Thursday, July 30, 2015

Muhammad Ash-Shaquille 2 bulan







jarang cerita pasal si kecik sorang nih...
tak smpat la bai.. huhu...
kalau qaleef dulu.. setiap hari ada cerite..ada gambar..
kemahen ko hapdet stiap hari..
sampai naik menyampah orang baca..
macam ko sorang jer ada anak waktu tu.. hahahaha...

biasalah.. sindrom anak pertama memang gitu sangat tawww...

bukan tak eksaited..
tapi macam aku cakap tadi lah..tak sempat nak hadap dah..
dulu..sorang tu jer lah aku hadap dok belek telek..
ni sekarang.. baru aku nak golek2 ngan si kecik..
si abang buat permintaan macam2..
memang dak qaleef tu..dengki mak nya manja2 ngan si adik..

tapi sebenarnya.. idak lah teruk sangat..
gambar ash-shaquille selambak jer dalam hp aku tuh..
video die..rajin aku amik..
cume tu lah.. nak cerite kat sini tuh..yang asyik lupa.. 

danggg...!! lupa ko aty ooii... 

heheh...

asyik2 cerite si abang..
mey la kite cerite si adik pulak eh..

dah 2 bulan dah anak aku tu..

aku kekadang heran..
macamane budak boleh tau die nak alih bulan eh...
siyes aku curious...
yer ar.. orang cakap.. biler nak alih bulan jer.. ada jer lah perangai die buat..
macam meragam ker..merengek ker..
tak larat ooii...
kalau setiap kali alih bulan cegitu..haruuuuu....

sama macam anak aku ni lah..
ritu nak alih bulan..nak masuk 2 bulan.. sehari-2 sebelum tu..
die punya mengamuk merengek lain macam..
sampai aku tak tau nak buat apa..
lepas2 tu ok dah..
orang kata.. nak alih bulan..
haa..part tu aku curious tu..macamane die tahu die nak masuk 2 bulan hah..

dulu qaleef pon macam tu gak aku ingat..
asal nak alih bulan jer macam2 hal...

bertabah lah...










masuk 2 bulan ni..
shaquille dah sealu berjaga dari tido...
biler berjaga tu.kene lah aku layan borak2 ngan die..
die suka..
die pon dah pandai senyum2 ketawa kuar bunyi sikit2..

lepas tu.. aku perasan.. die kuat angkat kepala die..
kaki die pon agak tegap..
aku rasa.. ni sebab minum susu kambing lah..
pernah orang cakap macam tu..
so far..bagi aku perkembangan yang baik..alhamdulillah..






dan die dah alert pada bunyi..
maksud nya.. kalau ada bunyi agak kuat dari satu bahagian..
dia akan toleh atau pandang ke arah bunyik tu..
kalau di alih kan bunyi tu..[mainan]
die akan berubah pada arah tersebut jugak..

anak2 aku.. dari qaleef dulu..
memang masuk 2 bulan jer..
aku tak akan pakaikan mitten booties bagai dah..
sebab.. aku nak bagi ransangan pada tangan serta kaki die..
pada motor2 halus anak..
lagi2 pada tangan..
cume stokin aku akan pakaikan biler nak kuar rumah..
tu memang biasa aku buat dulu..

so far.. alhamdulillah.. anak2 aku tak de pernah masuk angin kembung teruk..
shaquille pon buat masa ni tak pernah lagi..
die pandai giler kentut hokeh..
siyes aku tak tipu..hahaha..
part kuku pulak.. aku akan pastikan pendek..
supaya tak cakar muka die sebab dah tak pakaikan mitten kan..
elok macam tu..ransang motor2 halus anak..
cepat merasa sentuhan..
boleh memegang..sambil2 kite ransang die jugak..
macam aku.. selalu main bukak tutup jari2 die..
bagi die pegang sesuatu..
elok tau mulakan seawal yang boleh..
elok tuk anak tu sendiri..
meransang motor sekaligus..meransang otak anak..insyaa Allah..
try la... mengikut pengalaman..its work...





rambut..2 bulan masih cegitu..hahaha..
gitu lah anak2 aku.. rambut nya susah nak tumbuh laju2..
tapi nanti dah besar macam dak qaleef tu baru lah elok sikit rambut nya..
kalau tak sebelum2 nya.. redho jer lah botak anak ko..
mungkin aku akan buat sama macam qaleef dulu..
botakkan 7 kali.. sunat kot hukum nya..[betulkan aku jika silap]


so far itu jer perkembangan die..
berat die mungkin dah 4 kilo lebih kot..
tak tau..hahaha..sebab tak gi bawak enjit 2 bulan lagi..
tak gi check-up..
tapi alhamdulillah nampak membesar dan dah terasa berat nya..
oohh haaa.. masih lagi minum susu mak nya ni sepenuh nya..alhamdulillah..
2 bulan..harap dapat sehingga 2 tahun macam si abang..
macam yang disyariatkan dalam alquran..insyaa Allah..


ok lah.. nak update lagi sebenarnya..
laju2 aku taip ni.. tapi anak dah bangun..
macam biasa lah..
kene hadap die jer dulu..
seb bek dah setel banyak keje..
esok insyaa Allah nak balik johor kenduri..
lepas tu nak berjalan raya..
dan lepas tu ada kesempatan nak gi bercuti..sempena anniversary kate nya..
insyaa Allah... semoga Allah lancarkan perjalanan...