Thursday, September 18, 2014

setelah 2 tahun bergelar suri rumah sepenuh masa



sejujurnya...

aku tak ingat biler masa aku buat keputusan tuk berhenti kerja..
dan tarikh sebenar2 aku mula menjadi suri rumah sepenuh masa..

dalam kate hati berbelah bagi -masa masih bekerja-
tup2.. ni dah 2 tahun...atau hampir dua tahun..atau mungkin 2 tahun lebih...
aku jadi suri rumah...
betul2 tak ingat tarikh..

aku rasa...
2 tahun lepas..masa qaleef cecah umur 4 bulan..
dan masa raya...
rasanya lah...

sekarang qaleef dah 2 tahun 5 bulan..

maknenya..betul lah kan dah 2 tahun lebih...kot

uhuukksss.. otak dah lemmmss....agagaga..
malas nak kire2....

apapon....

alhamdulillah..

aku bersyukur Allah berikan aku jalan ni kat aku..

aku tak pernah menyesal..seriously...

lepas 2 tahun ni...
aku masih belum ada hati rasa nak bekerje lagi ngan orang..
maksudnya.. bekerje macam dulu..
terikat masa 8 to 5.. lunch hour..cuti public...
atau dalam masa terdekat ni...
memang tak de hati aku ke arah tu.....
tapi tak tau lah pada masa akan datang kan..
mana tau..kot keadaan memerlukan aku tuk bekerja..kan...

tapi kan..sebab aku takde target nak keje kat kempeni orang lagi..
jadi untuk waktu ni.. aku sedang struggle tuk 'bina' kehidupan dalam perniagaan..
supaya.. aku tak perlu bekerja untuk orang lagi..sampai bila2..
insyaa Allah..[semua tergantung pada perencanaan Allah]

kalau ko ingat.. atau ada yang tau..
penyebab aku berhenti kerje dulu...

sebab qaleef...yeeuupp....
sebab anak...
aku lakukan semua apa yang aku lakukan sekarang..

berhenti..jaga anak sendiri..
tengok anak tu dari baby terbaring jer.. sampai lah ni dah boleh berlari melompat..
dari tau ek ok ek ok jer..sampai sekarang dah pandai buat perangai..
nyakitkan hati maknya..puufftt...
dari suci murni..
aku ajar die sendiri...dari segi pendidikan..
mental..fizikal.. akhlak..main..aktiviti...
dari tak tau apa..sampai dah macam2 bende die boleh buat sendiri..
dari setakat tau nanges..
sampai ni dah boleh nak baca sikit2..
alhamdulillah..

nampak macam beronok2 jer bunyik kan..


tapi sebenar2 nya...bukan setakat tu..
bukan setakat kite berhenti kerje [untuk aku yang bekerje dulu]
dan berseronok menjaga anak semata2..
dan tengok jaga anak tu dengan tangan sendiri..
tangungjawap tu berat..
cabaran hebat..
dan..pengorbanan nya besar..
[aku tak angaap apa yang aku 'lepas' kan tu sebagai pengorbanan.. sebab.. apa yang aku buat ni adalah yang sepatut nya aku lakukan tuk anak atau anak2]

mey nak share pengalaman aku awal2 dulu..

hati kene kental dek non...
tak nafikan..
2 bulan pertama berhenti kerja..
aku masih lagi berseronok dengan kehidupan baru aku..
rilek2.. anak kecik lagi..kerje tak banyak mana
-lepas bertahun2 bekerja rasa macam berehat panjang-

tapi yang sebenar2 nya bermula masa..
masuk bulan ke 3 dan ke 4..
aku mula rasa 'sesuatu'...yang tak betah..
yang...hurrrmm.. macamane yer nak cakap..
bukan menyesal..tapi... haaaiihh... bosan kot...haaa..bosan...
bosan sebab rutin yang sama dilalui..
buat kerj2 uamh yang tak semua aku suka..
tapi kene gak hadap..setiap hari..[jujur]
penat tau...
kalau ko nak tau..
pernah gak rasa macam orang gaji...[ini series]


satu masa..masuk bulan ke 4-5
mula aku merengek2 kat laki nak bekerja balik..
tapi dalam masa yang sama..
hati berat dan tak nak tinggal kan anak..

