Wednesday, January 15, 2014

hadiah berusia 26 tahun..



Salam Maulidur rasul...

12 rabiulawal
Maulid nabi.....s.a.w
banyakkan berselawat pada nya....


15 rabiulawal nanti pulak..
adalah hari ulangtahun kelahiran aku dalam bulan islam...

memang mudah sangat aku nak ingat....


aku hanya mahukan doa.....




amiinnn....


okeh...tetibe sendu bagai ni..dah kenapa...

aku tak nak cerite pasal besday aku...
menjadi remaja purba adalah 'sesuatu' sangat..
jadi..tak yah nak panjangkan cerite...~lalalala...

ritu kan aku cerite pasal aku mengemas bilik utiliti la sangat tu..
dalam kemas2 tu terjumpa barang2 lama aku..
yang nostalgia sangat2...
yang berusia berbelas tahun...dan ade berpuluh tahun..!!



ni adalah hadiah hari lahir aku dari mak ayah aku..
mase aku berumur 11 tahun..!!!
maknanya...aku simpan ni lebih kurang 21 tahun...pheeewww....

yang lurve sebelah tu tempat letak gambar..
sebenarnya tapak die tu dah patah..
tapi nanti aku nak gam balik..
biler bukak kotak barang2 lama aku 
tengok bende ni...terus rase nak nanges..

eeaahh...aku tau dan ingat aku memang simpan bende ni..
lepas kawen..pindah..memang kotak barang2 aku termasuk hadiah ni semua aku hangkut sekali..

aku nanges..sebab....aku teringat saat 21 tahun lepas..
sewaktu sambutan ulangtahun kelahiran aku yang ke-11 tahun..

sobsobbbsss...syadu.....





ok..next...




laki aku tengok aku letak gambar anuar zain kat sebelah gambar aku tu..
kaw2 aku kene bahan bai...pppffttt...
laki aku memang cukup anti ngan anuar zain...
eleeeeeyy...jeles ler teeewwww.... kahkahkah...

sampai kan biler aku cakap " sayang kentut busuk "
laki aku mesti nak cakap ayat ni "eleeeyy....anuar zain pon kentut busuk jugak.."

eeerrrr....hapeeeeekaaaaahhhh....nak gak kaitkan....adeeyyhh...laki ku..

dulu...aku memang peminat anuar zain bai..
minat yang kalau aku tengok die dalam tivi jer pon dah meroyan siap tangan ke depan nak capai konon nya..
mengucap ayah aku tengok reaksi aku dulu...muwahahahaha...

dulu bai...duluuuuuuuuuuuu.... lama dah...
masa aku awal 20-an...
sekarang..memang TAK...ngehngehngeh...

hadiah pemberian sahabat sekolah aku - Nurlina -
kawan baik sampai sekarang..
tapi sekarang..bila dah masing2 ada kehidupan sendiri...
dan masing2 terlalu sibuk..jadi dah jarang jumpa..
tapi kawan aku ni lah sahabat pertama aku...dari form 2 dulu..
dan dia tak pernah gagal tuk ucapan berserta doa setiap tahun...
dan sampai ulang tahun kelahiran aku yang ke 31 baru2 ni pon.. *tacing


eerrr...gambar aku tu mase umur 20 tahun...uhuukkss.....gelak lah ko.....gelak...






sweet 21 lah ko kaaaaann....
10 tahun daaaaahh...!!!
ni pemberian dari housemate dan roomate masa aku belajar dulu..
semua akak2 kaaaann...haaa..sebab...aku menyewa ngan akak2 senior yang dah kerja hebat2 semua nya..
kire..dalam umah tu..aku paling remaja yaawww...
manja2 giteeewww..... *paaaannnggg



dan paling2 nostalgia tuk aku...
piala yang telah pon berusia 26 tahun....
ni kayu berat tau..bukan macam plastik yang budak2 sekolah dapat sekrang ni menang sukaneka..
tahan sampai sekarang... cuma plate depan tu dah tak kilat dan banyak calar..


ini adalah Hadiah tempat pertama kelas fardhu ain sewaktu aku berusian 5 tahun...

dan mak aku sangat berbangga dengan ini..
seawal 5 tahun...aku dah di hantar ke fardhu ain..
bayangkan mase aku umur 7 tahun...aku dah khatam muqadam dan mula membaca al-quran..

aku ingat lagi saat aku amik piala ni pada satu majlis penyampaian..
kat masjid nurul-iman kat telok gadong klang
lepas waktu maghrib..mak ayah aku ada sekali waktu tu..
majlis kecik jer yang aku dapat ingat..tak ramai..tak de khemah2 atau macam2 acara pon..
hanya penyampaian hadiah dalam masjid oleh imah kat situ..

