Monday, April 16, 2012

Anak lelaki VS anak pompuan

ramai orang cakap..
pengalaman mengandungkan dan melahirkan anak lelaki dan perempuan berbeza...
mak aku pon cakap macam tu..
walaupon hanye 2 orang jer anak pompuan berbanding 5 orang anak lelaki..
tapi mak aku cakap ley rase perbezaan nyer..
sampai kan satu mase..biler ngandung jer..tak yah scan bagai mak aku ley agak dah dalam pewot tu anak lelaki ker anak pompuan...
pengalaman 7 kali katenyer...[huhu]

orang kate mengandung anak perempuan lebih sikit rase sakitnyer berbanding anak pompuan..??
betul..?? aku tak tau..sebab baru  sekali ni jer..
jadi tak ley buat perbandingan lagi..
kawan aku cakap lak...memang lain rase nyer ade sikit perbezaan care sakitnyer..tapi tetap sakit gak...tak de lebih atau kurang pon...kalau ngandung anak lelaki sakitnyer kat situ..anak pompuan pulak sakitnyer kat sini.. mase nak beranak pon macam tu jugak...
aku yang ngadung anak lelaki ni..sekarang rase nak beranak..tetap sakit ya amat..hurrmm...

mak aku cerite..
mase nak beranak kan anak lelaki..
sakitnyer 'menangkap' ker pinggang...
kire sakit pinggang dari perut ke tulang belakang..macam nak patah rasenyer..[mak aku nyer pengalaman ar]
berbanding mase nak beranak kan anak pompuannyer..
sakit nyer memulas2 kat pewot ke bawah macam senggugut...

aku pernah bace kat blog kawan2..
sakit nak beranakkan anak lelaki tak lame berbanding mase nak beranakkan anak pompuan yang amik mase lame..berjam2 ko bergulung berguling atas katil sebab contraction...
ironi nyer sebab-lelaki kan kalau nak kuar gi mane2..nak bersiap nyer kejap jer..pakai baju seluar-sikat rambut dah boleh kuar umah terus..
berbanding orang pompuan yang siapnyer berjam lamenyer walau hanyer nak gi kedai runcit depan umah apetah lagi sebelum kuar umah berjalan...!!!
huwaahahahaha..tergelak gak aku bace..
kalau ikut realitinyer-memang ar betul..
[aku perlu bangun dan bersiap sejam awal berbanding laki aku yang siap tak sampai 10 minit pon..!!]-ngeh ngeh ngeh
tapi kalau nak di buat perbandingan ngan sakit nak beranak tu-macam tak logik lak..
sebab pengalaman setiap orang kat berbeza2 mengikut bahagian...
kakak ipau aku pon 3 kali anak pompuan..tapi lain2 ceritenyer..
ade yang senang-sejam-2 sakit dah beranak..
ade gak anak die yang berjam2 sakit baru terberanak...


aku yang tak de pengalaman ni..tak ley nak cakap lebih2 ar...
pengalaman yang sorang ni-adalah pengalaman pertama...
nak cerite lebih2..tunggu ar aku beranak 5 nanti..walaweeeiihh ko..sorang ni pon macam2 ceriter dah..!!
uhuuukkksss... alaaaa...hilang serik nanti-beranak lagi kan...[muwahahahaha]

so..serahkan pade yang berpengalaman..
anak 2-3..share ar sikit pengalaman korang mengandung dan beranak tu macamane..
same ker lain...??

29 comments:

e k i n ♥ y u s r i said...

sis dah bersalin lom nie?
hehehe

Miss Sunshine said...

hihi.. takde pengalaman jugak sebenarnya..
tapi mengikut kakak2 dan kakak ipar diorang kata mmg ade kelainan...
diorang sampai dah boleh cam mengandung anak perempuan ke lelaki.. tak payah scan pun tahu dah.
hihi. tak sabar rasanya nak melalui pengalaman mcm tu...
Aty, tak bersalin lag ke...?

Liyana said...

dh bersalin ke blm ni? saspen je.. hehe

Anum said...

dah bersalin ke lum nie sis?

nuyui a.k.a miss YUI said...

haa..gaya mcm dah bersalin ni..

Anonymous said...

nk tgk anak akak la....cpt la post entry pasal baby akak..