masa tu.. lebih pada emosi..
emosi sangat2 lah kuat masa tu...
aku sangat emosi masa tu..
emosi tu.. bukan jer effect pada aku sendiri..
tapi pada rumah tangga aku..
aku seolah2 masuk dalam fasa 'meroyan'...
sunyi.. penuh ngan emosi.. mudah marah..sensitif..
dan semua tu buat aku kerap bergaduh ngan fared...
sedangkan tak de salah silap hapa pon..
tetibe nak meroyan sorang2...dasaaaattt...
maksud meroyan aku tu.. -mudah naik hangin-

untuk aku..ini bukan pasal kewangan..
tapi.. susuatu yang kite rasa...[lepas napas panjang2] susah nak diterangkan..
lebih pada kehidupan....[kot]
masa tu rindukan waktu bekerja..berkawan...
rindu waktu singgang..

aku nak cerite sesuatu yang lebih realistik..

kehidupan suri rumah sepenuh masa..
tak lah seperti yang korang [atau aku masa awal2 dulu] bayangkan..

apa yang aku bayang kan..??

laki support kewangan.. tak yah pikir apa2..
duduk umah sesaja..ngadap anak..
rasa nak tido..tidor.. rasa nak tengok tv..tengok tv...
rasa nak keluar..kite keluar.. kereta ada..apa ada hal..
rilek2 tenang2 jiwa... 

konon nya....

betul...tapi...
bukan semua tu yang akan buat ko betul2 ok..bukan untuk semua keadaan..

sampai biler ko nak rasa macam tu..
duduk sesaja..
mungkin orang yang memang suka duduk 'saja-saja' tak de masalah nak lalui semua tu..
tapi untuk aku.. yang jenis hyper..
lasak..tak suka bermalas2..tak suka na duduk2 termenung tak buat apa2..
bende tu semua jadi satu masalah..
[maksud nya..buat apa yang aku suka]
dan bila kite tak dapat lagi buat apa yang kite nak buat...
tu yang stress..!!

ia nya lebih dari itu...lebih..!!
realiti nya.. menjadi suri rumah sepenuh masa...
dengan anak kecik...[atau mungkin anak lebih dari sorang]
lebih penat dari apa yang di bayangkan...
aku rasa..lebih penat kot dari masa aku bekerja dulu..
[ini pendapat peribadi aku..untuk diri aku sendiri]

sebab.. aku rasa dulu.. kalau masa kerje pon..
ada gak masa aku nak hu ha hu ha..boleh tido waktu tengahari..
boleh chit chat.. borak ngan orang lain..
boleh nak curik2 masa berblog tengahari buta..
boleh nak curik2 membaca apa yang kite suka..
buat hal atau kerje aku suka...tanpa gangguan..
tenang tak tengok umah bersepah..
tenang tak dengar anak merengek melalak tak tentu pasal..
tenang tak perlu nak 'bergaduh' ngan anak..
kalau stress ngan kerje..
habes masa..balik..tak yah pikir..
tapi duduk umah ni.. jaga anak..ngan kerje umah tak pernah abes..
anak ni pulak..makin die besar..makin macam2 ragam tau..
memerintah jer lah keje die kat umah..
pantang tengok mak nya saja2 duduk..
baru start nak membaca.. ada jer kerje die soh kite buat..phheewww...
dan time die melalak tanpa sebab tu..
aku rasa tu antara waktu paling mencabar aku sebagai emak.!!
kalau hilang pertimbangan..kesabaran pon boleh hilang sama..

dan lagi.. ianya datang sepert pakej..
yang ko tak boleh pilih..
ko bukan orang gaji ada kerje2 tertentu yang perlu di buat..
ko suri rumah tangga... yang kene buat semua kerje umah dan menguruskan anak sekali gus..
masa tu lah rasa..kalau laki buat perangai...
malas nak tolong2 bini lagi..
bini punye amuk macam laki curang..!!
mintak di jauhkan...tu aku bagi contoh feeling nya...

