Monday, May 21, 2012

" nanti gigi jadi jongang "





ko tau tak mengempeng tu ape..??


anak aku Qaleef kuat mengempeng..!!! siyes penat...
kalau dah mengemping..satu kerje pon aku tak ley nak buat..
nak berak pon tak feeling ko tau tak..


minggu pertama-kedua..qaleef relaks lagi...cool jer..behave ar kirenyer...
aku pon ley rehat2..lepak2...
masuk minggu ke-3 ke-4..tetibe panjang akalnyer...
susah dah aku nak tinggalkan dia tidor atas katil ker atas tilam...
memang tak sampai 10 minit melalak dah..
die nak aku dok sekali tido ngan die setiap masa..
nak nenen tu sentiasa ade kat dalam mulut die...
hah ko..mau tak penin kepale aku ni biler si anak start meragam...
tak kan ko larat asyik nak berdukung jer kan..




anak aku memang kuat giler nyusu..
asalkan celik mate jer..nganga...macam anak burung..
tu sekarang..tak sampai sebulan lagi umur die..berat dah cecah 4 kg..
memang lengoh dah ar tangan aku ni nak berdukung jer setiap masa..
mak aku pon dah bising..
takut biase kan anak berendoi berdukung...

sekarang ni ok lagi..aku ade bercoti..ley membelek die setiap masa..
nanti lepas masuk kerje..nak hantar ke pengasuh..macamane...
takut jadi kes dera lak nanti...adeeeyy....tak sanggup aku...



aku sampai tak sempat nak buat stock ebm..
Qaleef menyusu hampir setiap jam..
nak kate tak kenyang..aku memang tak percaye ar..
lagi banyak die hisap..lagi banyak susu akan di stimulate...
kalau tak de susu..aku tau die pon takkan nak hisap..
lagipon..susu aku memang selalu meleleh jer kalau tak di hisap Qaleef..
jadi jangan kate yang Qaleef tak puas atau tak kenyang..


satu2 nye waktu aku ley buat stock ebm-waktu pagi2 buta sampai ke subuh..
haa..gigih ar ko bangun waktu Qaleef nyenyak tido..
naseb baik ar Qaleef tak meragam waktu malam..memang lega...!!


okeh...mungkin aku masih lagi tahap merangkak tuk biasekan diri ngan konsep mengepam..dan menyusukan anak dalam mase yang sama..




biler anak aku nak menyusu jer setiap masa...
nak melekap kat nenen aku..
mak aku soh beli puting..
adeehhh...memula berat hati.. "mak..nanti cucu mak jongang"
mak aku ::" jangan nak merepek.. korang tu dulu semua mak bagi puting tau..tak de pon jogang..shana tu [kezen aku] lagi teruk berputing dulu...cantik jer gigi die mak tengok.. masuk gadis melayu lagi"


eerrrr.....


memuler aku buat tak tau jer..
tapi biler aku sendiri dah tak ley tahan..nenen aku sampai melecet..
breast sampai lembik..
tu aku rase ok lagi..asalkan susu aku tau sentiasa ade..
tapi dah biler Qaleef mengempeng setiap mase..memang satu kerje pon aku tak ley buat..tak kan aku asyik  nak harapkan orang jer tolong aku buat itu ini..
sampai nak makan minum pon tertangguh2..tak boleh jadi dah..
terus waktu tu jugak ajak laki aku gi kedai carik puting...




ni puting fes aku bagi kat qaleef...
tapi ko hengat senang2 anak aku ni nak hisap puting kosong..!!
die lagi cerdik.. sedut sekali dua terus tolak2 pakai lidah...
banyak kali aku cube sumbat dalam mulut die..tapi same jugak..
siap ngamuk2...kejam mama die nih...huhu...


lepas tu aku pon malas dah nak carik puting lain..
aku serah diri jer ar bagi die puting asli..[ngeeeee]





lepas  tu..bukak hamper hadiah yang orang kasi..dapat lagi 2 puting..
jenama tenderly dan baby kiko..
yang tenderly tu keras sikit..
yang baby kiko tu kecik sikit ar tak de bentuk sangat...
try gak 2-2 kat Qaleef...




