Monday, October 05, 2015

"sesia ko belajar tinggi2.. tapi akhir nya jadi suri rumah jer"




hapekaaaaaaahhhhhhhhhhh....


stigma masyarakat....


sigh...


adakah belajar tu hanya untuk dapatkan kerje yang bagus..??
atau hanya tuk pangkat..??


betul...aku tak nafikan...

dulu... aku pon pikir cegitu gak... ngeeee...

aku pikir.. kalau aku tak belajar tinggi2..
susah nak dapat kerje.. takut gaji tak tinggi mana...
aku lupa pulak waktu tu.. rezki ni sebenarnya dari Allah..
Dia yang beri dalam bentuk ko tak akan terjangka pon..
dan... belajar tinggi tu pon.. bukan satu jaminan tuk ko dapat kerje setarap..
dengan gaji tinggi..!!!

aku ingat lagi.. lepas graduate..
aku tak terus2 pon dapat kerje bagus ngan gaji bagus..
in fact kerje yang tak berkaitan pon...
susah nak carik kerje ngan takde pengalaman..
dan ilmu menghadapi temuduga yang kurang.. hurrrmmm...
tapi.. masa tu..aku tak de commitment pon..
walaupon ada kereta...kancil..ayah aku belikan masa penghujung aku belajar.. tak lah mahal nau nak bayar..
abeh belajar.. tinggal ngan family...kerje pon.. dok ngan family..
masa awal2 tu lah..
aku tak berapa kisah.. masa tu..aku cuma tak nak jadi penganggur...
dan.. aku pikir.. aku amik semua tu sebagai pengalaman..

betul... dari pengalaman tu lah.. aku membina masa depan..konon nya..
ada pengalaman sikit..
lepas2 tu dapat lah gaji lebih..
dan macam tu lah setiap kali pon...

pengalaman...yang ko tak boleh nak dapat pon walau ko belajar tinggi mana..

dari situ lah aku belajar..
dan sedar tentang rezki..
rezki.. keberkatan.. bukan datang dari sekeping kertas semata..
melibatkan banyak perkara... dari usaha.. dari doa.. dari keredhaan mak apak..
dari niat kite.. dan paling utama.. dari Allah..
ko kalau berusaha macamane pon..separuh mati..
kalau Allah kate tu bukan rezki ko.. maknenya.. bukan lah tu...

bukan lah aku nak cakap belajar tinggi2 tu tak guna...
mencari ilmu tu fardu kifayah..
dan semua tu sebagai 'jambatan' atau sekurang2 nya kite berusaha...
tapi... aku sendiri perlu betulkan niat..
belajar tu.. untuk ilmu...bukan tuk pekerjaan semata..
bukan tuk pangkat.. atau bukan tuk gaji...
yang penting.. ilmu tu bukan hanya pada 'kertas'
apa ko belajar tu.. bukan lah semata2 tuk kerja..
tapi tuk ko praktikkan..untuk di kongsi..
dan untuk buat supaya sel2 otak kite berhubung lebih pantas.. ngeheeee...
yer lah..belajar tuk cerdik.. tuk jadi pandai..

biasa tak ko dengar orang tu belajar lain...kerje lain..
belajar bisnes..tapi jadi engineer..
belajar law... tapi kerje bidang marketing..
belajar syariah kat mesir..tapi jadi cikgu bahasa kat sekolah..

biasa kan macam tu...
tu lah maksud aku..
dalam hidup kite tak semesti nya akan buat kerje mengikut apa yang kite belajar..
aku belajar akaun.. tapi aku pernah jadi PA tau...haaa..jangan main2..
sebab PR aku bagus kate nya [kate bos aku lah]
tapi..dari situ lah kite belajar kan..
belajar akan sesuatu yang bukan apa yang kite mahukan pon...
tapi akhirnya.. kite berada 'di situ'
yang mungkin lebih selesa tuk kite 'bertahan'..

dalam kehidupan kite ni..
kite kene sentiasa belajar..
jangan pernah berhenti mencari ilmu..
sampai mati pon ko tetap kene belajar...
tak semesti nya kite belajar secare formal jer boleh di anggap belajar..

