Monday, July 29, 2013

biler mak merajuk ngan anak...



merajuk ngan qaleef tau...
penat mama die ni masak bulan2 pose nih...
tapi die tak nak makan...
dah tak nak tu satu hal..die tolak bekas nasik tu terbalik..
habes tumpah atas sofa dan carpet...
geram...!! bukan jer sebab kotor..nak membersihkan tu satu  hal..
tapi aku risau bersemut nanti karpet tuh...
semut halus2...tak perasan...alih2 nanti tengok berbintat tangan kaki dak qaleef..
kesian kat die jugak...

Qaleef jenis makan lari2 jalan satu umah..
Bukan tak disiplinkan duduk dlm seat die tuh..
Tapi kesudahan nyer die berdiri atas seat die..
Memanjat lagi..haaiihh..
Kalau di ikat pakai belt..mengamuk ar die..
Memang susah...
Kekadang sampai naik turun tangga aku ngejar die makan..
Mane mak ko ni tak kuruuussss....adeyyyyhh...
Kalau tak kejar..tak makan pulakmbudak tuh....gggrrrr...

Ni kat sopa pulak..kat tingkat atas...
Tapi naseb baik gak ar sopa atas tu kaler coklat gelap..
Kalau kene sopa putih kat ruang tamu tu..
Mahu meroyan gak aku waktu tu..
Tak ade maknenyer dah silent treatment bagai...ppffttt...


aku tau qaleef tak sengaja..
mase tu die sibuk nak turun sofa..
aku pulak sibuk nak suapkan die makan...
biler dah tertumpah selambak...aku tak kate ape..
memang geram... rase nipis jer kesabaran aku waktu tuh..
tapi...aku diam...-tahan marah-
kang marah2 sampai nak naik tangan kat qaleef bulan2 pose ni..
memang tak ar..
sia2 jer pose aku nanti..
budak tu tak paham pon.....

-tak marah bukan be-erti aku terlebih manjakan anak..tapi aku ada pendekatan yang berlainan...marah bertempik apetah lagi naik tangan tak tentu hala pon kekadang bukan cara yang betul tuk menyatakan kesalahan anak-

bukan tak pernah marah langsung..
bukan selama ni aku pasrah jer...
tapi macam aku cakap...
ade care dan masa nya...untuk aku dan qaleef..

macam hal nih..
tak tipu..aku memang marah...geram...
tapi...kalau aku bertempik marah kan qaleef waktu tu pon..
ko hengat boleh selesaikan masalah...??
tak poooonnnn....

jadi...aku pendamkan kemarahan aku tu dengan merajuk pada qaleef...muwahahaha...
walaupon qaleef tak paham yang mak nye sedang meng -reversed psychology..
tapi aku buat jer...buat silent treatment ngan qaleef...
aku ignore jer qaleef...
aku rase lah kan...mase qaleef tumpahkan nasik tu..
die memang tau die dah lakukan kesalahan..
sebab die pon tergamam dan pandang jer aku -mungkin nak tengok reaksi aku-
aku pon tenung jer mate dia...hahahaha...mak nyer yang saiko...
yer ar...aku memang rase nak marah sangat..
tapi sebab aku rase tak berbaloi pon aku nak marah2 qaleef -dengan care ape nak marahkan dia waktu tu??-
jadi..aku terus diam kemas2 kutip nasik tu...
pelahan aku cakap kat dia -"tak baik tau qaleef buat rezki Allah macam ni..tak baik buat mama..mama dah penat masak kan tuk awak...tapi awak buat macam ni pulak" -macam dia paham lah sangat kaaann....uhuukkss..

lepas dari tu...
aku ignore jer qaleef...
aku turun pon tinggalkan die..-die tengok aku turun die pon turun pelan2-
biler naik pon..aku tinggalkan dia.. -die naik tangga sendiri-
qaleef mane boleh aku takde depan mate dia..-walaupon die buat hal sendiri-
lepas tu...aku lipat kain kat sofa tingkat atas..
die duduk diam2 jer kat sebelah aku...
tak kacau pooonnnn...!!!
biler aku gerak gi bilik air ker..die pon ikut pelahan kat belakang..
aku gi mane2..ikut jer kaki aku..tak bunyik2...

aku rase...die dapat rase yang aku sedang buat tak tau kat dia ar
dia tetibe jadi sangat behave...!!
dan manja..selalu ko nak soh die duduk diam2 memang susah ar..
ade sajer kerje die nak buat..ade jer barang nak dibahankan...
tapi waktu tu..die macam tak nak jauh dari aku...
even..tak nak main kat playroom die pon...

rase bersalah ler teewww....

kahkahkah...

menjadi gak upernyer silent treatment mak ko nih...

patut ar arwah mak aku selalu buat macam nih..
sebab..aku rase..care macam ni lebih berkesan dar marah2..
oohh...mak aku tak pernah marah2 tinggi suare menjerit apetah lagi menengking2 tau kat kiteorang sepanjang hidup dia...
tapi biler die buat tak tau jer pada anak2 dia..semua akan gelabah kucen...
lebih takut dari biler die marah secare terang2...
sebab nanti..anak depan mate pon..die boleh panggil anak yang dok dalam bilik mintak tolong buat sesuatu...ppffttt....terseksa jiwa tau....
cecepat mintak hampun kat mak..pujuk die....uhuuksss...


