Friday, December 12, 2014

ANDARTU ?? aku pon kawen lewat usia... korang pulak kawen umur berapa..??




musim kawen ni kan...


ada gak jemputan...

kawan2 fared..
sedare aku pon ada 2-3 orang bertunang..kahwen...
aku ni ramai giler sedare perempuan...
kire nisbah sedare pompuan vs lelaki adalah 3:1.. ker lebih... huuuu...
dan ramai pulak tu yang muda2 dari aku..atau lebih2 kurang aku yang belum kawen..

yang nak dekat2 umur antara 27-30 tu..

kalau tak kawen lagi..takde calon..
dah gelabah..
susah hati..
bukan apa.. 
mungkin satu hal..rasa diri dah sedia tapi masih tak nampak bayang jodoh..
lagi satu hal...
takut orang mengata...!!!

aku tau tu...

tauuuuuuuuuu......

memang paling tak suka dengar pertanyaan2 pasal biler nak kawen.. puufftt..


teringat tahun lepas rasa nya kot..

dengar makcik aku soksek soksek masa ngah merewang kat khemah.. 
pasal sepupu aku -yang masa tu baru naik pelamin-
riuh rendah mulut kate umur dah tua baru naik pelamin..

peerrgghh...


sentap tau..


hahaha.... dah aku yang sentap kenapa...


masa tu sepupu aku tu umur die 28 tahun atau lebih kurang...


alaaaa.. baru 28 tahun.....


aku pon kawen baya2 gak dulu oooii...


kemon makcik..

aku rasa.. sekarang umur bukan faktor...
macamana urusan anak.. macam tu jugak urusan jodoh..
Allah yang tentukan..

takde had umur tuk seseorang menentukan jodoh yang tepat untuk seseorang..


ada orang mungkin dah sampai umur..tapi tak cukup duit..

tak stabil
tak ade kerje tetap..
macamane nak tanggung anak orang..
tak yah kate nak tanggung anak orang..
sekarang..mencarik rezki bukan jer tugas anak lelaki hokeh..
anak2 pompuan kite pon sama2 hebat..
sama2 nak berduit dan bekerjaya..
tak nak hidup susah atau semata bergantung pada duit lelaki [bergantung]

atau mungkin orang tu dah bergaji besar..berkereta besar..

tapi ada tangung jawap pada mak apak..pada keluarga..
atau mungkin ada target lain selain dari pikir nak kawen..
mungkin nak enjoy dulu...[ada jer orang macam ni]

atau mungkin segalanya nampak sempurna..

takde apa nak pikir lagi..selain pasal kawen..
tapi diri sendiri tak bersedia...atau tak bertemu jodoh yang sesuai..
sapa tau kan...
dan biler sampai jodoh seseorang tu walaupon lewat usia..
dah Allah tentukan waktu tu lah waktu yang paling sesuai tuk orang tu..
sapa lah kite nak pertikaikan kerja Tuhan...

lagipon makcik...

jangan lah samakan duluuuuuuuuuuuu ngan sekarang..
sekarang aku rasa... diri sendiri pon tak berapa nak heran [kot]
tak tekejar2 akan semua tu
[aku pernah jumpe jer orang macam tu]
banyak lagi bende nak pikir...mungkin..
orang dulu2 yer lah belasan tahun dah kawen memang tak heran..
masuk umur 40 dah nak bercucu..tu biasa..
tapi sekarang.. zaman berbeza..
keadaan sangat2 berbeza...

aku rasa.. kalau orang tu kawen seawal 20-25 tahun tu awaaaaall sangat..

hahahaha... tuk aku lah eh..
tapi kalau dah jodoh.. tu urusan Allah..die tau lah ko dah ready maknanya..
tapi seingat aku dulu masa umur2 tu.. ngah menikmati hidup lagi..
belajar..kerje..berkawan..bercinta.. carik duit..
kumpul reta donia..
gembirakan mak apak [walaupon derang tak mintak]..
bagi adik beradik enjoi lebih sikit..
shopping ikut suka hati aku...
dan merata berjalan satu meysia sampai luar negara ikut suka..
kuar malam..[eerrrrr..] -dulu hokeh..duluuuuuuuuuu...huhu...

