Monday, February 23, 2015

Apa aku suka biler ke Johor



cuti panjang raya cino ritu..
macam biasa lah. balik kampung mertua kat simpang renggam...
ikutkan.. aku tak ikut atas sebab kesihatan tak mengizinkan..
tapi sebab kan macam bosan jer dok umah cuti panjang2..
nak jalan2 pon tak de mud..
nak gi mana2 pon.. kebanyakan mall kedai tutup kan..
jadi tengahari bute.. hari khamis..sesiap terus gerak..
tak pernah kiteorang balik johor jalan waktu2 tu..
sebab panas...jam.. dan bosan perjalanan panjang..
kalau malam.. aku ngan anak tido jer...
siang2 ni..lain cerite nya..
tapi..redah gak lah..
balik ritu gak sebab kene balik sini balik awal
aku ada check-up dan ada banyak hal lain sabtu ritu..

dan seperti di jangka.. jammed..!!!
hamek ko...selalu nya dalam 4 jam..
jadi 6 jam..!! tak larat aku oooiii dik dalam tu..
macam nak patah dua tulang belakang aku..
ngan qaleef nya dah mula bosan...aaiiihh...
tu tak gemar sangat tu...

beza sangat jalan dulu ngan sekarang..
ngan anak kecik..
ngan keadaan aku lagi yang mengandung..
kalau sihat-larat lain..
tapi ni jangan kan kate jalan jauh..
jalan dekat2 pon.. laju2 nak balik umah..
tapi tak per lah..
niat ziarah..
sementara masih berkemampuan..
aku tak tau lah lepas ni balik lagi ker tak ni biler makin sarat nanti..
mahu raya jer lah gamak nya ko...huuuu...


dah 6 jam perjalanan... ngan jammed nya..
2 kali gak menyinggah..
selalu jarang aku nak turun2 singgah ni..
kalau ada pon.. biasa abah sado jer...
tapi ni dah tak larat aku dok dalam kereta..
panas pon..parking jauh pon..sanggup jer lah aku redah ramai2 orang kat RnR tu..
sebab nak regang2 kan badan konon nya..
nak terkencing2 lagi.. tau lah ko orang mengandung ni kan..

tu pon asyik tanya abah sado.. lama lagi ker nak sampai..
tak sabau aku nak baring2...ngeeee....

fes singgah makan lunch kat dengkil-penuh orang-
lepas tu ingat nak singgah kat RnR seremban nak tapau KFC
tapi jalan sikit nya jam..
aku dah tido celik mata tak sampai2 lagi RnR seremban yang tak lah jauh nau pon dari dengkil tu kan..
dah tu aku cakap kat fared.. tak yah..
benti kat Pagoh jer..
setiap kali balik Johor..
mesti singgah situ tuk beli PAU MUAR..!!!




aku suka giler Pau ni sejak dari fes time fared beli kan tuk aku sebelum kawen lagi..!!
lagi2 pau ayam die..
isi kemahen banyak..
rasa sedap sangat..
pastu lembut gebus..
dan paling aku suka..sebab di yakini islam melayu buat..
pau ni kene hati2 pilih.. susah nak nak carik orang islam buat..
selalu kan cino jer yang buat..
tu biler jumpa pau sedap islam buat...
sedap pulak tu.. haaaa..memang jadi peberet lah..
tu setiap kali mesti nak singgah beli..
tengah malam tak kire gak.. mesti..!!!

aku suka pau ayam..daging ngan kacang die..
tapi masa tu dah habes..
ramai orang ko hari tu...phewwww..
ni aku amik pau kaya ngan ayam sorang 2 ketul..
pekena ngan teh tarik...
tak puas makan.. hahaha...tapi boleh lah hilangkan ngidam...





ni lagi satu 2 bende peberet mesti beli biler balik umah mertua..
singgah ayer hitam beli nenas sarawak dan jagung manis..
teringat arwah mak aku dulu..
memang ni lah bende di kirim nya setiap kali aku ke sini..mesti..!!
die suka soh aku beli lebih nak bagi orang gak...
pastu aku lah yang untung..arwah masak sedap2... aku dapat bekal... 
lagi2 pajeri nenas....alahai...rindu nya masakan die....

sekarang masih lagi beli...
tuk ayah dan adik beradik pulak..
dulu masa arwah ada..
beli banyak2... arwah masak..
panggil adik2 badik makan kat umah reramai.. besh nyaaa..!!!
sekarang.. beli banyak2.. bahagi2 kan kat adik badik..
masak lah korang sendiri2.. sobsobbsss...
kakak ipau aku pon suka nenas serawak-johor ni..
manis..!!! memang sedap makan ratah jer pon...
tapi ngandung2 ni tak berani lah aku...