eerrr..nak jadi suri rumah yang berjaya dunia akhirat pon kene ada skill hokeh..
kalau tak...hilang ikhlas kat hati..sia2 bai...

mencari ilmu untuk memperbaiki akhlak sendiri pon..
kire belajar jugak kan...
jangan sibuk mencari kesalah orang lain jer... eeaahh.... hahaha...

tapi betul tau..

jadi tak timbul pon isu sia2 belajar tu walaupon akhirnya jadi suri rumah...

stigma masyarakat..
belajar tinggi2 akhirnya jadi suri rumah..
satu kerugian..puuufftttt...

sapa cakap tu...sapa..sapa..??!!

ramaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiii...............



abah sado cakap "seb bek sayang tak belajar tinggi2 sangat.. "

whaaaaaaaaaaaaaaaaaatttttttttttttt...!!!


abah sado  :: "yer lah... sampai degree jer... kalau master..phd... mesti sayang tak nak jadi suri rumah"

ciiiiiisssss kut betul laki aku ni....
gigih i ols taw nak dapat kan segengam setia degree..

tapi betul kot...
mungkin lah.. mungkin....
macam kawan aku... die tak pernah berhenti belajar..
sambil kerja pon sambil belajar..aku kagum...ngan semangat die..gigih..
walaupon gred kerje tinggi pangkat bos2 besar nih..
tapi.. disebaliknya..in fact..die stress sangat2 ngan kerje die..
stress ngan pekerje2... pjj ngan suami..tinggal kan anak2..
hati dah separuh ijiwa tuk tinggalkan alam pekerjaan tuk anak2..
suami dah stuju pon..
tapi..tuk dia.. sukar sangat nak buat keputusan.. hanya kerana...
belajar tinggi tu lah.... haaaaaa....nampak tak gambaran tu..

so aku pikir.. mungkin perkara yang sama jugak aku akan lakukan..may be...hurrrmm...
penat kot... hahahah.. ingat belajar tak penat ker...
jadi.. orang kata.. jangan sia2 kan nya..pikir ratusan kali kalau kate nak berhenti kerja..hanya sbb stress.. yang tu aku setuju gak..
Allah pon.. melarang kite buat sesuatu perkara yang sia2 kan..


pokok pangkal nya..perbaiki niat kat hati...
percaya pada diri..
yakin ngan rezki Allah.. setiap satu yang Allah dah bawak kita tu..
pasti ada hikmah nya...
just nikmati sahaja apa yang kite mahu lakukan..
yang mungkin bertentangan ngan stigma masyarakat..


tapi ada betul lah apa abah sado cakap tu..sikit la aku setuju..
walaupon sentap.. hahaha...
zaman sekarang.. setakat degree tu dah biasa sangat..
kalau dulu.. diploma.. bersepah penganggur..
sekarang.. ada degree pon sama gak... susah dapat kije..
orang sekarang cerdik2 ooii...
budak spm setakat dapat 16A bersepah..
tak macam zaman aku dolu2..
dapat pangkat 1 agreget belas2 pon dah bangga giler bagitau satu kampung.... hahahaha..hampeh..
aahh.. zaman aku last pakai agreget ni..
kalau sebut pangkat 1 tu dah kire hebat dah tu...lalala..
tapi...kalau lah kire A macam sekarang nih.. alamat nya...sendu lah result aku.. ngeeeee...


sebenar nya.... tak de apa yang rugi pon....
tak.. sebab kehidupan kite.. kite yang kemudi..
kite.. adalah apa yang kite mahukan..
ilmu tu yang 'membawa' kite kemana kite nak pergi..insyaa ALlah..

aku pon bercita2 tinggi..
aku pon tak nak 'stuck' pada satu tempat...
tak nak 'bungkur' dengan kehidupan aku..
mentang2 lah suri rumah kan...ko ingat aku nak terperap2 jer ker kat umah..
aku pon masih mencarik dan nak menambah ilmu..

