Tuesday, May 22, 2012

kalau dulu semua tak boleh..tapi biler dah terdesak..semuanyer jadi boleh...

salah satu yang sebelum ni kate tak boleh..tapi biler time dah terdesak tetibe boleh jer.. -pasal pacifier atau puting tiruan dalam n3 lepas...
ko hengat..aku senang2 nak bagi anak aku puting tu..
dah ar keras..tak besh...kosong lak tu...
tapi kalau dah tu jer care yang ley tolong buat anak aku benti mengempeng dan nyusu kat aku setiap masa..
aku bolehkan ajer buat...asal kan tak memudaratkan aku dan anak aku Qaleef..
tapi nampak nyer tak jalan jugak...
puting original asli tetap menjadi pojaan hati Qaleef....[ngeeee]

mengempeng nenen tu satu hal...
meragam tidor tu satu hal jugak ar...
biler dah nak ngempeng jer kan...susah aku nak gerak mane2..
kalau selalu baby tido lame lepas nyusu kan...
tapi sebab anak aku ni tak nak lepaskan aku..
jadi..kalau aku tak de kat sebelah..carik2 nenen nyer tak de..
mula ar mengaruk..ek eok ek ok...
tido nyer elok2 2-3 jam..jadi 10-15 minit jer...
biler ngantuk tu lagi ar meragam...
mama nyer ni pening...!!!
tak kan nak aku pon tido sama ngan baby setiap mase kan..

kalau tak susukan secare baring..
aku ampu ngan nursing pillow dan qaleef nyusu sambil aku duduk..
ley ar aku layan2 tengok tivi..
tapi tak elok pulak biler setiap kali tido nak berpangku..
waahh...letih mak nyer nih...
biler di alih...die tersedar...mula ar merengek...

aku pon tak faham kenape anak aku macam nie...
nak kate sakit kembung ker ape ker..
tak de pulak...
tapi kenape kuat sangat meragam nyer sekarang...adeeeyyyhhh...

sekali lagi..cabaran tuk aku mencari jalan tuk memudahkan diri dan semua orang nanti..
biler bagi pacifier pon tak jalan...
aku tak tunggu lame..soh laki aku gi beli rocker waktu tu gak..
aku dah tak ley nak tunggu sehari pon..
kalau nak order on9 amik masa gak nak sampai..
jadi laki aku gi beli kat jusco tu...
ko pon tau ar kan kat jusco tu barang nyer mahal lebih...
lagi2 aku nak rocker Fisher price idaman kalbu yang dari sebelum beranak aku dah plan nak beli..
tapi aku hengat nak beli biler Qaleef dah masuk 3-4 bulan...
hah ko..dek kerana mak nyer dah tak ley nak bertahan ngan rengekan si anak..
tak yah tunggu sebulan aku dah gi beli..
tak kisah ar kalau kat jusco tu mark-up 2 kali gande pon dari harge kalau beli on9...
kalau on9 boleh dapat harge lebih kurang Rm200..kat jusco harge Rm350 ko tau tak...!!*sigh
beli jugak ar sebab dah terdesak...


dalam kepale otak mase tu..hanyer Fisher Price rocker ni yang jadi pilihan...
tak mo dah yang lain...pulak tu..laki aku jer yang gi beli sendiri..
jadi tak dapat ar aku nak buat perbandingan bagai kan..
lagipon..dah lame aku mengidam rocker ni...
sebab - boleh pakai lama..sampai toddler..ley buat kerusi..
dan lagi..sebab stylo kot...[huhu]



tapi rocker ni hanyer ley vibrate..
vibrate pon tak kuat...mak aku kate.."macam vibrate hp jer..letak hp mak kat situ pon getar jugak rocker tu" -huhu-
kalau nak anak ko berendoi berhayun..ko hayun ar sendiri sampai die tertido...[tu pon kalau die n ak tido dalam tu]

memuler..qaleef ok ar tido dalam tu..
tu pon aku enjut sambil berzikir perlahan kat die..

tapi tetap tak lame jugak die tidor atas tu..!!!
sesekali letak ok ar...tak ley ar setiap mase asal ko nak tidokan die jer ko letak..memang tak dapat ar..
mungkin anak ko ok..anak aku ni yang banyak angin dan akalnyer...



rocker ni selalu aku letak depan tivi..biler aku lepak2 depan tivi dan Qaleef time tu tak meragam..
dan lagi..sekarang aku dah tak pakai tilam baby...
biler ade orang datang jer..aku usung jer rocker ni keluar...
kalau anak aku tengah tido..tak der ar rase terganggu sangat kan..
bergune gak ar..
cume part kalau ko mengharap anak ko akan tido setiap kali duduk dalam tu walau ade vibrate pon..memang tak ar...
sudahnyer nanti..tetap mengemping ngan aku-tu yang paling besh tuk dia agaknyer walau panas berpeluh sekalipon..

lagi sekali aku kene carik jalan lain..