dan.. aku tak pernah rasa terdesak pasal kawen..

bukan langsung tak terpikir..
tapi.. aku tak pernah lah rasa macam tekejar2 akan perkara ni..
mungkin mak pak aku sendiri tak pernah kisah kot..
jangan kan kate tak kisah.. mak aku tu..
siap tak kasi aku dan adik beradik aku kawen terlalu awal hokeh...
lagi2 aku dan tina [anak pompuan]
kalau anak lelaki tu..rasa dah mampu die ok jer...

mungkin sebab makpak aku kawen awal giler..awal 20 an..

masa mak aku masih belajar..
anak 7 orang [sorang meninggal]..
ramaaaaaaaiii..
jadi.. nak bagi kemewahan kat kiteorang sangat..
konon macam kereta seorang sebijik tu..atau duit berkepuk2 tu.. 
memang tak lah..
semua kene bahagi2 kan...
taraf hidup dulu kan rendah..
masa kiteorang masih kecik.. 
walaupon ayah aku ada bisnes sendiri..
mak aku pulak cikgu...
tapi bukan lah kaya..
umur adik beradik 5 orang pertama rapat2..
selang setahun atau 2 tahun...
biler sekolah..semua sekolah..
biler belajar tinggi sikit..kolej atau u..semua pon sama..
2-3 orang serentak sambung belajar..
masa tu banyaaaaakkk sangat2 pakai duit..
masing2 adik beradik kene paham..
pandai2 lah nak hidup..sambil belajar..pandai2 lah jugak carik duit..
kot nak belanja lebih sikit..

masing2 dapat dan minat nak sambung balajar..
sebab sedar ngan ilmu jer dapat ubah kehidupan dan masa depan sendiri..
dan alahmdulillah tak bergantung hutang ngan ptptn
aku dah cukup bersyukur saat ni [walaupon masa tu bengang gak lah kenapa tak dapat..susah giler kot..] hahaha..
tapi masa tu.. ayah aku bagi aku kereta kancil sebijik..
-tu pon hujung2 belajar..lepas dah keje..byar lah ko sendiri-
sebab aku kakak dan adik2 banyak bergantung pada aku..
termasuk mak aku...[ayah aku sibuk]
berdikari lah aku dan semua2 adik beradik..
belajar susah dan carik kesenangan sendiri..
bukan lah hidup kiteorang melarat atau terlampau susah..
tapi paham2 jer lah kalau adik beradik ramai ni kan..
hidup serba sederhana..
yang penting masing2 tau bahagian masing2...
takde rasa tu lebih atau tu kurang...

jadi.. mungkin sebab2 tu... kiteorang berusaha lebih sikit..

nak senang kan diri sendiri dan tak pikir pasal kawen awal..
mak aku pon..ada sebab die tak nak anak2 die kawen terlalu awal..
mak aku cakap.. mak ayah tak dapat nak bagi kesenangan kat kiteorang adik beradik..
tapi cukup kasi ilmu agama dan pendidikan..
dan kasi kiteorang belajar tuk hidup berdikari..atas dasar kepercayaan
dan bagi kiteorang belajar tinggi2..walaupon belanja mahal masa tu..
mak aku cakap..semua ni..bukan tuk senang kan derang..
tapi tuk masa depan anak2 tu sendiri..
senang cakap mak aku kat "ko lepas kan diri ko dulu.. pikir apa yang terbaik tuk masa depan ko..."
[lepas tu tangungjawap sendiri lah kan..pikir nak senangkan makpak pulak..walaupon kate makpak tak mintak]

jadi..atas faktor2 ni lah buat aku agak lambat berkahwen..

belajar.. belajar lagi..keje..sambil belajar lagi..
pastu carik duit...senangkan diri dan mak aku yang banyak sangat bekorban masa muda die dulu...
apa yang dulu die tak pernah dapat..
atas faktor mungkin lebihkan anak2..
jadi waktu tu lah aku bagi apa saja yang menggembirakan die..
jujur aku cakap.. aku tak kisah kalau aku tak kawen [kot Allah tak jodohkan aku ngan sesapa]
aku dah niat dalam hati tuk berbakti pada derang sampai akhir hayat aku...
tapi.. pada usia aku 28 tahun Allah hadiahkan jugak jodoh terbaik tuk aku..
alhamdulillah...