haaa..ko nampak macam anak aku nak jer kan..
tak de maknenyer..!! tu pon laki aku pegang..sian Qaleef kene pakse..
biler lepas jer tangan..die juih2 kan puting tu kuar dari mulut die...huh...


jadi..luperkan ar harapan ko nak bagi puting kosong kat anak ko..
die tak nak tiruan nyer..die nak original..huhu..
aku sedang cube carik solution lain..harap berkesan...
supaye anak aku tido lama dan lena tanpe perlu mengempeng ngan aku setiap masa..
next n3 aku cerite...


buat mase ni...mama nyer yang berpeluh2...........huhu


kalau ko nak ngate kenape aku bagi anak aku puting tiruan tu...
hah...kalau ko tak de masalah macam aku..ko tak yah banyak bunyik hokeh..
aku pon malas nak cerite banyak...aku sendiri tak nak peduli pon sangat ngan semua tu...




p/s :: asal dapat memudahkan diri dan semua orang..














40 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

hihi,dia nak yg asli..taknak tiruan..hikhik..

kaklong said...

wah....besar jugak tgjawab seorang ibu kan utk anaknyer...

tak pe ye cik pyan ..tu semua amanah Allah, kita kne redha dgn sume dugaan nYa..insyallah...sume ok k :)

.:Mama Dhia:. said...

mengempeng?biase dengar org jawe jer pakai perkataan ni (saye adelah anak jawe)hehehe..

rasenyer bg puting jer penyelesaian utk baby yg suke ngempeng..tp baby sekarang bijak, nak yg ori jer..termasuk la qaleef..bijak tul die.. sian aty..

dhia dulu kecik2 pun ajar jugak puting tp tak lekat sebab dhia bijak cam qaleef..hehehe...

Mimy Hamid said...

baby mengempeng mmg tak nak puting kosong..sbb keras heheh..gitula sama ngan Fayel sampai sekarang ko...kalau dah bagi botol tetap tido mau mengempeng dulu...tak leh cabut...aku cabut je dia celik tak tido..mmg payah nak buat keje....tekpe ko jangan risau nanti ko dah keje pandai la dia sesuaikan diri tanpa puting tiruan...ok je ...

Cheyan said...

Hehehe..comel la qhaleef, anak i pun mcm dah start nak ngempeng jugak..asik2 nak netek..tp setakat ni bole control..takut nant bila dah 3 minggu panjang akal dia kan..

I rasa ok ja kasi puting kosong, dah kalau kita dah tak bole buat apa2 kan..kene la kasi jugak..huhu

LisaLisut said...

ntah. i pn takdela nk percaya kalau bg puting tu bole jongang. i tgk mak i dlu kalau nangis je sumbat je puting tu.takde pn i adik beradik jongang.kihkihkih

CikNaa said...

qaleef ngan razin same aje..
dahla lahir lebey kurang, perangai pn dh nak same.. ciknaa bagi dia puting kosong tu 2mggu lg. xlarat, nak mengempeng aje. mak ciknaa pn ckp, anak2 dia sume nye isap puting kosong smpai 8 bulan..tp gigi oke je.. so, better kite bagi dari tak boleh buat keje lgsg.. hihi :)

syiela said...

cari kekdah atau alternatif lain bagi dia tak sepanjang masa dengan yg ori takut nanti time antar pengasuh la.kesian dia mesti tercari2 yg ori

PUAN SUE said...

aqilah pun suke mengempeng..su pun bg puting..tido pun mulut dia still nyot nyot...aduhai...

Anum said...

ala comelnya

jaja_NorLiza said...

bdk skang ni pandai2..hihihi..aty try caik puting yg kaler kuning tu..cam puting lama2..xde design pon...x cantik ar..tp biasa bdk suka...sbb puting tu lembut..brand japlo rasanya..dl arissa pon isap kejap...tp dah masuk 5 bln dia dah x nak...

