Thursday, May 28, 2015

biler perancangan Allah melebihi dari perancangan manusia..




sambung kisah dramatik aku semalam...

kesudahan nya apa yang terjadi pada tarikh yang sepatut nya aku di czer
pada 22hb May 2015-jumaat last week
tarikh yang sepatu nya jadi tarikh hari lahir anak aku yang kedua ni..

tapi...itu lah..
seperti kite sedia maklum..
kite hanya merancang..
dokter PLAN kan tuk aku..
aku sendiri merancang itu ini..
tapi tiada kuasa sehebat dari NYA...
Allah sebaik2 perencana..maha berkuasa..
sampai masa nya..
hanya keizinan dari NYA yang akan buat semua nya berjalan seperti dirancang atau pon tidak....



ia...sampai masa nya.. 


perkare luar biasa terjadi...

mey baca sambungan...



khamis  - 21hb MAY 2015


aku pon berbungkus-bangkeh ngan bag beranak nak gi admitted ward..
pergi shah alam dulu hantar dak qaleef sendiri..
siap2 sarapan kat warung peberet kiteorang laki bini..
siap rilek2 shopping.. beli makanan nak bawak bekal konon nya..
kat spital selalu kan lebih mahal...huhu...
tu beli kat econsave kota kemuning tu lepas hantar qaleef..
sepatut nya kene lapor diri ke PAC kol 9 pagi..
tapi.. dah aku rilek2 cegitu..
kol 12 baru sampai spital..
sebab dok pikir kat spital nanti tak buat apa pon..
nak mula pose..tngah malam nya baru start nak drip bagai...
dari aku melangok sorang2.. saja lah aku masuk lambat2...






sampai bahagian bersalin..
daftar diri...sekejap jer..terus naik tingkat 5..
kat situ..masa tu... macam mudah jer urusan nya..
rasa macam lega..hati aku pon rilek jer walaupon sebelum tu..
aku macam tak nak jer beranak kat situ.. hahaha...
aku dok bayangkan.. macam spital klang aku pergi dulu.. ngeri hokeh..mihmihmih...
tapi.. ni tak lah seburuk aku sangka kan.. 
tak ramai pulak tu...
mudah urusan.. dan nurse2 nya pon baik..cepat...
[harapan aku kat bahagian2 lain pon smooth macam tu]
pastu selesa.. dan 'tertutup'.. walaupon tuk cek ctg..
menunggu dari daftar sampai step2 lepas tu pon...sekejap2 jer...


FIRST PROCEDURE :: CTG

procedure biasa yang fes sekali kene buat..
memula cek ctg bagai tu lah kan...
masa tu.. graf aku normal..tak de contraction teruk pon..
jantung ok.. tekanan pon ok...
biasa2 jer lah kire nya... memang tak de apa yang boleh buat ko panik..
tu kire kalau ko saja2 datang tu..
mau kene halau balik tu... hahahaha..
pakkal lah sebab aku ada surat memang nak kene admitted ward dah kan..




ngah cek ctg masa ni.. tapi aku tak sakit pon kan.. jadi rileks2 borak ngan nurse yang ada ngan aku tu
aku kan ramah.. kemahen borak sakan.. hahaha..
bagus nya nurse bagi aku banyak sangat tips yang aku tak tau dan baru tau tu..
lepas dokter datang interview aku..nurse tu nak kuar..soploh kali aku dok terima kasih ngan dia..
entah.. sebab die pon ramah ngan aku kot... hahahahaha...



normal... tak de contraction yang kuat mana pon...
baby pon ilek2 masa ni...





next procedure :: SCAN

keluar kejap dari CTG tu terus kene panggil scan..
masuk bilik lain...

interview aku sambil2..
tanya kenapa aku nak kene masuk operate esok..
sambil2 baca rekod dokter sebelum2 nya kat buku pink tu..

sekali...

dokter kate :: KEDUDUKAN BABY AKU NORMAL DAN DAH KEBAWAH..!!!

maknenya jugak..
aku tak ada masalah untuk bersalin NORMAL...

aku waktu tu..eerrrr.....
tak tau lah nak eksaited ker nak nangis..
hahahahaha...siyes....