sebab.. once ko amik keputusan nak berenti kerje atau menjadi suri rumah sepenuh masa...
ko bukan sekadar menjaga anak ko..
walaupon tu sebab utama ko buat keputusan tu..
expectation suami ko.. keluarga..keluarga mertua ko..
semua sama sekali akan berubah jugak..
ko bukan cinderella yang rajin nak matik..
'malas' sedia ada tu memang tak boleh nak dibantu dah..
tak kira lah ko keje ke tak...
hahahaha...
ko paham tak maksud aku ni...
ni terutamanya laki ko sendiri..
contoh nya...
ko tak ley nak memanjang 'cenekel' tak nak masak..[macam aku selalu buat masa kerje dulu2..]
kalau kerje dulu.. boleh lah ko skip2 masak makan malam ke hapa kan..
beli luar biler balik memanjang lewat..
laki kesian binik balik kerje penat..
atau tak boleh nak biar umah berterabur sepanjang2 minggu sepanjang2 bulan..
yeerrr...expectation laki kite sendiri...
die tau.. die akan set dalam mind die secare otomatik..
bini duduk umah.. ada kat umah...tuk buat semua tu..
harapan nya semua akan terurus...
anak.. laki.. umah...semua mesti perfect...[atau sekurang2 nya terjaga baik walaupon tak sempurna]
haaa...tu semua lah tu...
aku cakap tu..
bukan sekadar ko 'berseronok' nak jaga anak semata..
nan hado oooii..

kite manusia biasa..
akan rasa semua tu..
kekadang merungut atau sesekali perasaan tak ikhlas tu muncul..
[cepat2 istighfar supaya semua pekerjaan tak akan jadi sia2]
mustahil aku akan kelihatan sangat sempurna...

jaga anak tu pon dah penat..
nak hadap lagi expectation laki lagi.. mertua lagi...hurrrrmmm.....
lagi kalau ko anak 2-3-4 dan lebih...mencabar hokeh..mencabar..
aku tak dapat bayangkan..sebab ngan dak qaleef sorang pon tak menang tangan rasanya..
cukup tinggi kesabaran yang perlu di bayar..

ni bukan merungut tau..
INI HAKIKAT..!!
orang selalu di sogokkan ngan 'cerite indah'..
lain lah ko duduk tinggal dalam istana..
jadi puteri raja..
semua orang buatkan..makan berhidang..
lepas makan berkemas...
haaa..tu baru boleh kate beronok-ronok kan...

dan ini realiti nya untuk orang bukan ada2 macam aku ni..
[tetap masih bersyukur ngan apa yang ada]

aku tak bercerite pasal material atau kewangan..
aku bercerite mengenai KUDRAT..

itu maksud aku...

haaaaa....

bukan tak bersyukur yer..
jangan nak manipulasi kan statement aku..
kalau aku tak bersyukur.. dan tak boleh terima semua ni..
aku tak berada di saat aku berada sekarang..
mungkin aku dah keluar bekerje macam dulu2..
dan bagi tangungjawap menjaga anak pada orang lain..

apa yang aku cakap.. realiti nya...
apa yang aku rasa dan lalui sepanjang2 jadi suri rumah ni..

ko cuba rasa dulu [untuk yang dah biasa bekerja]
baru ko tau rasa sebenar2 menajdi suri rumah sepenuh masa...
eeerrrr... aku bukan nak kondem orang bekerje..
aku sendiri pernah rasa semua tu [bekerja ngan orang]
korang yang bekerja lagi hebat..
sebab..dah lah kerje..
pastu balik kerje... jadi suri rumah lagi..
jaga anak.. jaga umah tangga..
hebat ko....

cuma aku nak cerite based on pengalaman aku sendiri..
lagi sekali aku cakap..
bukan merungut..
cerite reality nya....

kang aku cerite yang indah2 jer kang..
poyo nau pulak bunyik nya kan....

berbalik pasal.. aku mintak kat laki aku nak kerje balik tu...

laki aku izinkan..walaupon berat..
tapi die biarkan aku buat keputusan..
die cakap.. die hanya nak aku gembira ngan setiap apa yang aku lakukan..
tapi...sebab kan aku sendiri tak sampai hati nak tinggalkan qaleef..
dan bayangkan orang lain yang akan mencorak kan dia nanti..
macamane aku nak gembira kalau aku amik keputusan tuk bekerje balik kan..

jadi.. aku cuba bertahan..
sampai lah satu masa..
badan aku dah 'terbiasa' dengan kehidupan baru yang aku pilih tu..

masuk bulan ke-6..

semua nyadah ok..
aku dah terima dan belajar mengawal kehidupan baru aku..
pelahan2 aku belajar untuk menikmatinya..
aku buat semua yang awal2 dulu aku rasa kan aku tak mungkin boleh lakukan...