kalau nak tau...

kiteorang adik beradik semua kawen antara umur 27-29 tahun..hahaha...
tu aku cakap aku tak heran pasal nak kawen awal..
mak pak aku sendiri tak bising..
orang lain yang sibuk...gggrrrr....
cuma adik2 aku yang 2 orang bongsu ni jer tak tau lagi..
sebab sekarang..derang dah senang lenang..
ayah..tak de tanggungan besar sangat..anak2 dah lepas kecuali derang 2 tu jer..
belanja adik2 aku tu..harian pon mewah..
senang nak dapat duit shoping..puuffttt... 
kiteorang dulu..tak merasa tau...tapi tu lah..
rezki derang lah kan...
kakak2 dan abang2 pon alhamdulillah.. banyak membatu..

tapi.. aku selalu dan selalu ingatkan adik2 aku tu jugak..
jangan gatal nak kawen awal..galakkan belajar..
lagi pulak lah lelaki..
walaupon hidup dah senang..
tapi biler dah kawen dan bekeluarga takkan nak bergantung pada orang lain lagi kan..
keadaan berbeza..
hidup sekarang mencabar..

aku tak tau pada orang lain...

tapi pada aku..tuk sekarang ni..
lelaki berkawin umur 25 tahun tu pon awal giler kot...hahahaha..
ada sedara aku [lelaki] kawen baru2 ni umur 23 tahun..
aku nak menanges dengar... agagaga...
awal giler ko nak hidup bekeluarga oooiii...
aku dulu umur2 tu tak terpikir langsung pon pasal hal tu...
walaupon ada boipren..mihmihmih...

infact.. masa umur aku 25-26 pon..

aku masih berkire2 nak settle down...
walaupon orang dah kecoh2 tanya biler aku nak kawen..
tapi..aku tetap rasa macam masih awal..untuk diri sendiri..
masa tu ngah sambung pjj degree pulak tu...sambil kerje..
sambil 'melagha'..
tak yah cerite pasal boipren.. orang nak 'jalan' kan pon kemahen ramai..
heran aku..
mak pak aku...dan diri aku sendiri tak kisah..
orang lain pulak yang kisah kan....puuuufttt...
biau lah.... aku nak kawen ngan orang yang aku nak hidup..
biar aku pilih sendiri..atas sebab2 yanga aku sendiri mahukan..
bukan sebab mengikut kehendak orang..
kalau hensem..kaya..atau ko nampak sempurna sekalipon..
tak semesti nya elok sempurna tuk diri kite kan...
giteeeww ko memilih sangat aty oooii..

harus lah... aku nak kawen bukan saja2 nak ngadap muka orang tu hensem semata boleh kenyang..

atau kaya tu boleh bagi jaminan kite hidup bahagia kan..
part off lah..tak di nafikan..
tapi ada lah jugak faktor2 lain..
nak cari pasangan ni.. 
untuk aku khusus nya..
bukan ko boleh rembat cegitu jer..
aku percaya cinta.. eceeeaaaahh....
tapi ada jugak perkara lain aku amik kire..
lagi2 biler dah banyak kali bercinta..
jumpa..kenal..dan berkawan ngan ramai orang ni..
buat aku berhati2.. 
tak apa memilih sikit..
sebab nak hidup bersama lamaaaaa... kalau di izinkan Allah..
mahu kekal hingga ke syurga..
dah kate syurga tu kan..harus lah nak carik pasangan yang boleh sama2 mengiringi kite dan bawak kite ke matlamat tersebut kan...
bukan setakat cinta semata..giteeewww...
tapi sempurna tu jugak.. bukan kat mata orang lain..
tapi yang penting sempurna kat hati kite..
mampu melengkapi kekurangan kite...
giteeewwww...

kawen lambat nanti beranak lambat...??takut tak subur...