luperkan pasal rocker yang ko dah beli mahal2 tu..
yang penting sekarang..bukan setakat anak ko cukup susu..mesti cukup tidor dan rehat jugak supaye die tak meragam..kalau die dah start meragam..aku ni pon nanti tak akan cukup rehat sekali...

dan bende terakhir yang tak pernah masuk dalam baby stuff list aku sebelum ni..
yang aku langsung takpikir nak gune tuk anak aku satu hari nanti..

tapi biler dah terdesak...yang dulu2 kate tak akan dan tak boleh tu..sekarang ni semuanyer akan jadi boleh..!!!


jalan terakhir aku..
dan aku rase..paling terbaik buat mase ni..................................



akhirnyer...anak aku berbuai.....
ni lah bende yang langsung aku tak terpikir tuk aku belikan untuk anak aku...
sebelum ni aku rase..pakai buai memang leceh..once die dah selesa tido berbuai..
lain kali tak de buai die tak ley tido...
jadi menghangkut lar ko kehulu kehilir...
tapi kalau ni salah satu penyelesai masalah aku...aku tak peduli dah dengan semua tu..


hah..ni hari fes aku tido kan Qaleef berbuai..lena...aku lega..
esoknyer...pon berjaya...biler aku dah susukan kenyang2..die pon dah khayal jer..
cecepat aku letak dalam buai..biler berendoi..lena ar die..
lamer ar sikit die tido...tak de dah ar mengempeng menenen jer ngan aku...
dapat ar aku buat macam2 kerje..eerrr...berblog jugak...[ngeh ngeh ngeh]
petang2 baru aku letak kat rocker die duduk kat ruang depan..
atok ngn nanny die nak belek2 cucu lepas balik kerje...

buat mase ni akku pakai buaian manual jer..henjut sendiri...
harge pon murah jer..tak sampai pon 80 hengget...
yang penting..anak aku cukup rehat..cukup tido..aku pon senang hati gak...

kalau ade orang cakap - susah berbuai bagai...
atau nak ngate anak aku kuat meragam ker segale...

jawapan :: ade aku kisah...anak aku..biar aku yang jage dengan care aku...ko jage jer anak ko tu..

kalau ko rase susah :: yang susah nyer aku..asalkan aku tak susahkan orang lain lelebih lagi aku bukan susahkan ko..tak yah ar cerite banyak...melainkan ko naktolong jage anak aku biler time die dah start meragam...

kekadang..orang suker2 nak  banding kan anak die ngan anak kite..cakap pulak belagak nak mati.."eee..anak aku tak payah berbuai..senang jer nak tido" -tu anak ko..bukan anak aku..
cube kalau ko duduk tempat aku..cuber aku nak tengok ko buat haper....
okeh..mungkin ko lebih tabah dari aku..
tapi aku percaye..setiap ape yang mak pak putuskan tuk buat pada anak nyer...
pasti ade sebab tertentu...kekadang mungkin tak baik tuk orang lain..tp baik tuk kite...
kalau ko tak duduk kat tmpat orang tu ko takkan tau dan paham...noktah

p/s :: lagipon...tak ar teruk sangat berbuai kan...hanyer buai..bukan aku kasi racun pon kan...
korang ade idea tak kenape anak aku yang baru masuk sebulan start meragam...macamane nak kasi die senang tidor tanpe mengempeng dan berbuai ek..??

69 comments:

e k i n ♥ y u s r i said...

sis,xtaulah anak kte nie nnti ragamnye cmne plak.....risaunye

mizzkechique said...

kak, jgn biasakan sgt tdrkn dlm buaian, nt ssh.. mcm anak buah sy, g rumah org kemain payah nk tdr.. dibuatnya rumah org tu xde buai, mmg naya nk tdrkn dia.. thn la mata mengantuk sbb xleh tdr..

eima said...

memula bila baca ayat ko yg bwh tu ... rasa cam mls nk komen ... tp aku paham keadaan ko ... biasa la kadang org saje tgalkan komen nk banding2... terima je secara terbuka .... rileks2...


my 1st baby dulu pun kes cam ko cuma beza nye die kuat nangis .... masuk buai br ok tp yg masalahnye bila berbuai ni kemana je pegi kena angkut & pyh nk tinggal buai mencecah usia 2 tahun cam tu ...tp klu di ajar utk tinggalkan buai & mak pak sanggup tahan telinga ... mungkin boleh ....

lg 1 ..ko ajar die ngempeng kot waktu die kecik lagi tu ... means ko suka bg die minum susu sambil baring ...budak2 ni bila dah sedap & terbiasa ... mmg klu tak dpt die nangis la ....

cam my both babies ... aku tak ajar minum susu sambil baring .. kenyang ..mate lelap je aku letak slow..tepuk2 die dlm keadaan ngiring .... then lena ....tp yg abg tu die anak pertama ... aku tak de pengalaman ... so nk senangkan kerja tak mo stress aku masukkan je dlm buai ... hehehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

akhirnya,berbuai juga dia ea kak..alahai,yui tak tau nak bg tips apa coz yui tak lalui..hihih..sbr ea kak.. mak kata anak pertama beselah meragam lebh..manja..ngeh3..