aku berbalik pada niat asal aku..
aku buat kerana apa semua tu..
bukan tuk diri sendiri semata..
tapi ada yang lebih dari tu untuk aku pikul...
aku dah berpeluang merasai nya..
tak kan aku nak sia2 kan nya kan..
hati kene bulat dan kental..

sebelum tu..
aku cuba kawal emosi diri..


jadi..waktu tu... 
aku belajar kawal diri..dan fokus pada niat asal aku..
kenapa aku berhenti kerje dulu...
aku cuba alih perhatian aku untuk sesuatu yang lebih mengembirakan..
buat apa aku suka..
isi masa aku yang sama setiap hari tu dengan aktiviti2 anak..
aktiviti sendiri jugak..
macam sebelum ni aku ada cerite...
macamane kite handle masa..
uruskan semua sekali serentak tanpa stress..
dan dalam masa yang sama.. kite ikhlaskan hati lakukan semua tu..
ko ingat nak ikhlaskan hati sendiri tu senang ker...

aku ni... kekadang..ada gak merungut itu ini kat laki... agagaga..
jangan kan kate ko..
laki sendiri pon kekadang pikir macam binik duduk umah goyang kaki semata..
pernah masa awal2 dulu..
aku soh die mintak cuti sebulan..
duduk rumah dan rasa apa aku rasa...
aku nak gi bercuti...hahahaha...
tapi..itu lah kehidupan..
dah itu yang kite pilih keeeennn....
tapi lama2.. bila dah lali...
dan tau macamane nak handle...
tak timbul masalah emosi dah...

sehingga akhirnya..sekarang aku terjebak dalam perniagaan..
alhamdulillah.. Allah beri aku segala yang terbaik..
die tunjuk kan aku jalan atas semua ni..
die berikan aku rezki yang melimpah ruah..
termasuk dapat menguruskan rumah tangga dan anak dengan baik[insyaa Allah]
semua aku anggap hikmah dari Nya..

dan hikmah terbesar atas semua ni..
bukan jer aku dapat menjaga serta mendidik anak aku sendiri..
tapi.. aku dapat jaga dan sama2 lalui saat2 waktu mak aku sakit dulu..
sehingga akhir hayat nya [al fatihah]

aku pernah cakap duluuuuu...sebelum ni..
niat berhenti kerje kene betul..
buat kerana Allah..
suami..
dan anak...

insyaa Allah.. Allah akan 'uruskan' semua nya untuk kite..

serahkan hati kite bulat2 pada Allah bila kite buat sesuatu keputusan..

walaupon aku cerite[yang tak habes]...
macam aku berenti kerje semberono...
secara tetibe... 
tapi.. sebelum aku betul2 letak jawatan tu..
melepas kan gaji yang aku rasa besar dan sangat selesa untuk aku..
aku dah serahkan semua nya dulu pada Allah...

aku solat istikharah..tahajud..dan hajat...
bukan setakat sekali dua..atau semalam dua...
tapi semampu boleh...[masa tu hati aku berbolak balik antara kerjaya dan anak]
agar di tunjuk kan jalan terbaik..
di permudahkan urusan..
di tenangkan jiwa..
dengan setiap apa yang akan berlaku..
istikharah.. bukan setakat minta di tunjuk kan jalan..
hajat dan tahajud.. untuk setiap keputusan yang di ambil selepas tu..
agar di kuatkan hati..
dan dipermudahkan rezki selepas dari itu..

dan bila aku buat keputusan tu..
hati aku betul2 bulat..
serta lega..
sebab..aku yakin.. Allah ada...Allah akan berikan jalan yang baik tuk hambanya..
insyaa Allah...
bila kite benar2 serahkan diri kite pada Nya..
kalau buruk sekalipon akan terjadi..
kite tetap kene bersangka baik dengan Nya..
pasti ada sesuatu yang die nak tunjuk dan beri pada kita..
Dia tak akan menghampakan kita.. insyaa Allah...


dan... ini kehidupan aku selepas 2 tahun lebih...

bukan tak de pancaroba..
dan bukan lah semudah yang di sangka [atau dilihat serta 'di baca']
tapi..kekuatan hati tu...
hati kene kental..
semangat kene kuat..
dan tau apa yang kite nak buat..
agar..kehidupan yang kite pilih ni tak akan sia2..

bukan setakat..nak tidur baring..laki hulur duit..gi shoping dan berseronok..