atau takut.. kite dah tua nanti.. anak2 masih kecik..
mati tak sempat tengok anak kawen..

ooii.. mati bukan kire usia..

sok lusa pon kalau dah sampai ajal...
jangan kan kate nak tengok anak kawen..
nak tengok anak sunat pon belum tentu...

heboh kan sangat pasal hal ni..


kat majlis sedare aku cakap tadi tadi tu..

bising makcik tu orang kawen lambat..
bertambah bising lagi pasal orang tu nak beranak..
takut nau tak subur..
yang ko pulak nak pikirkan orang tu subur ker idak dah kenapa kan...

nyampah ai dengar tau..


tu pon kan urusan Allah..

kawen awal..kawen muda..bukan jaminan tuk menentukan ko akan beranak awal..
ada jugak orang berkawen awal masih tak dikurniakan rezki yang satu tu..
tu kan kerje Allah....alahai lah manusia yang tak habes2 suka nak mempertikaikan..
che ta.. didie alias tu..dah berumur.. pon masih boleh mengandung beranak..
subur jer lagi kan..
urusan Allah....ingat tu....
cepat atau lambat..semua kerja Allah...
sapa lah kite kalau nak cakap banyak...

haaaa...jadi tu pasal aku tak setuju kalau tuk sesetengah orang..

umur tu menjadi target utama dalam nak tentukan biler nak berkahwen..
maksud nya.. sampai ke umur yang diri sendiri dah tetapkan..
mula gelabah main rembat apa yang ada asalkan kawen..
jodoh ni dah di tentukan Allah..
Dia tau bila masa nya.. dan siapa orang yang sesuai tuk kita..
jadi jangan lah korang risau sangat...
boleh berusaha.. bercinta..mencarik... atau mintak orang carik kan ker..
tak salah.. tapi jangan sampai paksa diri..
HANYA SEMATA2 TAKUT AKAN UMUR tu..
dan paling penting TAKUT ORANG MENGATA..!!!

tak yah takut faktor umur..

orang kate.. umur 50 tahun..
nak hantar anak kesekolah... takut orang panggil atok atau nenek yang hantar..
hek eleeeeeyyy ko...
itu bukan faktor usia tu.. tu ko takut muka ko sendiri nampak macam tu..
orang sekarang dah canggih aku rasa..
pendedahan dah hebat..
muka tak nampak macam usia sebenar....
orang awet muda.. mungkin faktor zaman jugak..
orang tekejar2 kecantikan..nak nampak muda selalu..
bende tu bukan isu pon kan..
ada orang umur muda lagi..tapi dah nampak berusia..
faktor anak jugak mungkin..
ada orang sebalik nya..
jadi ko nak nampak cantik jelita sihat sentiasa..
jaga lah diri elok2 kekdah nya..-kalo ko kesah-
kalau tak kisah..tak apa keeeennn...

memang pernah dengar ada orang cakap..
seronok kawen awal..atau rugi nya kawen lambat..
tapi..ingat jugak yer.. bukan semua perkahwinan itu sempurna..
bukan semua nya bahagia...
kalau salah percaturan...salah niat kite..
ianya akan jadi sesuatu yang mengecewakan..
perkahwinan bukan semata2 sebab kite nak ada pasangan..nak ada anak..
perkahwinan bukan jugak semata2 sebab cinta..
tapi perkahwianan lebih dari itu..
lebih dari apa yang kite bayangkan..
ianya lebih pada tangungjawap..
yang sangat besar..!!!
bukan berseronok semata oooii...
dan tak semesti nya..ko bercinta ngan orang tu.. 
ko kene gak kawen ngan die sebab ko rasa die lah jodoh ko..
kalau betul2 baik..tak apa..
tapi ni jenis..belum kawen dah kaki pukul..
kaki mengepau duit ko [macam aku pernah kenal sorang mamat ni duluuuu]
kaki penipu..
kaki perempuan..
ko dah tau...tapi sebab cinta ko buta..bodoh..
ko mempertaruhkan sumur hidup ko tuk die dengan perkahwinan..
semata2 tak nak di tinggalkan.. atau meninggalkan..
kemon... bukak mata hati...
jangan buta sebab cinta atau jangan takut kalau ko tak kawen ngan die
ko tak kan jumpe jodoh yang lebih baik..
aku percaya dulu..
biler aku putus cinta ngan mana2 lelaki..
aku yakin Allah nak hadiahkan aku ngan orang yang lebih sempurna dan sesuai tuk aku dari yang sebelum nya..