!k@ said...

sama la ika..ika xnak ajar anak tido buai..tp ammar jenis nk mengempeng baru tido..sebelum keje dh train dia minum ebm pakai botol..tp nk kena berbuai atas lengan dulu baru tido..campur meragam lg sbb mengantuk..mmg mencabar..bila hantar kat baby sitter..redha je bg ammar masuk buai..xkan nk BS tu mendukung die je tiap kali nk tido kan..

O'gosh said...

baby ni pe'el dia pelbagai..dan berubah2...sekarang dia rasa nak secure dekat ngan ibu dia...nak buat apa pun x guna gak...train slow2 k...anak ai pun ayang first tu seminggu tok dia dah letak dalam buai....sampai sekarang nak buai walaupun 2 taun....malam je xpe...adik dia ok je dari baby xyah buai sangat..kalau meragam sangat2 je baru bagi buai...kene cuba macam2 cara...x semestinya cara yang sesuai ngan anak orang lain..sesuai ngan anak kita..

nurulfarehah said...

hehehe~ akhirnye kn. tu jugak la penyelesaian kite. xpe la susah sikit angkot buai, jnji tido lena. psal membanding2 anak tu, seumor hidop mmg akn jmpe spesis tu. abaikan aje. tiap manusia lain2 ragamnye. mne tau ank kite yg kuat meragam tu jd dokto esok

fifi tiez said...

takpelah dear. kita memang tak nak kan tp kalau dah terpaksa,nak buat camna kan?asal baby sihat, oklah.adik2 sy dulu pun suma pakai buaian..elok jer..

as ♥ Leenda said...

aty, kite ni kalau asyik nk dengar cakap org je, memang susah la kan...anak kite, biar kite tentukan..kan..:)

ceritera-chinta said...

sama mcm anak sedara..memula abg n kakak tak nak masukkan dalam buai takut nanti susah nk gerak mana2, sekali satu hari tu dia menangis n megamuk tak henti mak geram mak masukkan jugak dalam buai terus elok jak tido lama...dah lama sikit baru angkat letak atas tilam tepuk2...n bila bawak g berjalan elok ja tido dalam keta tak meragam, budak2 dia akan sesuaikan ikut keadaan kalau tak da menda yang sebb kan dia nk meragam...ank akk biasa lah tu,dah sebuln dah panjang akal, dia tak nk pisah dengan mak dia lah tu ehhe

FARAH deeb said...

Wahh same ragam cam anak sulong kite dulu. Asek nak berkepittttt je memanjang pastu bapak dia plak bile balik keje rajin dokong. Udahnya budak tu sedap nak berdokong bile nak tido. Lame gak la pening kepala haha... tp alhamdulillah skang dia dh 12 tahun jadik anak yang paling dengar cakap! So ade hikmahnye k budak tu camtu! Ngee...
My latest Entry :)
Mak sentap kat Citrawarna 2012 Dataran Merdeka

Miss Sunshine said...

Aty... pengalaman aty same macam kakak2... Sepanjang pemerhatian kita, kalau baby boy mmg cmtu... Asyik nak menyusu je.. Kalau baby girl, sampai kene kejut minum susu.. hihi..

Bab buai tu pun mmg satu hal...
Kalau baby tido dalam buai mmg lena...
Kakak ipar kita kate, kalau baby bedung tido lena...

Aty, jadi ibu memang kena banyak bersabar kan... Takpe aty, nantu anak dah dua, tiga orang.. dah lali dengan semua ni... hehe.

Lara is Veelara said...

btul....stiap mak bapak akan pk utk kebaikan anak die...

Jd,peduli je ape org nk ckap...lgpun btul la,bukan bg racun pn kan or aniaya anak ke.... Ni stakat buai jek....i dlu kecik2 pn tdo dlm buai.hihi....

.:Mama Dhia:. said...

hhhmm..kire jalan terakhir la ni..nak wat cam ner kalo dah cube macam2 tp still tak leh jugak, terpakse la pakai buai kan.. tak tau gak pasal ape jd gitu..

luvira said...

aty, perangai qaleef ala ala perangai alysa...memang tak mo dilepaskan...dia ingat mak dia nih 24j kat sebelah dia kot...huhuhu...tapi ira sabar jea...ada gak letak dalam rocker, tapi macam tu lar, bisa2 je dia tido...bagi puting kosong, dia buat2 macam nak muntah...haih...susah tul kalau ada anak bijak nih...hihihi...

tapi lama kelamaan, bile dia dah masuk dekat 2 bulan tuh, dia akan ok sendiri...tu alysa lar...tak tau lar qaleef macam ne...now, alysa dah boleh independent sendiri...ira bukak jea tv, dia syok je lepak atas rocker dia layan tv.. ;)

bak kata mak ira, alysa nih maybe penakut, sebab tuh dia nak orang sentiasa ada ngan dia...so try bukak tv, kononnye kite ada dekat je kat dia ;)

Adylia Qarissa said...