kite nikmati kehidupan kite..
dengan cara yang kite suka..

duduk umah jaga anak..
bukan sekadar ko jaga anak semata..
'jaga' yang setakat jagaaaa...
makan.. minum.. mandi..main...

sebenarnya..bukan setakat tu..
ko kene rajin.. gigih.. tak ley harapkan orang lain..
dah ko duduk umah dengan die..
tak kan ko nak biar tegolek tlentang sampai masa satu umur baru nak hantar gi sekolah..
sementara tu.. 
ko kena bagi die pendidikan...kehidupan...kegembiraan...
dan segalanya..
kalau lah aku sia2 kan semua tu..
sesungguh nya aku tergolong dalam kalangan orang2 yang sangat rugi..
sebab... setakat nak 'berseronok' jaga anak sendiri,,,

bukan setakat.. mengandung..beranak..dan melahirkan..
tambah anak..lagi dan lagi..
tapi.. lebih dari tu..
apa input yang ko akan beri pada setiap anak tu sendiri..

bukan sekadar ko tak nak anak ko di jaga orang lain..
sebab takut dan tak percaya pada orang lain..
dan seronok tengok anak setiap saat depan mata dalam tangan kita..

bukan hanya semata sebab suami..
yang memang nak isteri duduk umah
jaga keperluan anak dan suami..

tapi...

aku buat kerana Allah...

semoga Allah memudahkan perjalanan kite sebagai ibu...
mampu memberikan pendidikan rohani dengan sempurna..
dalam kehidupan dunia yang sangat mencabar sekarang ni..
insyaa Allah...

haaa...itu untuk aku...
aku yang buat keputusan ni..

dan saat ni..
aku bersyukur sangat2 ngan keputusan yang aku buat 2 tahun lepas..
walaupon letih ya hampun...
tapi.. macam aku cakap lah..
aku melalui kehidupan aku..
aku...MENIKMATI apa yang aku lalui sekarang..
susah senang..sakit perit..
aku amik dengan optimis..

aku penuhi hari2 aku dengan kehidupan yang menggembirakan[la sangat] sebagai seorang suri rumah..hahahaha..
kene gembira... kalau tak..macamane nak menikmati kehidupan kite sebagai isteri dan mak kan..
dan lebih pada itu..
sebagai 'guru' pada qaleef..
aku menjadi 'contoh' dalam kehidupan seharian qaleef..
jadi mana mungkin aku bagi die aura2 negatif  untuk menjadikan kehidupan qaleef yang 'sihat'
sama seperti kanak2 lain...

kalau ko nak tau...
kehidupan aku sekarang..banyak mengajar aku sendiri..
aku belajar mengawal diri..mengawal emosi..
mengawal kehidupan...
bende paling hebat aku belajar [untuk diri sendiri]
iaitu aku belajar mengawal kesabaran aku..
yang dah bertahun2 sejak bujang menjadi azam aku..
series ni tau...
tapi... percaya lah... qaleef yang ajar aku...hahahaha..

semua ni bende2 positif dalam kehidupan..
sapa kata..belajar tinggi2 lepas tu berhenti jaga anak jadi suri rumah tu rugi..
sapa kata... mengejar jawatan..kerjaya dan gaji tinggi tu satu kepusan..
untuk aku... selepas semua tu..aku dah rasa..
dan tak pernah rasa rugi sikit pon..

apa yang aku lalui sekarang...
lebih bermakna dari semua apa yang pernah ada sebelum ni..
ada kehidupan yang jugak mencabar selain kerje yang kite boleh kira..


sekarang.. kalau orang tanya aku..
laki aku tanya.. nak kerje lagi ker [maksudnya kerje opis hour]
aku laju2 jawap.. aku tak nak..
dan... sapa2 tanya..apa kerje aku...
aku tak pernah malu mengaku..
yang aku menjadi suri rumah sepenuh masa menjaga serta mendidik anak aku sendiri..
aku akan bagitau dengan bangga nya [bukan riya' sebab maksud lain]
sambil muka teruja.. bercahaya..mata bersinar2...bling2...
haaaa...giteewwww..
baru orang tau.. yang memilih jalan untuk menjadi suri rumah sepenuh masa bukan lah satu kesilapan..
bukan lagi boleh dipandang hina dan kolot..
ni tips untuk orang yang selalu rasa macam menjadi full time house wife tu akan di pandang 'enteng' oleh orang lain...
kite sendiri kene mempertahan kan..
kit buat reverse psychology..
kite keluarkan aura2 positif yang menggembirakan.. 
sampai orang tu sendiri rasa..waaaaahhh...kagum nya...
[hahahahaha...tampau diri sendiri]