walaupon semua agak lewat pada usia aku..
nak akhir 20-an baru kawen.. [28 tahun]
32-33 baru nak masuk anak 2..
umur 30 an anak masih kecik2..
tapi bagi aku..cepat atau lambat bukan ukuran nya..
tu semua perancangan Allah..
die pasti tau apa yang terbaik tuk hambanya kan..
insyaa Allah..

jadi.. untuk mungkin ada yang masih lagi tercarik2 lagi jodoh yang sesuai..

carik lah jodoh kerana ALLAH..
bukan sebab faktor2 korang nak laki kaya..laki kacak..
atau.. korang takut jadi ANDARTU...
atau takut mulut orang lain mengata...
aku doakan terbaik tuk korang..
carik yang elok2... jangan main sergah jer hokeh...
jangan terburu2 dek kerana faktor umur..
percaya pada diri..
percaya pada jodoh..
pada Allah....

tak yah sibukkan sangat cakap2 orang..

dan paling penting.. kalau jodoh belum jumpe lagi..
tak yah nak pikir pasal 'biler ko nak beranak'..
sebab mendapat pasangan..berkahwen pon bukan faktor ko akan terus2 dapat cahaya mata..
tu urusan Allah..
carik pasangan yang sesuai dan baik..supaya boleh jadi mak atau ayah yang baik jugak pada anak2 kite..
seterus nya pada keturunan kite..insyaa Allah...
dan percayah.. SAMPAI MASA nya nanti..
semua yang ko rasa sukar [jodoh lambat/jump orang yang salah/ atau sebagai nya..
akan dipermudah kan oleh Nya....insyaa Allah

semua ni pendapat peribadi..

kalau ko kawen awal.. dan ko rasa ok..
pon takd masalah..rezki atau bahagian masing2..
takde salah nya kawen awal..macam tu jugak tak de salah nya kawen lewat..
semua tu JODOH...cepat atau lambat.. Allah yang rencenakan hokeh..
yang penting diri sendiri tu macamane..
dah ready ker idok...





notatanganAty :: korang kawen umur berapa..??









CLEARANCE STOCK


BLOUSE [BF FRIENDLY]

COLOR :: GREEN
SAIZ :: L SAHAJA

MATERIAL :: POLYESTER COTTON
TIDAK JARANG dan kain selesa


HARGA :: RM 29

WHATS UP/SMS :: 019-2085089

















29 comments:

Mila Hilas said...

sy dlm family paling lambat kawen, umo 26..kakak2 sy paling awal umo 20/21 hehehe

Nurzakiah Hanum said...

betul tue
bg anum umur bukan faktor utama kan

mama maman aka yana said...

kita kawin umur 27thn.. hehehe

tuh pun adik kawin dulu dr kita.. apa nak diherankan JODOH bukan kita yg tentukan.. kiki

makcik tuh dah xde point nak borak jew tuh.. biasa la berborak hal org mmg best.. kiki

Cik Siti Hajar said...

kak, thn dpn umur sy masuk 26tahun.. in term of life..syukur sgt.. kewangan stabil dan hidup alhamdulillah.. smooth je..

sy meletakkan target umur 30 thn.. tp org sekeliling menekan bagaikan umur sy dah masuk 56thn.. apatah lagi adik sendiri akan berkahwin thn dpn..

sy cuma nk ckp.. kdg2 keadaan sekeliling yg memaksa kita nampak mcm terdesak nk kawin.. ssh nak fahamkan org.. cari jodoh bukan mcm pg beli ikan kat pasar..