Boleh dijadikan pengalaman tuk dkna nanti. Jehehee

Cheyan said...

berbuai jugak eh...tak pe la..asal dia leh tidur dgn nyenyak...

♥ Wina ♥ said...

alahai ciannya..wina dulu pun Syakil jenis yang kuat meragam jugak..mcm ade yang tak kena..tapi berkeras tak nak pakai buai sbb leceh nanti nak angkut sana sini eheheehee

so wina langsung xde pengalaman anak pakai buai...kalau Qaleef lena tido dalam buai, then it's good for him and u :-)

zurayusoff said...

setiap anak tak sama....
anak org ni mcm ni....
anak org tu mcm tu....
sekejap jer dia nak mengempeng tu...
lepas ni dia tak koser dah...
pasainya lepas ni dia nak meniarap,merangkak,guling2,jalan2...
kan Qaleef??hehehe

elle's laaa~ said...

sabar ye kak etty.. qaleef nak manje2 nagn mak dia tu.. hehe..

mr and mrs sapic said...

kak,try meniarap kan dea..baby kalau tido meniarap..lama dea tido..plus nant xde problem botak bantal..try la..anak yan dulu mcm nie gak pangai dea..las2 bg tido meniarap..setel..

Mimy Hamid said...

ye setuju konsep anak aku cara aku jage...aku lak si Fayel ni tido kena bergoyang...mengempeng pun ada lagi..takleh elak la beb baby breastfeed mmg gitu.....anak aku sampai sekarang tido rocker...enjut enjut goyang tido..kadang mulut macam mulut burung...ko bagi je dia mengemping nanti dia tertido ko angkat dia diam diam...aku biasa syhh kan dia...nak lena lagi tido kena bedung...tak bedung konpom 10 minit jaga balik..ini cara aku eh..dan tepuk tepuk sikit bontot dia bagi lena

ct shah said...

saya dulu time eryn mmg sama mcm anak awak jugak.hari2 meroyan sebb anak taknak tido malam dan siang kadang2 dia merengek jer.letak dlm rocker nangis,letak dlm buaian pun nangis.mmg tension ar.lagi2 bila mmg duduk rumah mertua,kena marah lagi,byk makan ati..lagi ler tension.baby setiap bulan akan beralih perangai.sabar sajalah.saya sampai pergi bawak baby gi jumpa ustaz sbb risau ingat dia kena 'usik' ker.last2 ustaz ckp takde apa yg nak risaukan.baby tu byk nangis sebb dia rasa tak selamat.dia mmg suka bila mengempeng ngn ibu.sampai lengan dah jadi mcm body builder dah sbb asyik nak berdukung dan ngempeng jer.

Reensyarinie said...

aty...jgn stress2 tau..tu dugaan bila ada ank..mcm tu jgk mk ayah kita dlu kan...wahh ckp melebih2 mcm ade ank je aku ni..xpe take time...nt aty mesti dh tbiasa...betul la org ckp..kena byk sabar..lain budak lain caranya...betul tu..xyh nk banding2 ank dia dgn ank kita :)

Cahaya said...

org kata klu meragam waktu pantang ni, nanti bila habis pantang dh ok dh.. Harap2 gtu la..Insyaallah bila time awak dh keja nanti, Qaleef dh xmeragam lagi. chaiyok2..:-)

Nurul Aziz said...

Ayra pun umur 1bulan++ dah masuk buai, dia dah takmo duduk dalam rocker. Haha~ Takpelah, yang penting baby okay, mak okay, tak kisah apa org cakap :P Hihi.

~misshuny~ said...

salam..buai tu akak beli katne?yeke xsmpai 80 hinggit?ada kawan ckp 150..ingt nk beli nak bagi hadiah kat adik..

LisaLisut said...

ooo dlm rocker tu pn dia meragam jgk lg? hmm. i xde duit nk beli rocker mahal2. huahuahua.so kalau jd cmni nt pakai buai jela nampak gaya. org dlu2 pakai buai apa.adik beradik i semua berbuai.bkn enjut2 tu. yg hayun ikat tali kt kayu rumah tu.haha.sbb masa tu duk kt umah nenek i. silap hayun terhantuk ke dinding kepala adik i(i yg buat LOL)

xoxo--eena said...

aty, nape sama?? huhu. cuma baby sy kalo dah lena bebetul baru letak then okla. cuba bg tido meniarap??

SYANI said...

Semua anak akak tidur berbuai. Memang akan susah sikit sebab kena usung ke mana2 bila jalan jauh2, tapi sesungguhnya amat memudahkan untuk maknya beristirehat & buat keje rumah..heheheheh

pizet said...

dear, nasihat pz satu je..dalam membesarkan anak-anak ni sebenarnya x ada pun ko pun aku salah ke apa..orang selalu nak ikut kebiasaan, bila lain dari kebiasaan dia mula la nak kata si a salah, si b betul..sebenarnya didikan setiap orang adalah x sama..so selagi rasa cara itu adalah mudah buat ja...

bab berbuai dengan ngempeng tu maybe dia nak attention kot, awal2 ni memang biasa macam tu, kalau x nak ajar berbuai jangan letak selalu..buat pilihan tu sebagai last choice supaya dia x lah jadi terbiasa asal tdo kena naik buai...pz dulu anak sulung memang nak tdo cari buai, kalau x memang melalak...dah umo setahun lebih baru x berbuai..tu pun puas bawak naik keta pusing merata bagi tdo

Gadis said...

lagi senang pakai buai kan...
lena qaleef tido...
biar la orang nak kater aper janji anak selesa n senang tido...
^_^

Wawa said...

