Friday, March 06, 2015

jangan takutkan anak2 kite dengan niat mengugut




aku cukup tak suka orang atau aku sendiri nak ugut2 anak
dengan menakutkan anak tu ngan bende2 yang remeh dan aku rasa tak masuk akal..

contoh nya..
takut kan anak ngan lipas...

atau... cicak...

contoh :: " eeeii.. pergi lah sana.. ada cicak..kang cicak gigit..."


atau kucing..

atau guruh...!!

atau gelap....



aku tak paham kenapa nak jadikan anak tu penakut...


kan bagus kalau anak kite berani...


ada orang guna cara mudah.. ugut anak dari melarang die buat sesuatu..
jadi die menakut2 kan anak tu..

contoh nya..
tak kasi anak tu masuk bilik 'buat kerje' 
takut kan ngan perkataan 'gelap'
anak tu tak tau apa2..timbul perasaan takut dalam hati ngan perkataan 'gelap' tersebut..
sedangkan.. tak ada apa pon ngan 'gelap' tersebut..
maksudnya.. bukan lah sesuatu yang menakut kan pon..
tapi kite tanam kan dalam hati anak2 tu ngan perkataan dan sesuatu gelap tu sesuatu yang menakut kan..
jadi.. membesar lah anak tu ngan perasaan tersebut..

paling remeh..

takut kan ngan cicak..

cicaaaaaakk..??!!!! 

huh...


ooii.. aku geli cicak tu..

tapi tak lah kategori takut macam nampak rimau 100 meter depan mata...
cicak jer kot...


kalau anjing tu.. logik lah jugak kan..

memang patut lah kite bagitau anak tu anjing tu kire menakut kan..

kan kan kan....


ini.. cicak ko ugut nak takut kan anak ko....


tepuk dahi..


adeeyyhh... ko ni pon...


aku pon tak kasi gak lah anak aku pegang cicak ker kejar lipas ker kalau die jumpa..
fitrah nya.. die tak tau pon menatang tu menyakitkan ker hapa kan..

tapi..biar lah dengan cara yang betul kite bagitau anak tu..
larang supaya tidak menyentuh nya..

yer lah.. binatang2 macam tu kan kotor..menggelikan..
tidak boleh di sentuh sesuka jati
tapi tidak lah sampai menakut kan...
macam tu jugak lah dengan perkara2 lain..
bagitahu.. bukan mengugut dengan niat sengaja menakut2 kan anak tu..

TANAMKAN SIKAP BERANI DALAM DIRI ANAK..
bukan sifat penakut...


qaleef penggeli...


tapi bukan penakut..

tapi ada gak lah bende2 yang semula jadi nya die memang takut...

qaleef takut guruh..
kalau bunyik guruh die akan himpit aku..dan pegang tangan aku kuat2..
aku kesian tengok keadaan die macam tu..
jantung die laju sebab takut..
aku akan peluk die..
tak suka tengok keadaan die macam tu..

tapi aku tak pernah menakut kan die pon..
tak kan sesekali...
die sendiri yang takut ngan bunyik guruh yang kuat tu..
perasaan takut tu semula jadi dalam diri anak tu sendiri..
tapi.. pelan2 aku bagitau mana datang nya bunyik guruh..
dan insyaa Allah tak akan mencederakan die pon...
aku harap pelan2 die dapat buang perasaan takut pada guruh tu...

sebab aku tak nak qaleef lemah jiwa nya...
aku mahu qaleef jadi anak yang berani..
bukan jer pada persekitaran..
tapi pada kehidupan die...

baru lah ciri2 pemimpin kan....







jadi tuk korang.. yang mungkin tak tau..
dah terbiasa terikut2 cara lama..
menakut2 kan anak...
buang sikap tu mulai saat ni..
jangan tanam perasaan takut pada diri anak2 dengan perkara2 tak masuk akal..
ngan bende2 remeh lagi kecik...

seperti momok.. hantu dan sebagai nya..

apetah lagi ngan bende2 macam cicak lipas semut bagai tu....












KORANG KALAU NAK DAPATKAN PACK EPHYRA DENGAN HARGA KASIH SAYANG

dengan harga PASTI LEBIH MURAH...


boleh dapatkan DI SINI !!!










PREMIUM PACK [30 SACHETS [SEBULAN]

 :: FREE BOTOL SHAKER
:: FREE POSTAGE SEMENANJUNG




TRIAL PACK 10 SACHETS

FREE POSTAGE SEMENANJUNG
FREE BOTOL SHAKER [SEMENTARA MASIH ADA STOCK]








WHAT'S APP / SMS :: 019-2085089
[untuk urusan jual beli sahaja..tolong jangan call]
EMAIL :: nurha_abdul82@yahoo.com