Tuesday, September 10, 2013

Susun Atur :: bekas untuk mainan kecik2 dalam Playrooms


tajuk hapekaaahhh.....hahaha...
boleh laaaa....
aku nak cerite pasal menan dak qaleef dalam playrooms dia..
banyaaaakkk sangat menan kecik2 macam block lego tuh...
ade pulak 2 saiz..block besar..block kecik..
tambah lagi menan askar2 kombat kecik..
aarrggh..banyak ar lagi menan kecik2 dak qaleef tak tau aku nak simpan kat mana supaye nampak lagi kemas..


sebelum ni...aku letak dalam box IKEA nih...
tapi aku rasa penggunaan bekas ni tak maksima..
bekas besar... tapi isi menan block ni semata...pembaziran ruang..!!
dah tu...biler campur2 ngan block besar dan kecit...
masih tetap rase beksa ni terlalu besar..
dan lagi..qaleef macam tak perasan akan kewujudan menan ni...
kalau aku bukak dan kuarkan baru die nak mula main...
kalau tak..terletak jer dalam tuh..
tu aku siap letak bola kecit2 lagi...poooooooonn masih 'lapang'..
tak besh pulak campur2 lambak kan menan yang berlainan saiz dan jenis dalam satu bekas...
nak mengemas tu...satu hal lar jugak....



jadi...aku cari bekas2 lebih kecik tuk setiap satu jenis permainan...
macam biasa..Daiso pilihan pertama aku..-aku nak beli yang murah sebab aku perlukan banyak bekas-
puas carik..jumpe bekas 'kosong' yang asal nyer untuk isi kasut..!!
haaaa...sape kate tak boleh guna tuk bende lain kaaaann...
dan yang besh nyer...saiz bekas ni adalah muat cantik nak letak kat EXPENDIT ikea sedia ada tuh...
lebih kurang satu kaki lebar...
dan satu lubang rak tu...aku boleh letak 6 bekas saiz nih...
sangat2 ar memanfaatkan ruang...



ni lah die setiap barang2 menan qaleef yang aku cakap kecit tuh..
Block besar...ade pulak yang kecik sikit...
yang tengah tu...wooden blocks


ngam2 jer kan kat rak ni...
lebih kemas dan lebih memaksimakan penggunaan ruang..
jadi rak yang kosong asal tu..aku buat tuk letak barang lain..
tuh nanti aku share lain entry..



termasuk menan askar kombat yang kecik nih...
kalau aku tak letak dalam bekas macam ni..aku rase memang hilang lah gamak nyer askar2 ketot tu semua..huhu...




satu rak tu..boleh isi 6 bekas saiz ni...
susun depan belakang 3 tingkat..
buat mase ni...baru ade 4 bekas menan...
menan yang ade part kecik2 jer aku letak dalam bekas macam ni..
senang setiap kali nak main...
dan..sejak aku bahagikan block2 tu dalam bekas macam ni..
baru ar nampak qaleef nak main ngan block2 ni semua hari2..
kalau tak...tak bawak manapaat langsung lah aku rase...



p/s :: tapi tak suker time nak mengemas menan kecit2 tu lagi2 menan block..!! aarrgghhhh....stressss......!!









23 comments:

Nurzakiah Hanum said...

nampak kemas

YanaUjang said...

oh ok xpenh terpk nk guna kotak gini..kikiki mekaseh ye aty..kena terjah gak daiso ni kang beli bekas kecik gini..huhu~

daku pn xsuka tugas menyimpan menan2 zafirah..grrr~

eima said...

hahaha cam ni mmg hilang dah jenuh nk mebeli askar tu seb baik murah je 2 hengget je ....

~ NANA ~ said...

alahai kemasnya! i selalu refer ur entry pasal susun atur ni tau sbb nak apply kat rumah sendiri nanti...hehe

share byk2 pasal deco & susun atur rumah yer :)

ily♥ said...

samela aty...org pun beli bekas kasut tu jugak utk isi bende kecik2..tp bkn menan Faheem...org punya beads, salotape kecik2 yg corak2 tu, ribbon...huhu..ni pun rase nak beli lagi..haha~ sgt praktikal org rase..

Fizah said...

sy pun guna smaller boxes utk menan anak2 sy..lbh mudah nk kemas dan budak2 ni pun sng nk faham utk kemas jgk...sistem satu bekas satu mainan..;)

Nadt said...

nice idea aty.. :)

S.n.Fariza said...

good idea :) tq

♥ Wina ♥ said...

cantek and kemas je susun..teringin gak nak susun elok² mainan anak² nie tapi hurmmmm..

sekejap je dah berterabur ehehehee

ameris said...

aty, akak sorok menan2 yg menyusahkan kita nk ngemas... kuarkan beberapa ketul je termasuk yg beli dari aty. yaya plak suka usung menan yg beli dari aty tu ke hulu ke hilir. jenuh lak nak kutip dari bilik situ, sinun, sinin...

O'gosh Iskandar said...

hoho..memang la stress...kalau dah pandai punggah je lagi stress....btw, good idea...memang ada 2 3 ketul bekas kasut tu kat rumah...bole tiru idea aty ni..

ayahmamilisa said...

aty, skang dd ngah dalam projek nak nyiapkan playroom lisa..nanti nak mintak izin amik idea aty skit ye..hehe..

ayahmamilisa said...

aty, skang dd ngah dalam projek nak nyiapkan playroom lisa..nanti nak mintak izin amik idea aty skit ye..hehe..

Asma said...

Samalaa..akak pon guna kotak kasut daiso..senang nak tengok isi dalam..cuma tutup dia senang sangat nak bukak..asik berterabur je toys. Kena cari yg kedap yg susah sikit nak bukak..senang nak kontrol lambukan toys

jaja_NorLiza said...

hahhaha..nati bawak icha serbu main lam playroom qaleef biar pitam aunty aty nih nak kemas! hahaa

Mimy Hamid said...

ko mmg pengemas aty...aku humban semua dalam kolam...malas nak kemas..huhuhu sebab asik mengumbah je anak bujang aku

MisZ FyZa said...

stress juge..tp lg sgp ngk die sepahkn mainan die dr sepahkn bende lain..nayli sgt2 suke mngemas..mmg menguji kesabaran btol..

Lelaki said...

nasib baik bujang lagi...hihi

e.t.t.y said...

oh atyku sayang. u very inspiring me lahhhh.....

Tiesha Chan said...

kak aty, da dpt lum cr kontraktor buat umah? if msh cr2, nk suggest kat akak kontraktor ni buat rumah kami. br je pindah rabu lps. jemput dtg umah kak tgk hasil keje dorg. harga wayyy cheaper dr yg lain.

-ct-

Tiesha Chan said...

kak aty, da dpt lum cr kontraktor buat umah? if msh cr2, nk suggest kat akak kontraktor ni buat rumah kami. br je pindah rabu lps. jemput dtg umah kak tgk hasil keje dorg. harga wayyy cheaper dr yg lain.

-ct-

Watie Abu Hassan said...

as salam..

kat mana yer awak beli bolk yang plastik tu.. saya jumpa yang saiz kecil jer yg saiz besar takde..saya stay kat putrajaya

Linda said...

Kemasnyaaaaa ;)