Tuesday, October 20, 2015

MELAKAgateway :: MERAH dan sejarah....







nak jalan melaka hari ke-2.. 
aku pakai baju simple2 jer..yang selesa...
kemeja dan seluar palazo linen kasut flat...
sebab tau.. nanti akannaik turun tangga dan bukit...
dan dari satu2 tempat tu.. ko akan banyak jalan kaki...



sambung lah lagi kisah melaka yang tak habes2...ngeee...
aku tak boleh stop..
kalau benti...nanti terus tak gigih nak cerite...
selalu macam tu lah..
jalan2.. tak de kenangan simpan dalam blog..
sebelum2 ni cegitu..biler kepam lama2..terus malas nak update..
so..sementara sendiri rasa masih tengah panas..
mey lah update laju2..
walaupon...eeerrrr... melaka jer pon...
eaahh...melaka besh ah....aku suka...

okeh.. sambung cerite hari ke dua..sabtu... 
pagi2 gak lah kiteorang kuar nak gi berjalan..
nak gi bangunan merah2 tu.. nak gi a famosa sekali kat area2 situ..

tapi.. jalan dah sesak..!! puufftt...
awal lagi tau tu..
2 kali kiteorang pusing carik parking...
jenuh gak...ngam jammed lagi...
melaka ooii.. melaka.....
memang ramai betul orang suka datang ke sini eh...

cuaca pon panas boleh tahan gak...
walaupon masih awal pagi..
tapi ok lah..kalau hujan lagi tak ley gerak mana kan...

eeaahh.. aku tak ingat lak kiteorang sarapan kat mana pagi tu.. uhuukkss...




kali ke dua pusing...kiteorang decide parking kat samudera walk area tu..
2 hengget jer sekali masuk..
pastu jalan kaki ke banggunan2 merah tu..
tah apa ke nama tempat tu tah..
tapi memang target nak ke situ jer...
teringin amik gambar kat situ.. cantik merah bangunan nya....





sapa pernah pergi melaka..
mesti tau ada satu jalan nak masuk kat area2 sini..akan lalu satu kawasan bangunan kiri kanan merah..
aku paling suka jalan situ.. hahaha..
aku rasa..unik..menarik..dan cantik sangat..bangunan lama... dan merah...

ni amik dari hujung2 jalan bangunan jer..
kalau rajin jalan ke tengah lagi.. kiri kanan bangunan merah..lagi cantik gambar..
tapi we ols malas nak jalan.. 
mak2 sekarang ni..memang malas sikit aku nak menapak.. hahaha..dasar kan..
jadi amik gambar kat sini je lah..
kalau dapat amik gambar tengah2 jalan kompem lagi cantik..!!
tapi kot ko kental nak kene maki ngan kereta2 yang nak lalu tu..takper lah.. hahahaha...







merah...




merah lagi...



dan merah....!!


memang bangunan kat area2 situ semua merah2 belaka...
sedangkan tempat dan bangunan yang berbeza..
aku hagak... orang yang dok situ..yang handle kawasan ni dulu2..suka merah..
atau.. suka makan.. hahahaha.. hagak nya lah..
merah.. boleh menaikkan selera makan seseorang secara psikologi nya lah...
kot lah kan.. ngeheeeeee..mana lah tau...




ko pusing camera macamane pon.. background mesti merah...
memang keliling tu bangunan merah jer..
menarik..!! dan cantik.. yang mungkin tak de kat tempat lain..


layan buskin pakcik ni kat dataran tengah2 tu...
memang betul2 layan lah... tengok die main gitar karen tu... 
kiteorang laki binik memang suka layan tengok bende2 live cegini...lagi2 kalau orang buskin..



nak beli cenderahati kat melaka ni..kedai memang banyak lah..
setiap kedai jual bende lebih kurang sama..
selalu biler jalan satu2 tempat.. aku suka beli FM...
tapi kali ni..aku tak beli.. sebab.. dah banyak pulak aku perasan ada kat esbok aku tuh...
ape eh aku beli kat melaka ni...?? 
makanan jer kot banyak... hahaha...