Same lah ngn annaila...skang sumbat puting dan berbuai walaupun dlu kunun2 takmo mnde2 tu sume...tp puting tu die isap dlm 5mnt sblm tdo je nk bg khayal...klu bg saje2 mmg ngamuk dak kecik tu...buaian plak memule die suke pastu skang tgk mood...klu die ngamuk letak dlm buai,bile letak atas katil smbil tepuk2 montot sng lak tdo...haih la budak...

cikpingu said...

setuju ngn akak... umie pun bg dhia tido kt buai jgk... time kite sebok nk urus kn umah.. buai je la jln tbaek tuk bg dhia lena... klu x... mmg kjp2 tjaga la.. kite pun xsiap2 nk urus kn umah... klu msk 2 amek mse 30mnit... leh jd berejam.. msk xsiap2... huhu...
ikut budak jgk.. ku dh sng tido... kt mne2 pun budak sng tido... xpyh berbuai pun.. tp klu buai 2 mnyenang kn kje kite.. its ok la kn... bndenye bukan ssh sgt pun..

aYda said...

salam aty,
ayda setuju sgt dgn aty,org ni suke buat perbandingan anak dorg ngn anak kite,rimas jgk..situasi aty almost same je ngn ayda,ayda pn seboleh2 nye nk elak pakai puting,buai tu semua,tp itu jgkla jln penyelesaian bg anak yg sgt kerap meragam dan merengek..skg ni umo dia dh 7bulan,tido buai jarang2,puting pn dh xnk isap sgt..so xyah pening2 kepala,ape dia nk bg je dulu,lame2 nt dia akan tinggalkan dgn sendrinye..

asna cute said...

haikal dulu nak mengempeng selalu sbb susu tak cukup. Since that dia minum campur. Baby nie lain2 ragamnya. nak tau kita kena selidik bebetul apa yg tak kena. kdg sbb panas/ sejuk. kembung, napkin basah, nak org peluk selalu. aishh memcam la hehe. kita kena kuat.

Anonymous said...

Nad
Huih......selalu jd silent reader je.....xtau nk komen ape..syok bc blog akk..tp skrg rase mcm takut n risau la plak..pasni nad pon da nk bersalin....risaunye kalo bby wat pangai jgk...mntk2 dipermudahkn....tp mmg btl la....org yg xmengalami ape yg kite alami xkn paham.....samw gak mcm alahan time pegnen..org yg xtrk bole la ckp je kate kite ngade2 or buat2...cube kene diri sendri....

afiDa.ZainuDin said...

Kak aty, dulu masa baby fida, ayra pon sama mcm tu. Asek nak ngempeng je, pastu asek meragam je, tido sekejap sgt. Mmg letih. Tp lama2 elok pulak dia. Mak ckp agaknya sebab nak bekalih bulan. Hihi

Xpe la kak aty, jgn dengar ape org lain ckp, kita yg jaga bb kita, so kita tau yg mana elok dengan tak.. ;) kena banyak bersabar ngan bb ni rupanya.. Hikss

ck a.k.a anggerikhijau said...

aty, rasanya mmg normal la kot anak kita asik nak berkepit ngan kita je skang ni..coz ck pun alami yg sama gak ngan aty.dia dia asik nak berkepit je 24jam.tido nak atas dada je, pantang ck alih dia,kompem meragam balik. walau berpeluh ke apa, dia tetap nak mummy dia jugak..pening jugak kepala ni,tambah bila org keliling asik sebok2 bila anak kita meragam..

malam memang ck jadi panda..tak boleh nak letak lgsung, nak tido atas dada jugak.terpaksa ck tdo duduk walaupun leher sakit, tpi demi anak, ku gagahkan juga..

bak kata aty, anak kita biar kita jaga sendiri dgn cara kita.ck setuju tu!!

Anonymous said...

Sabar bebanyak. Tiga-tiga anak pun mcm tu. Satu bulan sudah masuk buai. Siap buai eletrik lagi sbb nak berenjut setiap masa. Byk org komen, tapi akak buat tak tahu saja. Kata nanti otak lembaplah, etc. Tapi dah besar, periksa dpt nombor satu. Biarlah, yg penting kita tahu apa yg terbaik utk anak kita.