Liyana said...

kena beli puting la pasni... bby boy kuat nyusu ek... huhu

Mommy_Cha said...

mikhail pon isap nyot-nyot jugak :)

Gadis said...

tapi mmg betul pun aty..
bagi puting x semestinyer jongang..
untuk sementara jek..
kesian kat ibunyer..

nnti dah rase x perlukan puting x payah bagi...
maybe time tu qaleef dh pandai isap puting botol plak...hihihi

thezaila said...

aty, sama ngan my son.. duduk mengempeng lama ok.. dah la dgn czer lagi, takut gak nk pangku baby lama2.. mak n opah suggest bagi soother, tp aku takut gak la.. but then, dah melekap lama sangat, serious rasa penat giler.. last2, bagi soother, alhamdulillah ok, and dier pun nak soother tu.. harap2, xde la jongang bagai, since i dulu pun pakai soother gak.. alhamdulillah ok..

armouris said...

terjumpa info ni, juga pasal jongang… sharing is caring :) - Hisap Jari Boleh Akibatkan Jongang

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1. said...

Sebelum baby kita lahir, memang kita azam nak buat macam-macam kat anak kita..Nak breastfeed, tak nak bg pacifier, tak nak bagi buai, tak nak bagi walker, tak nak itu tak nak ini. Kalau boleh nak buat semua yang terbaik yang artikel2 tentang baby selalu cakap.

Tapi bak kata orang, kita hanya mampu merancang, Allah yang tentukan. Jadi janganlah susah hati sangat kalau semua yang kita rancang tu tak jadi kenyataan. Bila dah jadi mak mak ni kita kena give and take. Memang itu anak kita, tapi ada masa-masa kita perlukan pandangan orang lain jugak lebih2 lagi orang tua kita.


Kadang kita nak bangkang cakap orang tua pun sampai takde perkataan nak susun ayat. Huhu..


Aku sekarang ni banyak belajar tolerate dgn orang esp pengasuh Aidi as long as anak aku sehat walafiat sudahlah.

LoVEaQshA said...

Ala atie zura pun bg jgk adelia isap puting brand NUK..memang xthan sb adelia pn jenis nk mengempeng jer,smpkan awl2 dlu smp mlcet bdrh puting nenen..
Skrg pn ttp ase pedih puting sb adelia pas nyusu xnk lepas,nak puting tue ada jer lam mulot dia..huhu
orang yg bukan lam situasi kta mmg akn ckp byk..lntakla jnji ktawat yang tebaik tuk ank kita kan xkan kta nak wat xbaik lak tuk ank sdri..
Abaikan jer lau ada yang mengata..

Riny said...

penah jugak dgr org cakap...tapi kalau dah leh nak wt pe..tu je jalan nye...on je laaaa......hi3...anak buah riny tu beputing smpi 2 tahun...ok je tgk gigi nye..hik3....:)

Mummy GreenyHouse said...

alahai...ciannye ibu die..terpaksa la serah diri. kdg baby ni mcm2 kerenahnya. nnt next week lain pulak ragamnya.
p/s: tp mmg ade baby xmo lgsung pakai puting/soother kot..ank 2nd sy pun xmo soother..ank 1st pakai soother sampai 2 taun (nasib x jongang pun..haha)

cikpingu said...

alahaiii.. nanak puting la plk..

esk nk keje cmne 2.. huhu.. isap btol die nk x...

akk kne pump nih.. bg die mnum dlm btol... so nnt dh knyg. xde la qaleef nk mncri lg..

~zuera~ said...

sama la anak aku.tiap2 jam nk tetek.sgt paham konsep anak burung tu.hehe.aku pun sampai tahap dah try bg pacifier sbb tak tahan adam asyik melekat kat tetek.tapi dia xmau! adam kuar 3.36kg.20hari dah jadi 4kg.

hana yoriee said...

hana pun tanak bg mula2.. mama hana la suruh beli try bg puting sbb dia meragam2 walaupun dh kenyang. mula2 mmg dia juih2 mcm qaleef jugak. tp mama hana tak stop bg.. dia juih lagi..esok esok esoknya try lagi..sampai la dia nak isap.. jadinya skrg dia dh pandai berputing. sume gara2 neneknya..haha.. xkisahlah kan.. sbb kita nak pegi kerja nnt.. gpun nenek dia yg nak jaga nnt..hehe

Mr n Mrs Zaidi said...

