Friday, September 27, 2013

susun atur dan rutin kerja rumah :: bekas LETAK tin susu dalam peti ais




stended ar kan..esbok ni simpan banyak makanan...
segala macam bende..ngan air nyer..ngan buah nyer..
buah rumah aku kene sentiasa ada..sebab qaleef suker makan..
tu belum lagi aku cerite kalau aku terlebih rajin sampai nak ade 2-3 jenis agar2 ar..lengkong bagai..

kan selalu ade bekas2 bulat air bentuk cawan...


selalu perangai aku..
kalau nampak jer tumpah ker atau kotor sikit..
aku terus bersihkan dan lap waktu tu jugak..
sebab aku rase nak buat tu amik mase lebih singkat..
dan paling penting..tu salah satu care nak maintain kan peti ais ko sentiasa berada dalam keadaan bersih..
tak yah ar tunggu berkerak berlumut baru nak bersih kan...

aku kan...nyampah tau dengan susu pekat menitik dalam peti ais...
kalau aku tak perasan...melekat kat situ sampai keras kat glass rak dalam peti ais tu...
pastu mule lah nak menyetal..tak ar susah..
tapi kalau setiap kali pon aku nak kene alih barang2 yang kat rak tu..
kan leceh sikit..
lagi2 kalau buat kerje bertangguh..
tengok menitik...mase ngah kelam kabut masak..
muler ar -buat2 tak perasan- dasar sangat kaaaannn....hahaha...

sebelum ni aku letak dalam satu bekas bulat siap ade penutup beli kat kedai plastik 2 hengget..
tapi tah kenape aku tak pekenan...-tah ape2 kan aku ni-
jadi biler tak nak pakai bekas tu..
aku pon biarkan letak atas rak dalam esbok tu..
biler susu menitik sampai keras dalam tu..muler bengang sebab nampak comot..
pastu muler sendiri nak merungut...ngeeee...*pang





jadi...nak senang kan aku maintainkan kebesihan peti ais..
aku beli bende alah ni kat Daiso 5 hengget...



kecik jer bekas nyer ni..



jadi...biler susu menitik tanpe sedar..
aku hanyer bersihkan bekas daiso kecik ni jer..
tak yah aku nak kuarkan satu rak dalam peti ais tu..



letak kat bahagian atas...
atas tu selalu penuh aku letak lauk simpan -selalu simpan dalam bekas tertutup jugak-
tapi ni kebetulan tak de lauk semalaman..
jadi nampak macam lapang jer -senang hati aku-


lame dah aku praktik kan bende alah nih..
dah bertahun jugak lah...
tu bekas daiso tu pon dah 2 kali aku tukar..sebab lama2 die akan kuning sbb selalu basuh..
tapi baru ni saje nak share ngan ko -sebab tak sempat nak buat entry lain- hahahaha..
alasan mintak pelempang laju2...ngeeee....

nak mengemas tu suker...senang...
tapi nak maintainkan tu susah...
jadi..kite buat dari yang kecik dulu..
supaye yang lain2boleh terjage sama..

aku tak bersihkan petiais aku tetiap minggu...
bulan pon tak...
tapi hampir setiap hari aku buat...
asal kotor..aku tak akan biar lama..
cecepat aku lap dan buang..
aku rase tu lebih praktikal dari segi penjimatan masa..
dan jugak mudah tuk kekalkan kebersihan setiap masa..
tak percaye...cube lah buat..
setakat 5-10 minit jer instead of sejam-2 jam tuk bersihkan keseluruhan esbok tu kalau ko buat sebulan-2 bln sekali


p/s ::  biler kali terakhir ko bersihkan esbok ko..??