CikNaa said...

hihi.. mcm2 la baby ni kan aty. baby razin pn mcm tu. same aje, tapi ciknaa tak beli2 lagi buai tu. nenek nye ckp nak beli, tggu aje laa.. tp mmg, tido dlm buai tu mcm dipeluk kot..dia rase selesa,bleh tido lame.. haih.. baby ni, bila nak beralih bulan mcm2 la peningkatan dia..

YanaMIB said...

baby meragam tu biasa yunk..tkt gorwth spurt..beralih bulan..ank ai pn ms bulan pertama tu meragam..jenis xtido mlm lg tau..haha..

ada sorg kazen ai ank dia mcm u..meragam smpi 3 bulan okeh! pas 3bln dia berhenti sendiri..and kazen ai mmg bg sume mende mcm u..puting, buai segala..skrg ank dia dh setahun..idak pulak ketagih buai or puting..elok je tido men tepuk2 je..huhu bila tgk baby dh x meragam, ajar la tido cara len..xde masalah..skrg ni je kn nk bg dia tido lena..

ank ai plak ai ajar tido xyah padam lampu and ada bunyi bising..senang pi mana2 dia layan je tido dlm apa jua keadaan =)

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1. said...

Baby dalam pantang memang biasa meragam. Itu normal. Biasanya sebab beralih bulan. Baby kalau beralih bulan memang banyak perangainya. Nanti lama-lama baby akan okey. Apapun perangai baby sekarang, meragam memerap macam mana pun anak tu..kita sabar je lah. Ingat dalam hati yang semua tu sekejap je.

Tentang buai, pacifier apa semua tu...tak payahlah amik peduli sangat cakap orang. Orang boleh nak bagi pendapat, tapi kita sebagai mommy ada hak nak buat keputusan untuk anak kita.

Bak kata ko...Ada aku kesah? Kaannn.=)

Yang penting jgn terlalu stress okey!

gocke said...

kak..just nak share..kalu boleh utk kain buaian baby tuh..akak lapikkan dulu bantal sebijik kat dlm tuh,alas la dgn kain lampin plak ke,comforter ke,ikut suke la....br la letak baby utk ditidokan...lagi selesa sbnrnya..bukan ape,kesian tgk baby mcm ter'masuk' sgt kat dlm kain tuh...(mak sy buat utk kesemua 10 cucu die..hehe)..once anak dah besar,br la blh buang bantal tuh,tidokan die cam bese x lapik pape..:)

Ideologi Hidayah said...

HAHA!! setujuu!! dayah pun camtue, dulu sebelum ada baby, mmg x terpikir nak tdo kan anak dalam buai.. otak gegar la, nanti susah nak bawak sana sini la, tp bila anak dah meragam jek, hambekk.. baru 3 minggu dah tdo dalam buai..bru la tdo lenaaa...

::puan ungu:: said...

Aty~sabar je la k...kekadang baby x sama...ada yang baik benor...tapi ada jugak yang meragam sokmo...nanti makin dia membesar makin ok la...buat kering je la dengan cakap2 orang...kita yang lebih kenal anak kita...baby saya pun berbuai jugak...so far x de la kena berangkut ke mana-mana. Boleh je la tido tanpa buai as long as kena kepit dengan Ummi dia.

shahida said...

cuba bg dia tido mengiring, letak bantal kt depan dgn belakang badan..kdg2 baby nie mmg mcm tu...dia beralih bulan, ada ragamnya...kalau nk juga masuk buai, biar alas dengan tilam tebal sket...sabar ek

♥ Elin ♥ said...

hahahhahah sabaarrr...sabarr....dugaan nih

:)

memang budak skg mmg nak berbuai.lena.cukup tidur.

dulu amani pun mcm tuh gak...bile dah masuk 3 bulan dia sendiri x nak tido dlm buai. tepuk2..kepitkan bantal dh blh tidor sendiri :)

x lama lagi ok lah tuh.

sabar..sabar eh..

Jiejah @ Iza said...

sama mcm akak masa dlm pantang ..pernah beberapa mlm x tido sbb baby nak melekap ajek kat mommy nya .mmg nak nangis rasanya time tu .
hujung² buaian jugak jln penyelesaian. tp adeel masuk buat masa hujung² akak abes pantang . bertahan tu ekekeke .

susah nak berjalan - iya
susah masa hntr nursery - iya

tp susah² pun kene harung jugak.
sedar x sedar dah setahun 3bln umur budak byk kerenah tu ekekke .
skrg dah pandai tido x pakai buai , siang je nak berbuai . layankan aje ,dah anak kita kan ..

wanie said...

cam wani dulu... atuk n nenek belah husband siap offer buaian... sbb katanya bby senang nk tido.. tp wani kuatkan semangat katakan tidak.. wani, buat cam org dulu2, kaki berlujur, letak bby atas kaki, pastu ulik dengan pergerakkan tapak kaki ke kiri dan ke kanan.. tido lena...

bab ngempeng, perkara biasa.. nanti lama2, bby sendiri dh tahu masa utk minum n tido..