now i know...

sekarang tak sengaja pulak terikut kan mak aku...

haaa..dak qaleef tu...
satu mase...aku rase die tak tahan..
agak nyer nak pujuk2 tak tau care...
die menanges2 sampai meleleh2 air mata...
melingkar kat kaki aku macam cerite ibu mertua ku....
qaleef bukan budak yang kuat menanges tak tentu hala macam tu kalau tak bersebab munasabah...
jadi..aku rase..tu die dah sedih sangat kot sebab tengok mak nyer buat tak tau kat dia..

kesian pulak aku rase..
sedangkan aku rase dia tak tau pon kenape aku buat macam tu kat dia..
mungkin die tak ingat pon sebenarnyer ape kesalahan dia...

memula nanges tu..aku buat tak tau jugak..
aku bangun jer kemas baju2 yang dah dilipat..
di pon ngekor jer aku kehulu kilir...
tapi makin lama..makin sayu pulak suara die..
okeh..mak ko mengalah...tak sampai hati...

peluk2 die..cakap2 ngan dia macam biasa...
baru die okeh..
boleh nampak perubahan die lepas di pujuk...
die main macam biasa...

dan...aku belajar sesuatu waktu tu...
semua tu mempengaruhi psycology dan minda anak2...keyakinan dia..emosi...
die perlu di peluk dan di tenangkan..
wlaupon punca kesalahan tu adalah dari die sendiri...aarrgghhh.....!!

punyer lah qaleef ber emosi waktu tu..
sampai ke petang...dia main lemari tivi kat tingkat bawah..
abah nyer dah tegur...tapi die buat tak tau..
sekali biler aku tinggi sikit suara..."qaaleeefff......noooooo......!! "
terus jam2 tu qaleef melalak...!!! 

ni sape yang merajuk ni...aku ker qaleef....hahahahaa....

bukak pose pon..selalu nak berdiri atas kerusi sendiri..
letak pinggan sudu sendiri..
tapi ni..nak beriba ngan aku...apekaaaahhhh....

oohh...qaleef memang manja...
dah 24/7 ngan aku kaaaannn....
jadi..kalau aku buat tak tau kat dia..mesti ar die tak boleh.....

alahai ar budak 1 tahun 3 bulan nih...
pandai pulak beremosi lebih...ngeeeee......


mak ko jugak kene mengalah pujuk..
sepatut nyer qaleef yang pujuk mama taw......




macam ni lah muka Qaleef kalau tunjuk perasaan




p/s :: qaleef nampak jer ganas..tapi kemain manja.. anak yang sensitif dan penuh ngan perasaan..sebijik abah ko..~ngeeee.....






30 comments:

Nurzakiah Hanum said...

besar pengorbanan si ibu

Allene said...

btul tu, nak jaga anak tgh besar tu, bukan senang. bnyk pengorbanan ngn sabar. lin pun selalu gak la jadi singa lapar marahkan hafidh. Kadang2 rasa tak terkawal pulak emosi.

miazara ina said...

ayat last tue x tahan....aduih bebudak camni la aty..mia mujuq lani 11 bulan fateh masih behave well..even bg makan..masih dok atas mak dia ..

Mar Mansor said...

mmmm..betul tu..jd tarzan,ank x layan pon..lg dibuatnye ada la..tp bila diam je wat2 majuk..nnti ank dtg kat kita..tepuk2 tgn kita..hihihi..bila x pandang muka dia,dia tunjuk muka comel dia depan kita..bila kita wat2 x tgk,dia tunjuk lg & lg & lg smpi kita tgk muka dia..kih3

Aine Ainun said...

Kan...mama Qaleef dah merajuk...

anak saya yang baru 7 bulan takmo makan skrgpn saya susah hati, qaleef da setahun takmo makan jugak ye..
Irfan belum berjalan lg, kemain susah nak suap..haha, kalo dah berjalan lagila camana mencabarnye kan..

agaknya bdk2 mmg pyh kot nak makan..dia igt nk main ja gaknyaa...

Asma said...

Alolo comel, mak merajuk anak pon tiru merajuk jugak..hehe

missayu said...

rasanya baby mmg mcm tu??org yang marah dia tu lah yang dia nak...hulur tangan mintak dukung...Nia mcm tu..bila kita say NO,babap tgn dia, nanti dia cepat2 dtg hulur tangan kat kita..peluk kita kuat2..

as ♥ Leenda said...

eh, samelah dgn asyraf tu haa..
sllu kalau dia notty, kite larang pun tak dengar, saya sllu ckp, mami taknak kawan dgn asyraf smbil bangun kan, mesti dia menangis..tp kalau abah yg ckp taknak kawan, makin sengih lagi adelah..
tak tau lah betul ke tak cara ni..hihi..

Umi Qi said...