MizzTina said...

sy kawen umur 28.. tu pun org kg sebok mengata sbbnya sy xtunang.. dah salah pulak pd diorg klu xtunang tup tup kawen.. kata pulak sy ngandung luar nikah.. dh la direct tnye ms hari majlis.. jodoh tu rahsia Allah.. btl akak kata, kawen awal blm tentu dpt anak awal.. ada je kt keliling sy ni.. semua tu kan Allah yg tentukan.. lainla kalau dh sampai umur 50 tp xkawen², blh la nk cakap andartu..

Cik Puan Tqah said...

umo 26.. tu pon rs da lambat.., hahaha.. tp akak br nk kawen taun depan..akak tua setahun

Aeen said...

ain kawen umur 23 tahun..husband 24..huhu..tu pun rasa muda sangat kawen..tp dah jodoh kan..hehe..Alhamdulillah..sekarang ni dah umur 26 tahun..dah ada 2 orang anak...:)

umi farhan said...

Sy kawen 29 thun...siblings mmg smua kawen lambat..puas la sedara mara jiran2 bertanya..mcm la xlaku sgt..suh mandi bunga,mandi bwh jambatan...kawen lewat sbb study keje jimba2 dulu...

yUmiE AzuRa said...

yumie kawen umo 28..mmg relax je,tp ade gak risau.risau takut lmbt dpt ank sbb history mak kawen lmbt die lmbt gak nk dptkn yumie.huhu..alhamdulillah rezeki kawen awal thn,hjg thn dpt ank(bunting pelamin..ekeke..tp bab kawen lambat ni biasalah,kte kekdg relax je,tp org sekeliling kte plak yg lebih2 risau kn.hihi

ameris said...

aty, akk kawin umo 31, faris 30.
yg mengata tu xyah ckp laaa... ramai... yg sibuk pasal kita lmbat kawin. patutnya doakan kita, dpt jodoh yg baik, yg beriman,, bukan mengata. penah ada sedara nk jodohkan sorang tu cikgu, jumpa jugak laki tu sbb hormatkan permintaan org tua. tapi ya rabbi... berkurap sana sini. rasa nak cepat2 balik.allahuakbar... kita xde laa terdesak sgt sampai nk bg yg gitu..

kenal faris 2 bulan kitorang tunang. 3 bln lepas tu kawin. bila dah jodoh tu mudah je urusan Allah aturkan...
semua org mcm puas ati dengan pilihan akak. Alhamdulillah dapat yg baik, yg dpt meminpin kita.. keje pun baik setaraf dgn pendidikan dia. Insyaalah dia akan sambung buat PHD.

orked violet @ SYA said...

well said kak.

kite la tu xkawen lagik. uhukkk

"kakak2 dan abang2 pon alhamdulillah.. banyak membatu."
ade typo kak. hehehe (nmpk xmmg betol2 bace??haha)

Didie Kamila said...

thun ni 27 bulan depan (tahun depan..hehe) 28 still single..:)

InaYusoff said...

saye kawen umo 30!..

tak payah nak pk sangatla..

kalau ada jodoh..ada..

kalau belum ketemu jodoh tu..tentu ada sebabnyeee..

nuyui a.k.a miss YUI said...

huhuh mulut org kak..

apa pun yui lom kahwin lg.. prcgn? xde lg.. impian? mmg ada =)

Doakan yui ya kak.

Mummy Faeeq said...

hadoiii..pikir mulut org mmg pening kan kak..sy kawen awal la jugak..24....tp ade jugak yg bebunyik.."da gatal sgt la tu mude mude da kwen"hahhh..acam ne tu????awal salah lewat salah..kikikikiki

akilla ibrahim said...

panjang betul bebelan aty ari ni..hihihi. saya kahwin umur 28 tahun. samalah macam aty umr 25 tahun ke bawah tu rs macam awl sgt nk khwn. Time 2 tu xrasa pun nk berkahwin, rs nk enjoy dulu dgn title bujang. dlm adik beradik sy yang lelaki khwn awal, yg perempuan khwn lambat.

MisZ FyZa said...