Diyana Didie said...

lain baby, lain ragamnya. my baby pon sama dia nak buai baru dia lena tido. pakai buai ke tidak itu bergantung pada sifat baby tu sendiri. n pakai pacifier bukan penyebab jongang pon. skrg ada jenis pacifier yg elok utk gusi baby. kalau baca baby book, mmg baby nak pacifier tu sekali sekala utk tenteramkan dia. me pon guna utk my baby.my baby nak di buai masa tido siang. mlm dia ok je tido dlm katil dia. dont wory lah aty. kita jaga anak kita dgn cara kita lahkan. pedulik apa org nak kata. nnt nak htr pegi pengasuh, u angkut je buai tu ke rumah dia. tak susah pon. bukan kena angkat almari berat 100 kilo kan..hehehe ;p

siti norsarah Aminuddin said...

Tak salah biar baby berbuai cuma kena jaga safety takut buai terbalik dan jgn 'enjut' kuat sgt takut bergegar karang otak baby..tu bahaya.

my twins dulu smaa kes, takde pilihan saya pakai buai sangkut dari siling dua buai tau..they were doing fine..lena tidur..mama pun kena cukup rehat, nanti stress tak ada susu.

baby qaleef dah makin tembam..hasil breastfeeding. patutnya baby bfeed ni jarang kembung.

tahniah ye. and happy bfeeding. :)

izla said...

baby ni banyak2 ragam.. ragam pulak bertukar dari bulan ke bulan. perkara biasa kalau baby nak dekat ngan ibu dia.. sebab dr dalam perut dia attach ngan ibu dia.

anak saya pon berbuai start umo 2 bulan. masa dlm pantang boleh lagi nak ngulit menari-nari tepuk punggung bagai. tapi bila dh kerja, ada lagi tgggungjawab lain yg kene digalas. makanya ambik keputusan tido dalam buai. bby yg tido cukup dan minum susu cukup akan sihat dan membesar dengan cemerlang.

akhir kata, takyah nak kisah orang ckp apa. padahal dulu masa dia bby pon dia tido berbuai..

Mommy_Cha said...

memula centu lah aty..lama2 baby tuh ok. memula kalo boleh nak lekat breast kat mulut dia supaya dia boleh minum chu2 24h a day..hah amik ko..nak sgt kan susu mama hehehe....:P

Shakina Farhan said...

as long as tak menyusahkan org lain boleh je..setuju point jaga anak sendiri..masa kecik2 dl pun berbuai jugak..hee..kelakar ok masa mak aty ckp hp vibrate tu..

ReYNa said...

huuu.samolaa.kot baby time2 umur camni mmg suka mengempeng ngan maknya x?dahla hari2 berjaga mlm.huhu.balik berpantang ni mmg nk belikan buaian tu gak..mmg itula org kata sng sket bg baby tido

Syima Syaz said...

anak buah saya pun susah sgt nak jaga masa kecik.mak dia mmg nak avoid buai tapi tak blh.dia nak tido kalau digoyang2 je, tepuk2, gendung...saya jugak sama2 jaga mmg byk ragam jugak lah

tp alhamdulillah, bila dia besar...dia cepat belajar n senang sgt nak jaga.kalau jln2 bawak gi mall, takde pun dia mtk apa2.kita sua tanya pun tak semestinya dia nak.senang sgt la...so jgn risau k..ada bahagian masing2..

farah keifli said...

tak kisah la ape orang nak mengata..dia tak rasa ape yg kita rasa..umar berbuai hari ke20..tapi 2bulan lebih dia start nak meniarap,dia xsuka dh dok dalam buai..

dear,baby dalam pantang memang meragam sikit..lepas pantang nati ok la..umar dulu pun macam tu jugak..

p/s:i pulak yg hangin bila ada org yg nak banding2kan anak..pastu ajar kita macam la dia sorang je reti jaga anak..

amal said...

hehe qaleef besar esok good boy ni, time baby je meragam insyaallah besar dia behave :) itulah kan cabaran jadi mommy baru ni huhu.. saya pun cam awakla, tak kisahla kalo terpaksa buat apa yg org lain x buat. yg pnting anak kita selesa, kita pun senang hati. kekadang rasa macam saya ni terlalu nak ikut org.. org mcm tu sy pun nak camtu walhal anak sendiri tak sama mcm anak org tu.. kesudahannya sendiri down. skrg dah jadi mak selama 2 bulan lebih ni saya dah tak kisah dah.. yg penting saya tahu saya dah buat dan bagi yg terbaik untuk anak saya.. pedulikkan je org lain ehehe

Mummy GreenyHouse said...

huhu...ksian mommy ni.stress ye anak meragam? tu la, x semua behave seperti yg kita mahu. sy pun anak meragam, mmg pakai pacifier & buai.tp kejap je pakai dedua2 ni..sbb meragam die mcm hilang sendiri (rasanya mcm 2 bulan mcm tu).
skg dah 9 bulan, ok je..tp kdg tdo nk berdodoi pulak..layankan saje...~ (-_-)'

NoraAnne said...

heheh..ur baby same mcm my baby dulu..anak i mmg slalu oek oek ms die lam pntang and until la umur 2 bln....mmg xnak bg buai...tp last2 tpaksa mengalah jgk la..die mmg nk berbuai klau tido...tp skrg dh 7 bln lebih...die tido buai pun on off je...kdg2 tu xnak tido buaii...so lega la..klau gi jln memane pun xde buai pun xpe..;)

MyHaPpInEsS said...