Heheheh memula cuak umi QI baca pastu kelakar plak ayat last sebijik abh ko hehehhe...Qaleef sama je gan Qi tau...aktif...pat nk merajuk tuh umi Qi nk tiru la...kikiki

puansazusarin said...

Comel yer qaleef rasa bersalah..hehe..samalah time makan macam kina..habis satu rumah dia tawaf..tumpah2 pulak tu..bila marah buat kenyit2 mata..mana tak lembut hati emaknya..

UMIE SUE said...

su kadang2 nangis tengok perangai aqilah bila dah melamapau.pas tu aqilah macam perasan su nangis dia lap kan air mata n kiss..mase tu gileeee touchinggg..paham jugak dia

UMIE SUE said...

su kadang2 nangis tengok perangai aqilah bila dah melamapau.pas tu aqilah macam perasan su nangis dia lap kan air mata n kiss..mase tu gileeee touchinggg..paham jugak dia

Puteri Satu said...

Tyy.. akak pun selalu buat gitu kat anak2... diam.. pastu buat keje kita.. buat tak nampak kat dia.. seolah2 dia tak de kat umah... mengekor jek kan.. cam anak akak yang kecik tu si Naufal dah 2 tahun setengah... dia main aum cak aum cak je ngan akak.. tapi kesiankan... dia dok usha2 kita buat tak tahu.. rasa sedih buat gitu... hehehe.. tapi akak memang selalu buat merajuk gitu ngan anak2..hehhee...

achiek anis said...

sama ngan airis sis dak qaleef ni..

makan jenuh nak bekejar...

kdg2 xmo makan...

sabo jela melayan...

ameris said...

aty, akak penah wat kat rayyan camni.
terus menggelabah kucen.
asyik2 salam cium tangan... salam cium tangan.ada la dlm 5-6 kali dia buat camtu.
mungkin dia rasa bersalah sgt.

fifi said...

alalala...pandai majuk qaleef ye..tapi paling kesian bila kita buat tak tahu kat dia,pastu dia nangis merangkak kat kita.hehe..

eima said...

2-2 pendekatan tu aku buat .. garang pun aku buat silent treatment pun aku buat jugak .. hahahahha

tp tak lama klu aku ngajuk sbb tak sampai hati ...heheh

yUmiE AzuRa said...

iman pn manja.sejak tgal ktorg je berdua kt umh skrg ni lg le die manja.baru mama tinggi suara sikit die dh melalak sayu sedih2.huhu
silent treatment is the best.tp kekdg yumie mmg xbleh tahan sabar la.tetap jgk si iman tu kne tinggi suara.huhu

Shakina Farhan said...

ohhh..selalu jugak bagi silent treatment..hehe..kl marah2 bukan die paham pun kan..

Mimy Hamid said...

aku pun guna kaedah ni...tak nak kawan fayel...tp kena emosi ckp main main dia tak layah eh...sambil aku pun wat muka muncung..dia paham nnt dia sedih tekup muka bantal ehehe...aku lak kesian

Ros Anis Rusli said...

hehehe..comey...lunch td anis blk umah jaop..tgk airiell..sbb rs bsalah mnebal mrhkan dia...

MimahAjil said...

alahai..sedihnya muka dia...mama marah ye sayang??:) bestnya Qaleef dah pandai memujuk bila maknye merajuk..:)

Liyana said...

Sedih plk bace huhu comel qaleef merajuk. Nk tiru gk lahhh

fazianbatrisyia said...

cerita ni lebih kurang cam tabiat anak sy....dia akan panggil "ibu" sambil buat kesian. terus peluk & cium ibu byk kali...sadis sungguh

Sufi Al-Arshadiy said...

Lah...mcm tu muka tunjuk perasaan? Kalo camtu hari2 pun xpe...comey kottt...hehehe

Wawa said...

Fuh! Klu mama naila ni siap dah naila...cubit pun dah dapat...nak buat2 diam jugak la pasni klu naila wat hal...hehehe...

ayahmamilisa said...

terkadang ternaik jugak volume kat lisa bila dia buat hal..tapi kes merajuk camni belum penah buat lagi..coz tak sanggup nengok lisa buat muka kesian..huhu~

YanaUjang said...

zafirah pn dh paham bila kena mrh...menangis mendayu²...kdg² dh abes nangis dia berlakon lg..menunjukkan betapa lah sedihnya dia..drama sgt! smpi mama serba salah lak termarah dia..hehh~ -.-'

Nurul Aziz said...

pernah marah ayra, tapi dia boleh ketawa tengok maknya marah. hahaha. ye, maknya ni tak pandai marah2.. langsung tak garang. hehe. kesudahyna, lagi baik pura-pura nangis.. barula dia nak behave.. siap pujuk2 maknya ni lagi..tahu pun takutt.. kikiki..

Nurul Aziz said...

pernah marah ayra, tapi dia boleh ketawa tengok maknya marah. hahaha. ye, maknya ni tak pandai marah2.. langsung tak garang. hehe. kesudahyna, lagi baik pura-pura nangis.. barula dia nak behave.. siap pujuk2 maknya ni lagi..tahu pun takutt.. kikiki..