Mimy Hamid said...

kalau ko tanya aku....untuk anak pertama ni...aku memang tak sakit bersalin yang teruk...one more sebab aku amik epidural tu pasal tak sakit..dah tu kena czer lak...aku sakit lepas beranak je..sakit czer..sakit menguling air mata nak bersalin mmg takde..aku rileks..sbb tu masa buka 6cm..cool lagi boleh update FB..tak tau la nanti anak kedua macam mana..setiap anak berbeza

♥ Wina ♥ said...

cakap dulu dah bersalin ke belom nie??? :-)

based on my experience, since anak pertama girl & anak kedua lelaki...for me, proses mengandung & bersalin dua² anak ai lebih kurang sama je...mengandung awal² mmg loya, pening & selalu muntah

proses melahirkan pun secara kebetulan, mmg sama sebijik! keluar tanda, masuk hospital pagi, sakit contraction 1-2 jam and by petang, dah bersalin...alhamdulilah proses melahirkan dua² anak dipermudahkan

so ai think x boleh percaya sangat ape org cakap tu...

jaja_norliza said...

ade bezanya kot...sbb akak masa pegnen arissa dl lain...masa pegnen "baby" ni pon lain rasa nya...ramai org kata Baby akak yg baru ni laki...emmm..masa miscarriage ari tu mmg btul la gender baby : boy.....
mood : x sabau nk tgk bb aty???? plsssss......

Mama Gee said...

ingatkan ada entry br bersalain ke apa....isk2 bertka teki plak aty ni..


****org tua2 kt masa pantang jgn membaca, jgn tgk komputer..nnti cepat rabun...org tua2 katalah..bukan akak tau...akak lum tua sgt lg...heheeeee

::puan ungu:: said...

cepat la update entry experience bersalin...hehehe=)

xboleh nak wat comparison lagi coz baru dapat sorang hero...hehehe=)

mizzkechique said...

akak dh bersalin blm ni.. hehe.. xsbr nk tgk..

izla said...

tak pasti, tapi bersalin zarif ni mcm senang la jugak..
hope diberikan rezeki lagi nak bersalin bby girl pulak.

-ni scheduled post ke? dh bersalin belum?

Alin Marlini said...

betul kata mak tu..anak lelaki perit skit dr pompuan..

~ NANA ~ said...

i tgh mengandungkn anak lelaki...so harap2 la mudah je nnti...hihi

my mom ada 8 org anak perempuan & sorang anak lelaki...dia ckp pembuka & penutup tu paling sakit...hehe

SYANI said...

Anak pertama (girl) memang payah sikit..Alah pun teruk juga. Masa nak beranak tak sakit pun sampai kena czer. Anak kedua (boy), alahan takde, sakit beranak pun kejap je. 7cm dah push dah..heheheh.

rimieilya said...

dh selamat ke blm kak?still update blog ni..xsbr nk tgu baby akak tau..

Mommy_Cha said...

i pon tatau sakit bersalin cena sebab i czer..sama kes kak mimy, sakit pas czer mmg oh yeah! jgn cakap la...boleh terkencing kalo ingat balik tehehehe! baby boy senang, pakai t-shirt jeans, terus kuar umah...tayah beriben bagai (dlm hati dengki tingin gak nak buh riben atas pale mikha) hahahahah!

mia-ina said...

aty dh bersalin ke belum ni..byk nye entry dr hari ke hari..saspen kan mia je..

pd pendapat mia :- mudah @ tidak bersalin semuanya atas peliharaan allah swt...

maszull said...

assalamualaikum aty...mmg setiap org lain rasa sakitnya ....ada yg sama ada yg tidak ...:)

MyHaPpInEsS said...

aha...mcm dah deliver jer...Jasmin pon xder experience la....

tapi cita2 jasmin nak anak 10 org...ahaks..boleh ker?

farah keifli said...

kalu ikutkan i rasanya tak sakit kot.#tetiba pulak.

sebab ni kali pertama,rasanya dah cukup buat i serik,tapi bila tengok umar dah makin besar,sakit haritu hilang serta merta.rasa nak cepat2 bg dia adik.tapi tak boleh la. kena tggu 2 or 3 thun lg

.:hana radzi:. said...

hurmm..no komen sebab xpenah...huhuhu...

O'gosh said...

dah bersalin la ni kan....cepat la hapdate gambo baby....

FiraHamzah said...

Macam aku pengalaman anak pertama dengan anak kedua (twin) lebih kurang sama jer. Sakit tetap sakit. Cuma sebab anak first takder experience, so rasa cuak ya amat. tang bersalin kali kedua pulak rilex skit sebab dah ada experience kan..
aku tak tau nak bezakan sakit anak laki dengan anak pompuan sebab kali kedua bersalin tuh memang arr anak laki tapi kembar. cuma aku leh cakap bersalin anak sorang tak sakit macam bersalin anak kembar secara normal. hehehe..
apapun, ko take care yaa..nak dekat sgt dah tu, if ko belum bersalin arr..hehe. macam aku dulu seminggu gak false alarm lepas turun tanda ;)

CikNaa said...

hehe. same cam entry ciknaa dulu. tp mmg org tua2 ckp mcm tu.tp tu org, diri sndiri tatau ler cane rase nye..

Adylia Qarissa said...

kebingungan nie..akak dah bersalin ke??

Peri PiA said...

xde pengalaman lagi :(

aty,dah deliver ke belum?

Pelangi Mulus said...

Setiap ibu pengalaman tak sama, terpulang pada nasib individu itu yg penting kena kuat dan berfikiran posifit yakin boleh...