Sabar k..Baby Jasmin mmg kuat menyusu. Baby Boy kan. mengmpeng mmg 1 hal yang sangat besar. Masalah Jasmin bler bg pacifier dier buat2 muntah...bagi EBM dalam botol dier kuarkan balik...last2 DF jer. My MIl selalu ckp nak belikan buai...tapi Jasmin buat pekak telinga jer. Nasib baik mak Jasmin sporting..xkisah. Kalau baby meragam kiteorg gilir2 jaga. tapi xselalu angkat..baring jer. kalau babah dier ader mula buat muka kesian minta angkat. Pasrah jer. Lain bby lain ragamnyer...SABAR JER.

Anonymous said...

my baby pun mengempeng manjang...n kite lak mmg xmenyusu sambil baring (sbb percaya sgt perut senget sebelah kang....hahahaha)so nyusu sambil duduk je...ngan pinggul masih sakit, anak blh letak 10 minit je paling lama....oooo mmg stress...so solution mmg puting...sib baik die xreject...tp xpakai yg puting bulat2 besar tu...yg tu, anak xmo...nk MAM perfect je...puting mahal...memilih....huhuhuhu...skang nk train pacfier free lak, tp xberjaya lg...tido mesti cari puting die tu...adehhh....parents will always want what best for their kids...so abaikan je laa ckp org...yg susah mmg kite...org lain just tambah susah je ngan komen2 xmembina tu...:)

farahfatihah said...

aty, hafiy dulu pun cam tu gak mmg buai penyelamat sampai sekarang...pe kata aty cari bantal yg sedang2 sket letak memanjang dalam buai tu jadikan tilam dia then baru letak bantal kecik, baru bertambah2 selesa bby..

myPreciousIrHarith said...

cuba cara tido tiarap.bb kita selang bbrapa hr je.sy 16april.pun mula ragam skit klu tdo terlentang.kat bouncer pun dia xleh dok lama2,mula la tgn dia bhayun laju minta dpeluk.tp bila tdo tiarap,dia ok n lama tdonye.bila bb dah mula tdo,letak perlahan2 tiarapkan.tepuk skit2 pampers dia,trus lena

Anonymous said...

alahaiiii serupa la nasib kita..kalo ank pertama tu kira bole trima lg..ni y no 2 msih dlm ari lg ni dh msok 3weeks..mmg b'gantung je haninda smpi muak...puting kosong plak dia xmo.kalo ikot care my MiL bg je 'tek' mcm2 posisi baring duduk kalo bby time tuh bt prangai tahan jela..msokkn dlm buai pn ad masa bby lena ad msa dia dok uekk uekk crk my B..nk kate lapar sendawa smpi 2,3 kali.mmg la leceh bila b'buai nti nk kena angkut sana sini abes itu je cara plg seng nk tidokn bby..tp org ckp bby suka ngempeng ni sbb dia nk manja ng ibu dia..n lg 1 da besar nti dia dengar kate parents..hope so..;-)..end of story sabar jela..

nurGallery said...

huhu...sadis betul anak nak tdo dalam buai kan.... saya sblm ni mmg teguh pendirian taknak bg anak tdo dalam buai, tp smlm hati dah kendur.... huhu...mmg anak saya nk tdo buai bru dia nak tdo kot...melalak je kalau time nak tdooo....

Aine Ainun said...

excited sy bace...

sy pun mengalaminya sekarang...
yela kan..kalo kita dah terdesak..
setiap budak ada ragamnya sendiri...

bila dah jadi Ibu, seronok bace pengalaman mama lain ni..=)
baru tau, baru rasa..kalo dulu komen je..

mimie said...

salam..

tk semua anak sama feel..mcm sy sendiri ada 3 anak semua lain2..
anak pertama mmg kuat nagis, puas berubat konon2 org tua2 ckp ada terkena sawan tagis..smpi terpaksa beli buai karen lg..sbb mmg dia akn nagis dr jam 4ptg smpi 6pg esk..

anak kedua baik..tk byk kerenah..tido pn pupuk kt bwh je smpi sekrg mmg senang jg dia..

anak 3..manja maklumla bujang sorang..pn sama xbyk ragam..nagis pn ala2 manja...

alhamdulilah la apa yg berlaku mgkn ada hikmahnya..sbb tu kita tk blh nk buat mcm org lain buat sbb anak2 nie lain2 ragamnya..so kita sbgi parents buat yg terbaik dan termampu utk anak2 kita..mmg kalau kita x ajar dr awal, kita susah cth nk angkut buai ke sana ke mari tp dr semua org dgr anak kita nagis tk henti2 tkpe la kita kena berkorban..

membesarkan anak mmg byk pengalaman manis..