anak aku dok kelek lah menan die dalam kotak tu..
selalu kan die bawak bag.. tapi.. ritu aku soh tinggal..
dah cegini pulak ruper die menghangkut kulu kilir..
ko kalau tak kasi bawak.. mahu die mengamuk nanti..geram hokeh..
sedangkan bukan baru beli pooooonnnnnnn....
kalau die pegang sorang tak pe lah..
ni..kekadang aku kene pegang gak..kekadang abah sado..


qaleef memang macam tu lah perangai die... ggggrrrr......




eeaah eaahh.. baca peta ko aty..?? kahkahkah..

aku nak mencarik jalan nak gi A famosa dari situ..tak gheti..
sudah nya.. baca map tu pon aku tak paham..aku dok tanya orang..pheeeww...

kene naik bukit ko....aloooooooooooooooooo.....malas nya...agagaga...




so...kiteorang naik beca... muwahahahahaha...
pemalas ko mak lazib kaaaannn..


beca ni.. adalah pilihan tak tersangka aku akan naik jugak akhirnya..
okeh.. pasal beca nanti aku cerite kendian..



akhirnya..pelancong luar negeri...[muwahahaha] sampai jugak ke kota A Famosa nih...

dengan menaiki beca......








tapi kan... kiteorang tak naik ponnnnnnnnnnnnn...!!!
kiteorang setakat bergambar kat depan kota tu..dan bahagian dalam kota tu jer...

kiteorang malas nak naik..hahahahaha...sungguh ni...
masa tu..cuaca panas sangat.. kesian kat anak2..
qaleef pon dah macam moody..malas nak berjalan..
soh posing amik gambar pon die tak berapa nak sangat..aku tau lah tu mud die..
jadi.. tak yah panjang2 cerite.. jom lah gerak..
ko dah sampai ke kota A Famosa ni pon kire satu pencapaian jugak ni... wakakakaka...

nak gerak balik ke parking pon satu hal jugak tuh..
macamane jauh ko nak sampai..
ko nak pusing balik pon jauh tu gak..
tak kose lah lagi aku nak naik beca...
so.. jalan lah kaki sampai ko kepam... huhuhu...






carik tempat redup sikit nak bergambar..

tempat ni dekat dah ngan dataran pahlawan mall tu..
tapi.. takde mud aku nak jalan2 lagi dah... nak cepat2 balik hotel..nak berenang kat swimming pool jer..panas2 tu kan...ngeeeee...






pendapat peribadi aku lah..
tempat2 macam ni tak sesuai tuk kiteorang beranak kecik [sekecil shaquille]..
sebab.. penat..!! penat nak jalan..nak dukung...ngan cuaca nya...ngan jauh nya..
yup..amik gambar memang cantik..
aku sendiri sukakan sejarah...aku suka pergi tempat2 macam ni..
tapi..akhirnya.. tak dapat menikmati nya pon..
tak dapat nak jalan2 sangat..nak masuk muzium feeling2 ko nak tau sangat sejarah negara...
sebab...kesian kat anak2..anak2 tak paham apa2..
tak tau macamane nak menikmati nya pon...
lagi2 shaquille.... qaleef pon muka tak semangat.. 
sebab bukan aktiviti tuk die..

tu pernah sebelum2 ni aku cakap..
apa2 pon.. pikir kan tuk anak..kegembiraan anak2 dulu..
sebab..kalau derang teruja.. kite mesti akan lebih rasa gembira..
dan its more worth it..!! 
berbanding semua ni..
biler tengok muka qaleef penat..tak de mud..
otomatik.. aku pon tak rasa seronok..
walaupon niat asal nya nak beronok2...huhu..

so..next time.. kalau rasa nak bercuti lagi..
mungkin akan carik tempat lagi sesuai..
yang lebih tenang... dan boleh buat aktiviti sama2 ngan anak..

hurrrmmm..... atau.. tunggu anak2 besar sikit..lebih2 lagi shaquille..
mungkin akan lebih teruja..

atau... mungkin akan lebih....eeeeerrr...penat... hahahaha...
sebab biler kuasa 2 orang budak bergabung..
ko tak akan dapat apa akan berlaku..!!!

tapi.. pasti lebih menyeronok kan sebagai mama...insyaa Allah..


eeaahh..tak habes lagi ni pasal melaka.. muwahahaha..
ada lagi sikit2 tinggal...
kalau rajin dan rasa besh.. aku share lah sekali...