selain dari piala ni...
aku dapat kain ela putih tuk buat baju sekolah dengan kain biru gelap jugak
tapi masa aku dapat tu...aku menangis banyak2 kat mak aku..
sebab..aku cakap...aku tak nak hadiah ni..
aku nak hadiah macam kawan2 lain dapat...
kawan2 lain dapat hadiah pensel box dan stationery dalam nya..
ada yang dapat tabung comel..
dah tentu lah aku yang mase tu 5 tahun nak kan bende2 macam tu kan...

tapi masih terngiang2 kat telinga aku mak aku pujuk aku pelan2...
"kak... barang tu tak boleh simpan lama..nanti rosak atau hilang...hadiah piala ni...akak boleh simpan sampai bila2 tunjuk pada anak2 akak nanti yang akak dapat tempat pertama dan murid paling pandai kat sekolah ni.."

dan aku terus berhenti menanges...
selepas waktu tu... aku begitu sayangkan piala ni...
mak aku letak dalam almari perhiasan sampai aku tua...
walaupon orang tak pandang atau tak heran nak tengok..
tapi aku tetap bangga...kahkahkah...


 untuk budak 5 tahun waktu tu..ape lah sangat yang boleh di bangga kan pencapaian nya kan...

tapi satu yang aku tau...aku bangga sebab mampu buat makayah aku gembira ngan aku...
iyeerr...aku tau mak ayah aku menaruh harapan yang tinggi pada aku..


nanges menjurai air mata ni ooooii...!!
tetibe rase nak jer pergi kat ayah aku mintak ampun kat dia sebab banyak sangat kecewakan dia..
dan..nak jer peluk mak aku kuat2 sebab sentiasa ada memberi sokongan pada aku tak kira masa..
sehingga saat die meninggal kan aku...








.....................................................



ok...perlukan kekuatan sekarang...





cuma nak cerita pasal kenangan....

yang sangat kuat kat hati...










sambung sendu..

























19 comments:

Nurzakiah Hanum said...

alhamdullilah

ayahmamilisa said...

sedihnye baca entry ni..banyak nostalgianye..aty jangan sedih2 ye..
piala tu boleh tunjuk kat qaleef nanti..moga2 dapat ikut jejak langkah aty or jadi lebih cemerlang lagi :)

She's DHHassan said...

comel je, gift zaman dulu

Ayu azmir said...

happy besday... semoga dikurniakan kesihatan dan kegembiraan selalu... rezeki bertambah tambah termasuk si comel jadi abang...

eima said...

alahai ... hmmm sebanrnya nagis boleh ngubat duka dan rindu teruskan nangis tak salah pun ....

Aeen said...

sangat nostalgia....insyaAllah..nanti qaleef akan jadi mcm mama dia murid terbaik kelas fardhu ain nanti...:)

syawalsimpsons said...

terus teringat akan zaman2 dapat hadiah gitoo jugak

eintan nurfuzie said...

nostalgianya...
mmg best klu dpt tgk balik barang2 lama2 ni..

jaja_NorLiza said...

sedey....

RiEda96 said...

Suka baca blog aty.. baca entry ni saya pun rasa sebak.. bnda2 yg ada sentimental value mcm ni mmg sesuatu yang berharga untuk dijadikan kenangan seumur hidup kan..

Nurulaizanhusin said...

Aty, rumah parent kat kg telok Gadong kelang tu kat Kg Delek tu ker? or dekat pelabuhan Kelang? kebetulan parent hubby kat sn

BTW dear..kite sebaya :)

nayfatimah rasyid said...

sememangnyer kenangan itu lah peneman kita yang setia ...

Mimie_Zatun said...

wah..
banyaknye kenangan brg lama..
anuar zain tu terbaik la.. haha

Dkna Abza said...

dah jadi barang antik ! heheheee

Mommy_Cha said...

hoi memula sebak tgk hadiah dari mak/abah.
pastu sekali muncul gambo ko ngan anuar zen terus aku terbahak!
coiiiiiii!
panggg kang!
okbai!

CikNaa said...

haah senang nak ingat kan arijadi aty..alhamdulillah.. semoga panjang umur..

TelingaBulat said...

brg2 ni semua kne simpan molek2 deh..jadikan kenangan akan datang..ssh tau nk crk gini..walaupn simple tp ape yg dia bg ckup medalami jiwa bile skg kite tgk blk kn ;)

Chekgu Azrine said...

Ala..knp akk sedih jgk nih..

Masya said...

selamat hari lahir aty .. allahuakbar las² sedih moga awk kuat.. cerita lame semuanya ada memori.. ade emosi