Sunday, October 25, 2015

berbaloi ker..?? skeptical aku terhadap 'beca dan bayaran' kat MELAKA







 bang.. badan dah sado... muka dah nampak 'kapak dalam hati' ..tapi bawak beca..hello kitty...!! 
hahahaha... comel sangat nih....

abang ujang nama nya nih.. asal PJ ni jer.. carik rejeki kate nya sampai ke melaka..

tapi... eerrrrr......... napa hello kitty...ngeeeeee.....







aku tak pernah naik beca walaupon berkali2 pernah datang kat melaka ni..


dan tak pernah teringin pon....

bagi aku.. beca memang menarik...
tapi... aku ada skeptical tentang 'beca dan bayaran' tu....


jujur nya...aku rasa... membazir...!! 

beca jer pon...

lain lah kalau pelancong luar negara tak pernah jumpe bende2 macam ni...
harus lah naik kan...
tapi tuk aku... memang tak pernah rasa nak 'melabur' ke situ...

sebab.. mahal... huhuhu.. jujur ni..


bagi aku lah....

rate antara Rm 25 hingga 30 hengget setengah jam.. 
so dierang bawak ronda kawasan2 tertentu..tempat2 menarik kat bandar tu..
dekat situ...
ada lah die tunjuk gambar..siap ada package..
boleh singgah2 turun kalau nak..
tapi.. makin lama masa nya.. bayaran makin bertambah lah...
aku rasa.. nak setel semua2 yang die kate nak bawak tu...
satu-satu tempat nak sampai..mau makan sejam atau mungkin lebih gak tu..
ko kire.. sejam..rm 50 hengget hokeh...!!
50 hinggit dah boleh buat isi minyak pergi-balik dari selangor melaka selangor...
siap lepas bayar tol...ngeeeee...


membazir lah ko nak ronda2 kat situ naik beca ni oooiittt..
bek ko jalan kaki....bukan jauh2 nau pon...
boleh singgah lama2 sikit kan satu2 tempat tu...




eeerrrr... tapi... apa cerita aku naik beca dalam gambar2 ni...???!!!


hahahaha... ni kes2 terpencil.....



dan... skeptical aku terhadap 'beca dan bayaran' tu...

berubah selepas tu.... 


kesah nya... dari yang banggunan merah2 tu..yang kat jam besar...kat church tu..
nak jalan kaki ke a famosa..agak jauh tuk aku..
kene naik turun bukit..
dalam keadaan cuaca waktu tu...
kental kan hati jer lah berjalan...
tapi dah separuh jalan.. memang terasa penat.... 
bukan setakat basah tiak.. basah baju oooii..!!
panas boleh tahan.. mula lah aku rasa.."eeaahh..tak per lah..tak yah lah gi a famosa tuh...cegitu lah rupernya kan.. ahahaha..." -dalam hati aku jer lah..

jauh lagi nak sampai..
kat situ..memang beca lalu lalang jer..
dah macam ulat tiket bas pon ada dok offer2 "beca kak..beca bang"
selama ni..tak heran pon...tak teringin langsung nak naik..

tapi..

dah penat2 macam tu..

tetibe aku yang offer diri ajak naik beca... agagagaga...

malas jalan punya pasal....

kebetulan macam biasa lah drama hindustan..
jam2 tu lah macam ada penyelamat datang...
lalu kat sebelah seketul beca...offer kiteorang..

aku tanya.. berapa hengget nak gi A Famosa -tak lah jauh sangat pon sebenarnya..

abang beca tu kate..Rm 10 hengget..

terus aku cakap.. "mahal nyaaaa...!!...dekat jer ni pon bang..tak per lah"

aku tak nak..membazir... hahahaha... ko tengok..ko tengok...
sungguh lah berkire ko nak kasi orang beca tu..
aku dok pikir.. dekat sangat oooii...
cume gigih tak gigih ko nak jalan kaki panas2 tu jer..