in fact..aku ada hati sebenarnya nak sambung belajar..
aku selalu cakap ngan fared akan hal ni..
ulang2 banyak kali.. boleh jadi doa..
mana tau.. kot tetibe gigih kan..
tapi.. aku nak sambung bidang yang sesuai ngan aku saat ni..
bidang pendidikan khusus kanak2 ker..chewaaahh...
atau dalam bidang dekorasi ker...
tak kose lah pulak aku nak sambung2 buat account bagai tuh..udah2 lah tu..
pening aku nak hadap... hahaha..

tapi kekadang pikir.. aku dah 'separuh perjalanan' dengan apa aku buat sekarang ni..
buat aku tak nak toleh belakang lagi..cewaaaahhh....
aku nak teruskan jer ngan apa aku dah buat sekarang..
kalau aku kata nak sambung belajar pon..
aku akan amik yang berkait ngan apa aku buat sekarang ni...


aku tak peduli pon ngan stigma masyarakat..
sebab bagi aku.. tu semua 'rezki'.. bukan satu kerugian..
betul... aku gigih belajar dulu walaupon banyak kali repeat paper tapi ku kentalkan jugak nak habeskan setiap semester...hahahahah...
malu nak ngaku....
tapi.. tu lah...kire gigih lah tu.. semata tuk 'sekeping kertas'..
susah payah hokeh...ingat belajar senang ker..
ngan paper work nye..ngan assignment.. ngan nak study exam..
tu belum lagi termasuk cabaran2 'melagha hidup' tak tentu harah...
tapi.. berjaya gak mengharungi...buat sampai grad.. 
hanya tuk dapatkan kerje yang bagus.. bergaji tinggi...
kalau lah abeh2 spm.. aku duit berkepuk..ilmu tinggi melangit..
teror buat bisnes ..terus jer bukak bisnes kan...
mesti aku pon malas nak belajar.. kot lah.. hahahaha...

tapi dek kerana nak meningkatkan taraf diri sendiri..waktu tu...
tu gigih jugak lah belajar tu..
siap tukar pengajian bagai... huhu...
hanya kerana nak dapatkan pekerjaan lebih terjamin..

tapi..yaaaahh... akhir nya...
aku kat sini..
menjadi suri rumah..

tapi... sumpah.. sikit pon aku tak rasa terkilan..tak ada apa aku nak sesalkan..
atau rugi seperti yang orang bayangkan...

sebab..bagi aku... bukan setakat ilmu tu jer aku dapat..
tapi pengalaman sewaktu belajar dan kerje tu sendiri pon sangat bermakna..
kehidupan aku..yang 'membawa' aku sampai saat ini...
pengalaman tu... jatuh bangun..jatuh bangun..
tak akan ko dapat gitu2 jer kalau ko tak lalui sendiri...
belajar hidup susah.. sendirian.. berkawan.. bermain dengan kehidupan...
aku menikmati nya.. dan aku enjoy...
aku bukan kategori 'nerd' yang belajar semata belajar..
tu pasal ko dok repeat paper sampai 3 kali kan... hahahaha.. fineeeeeeeeeeeee.........
susah ooii paper tu....nyampah...

lagipon...
lepas2 belajar... bukan aku terus2 kawen dan jadi suri rumah..
aku masih lagi menikmati kehidupan aku..
dan yup... dengan apa yang aku belajar..
aku dapat kerje dan bergaji yang aku boleh kata..alhamdulillah..
mampu lah aku berbelanja mewah tuk diri sendiri..
beli apa yang aku mahu selama sebelum tu aku tak dapat
mampu lah nak berjalan sana sini..
mampu lah nak sampai luar negara..
mampu lah nak makan sedap tekak...[aku dan abah sado ada maksud tersendiri mengenati makan sedap tekak atau makan tuk kenyang]
mampu lah nak ajak mak aku gi shopping suka2..
mampu lah nak ajak2 adik2 aku berjalan kesana-sini..
alhamdulillah...rezki waktu tu...


tapi..percaya tak cakap aku...