Baby Qaleef nie sme la dgn baby Daaliyaa sis...kuat nyusu jgk walaupun dia baby girl..asal celik mata jer, mulut dh mcm anak burung... dia mmg nk nyunyut jer mulut dia tu padahal dia dh kenyang... ye la, nk kate tak kenyang, kdg tu smpai muntah2 sbb susu penuh n terlampau kenyang... sy pun sumbat puting jugk...tp xdenya dia nk...dia buang pakai lidah dia..kalu pakse dia hisap, dia buat2 nk muntah....hihiihihi...pandai dh budak skrg nie..

FiraHamzah said...

babe,
anak2 aku semua aku sumbat puting gak, memula aku pun macam ko, seboleh2nyer taknak bg isap puting..tapi dah nenek dia jaga, memang la kena ada puting, tak larat orang tua tuh nak mengendoi aje. Tang kembar lagi la wey, setiap sejam pun nak breastfeed sampai luka2 nipple. solution yang baik utk kite adalah puting tiruan. Memang babe, baby sgt cerewet. if kena try byk puting. anak2 aku sesuai dengan Avent aje. ada gak jenis latex (kaler oren puting tuh) haa yang itu lembut macam nipple kite..kekeek, ko leh try yg tu gak. kat farmasi ada or kat kat jusco ke, mane2 kedai brg baby la. ko cakap nak puting latex.
InsyaAllah..jgn give up yer..baby nih memang byk ragam sebenarnyer :)

farah keifli said...

orang yang takde masalah anak nak mengempeng tu kira bagus dah..tak payah nak persoalkan knape kita nak bagi anak kita puting kosong..ingat kita suka-suka je nak tipu dia dgn puting kosong?i pun bagi umar puting jugak..dia lg senang nak tido bila dapat nyotnyot..buka kita tak bagi dia susu pun..kita da 'kenyangkan' dia baru bagi puting..

ReYNa said...

aty,masalah kite sameeeee..tgh survey puting ni tgk dia asyik mengempeng jaa..x tahan.nak g toilet pon x sng kan.huhuuu

Rasmuna Mun said...

salam ati..adik saya die x kasi puting tp die bg anak die isap jari seniri sbb katanye lam perut pun bb tu isap jari seniri...syok eh jd mama...x sabarnya..hehe

Ideologi Hidayah said...

betul tu aty, mak dayah pun time dalam pantang cakap camtue.. "korang dulu isap puting x jongang punn.."

anak dayah dlu try bagi sampai 4 jenis.. satu pun x berkenan, serious mmg tak larat, sbb anak asyik nak ngempeng jekkk... lepas jek drp nenen, gelisah..pastu nangis..

tapi tu la, last nyer skarang anak dayah tak isap puting pun, sbb dah mcm2 sgt dayah try semua x laku..

tp ada review kata, puting MAM design dia ok.. x buat gigi jadi jongang.. hehe..

mia-ina said...

prnah dgr kes mcm ni ms bertandang di 1 rumah kwn yg br bersalin..mcm2x dh puting dia beli dh sumbat anak dia..tp x berjaya gak..cuba lg aty..penting gak naik keja t

wawa Yusoff said...

mikhael pun isap puting jugak. mula2 x nak kasi. samalah ngan aty. alasan wawa takut gigi jongang haha!

pastu dah asik begayut je sampai muntah2. perut dah penuh pun nak gayut jugak.. bagi jugak puting.. layan je tgk dia nyot2. tp ikut angin dia jugak.

tp biasanye mmg yg asli jugak jadi penyelamat.. hehe :)

ainnazari said...

same goes to aydan...kalau x ngempeng je la kan...hehehe

ainnazari said...

ain bg aydan puting avent, so far dia suka...dia akan hisap time mamai je, klau x mmg nk ngempeng jgk...

nurulfarehah said...

heheheh.. dlu ank kite pon gini la rupanya. kalau nk tau, ade lebih 10 cap puting kite bli, mcm bli gula2 dh gamaknye.dr semahal mahal puting smpai semurah murahnye. hampeh xnak! tp 1 hari tu, mula2 sumbat mmg nangis2. nenek die pksa gk bg time die nk tdo. meraung2. sadis. las2 ok. tp puting yg die suke tu, cap avent. cap lain, kirim slm aje la~~~
sekarang,, nk letgo preloved puting. ade yg nk x? hahaha!

aisha said...

