Tuesday, October 20, 2015

JEREBU... tazkirah alam buat kita........




esok cuti sekolah lagi..??!!!

jenuh nak menjawap ngan anak aku tu....haaiihh...

pagi2 bangun... terus2 kata.. nak gi skul...

dah 2 hari aku jawap.. "hari ni tak yah gi skul.. cuti..esok..esok yer...esok kite gi skul "

sekali..esok pon tak sekolah jugak....

haaiihh...

tak baik menipu anak..


macamane ni... mama bersalah....


aku tak tipu....
eerrr...bagi harapan...uhuukkss..

selalu tak lah seteruk ni jerebu nya..
tapi.. hari ni dah sampai kuning..!!
dah beracun kata nya..
sekolah tutup..
aku pon tak nak bawak anak aku kuar..main kat luar..terdedah ngan udara tak sihat..

tapi tu lah..
susah nya pulak biler anak sukaaaaaaa sangat gi sekolahh ni...

kesian kat anak..
boring duduk umah....
die suka gi skul...walaupon 3 jam jer sehari..dah memadai tuk die berseronok..
kekadang..aku baru jer amik die balik sekolah..
die dah tanya.. "biler nak gi skul "

kalau tak gi skul hari tu..cuti sabtu ahad..
kalau kuar... die nampak skul die dari tepi jalan [boleh nampak dari jalan utama]
"mama... nak gi skul..."

ko tengok...
macam ni biler anak suka nau gi sekolah..
tak sia2 mak ko daftar kan masuk pre-skul ritu..
sebab memang minat die..
die seronok ngan aktiviti2 kat sekolah..
die suka main ngan kawan2 die..

jadi biler cuti lama2 sangat macam ni...
tu yang die asyik tanya..biler nak gi skul...

jenuh mak ko nak jawap hari2 nak ooii...


nak buat acaner kan..

bukan suka2 mak ko tak kasi ko gi sekolah..
keadaan tak mengizinkan..

sekolah pon terpaksa di tutup...


sebelum ni 2 hari jer..atau sehari...
tapi selalu mesti bersambung2 ngan sabtu dan ahad kan..
3-4 hari..
tapi kali ni.. campur esok.. dari hujung minggu.,
dah 5 hari..lama tuk qaleef tak gi sekolah....
tu pagi2 bangun.. sibuk kata nak gi skul.....

hurrrmmm....


esok lagi sehari nak kene jawap..


sekolah tutup... teacher tak de..fren tak de...semua kat rumah tak gi skul...


macam tu lah setiap kali pon...
masa cuti sekolah seminggu baru2 ni pon..
hari2 kene bagitau die...
hari2 kene explained kat die..
skul tutup... teacher tak de..fren takde..

sok lusa.. aku kene rakam lah...ahaaakkss


okey... tak kelakar..

bukan bende mengembirakan..

sekolah ditutup sebab jerebu..
tak yah nak seronok sangat ngan keadaan kite sekarang ni..

jerebu... bukan sesuatu yang baik pon...



"jerebu ni ada 5 warna...Mula2 putih..kuning...merah..ungu and last sekali hitam... Sebelum sampai hitam..maka bertaubatlah manusia " -ustaz-



quote dari seseorang....


Jerebu tu tazkirah alam buat kita 
manusia yang sibuk malah berbangga pula dengan dosa2..suka jerebu sebab dapat cuti..??

ustazAzharIdrus pesan..
jangan suka sangat..
sebab qiamat datang sewaktu asap berkumpul di bumi
sekarang jerebu tak nampak mentari...
bayangkan bila dah boleh nampak mentari tiba2 kita tersedar rupernya matahari dah berubah arah 
-terbit di barat dan tenggelam di ufuk timur-
Wallahualam






keadaan jerebu sekitar KL hari ni [20 oct 2015]
credit picture dari FB



4 comments:

eima said...

tq sebab memperingatkan .... semoga malaysia kembali normal ....

Afidah Azmi said...

Ya Allah...kak..Salahs atu tanda khiamat besar adalah keluarnya asap.
Nauzubillah...Fidah sebenarnya amat takut dgn semua ni sekarang.Harap Allah SWT ampunkan kita kak..Ampunkan dosa2 kita..

cik hani said...

Haah la atie,

Saya rsa jerebu teruk la kali ni.
Semalam keluar opis je terus terasa berdebu tekak.
tengah puasa ganti ni, harap tak sakit la..

Sha Nikitasakura said...

Jerebu ni paling lama..dh mengah dah ni sedut asap ari2...