jangan pikir..biler kite amik keputusan tuk berhenti kerje..
menjadi suri rumah sepenuh masa..
untuk anak dan suami...
kehidupan kite akan berhenti..
tak kan wujud lagi cabaran keseronokan dalam kehidupan..
[untuk orang yang suka kan cabaran macam aku]
dan kite akan menjadi katak bawah tempurung..
kite akan 'bungkur'..
apa nak di malukan..??
yang penting..kite bahagia...

kite yang akan tentu kan dan pilih jalan mana yang kite nak..
yang kite suka...

aku seronok mempertahan kan kedudukan suri rumah sepenuh masa..
tak de lagi perasaan 'down' atau rasa 'bungkur' sebab menjadi suri rumah..
aku suka tengok orang muka terkulat2 bila tak dapat nak 'down' kan aku..muwahaha...*keji

cemburu ngan orang lain..??
yang bekerje..yang berduit...
alhamdulillah..dari awal aku tak pernah ada perasaaan yang satu ni..
langsung tak..
orang yang patut cemburu ngan suri rumah macma aku ni..muwahahaha...
nak buat apa kan aku cemburu...
bukan tak pernah rasa...

jalan ni pon tak de sapa yang paksa..
dan dari awal aku dah set dalam diri..
aku akan dapat lebih dari apa yang aku inginkan dalam hidup aku ni..[atas izin Allah]
[tak semesti nya duit..shoping..tu semua akan mebahagia kan kite sampai ke mati]
macam aku cakap sebelum ni ayat atas tu..
selepas semua.. ini apa yang aku nak..[buat masa ni]

orang rajin email aku mintak pendapat dan kongsi pengalaman aku pasal hal2 macam ni..
tak layak aku nak bagi pendapat..
aku sekadar boleh berkongsi..
ni pon..dah 2 tahun.. baru aku berpeluang nak kongsi...

lagi satu..
pasal macamane menguruskan kewangan rumahtangga..
dan jugak.. macamane permulaan keputusan ni di buat..
apa yang patut di ambik kire..

kiteorang pon bukan lah kaya raya pon masa aku berhenti kerje dulu..
sampai saat ni pon..kehidupan kiteorang serba sederhana..
tak bermewah2...
satu perkara.. aku yakin dengan rezki Allah..
selagi berusaha.. insyaa Allah.. Allah akan tunjukkan jalan..
rezki tu kan datang dari Nya..
tapi harus ada perancangan..

tu nanti aku kongsi kan..insyaa Allah..

apa aku share ni..
amik dari sudut positif..
dengan rendah hati aku berkongsi kehidupan aku kat sini..
kehidupan yang tak sempurna mana..
dan yang tak de kaitan dengan orang luar lain..

tak kire sapa pon kite...
suri rumah..bekerje.. buat semua kerana Allah..
bukan duit...bukan anak.. bukan suami semata2...
insyaa Allah semua akan ok...
tak semesti nya jalan yang kite pilih ni baik tuk kite dan baik jugak tuk semua orang..
ada orang.. kehidupan nya pasti akan lebih baik jika die buat perkara yang kite tak nak atau tak mampu buat..
macam tu sebalik nya kan..
Allah kan maha kaya..maha mengetahui..
jangan rasa down.. nikmati kehidupan yang kite ada saat ni..
tak kira apa sahaja yang kite buat..
yang penting..jadi orang berjaya kat dunia dan akhirat..

giteeewww ko aty....

rasa nak tampau diri sendiri...
sebab tulis punye panjang macam ni....
tak baca tak per..yang penting aku dapat meluah isi hati.. lalalala...

eeeaahh...selamat ulangtahun menjadi suri rumah sepenuh masa untuk diri sendiri..

target selepas ni

menghadiri lebih banyak kelas agama..
memandangkan qaleef dah semakin besar dan lebih mudah di handle..
kite buat pulak untuk diri kite sendiri...
insyaa Allah...


notantaganAty :: boleh tak aku nak jaga anak semata2..tak nak buat kerje umah.. tapi tak nak bayar orang gaji...... [bunyi cengkerik]