10 kali aku tanya.. betul ker..
dah aku pulak yang soh dokter tengok betul2.. mihmihmih..
seb bek lah dokter tu baiiiiiiikkk sangat...

macam2 aku tanya.. die jawap ngan telus sampai aku puas hati..

2 kali aku scan..kali ke-2.. fared masuk tengok sekali..
die pon macam tak percaya..
muka macam frust gak lah..
jujur nya.. adah lah sikit aku pon...hahaha

satu hal.. sebab dah eksaited sangat nak jumpa baby..
dah set dalam kepala otak...
konon nya.. esok tu..[jumaat] setel dah lah kan...
tapi kene tunggu lagi..tak tau lak tu biler kan..
sebab aku di kire consider boleh normal

tapi dalam masa yang sama...
macam teruja gak lah kot aku mampu tuk bersalin normal...insyaa ALlah...
memang satu keajaiban lah kan..

walaupon peluang masih 50-50...
tapi... kali ni.. aku macam nak lagi cube tuk bersalin normal..
takut mengecewakan...
tapi... bagi aku..sekurang2 nya aku mencuba...


aku ada gak tanya.. kot2 boleh terus jer proceed czer jumaat esok nya.. hahaha..[masa frust tu lah]
sebab waktu tu.. aku macam dah 'serah diri' dan hati aku dah pon..
maknenya aku macam ready dan ok jer kalau czer sekali pon..
tapi dokter cakap.. takde sebab nak izinkan aku czer esok nya...
aku belum due lagi pon..38 minggu...
baby berada di kedudukan normal..
takde show.. air ketuban ok..
so..sempurna tuk aku waktu tu..sihat..mak n baby pon...
jadi.. memang kene tunggu jer lah sampai edd aku kan..

atau pilihan lain.. gi private mintak czer... 
senang kot lah ko kate nak beranak cepat sangat..
tapi untuk apa aku nak buat semua tu..!!
kalau aku masih berpeluang tuk beranak normal..[even 50-50]
dokter ada bagitau.. aku boleh lalui procedure cpd tu kalau aku nak buat hari tu..
tapi..dari penerangan dokter [yang pakar]
sebenarnya.. aku mungkin bukan cpd pon..
itu hanya lah satu andaian dari dokter2 lain..
sekadar andaian tau..!! sebab.. ada kes yang sama ngan aku..
boleh beranak normal...
tapi aku di beri pilihan lah waktu tu..
dan aku pilih tak nak...aku nak tunggu secara 'alami'
macam sebelum2 ni.. dan macam mak2 lain yang bersalin normal..

dokter siap offer aku tuk cek jalan dan bantu bukaan hokeh...
hahahaha..memang tak lah aku nak..
tak per lah... edd pon lambat lagi.. 
ada lebih kurang... uurrrrr... 2 minggu tak sampai..
tak lama pon... tunggu jer lah masa nya..
tak mo lah stress2 awal nak cek itu ini.. dah ada pengalaman dulu..
tak suka taaawwww...
since aku di bagitau.. baby ok dan selesa duduk dalam tu..
melain kan...kalau ada tanda2 beranak tu jer lah..laju2 kene gi spital
biasa lah tu..dah tau dah..
so.. aku pilih tuk tunggu..
dan aku ok...

kan aku cakap...
Allah perencana terhebat..
die tau apa yang terbaik..
aku sebagai hambanya..memang terima jer ngan hati terbuka...
sikit pon aku tak kisah..eerrr... frust gak lah.. hahaha..
dah teruja nak jumpe baby esok nya tawwwww....
dan lagi.. panat sikit lah lalui banyak procedure..
tapi bak kate dokter.. nak cepat..nak senang..
gi private..kuar duit.. mintak nak czer...habes cerite.. huhuhu.. bahek lah...
bende ni semua melibatkan kepercayaan sebenarnya..
keyakinan aku meletakan diri aku kat situ...
dan apa yang berlaku.. pilihan2 yang aku buat..
adalah atas 'dorongan' dari Allah..
aku serahkan hati dan diri bulat2 pada NYa..
insyaa Allah.. Dia maha mengetahui...