jagung tu pon.. belum rebus lagi..
balik umah rebus..
nama jer jagung manis..tapi kekadang tak manis pon..ahaakksss..
tapi suka gak lah beli bagi kat orang...
untuk sendiri 2 ketul dah cukup... 

ni antara aktiviti biasa mesti buat biler balik johor..
ada lagi satu.. aku suka kan sate daging jamal kat simpang renggam
ada lemak dan rasa nya manis..
abah sado tak berapa suka..tapi aku suka sangat..!!
cuma kali ni balik.. 
tak dapat makan..sebab malam2 aku tak berapa selera...
siang2 dok mintak2 kat laki..soh gi beli malam nya..
tapi biler malam.. nak cepat2 tido...ngantuk..

nak singgah makan cendol kat situ2 pon tak sempat..
aku tak gemar tapi laki aku pulak suka..
kalau ada nanti aku cerite kat ko eh...

balik kampung.. biasa tu jer lah aktiviti2 kiteorang..
tak kemana dan tak buat apa sangat...
tu jejalan rasa suasana pekan kat situ syiok gak lah...
boleh laaaa... dari tak de kaaaannn...
kekadang rasa barang kat situ murah2 gak..
syiok nak membeli...
ayer hitam pon tak lah jauh sangat..
dalam 20 minit..
jalan pon jalan kampung.. tak de banyak kereta pon..

cume ada satu aku teringin nak makan..
tapi laki aku tak pernah sanggup nak beratur..
kat ayer hitam tu ada kedai putu bambu ni..
aku tak tau lah sedap ker dak.. tapi ramai nya umat yang beratur setiap kali pon..
pemes kot...
sejak kawen nak 5 tahun ni..
setiap kali lalu situ.. aku mesti tanya..sedap sangat ker..
sampai orang beratur sikit punyer panjang..
tapi sebab bukan lah peberet ever kan..
jadi.. boleh jer buat2 tak tau.. huhuhu..
cume kalau ada rejeki lain kali nak gak lah merasa..insyaa Allah..

entry bosan..??
ok tak per.. lepas ni.. nak cerite pasal misi pencarian jam tuk ruang tamu..weeeeaaa....















11 comments:

Nurzakiah Hanum said...

bestnya

e k i n ♥ y u s r i said...

tetibe rindu nak balik johor

Nurulhuda Abdul Latip said...

Oh kampung kat sempang renggam ke, kita kerja kat UTHM dan duduk kat Parit Raja, aah putu bambu tu selalu ramai orang, oklah sedap la gak...mungkin sebab famous tu yang ramai orang lagi2 kalau makan panas2 laju je masuk mulut..

eima said...

penah seklai je merasa mkn [pau tu ... tu fav laki aku jugak tu .....

khairiah Mohd said...

hehehe tetibe terliur plk tengok nenas 2...

Ain said...

salam..saja nak share..putu bambu ayer hitam tu mmg sedap..bg sy yg bukan penggemar putu bambu ni jadi terbayang2 lak..tak pregnant pn mengidam..pakkal je jauh..biasa pegi takde la beratur lama sgt..dlm 15 min je tgu..mungkin sbb cuti weekend je..org tak rmi sgt..cuba la skali skala..tp kalau tak sedap maaf la ye..lain tekak lain citarasa

fazian batrisyia said...

unik tempat org kan...best. kat ayer hitam tu ye...putu bamboo juriah. mmg selalu beratur panjang. tp hari tu cuti krismas, tgh cam tu tak payah beratur langsung...laju jek beli. Boleh ar sedap...kelapa parut dia mmg tak lokek.

Mummy GreenyHouse said...

Pau muar tu beli kat kedai mana?(nama je sy org muar, tp taktau sgt tempat2 kat sana..ahahah :D)
Bestnya...sy suka pau, kat melaka ni ada gak org islam yg buat. Tapi biasa2 je, boleh la makan..baca entry aty yg memuji pau ni, kecurrr air liur dah ni. :p

ungguviolet said...

saya pun suka balik johor,,kampung suami..

Suraya said...

Putu Bambu tu mmg wajib beli tiap kali g air hitam..
Mmg sedap sgt la utk kami sefamily yg mmg peminat putu Bambu ni..
Mmg x sia2 nunggu lama..
Lg pun suka bau wangi dia..bau pandan tu..

Suraya said...

Eh..Pau tu pun suka gak..
Biasa beli wat bekal alas perut dlm keta.. 😊 👍