kebetulan lagi..dalam masa yang sama tu jugak...
abang beca ujang ni ada sama...

slow2 kata kat kiteorang..
"'takper kak.. naik lah.. kesian anak akak tu panas...saya bagi 5 hengget jer"

5 hengget.... boleh laaaaaaaaaa......


tak memasal ko naik beca sejengkal cegitu...



tapi..


lepas tu lah pandangan aku berubah...

walaupon aku rasa sejengkal..

tapi biler tengok abang tu mengayuh ngan beban kiteorang 4 beranak....gigih...
berpeluh2....
Allahu.... terus perasaan kesian sangat kat hati ni datang
terus terpikir... kepenatan abang nih di bayar dengan nilai rm 5 hengget jer...??!!

Allah... sedih lak teringat..

aku ni punya lah berkire sangat..
tak de langsung lah terpikir niat nak memberi-bersedekah..
sedangkan derang mencarik rezki bersusah payah bersaing dengan ratusan penarik beca lain..

walaupon kata bayar...
tapi rasa.. nilai rm 5 hengget die mintak tu..tak berbaloi ngan kepenatan die mengayuh..
dngan panas tak berpayung nya..
ngan naik bukit bawak kiteorang..
ko kire lah berat abah sado..campur berat aku..ngan anak2..
lebih 100kg gak tuh...

Allah...terus rasa....hurrrrmmm......

yer lah..walaupon kata beca tak pakai minyak..tak yah lalu tol..
tapi.. penat tu ooii...
kalau sebelum tu...aku rasa peluh satu badan jalan kaki..
tapi biler aku tengok abang ni.. lenjun saatu baju mengayuh bawak kiteorang...

kegigihan nak mecarik rezki tu kan...
bersaing lagi ngan banyak2 beca kat situ...
tu sanggup die bawak gak kiteorang walaupon bayarannya kurang...
sebab kata nya..susah dapat pelanggan...

so.. aku dah paham dan boleh terima kalau derang caj sampai 25 hengget nak ronda2 banda melaka tu..
aku yang sejengkal ni pon..rasa jenuh sangat tengok die mengayuh...
ngan bayaran sebegitu...
semoga Allah memberi keberkatan pada rezki2 yang mereka perolehi agar mencukupi...insyaa Allah








lepas tu...sampai jer depan a Famosa tu...
die offer amik kan gambar siap...
sambil2 tu sembang2 lah sikit..
cerite pasal anak2 die ada anak baya kiteorang tu...
dulu kata nya...kerje die jadi ulat tiket kat pudu tu ha...
tapi berubah sejak berkawen..dan ada anak..
jujur die kata...die cuma nak carik kerje halal...
bagi anak bini makan dari rezki halal..
walaupon hanya membawa beca pelancong..

alhamdulillah...

walaupon aku terdetik gak..
kenapa nak susah2 bawak beca...
ni bukan under estimate ke hapa tau..
tapi yer lah.. aku pikir.. persaingan kat situ..beratus2 kot beca..
ramai aku tengok dok melepak dari bawak pelanggan...
kire pendapatan tak tentu....
abang tu pon aku nampak muda dan sihat kan...

tapi...eeerrrr..
must be a reason kan..kot just sampingan jer kot...
tak payah lah aku susah2 nak pikirkan hal orang...hahaha..
yang penting..rezki tu halal dengan cara yang betul..
dan sekurang2 nya die berusaha...


lepas tu.. aku soh abah sado bayar lebih jer dari apa yang die mintak..
niat bagi pada anak2 die..
terbyang pulak anak2 aku yang senang hidup nya... Allah...

rezki masing2 lah tu aku rasa...
sebab..semua tu pon urusan Allah kan...

sekurang2 nya...
kiteorang ada pengalaman dan kenangan sekali naik beca kat melaka....ngeeeeeee....







 notatanganAty :: kenapa beca die tak buat tema iron man ker.. captain america ker.. [penyibuk]