setel kuar balik dari spital tu..
kol 2..siap makan kat cafe bawah tu...
seronok dak qaleef tengok mak nya datang menjemput..
si Tina pulak frust sebab tak dapat tengok anak baru die..heheh...
isnyaa Allah..akan sampai masa nya nanti...
lambat atau cepat jer...

kalau cakap pasal perasaan aku sebelum ni..
biler tau tarikh nak operate tuk beranak...
jujur...sangat menakut kan..!!
yang rapat2 ngan aku tau lah keadaan aku sebelum2 tu..
lagi2 sehari-2 sebelum tarikh tu...

orang kate.. lagi boleh bersedia biler tau tarikh nak beranak kan..
part bersedia tu memang betul lah..
senang nak arrange itu ini..
tapi.. ko tau tak.. sebenarnya.. lebih menakutkan..!!
aku tak dapat tidur lena sejak dari tau biler aku akan beranak...huhuhu...
aku macam panik tau..
aku takut pikir macam2...
ibarat menyerah nyawa pada waktu nya... cer ko bayangkan.. hahahaha..dramatik tak...
tapi siyes ni.. aku memang takut..takut yang lain macam...
ko nak operation.. giler ko tak seram kan....
tapi nak buat acaner... dah tu jer jalan nya..[masa tu]
cume...amik dari sudut positif...
macam aku cakap sebelum ni lah..
Allah yang merencanakan yang terbaik tuk kite..
Die yang pilih dan tentukan semua ni sebenarnya...
bukan kite...bukan baby..bukan dokter..
tapi DIA... jadi.. kite serahkan hati kite bulat2 pada Nya.. 
insyaa Allah...pasti ada hikmah nya..




last report sebelum keluar


so.. CANCEL OPERATION.. n proceed tuk VAGINAL DELIVERY
dan tarikh akhir tuk semua ni pada :: 10 June 2015
[lagi beberapa hari sebelum besday abah sado-13 June 2015]
aku tak expect apa2 pon.. tak ley nak agak biler..
dan tak harap apa2 pon..maksud nya nak baby kuat sekian2 hari atau waktu..
aku just follow the flow...
isnyaa Allah..sampai masa.. baby akan keluar jugak..lambat atau cepat..
semua tu percaturan Allah..





masih takut gak.. kalau2 tak merasa nak bersalin normal..

biler dokter ada bagitau sumtin masa ni..
rasa macam ada lah harapan aku nak merasa normal kan..
tetap takut gak.. hahaha..sebab tau sakit nya pulak macamane kan..
tapi.. dalam masa yang sama...
lega gak aku tak kene operate last week...
cume.. debar2 tunggu apa pulak akan jadi lepas ni..
buat masa ni.. aku macam biasa..
contraction tu on off...macam sebelum2 ni gak..
aku tunggu jer lah apa2 tanda yang datang dulu..
atau tunggu jer lah tarikh nya nanti..

so.. masih ada masa lagi ni..insyaa Allah...
qaleef dulu beranak on time...
adik baby kot lewat ker kan...
kot awal... biler2 die ready nak kuar.. kuar lah yer anak..
mama ok jer...
asalkan kamu sihat..

TAPI...

kalau ko nak tau.. aku masih lagi berisiko tuk bersalin czer tau....
tengok keadaan aku waktu sampai masa nya nanti..
atau kalau tetibe baby kembali sonsang...
semua tu dokter kate ada kemungkinan tuk jadi lagi...
tak per lah... kerje Allah.. biar kan..
aku tunggu kan jer lah..

harap.. urusan aku dipermudahkan..insyaa Allah.....






eerrrr...tetibe rasa nak gi carik baju raya asben minggu ni... hahaha..sempat jer ko nak nyopink kan..............


makin lambat baby kuar..
maknenya..makin dekat hari pantang aku dengan bulan ramadhan..
alaaaaa....kalau sedih tak dapat pose ramadhan...............................