rezki aku lebih melimpah ruah selepas kawen.. 
mempunyai anak dan menjadi suri rumah..!!!
aku dapat dan memiliki lebih dari apa yang aku mahukan..
alhamdulillah... semua nya dari Allah..nikmat rahmat dari Nya..

jadi....secare peribadi nya...tuk aku sekarang..
tak ada stigma... belajar tinggi2 hanya tuk bergaji tinggi...
tapi..belajar tuk ilmu...pengtahuang...
rezki tu dari Allah...
rezki bukan semata ko bekerje dengan sekeping ijazah...
rezki ALlah luas.. dan setiap sorang tu.. Allah dah tentukan rezki masing2..
yang mungkin kite tak sedar pon dari masa datang nya..
yang paling penting..
usaha.. dan jangan putus asa..walaupon sapa pon ko..
dan kat mana pon ko berada..
selebih nya..tawakkal pada Allah...insyaa ALlah.. Allah lebih mengetahui

tak de sapa yang akan jangka dari mana datang nya...
dan sebab bukan tu fokus utama aku berhenti kerje dulu...
maksud nya... masa aku berhenti kerje dulu... 
aku tak takut hidup susah...
aku tak takut melepas kan gaji aku yang masa tu agak stabil...
aku tak takut dengan stigma masyarakat tentang suri rumah..
dan aku tak terpikir pon pasal belajar tinggi bagai tu pon..

bagi aku...tak de yang rugi pon belajar tinggi dan tak bekerja..
aku berhenti [kerje dengan orang].. tapi aku tak pernah 'melepaskan'..
bagi aku masih bermanfaat..
ilmu.. ijazah..atau apa sahaja yang ko pernah belajar..pengalaman... 
tak de tarikh luput pon...
tak akan basi..
yup...mungkin akan berubah..
tapi... aku dah ada.. aku simpan jer lah..kot satu hari nanti aku akan gunakan nya semula..
mana lah tau kah....
jadi...apa nak di kesahkan...

jadi suri rumah pon rezki paling bermakna kat aku..
rezki tak ternilai...rezki yang bukan semua orang dapat...
aku buat kerana anak...kerana Allah..
jadi.. tak ada apa yang aku perlu rasa rugi..
sebab.. dah kata.. demi mu anak giteeewwww.. hahaha...

n yet... ko tau tau..
mak pak yang cerdik ni..akan melahirkan anak2 yang cerdik jugak insyaa Allah..
gen tu penting hokeh.. ngeee..
mungkin kalau tak manfaat kan kat alam pekerjaan..
aku boleh manfaatkan pada anak2 insyaa ALlah..

aku ni bukan cerdik pon orang nya..
dah belajar tinggi2 [yang tak lah tinggi mana pon bak kate abah sado] pon tak cerdik2 jugak..
tapi sekurang2 nya aku berusaha...
tuk sesuatu...tuk sampai kesitu...

aku nak mendidik anak2 pon.. perlu ada ilmu jugak..
bukan sebarang didikan..menunjuk ajar berdasarkan ilmu adalah lebih bermakna..
contoh perlu tau... cara mendidik anak 0-6 tahun...macam ni cara nya..
anak2 umur 7-12 tahun lain pulak..macam tu pulak kan..
anak lelaki dan perempuan pon berbeza..
takde lah dari anak ko baby sampai ke kertu..
kerje ko nak bertempik manjang asal anak tu buat salah kaaaaann...haaaaa...
tu lah penting nya ilmu..
lagi2 bila melibatkan akhlak dalam kehidupan..
pembentukan dari kecil...yang aku rasa...sangat tough tuk zaman sekarang..
anak ko dokter..anak ko peguam.. anak ko imam..
tu bonus..
tapi perkara paling utama..yang kene di bentuk dari awal..
akhlak anak tu sendiri..


jadi.. aku nak betulkan stigma masyarakat kite...
akan hal ni...
suri rumah seperti 'di bodohkan' dengan stigma macam tu...
sedangkan.. aku rasa... tu sebagai bonus setiap hari !!


