerewet biLer part meLipat baju nih....
harus aku asingkan segale baju seluar kerje n basahan sampai lar ke baju tidor...
harus jugak susunan baju aku tu same dari bawah sampai ke atas...
kaLau yang maner perlu di hanger...
aku akan asingkan baju mengikut WARNA HANGER...!!
harus yang berkoLar..lengan panjang..lengan pendek.. same geng...dan mengikut warna...
mungkin sebab tu lar yang buat aku lembab sikit biLer hal2 melipat baju nie...
aku saLah kan CEREWET sebab memjadi punca aku malas melipat baju..[muwahahahaha]






 aku mahukan aLmari baju macam ni..!!!

tekad.. maLam ni harus aku habeskan melipat baju... 
sebab esok malam dah sampai jadual kene basuh baju untuk minggu ni pulak...*pheeww...


p/s :: macamane korang menguruskan RUTIN DOBI korunk..?? setiap hari..??[respect] setiap minggu...?? atau sebuLan sekali..?? [Dasat..!!!]

26 comments:

Anum said...

anum suka membasuh dan melipat
hahhahahha

wanie said...

wani.... seminggu sekali je basuh baju...

membasuh - tiada masalah, mesin auto tekan jer hehehehehe

menjemur - part nie mmg ada masalah, sbb ampaian x ckup... lebih-lebih bila nk jemur confomter, tu belum masauk lagi cucu baju...

melipat - hari jumaat br terhegeh-hegeh nk lipat baru...( isnin sampai kamis dlm raga...)

iron baju - ahad dh iron utk 1 minggu, senang klu bangun lewat....

Miss Sunshine said...

sume pun tak suka... haa, boleh tak? hihi. paling tak suka menyidai... kalau sidai terus atas ampaian takpe, tapi tak suka kalau kena letak kat hanger.. pastu baru letak kat ampaian.. tu memang tak suka sangat.

PinKy MoMMa said...

ty...sory tadi i offkan phone..
ati rasa sedih..tak ready nak bercakap ngan sesiapa..tapi now dah ok skit :)

sory eh yang..

i suka membasuh je..tak penat :)

Sya Sakura said...

sy suka bab lipat kain je.. paling tak suka bab nak menjemur, rimas nak gantung2 hanger sume, kurang kesabaran.. hahaha.. so membasuh + menjemur + mengangkat baju = keje husband.. hehe :)

Xora said...

Saya suka basuh dan melipat. Angkat kain tak suka pasal berat. Selalu suami yg buatkan, then dia humban dalam bakul laundry utk baju bersih. saya lipat depan tv, so suka la hehe.

Rutin basuh baju bermula hari khamis malam Jumaat untuk baju basahan. Jumaat malam Sabtu baju kerja. Sabtu rilek sambil malam tu lipat baju. Baju warna putih, dua minggu sekali baru basuh ehehe. pasal nak tunggu banyak :P

rara pinkmafia said...

heee mmg keje pompuan kan.nk elak pon tak leh kan.hmmm paling malas nk lipat lah.tak shuke.

InaAchik said...

membasuh jer suka...
blom kawen dah ikat kontrak ngan achik sesiap... dia kena jemur n lipat baju! hahahahaa...

Kasihku Abadi said...

diana kena buat hari2 dari membasuh sampai la melipat..tinggal dgn mentua kan tak leh la nak skip2..

Wanie said...

ha ampaian besi tu same macam kat umah wanie..
senang yang tu tak karat..

wanie sume pun malas, tambah2 nak sidai..huhu

PUAN SUE (asam.garam.gula) said...

semua tak suke...hihii..boleh?

EedaFizZ said...

lipat baju??waaa...paling tak best!!dh angkat dr jemuran trus sumbat2 je dlm bakol.yang dh kt hanger terus masuk dlm almari..huhu..dasar pemalas!!!

Cik Ezy said...

saye pon malas nk lipat baju..
kehkehkeh..
membasoh rajin pulak..

puteri ain said...

bab2 dobi ni ok lagi . jgn la suruh basuh pnggan .. xske . haha

Acik Erna said...

aty..acik pun tak rajin sangat melipat..tapikena jugak buatkan..bila anak2 acik dah besar ni..acik asingkan baju2 dia orangg..suruh lipat sendiri.
tapi tu la hero2 ni..kadang2 acik tengok..ayah dia yang lipatkan..

Farah Shamsudin said...

farah pun macam aty jugaa.basuh seminggu dala 2 kali je.. maklumlah duk 2 org jee..:)

Nora Shahaira said...

Tgh pikir...bab mana tak suka? semua ok jek...bab melipat pun no hal...sekejap je. tambah2 insan yg tak ada almari ni . jadi melipat secara teliti adalah peelu untuk menjimatkan ruang...oh ye, sy tak suka bab spin kan kain namun begitu...tak suka mesin auto..tak puas hati walau teknologi dah moden.
apapun..beruntung ada suami begitu...serius cakap...hari2 operasikan kain hanya sendiri sj...masa kerja dulu tension juga. tapi la ni dah jd surirumah...so keje wajib lah itu

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Klu malas melipat.. ada satu cara melipat kain cara wanita jepun.. zap zap siap! Nt u cari kat youtube ya.

yUmIe said...

Haha kte sme..tang melipat tu mmg pemaleh!selagi xpenuh bakul,mmg xakn lipat.kekdg dh penuh pn bakul tu xlipat gak,rela cari bakul len..dlu kt umh mak mmg xsuh le sbb die dh tau perangai ank die..so die yg akn lipat.hehe.skrg??terpakso le yumie yg buat.haishh

mzhany said...

hany kan suka basuh dan lipat jer, jemur mesti nak suruh hubby her. pelbagai alasan la buat.

dan almariii itu pun hany suker jugak...hwaaa nak jugakkkk

Dieba said...

sye suke bsuh je.. tapi saya tak suka lipat bju.. leceh. klu bju hsbend sume stok gantung, tak kose nk melipt bju bekolr.. :((

WuMing said...

Cuci, jemur dan kutip baju WuMing mamang selalu buat... tapi bab nak lipat dan simpan dalam almari... yang ini memang tak layan... he..he..he

WuMing said...

WuMing tima basuh juga suka asingkan baju.. Baju putih dan yang warna tak mahu campur...
Yang putih pula kena taruh nila... baru berseri-seri....

Mama Gee said...

suke beli baju je..

membasuh, menyidai, melipat, menggosok...semua pon malass...huhu
suka baju yg gantung guna hanger je, senang...tp masalahnyaa tempat gantung pun dh penuh dh..

nurul huda jumri said...

hahaha!! senyum sowg2 i bace n3 u ni.kite mmg serupa lah dear. hiks~

i pon cerewet gak bab melipat tu..kne sama je dr bwh ke atas,hang pon ikut kaler gaks,long slv short slv..sme kena teratur...haha..sepesen tul kite kan..

aDieyZa said...

zana pun agak malas utk melipat.. tu yg banyak hanger jer.. melainkan yg 'comel" & baju tido.. zana basuh baju 3 kali seminggu.. 2 kali utk pakaian, 1 kali lagi utk tuala & cadar..