I kawen umur 25..mmg target nk kawen 25..alhamdulillah dipermudahkn..tp xpenah terpikir pon kalu kawen lmbt 2 andartu..rasenye zaman skarang bese da pompuan kawen lmbt..org dulu2 je mulut nyampah dgr..mak i lu kawen umur 26,siap org kmpg sih mandi bunge spy dpt jodoh..ntah hape2..

akak48 said...

well said, dik. Akak kawin sgt lewat. By umur 37 baru smpai jodoh. Berkoyan2 org mengata. Allah menguji akak dgn cara tu. Alhamdulillah, akak dpt suami yg baik (ehem...bujang lg ye) dan dapat anak 2 org yg lahir selang 10 bulan shj. sesapa yg masih blm sampai jodoh walau dh over 30 yo, dont worry. just go on with yr life. Kalau ada yg mulut tak ada insurans tanya...bila nak kawin?, u'olls jwb balik la...bila nak meninggal? Jodoh pertemuan, ajal maut kan kuasa Allah. Kita tak tau bila kita akan dijemput Allah, sama jg kita tak tau bila jodoh akan dtg bertandang.

Chekgu Azrine said...

Aty..akk kawen umur 18..please jgn ckp akl gatal..hahahaha..lawaks jek..

Akk kawen umur 18 tp alhamdulillah..jodoh akk awal..akk ok je..akk rasa kalau xjmpa hubs skng ni mgkn lmbat kot kawen..

Nurul Aziz said...

Sy umur 20. Hasben 24. Masa tu hasben bru hbis belajar, susah gak hidup. Gaji fresh graduate berapa sen je kan. Alhamdulilah sekarang makin better la.. Nk masuk 5 tahun dah tahun depan.

eima said...

aku kawen umur 23 ...hehehehe
jodoh aku awal ....hehehe

Ann Ishak said...

saya kawen umur dah keluar kalender, 32 tahun...itu pun sampai apak da ugut tak kawin jugak, dia sendiri carikan laki hiksss :)

tapi da dalam keluarga pun semua stock kawin lambat je, tak la sedara mara nak mengata sangat. tapi bila sepupu kawin awai memang kena bahan la :)

nurly_nurlyssa said...

akak kawen umur 34 tahun,
35 thn anak 1,
la ni 37 thn anak 2...
mulut orang..memangla..mcm2 dikatanya...ada yang suruh mandi air bunga, ada yang suggestkan duda anak lapan...ada juga yang pujuk suruh kawen ngan orang arab..

pada akak, jodoh itu kuasa Allah..kita hanya boleh merancang, tapi Allah lebih tahu apa yang elok untuk hamba-Nya...

Salhah Suhot said...

27, n now rasa macam awal sangat kawen. Rasa tak cukup puas menyingle.

nurul syuhadaini said...

sy kawen umur 30thn,suami saya 23thn...beza kami 7 thun.alhamdulillah,,,,bila dh jodoh smpai,,Allah akan permudahkan urusan kita

Emy Ezzha said...

sy kwen umr 22thn.. jan12 kwen.. dec12 pisah.. xd jdh.. ALLAH swt da tetpkn mcm 2.. DIA ambil ex dri sy n gntykn ank ;) kite y merancang n ALLAH swt y tntukn ;) alhamdulillah.. rzki ALLAH swt 2 luas ;)

~misshuny~ said...

well said kak aty..jodoh semua urusaN Allah.macam hani rezeki jodoh awal..tp rezeki ank belum lg..hani kawen umo 22..suami 36 da time tu..sebb jmpa suami yg da matang..kalau xjmpa suami,smpai skang hani lum kawen kot.hihi..

Ema Minami said...

saya kawen umur 26...rileks je...xrase tua pun...jiran sbelah rumah plak yg bising tanya nape kawen lambat..erk..mak ayah saya rileks je..skrg diorg sibuk tanya bile nk ada anak plak...choii jek mulut orang2 sekeliling...pfttt...saya masih senyum jek..kehkeh

Nadiah Hanum Wahab said...

Jodoh kuasa Allah...malas nak layan yg kepoh2 tu...klu tak kawen pon bukannya boleh mati! Errr tp saya kawen awal gak...24thn..mihmihmih...dah jodoh, alhamdulillah