tak cukup pon ko kate belajar tinggi2 hanya tuk dapat kerje yang bagus..
ada yang lebih penting dari tu..
betulkan niat masing2...
belajar tuk ilmu..bukan tuk mengejar pangkat atau tangga gaji..
dan sampai mati pon... ilmu tu perlu di carik...
hati perlu di buka...tuk menerima ilmu...
yer lah.. orang kata..nak belajar ni..hati kene terang..
jadi.. jangan tutup hati kite ngan bende2 yang keji..
nanti ilmu..nasihat orang.. susah nak masuk..
lebih2 lagi ilmu agama...
percaya lah cakap aku...
ko kejar dunia.. akhirat akan jauh..
tapi kalau ko kejar akhirat... dunia akan kejar ko laju2..

aku tak peduli stigma masyarakat...
ini bukan statement bukan sombong..atau menidakkan..
tapi bagi aku...pointless.. tuk masyarakat berpikiran macam tu...

ko tak rasa.. mana ko nak tau kan...
cube dulu.. baru tau hebat nya....
dan aku lebih suka akan kehidupan aku saat ni..
yang lebih terurus.. lebih gembira..lebih tenang...
lebih terjaga pergaulan aku...mungkin lebih kurang dosa aku... hahahah...
menjadi suri rumah sepenuh masa.. tuk anak2.. tuk suami.. dan kerana Allah..


aku masih menyimpan hasrat tuk sambung belajar.. 
atau mungkin lebih tepat.. bukan 'sambung'
tapi... 'menambah' imu...


aku suka nak belajar tuk pengetahuan...
aku nak jadi orang yang berpengetahuan... ilmu penuh di dada kata ko..
sebab.. orang berilmu dan berakhlak ni lebih tinggi kedudukan nya berbanding kekayaan harta..
dan aku nak mendalami ilmu yang aku betul2 mahukan sekarang..
aku kagum ngan Tun dr hasmah isteri mantan perdana menteri..
yang sampai tua2 pon masih lagi belajar..dan berusaha tuk ilmu..
iyeeerr... ilmu secara formal.. pon penting jugak..
mencarik ilmu dari orang yang lebih berilmu...

bukan semata tuk mengejar gaji serta pangkat yang tinggi...


cukup lah 'pangkat' yang aku pegang saat ni.. dah cukup mulia insyaa Allah..
sekurang2 nya di mata Allah...

apa lagi aku mahukan.........




hanya keredhaan dan rahmat dari Nya... amin.....












8 comments:

YB Shehan said...

panjangnyaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. xpe. housewife pun non stop kerjanya. kerja jugak. saham akhirat lagi. huhu

wani ezryl * said...

belajar ni bukan setakat belajar ke pusat pengajian tinggi je. kalau hari2 rajin baca buku, pergi majlis ilmu, baca artikel semua tu kira belajar jugak. ada yang kata, yg sambung masters, PhD tak semestinya pandai tapi kena rajin. sebab nak buat paper dengan course work semua perlukan kerajinan. betul la tu. maknanya jangan rasa rendah diri if belajar tak sampai masters. yang penting dalam hidup ni tak pernah berhenti mengejar ilmu dalam apa jua cara. kan. :D

fathiyah jamaludin said...

yg penting redha suami. dan keluarga kita.
kadang2 kita nak berenti, tp fikir parents kita letak harapan tinggi nk tgk anak kerja tetap etc...

itu buat fikir 2 3 kali

Nana Sharia a said...

saya pun berminat nak belajar ilmu dekorasi. mana ye nak mula? lama2 boleh buat freelance decorator kerja flexible kat rumah

Siti Sulastri said...

panjang sangat. x abis baca... tapi nak nangis baca... sbb saya kena macam tu jugak... kadang-kadang goyahhhh.... kot esok lusa sambung kerja balik.... hurrrmmmm..

veesakura said...

Jealous dengan housewife.. nak sandang title housewife tu, rasa macam blom cukup kuat. dok pikir berkali2 lagi..

Riena Razak said...

Dilema wanita gini lah, same je ape yg akk tulis dengan ape yg ade dalm hati saye. good luck kak

JaJa_NoRLiza said...

Saya suka jadi fully housewife!