Hi..

tgh bloghopping.. nampak kesah menarik awak ni.. tergelak jap.. it happen to me too..
Mine also the same.. Masa pantang lagi parents sendiri yg dok suh masuk buai.. Dpt la bertahan taknak.. Tp masa tu, mmg baby nanges je la kalu letak bawah sbb nak tido beriba or berdokong camtu.. Abis pantang balik kl survived la sorang2 tp mmg tak larat sbb mmg nak berdokong je. Letak je jaga.. So, parents slalu la dtg turun kl nak tgk cucu nye n keep pushing suh bg buai.. Sampai satu tahap diorang tak larat tgk i beriba je, diorang siap belikan buai for my baby.. That time mmg emo, siap nanges sungguh2 sbb masa tu i tertido then bgn tgk baby dah dlm buai.. Betul2 sedih. Sampai diorang balik even diorang sendiri ckp sorry kat i sbb belikan buai tuk baby pun i didnt say a word to my own parents.. Masa tu rasa cam derhaka pun ada (jgn tiru ok).. I even gaduh dgn my husband sbb dia pegi dgn my dad beli buaian tu..buaian elektrik lg okeh.. End up my baby tak suka pun pakai.. Still nanges bila masuk buaian..mula2 mmg i tak usik pun buaian tu. Punye la benci. Tgk pun nyampah. Cuma when they dtg diorang tidokan my baby dlm buai tu.. Entah camne one day, i mmg tak larat sgt (still dlm tempoh bercuti) i surrender letak dia dlm buai.. And i feel that it doesnt make me a bad mum.. My son sleep like angel dlm tu.. And i finally can cook or take care of myself.. Sbb slalu nye mmg terkejar2.. Mmg jenis my baby nak kena berendoi bila tido, so i just set paling slow punye ayunan.. Alhamdulillah.. Masa anta ke BS, BS sendiri ckp tak nak buaian.. And i saw sendiri that my BS blh tidokan my baby kat atas tilam mcm magic, i buat tak jadi.. (positive thinking, mesti my baby nak manja dgn i la tu..).. Tp kat umah still nak buai.. Cuma dah makin kurang sbb we just use the buai to put him to sleep then biar kejap baru transfer masuk kot dia.. N yg pelik nye bila jalan tak perlu la plak dia nak buai.. Cuma kadang2 je nak kena dodoi2 dulu.. Umur 6 bulan terus dia refuse taknak masuk buai.. Terus bungkus masuk stor itu buai.. Now he 17 months old n is such an energetic boy, pandai auta mummy n daddy dia.. I guess different way kot.. Yg penting penggunaan dia.. Jgn bg susu masa berbuai, jgn buai too fast.. Letak la tilam bwh buai tu.. N i'm guilty to my parents.. Hehe..and pedulik apa org kata

YanaMIB said...

mak ai pn ada blikn puting utk ank ai..ai xnk bg pn puting tp sbb dia suka nau nk menghisap..tp skrg dia lbh prefer isap jari dia..bg puting dia tolak je blk dgn lidah dia..pehtu sengih2 mtk cium..haha =P

Syima Syaz said...

adik saya ber puting sampai 7thn...takde jonggang pun.gigi dia susun elok je...

Peri PiA said...

hehehe,biasa sgt dgr

TiSu MuKa said...

anak saye mcm akak..tpi bile die dah masok 3 bulan bru die oke dgn puting.klau x ,puting saye ni melecet sampe berdrh2..sakit~ T_T..lgipon dah kje tepakse la bgi die puting kosong..die nak time tidor je..susu still susu ibu.skrg dah masok 5 bulan 5 hari..masalahnye skrg..susu sye dah makin kurang..b4 dis,kat ofis boleh pam sampe 2 kali penoh 2 botol kecik tu..skrg..hmm..asal pan dapat la 6 oz je..mane cukop..dahle stok xde..hmmm..dah mcm2 sye wat nk tmbh susu tp x bole..

aziey alvina said...

salam nak tanya brand apa puting yang ada logo kepala lembu tu??