Wednesday, January 27, 2016

DIY :: Misi menyelamatkan pokok kaktus pemberian emak..




kesian kan..sedih aku tengok pokok kaktus ni semua..
ni semua gara2 #Projekkecikrenovasidapur tu lah..

sigh...

sebelum ni.. aku letak kat celah2 grill depan sinki kat tngkap dapur..
cahaya cukup..air cukup..
gemuk pokok ni..
tapi masa mula kerje renovate dapur ritu..
aku letak dalam bilik air dapur..
tak cukup cahaya...gelap..
dan aku terus lupa..!!
baru minggu ni aku nak bersihkan bilik air tu..penuh pasir batu kesan renovate..
baru lah belek kaktus ni..
tengok2..dah nak mati semua..!!
Ya Allah... rasa nak menangs terus waktu tu..
laju2 bawak kuar.. letak kat tepi tingkap balik..kat cahaya..




kaktus ni mungkin nampak biasa..
kalau mati..boleh beli lagi kat cameron tu belambak..bukan mahal sangat pon kan..
tapi...aku sayang sangat kaktus ni..sebab arwah mak aku yang kasi..
masa die pergi cameron 3-4 bulan sebelum die meninggal...
bayangkan... dari tahun 2012..dan nak masuk 4 tahun..
tu ko tengok pasu asal tu..dah pecah2 dah reput...
asal nya ada 5 pasu..
tapi.. sekarang tinggal 4 pasu jer...!!
satu dah mati lama dah dulu...

dulu pokok ni kecik jer..
sebelum ni.. gebu..hijau kaktus ni...
tak kecut kering macam tu..
yang bulat tu dah beberapa kali tumbuh bunga..
tapi..mungkin sebab tak dapat cukup khasiat..tak cukup matahari..
terbantut semua nya..

sedih aku tengok..

kaktus ni ada kenangan dari mak aku...
setiap kali aku pandang..setiap kali kat sinki..
mesti akan ingat kat arwah mak..mesti...!!

aku kan sentimental sikit..

jadi... biler tengok dah macam ni..
aku kene buat sesuatu tuk kekalkan kenangan mak aku ni...





korek2 dalam stor carik bekas kecik IKEA ni..
malas aku nak gi cari beli baru..
aku nak kene buat jam2 tu jugak..sebelum kaktus tu terus mati..
jadi pakai apa yang ada jer..


tanah sedia ada abah sado memang beli tuk umah...saja beli lebih..
tanah siap baja...harap2 gemuk lah kaktus aku tu nanti balik..



saja letak batu kecik2 sikit kat bawah..


buat ngan budak ni..kecah jer lebih..tapi biarkan.. belajar buat..
nanti senang mintak tolong.. heheh..


siap...senang jer keje nya..

tapi..3 pokok jer dapat selamat nya..
tu pon.. lembik dah masing2..kene buat penuh kasih sayang


kaktus ni langsung mati..relai aku tarik...tak dapat nak selamatkan dah..sob sob....






nanti nak carik pasu besar sikit yang ada lubang2 kat tapak..
lagi elok tuk tumbuhan..
kaktus ni pon tak boleh air terlebih2 takung..pon boleh mati jugak...
buat masa ni.. pakai dulu kaca ni...
lepas tu alih kat depan kasi kan cukup vitamin cahaya...



jujurnya..tangan aku tak berapa 'sejuk' ngan tumbuh-tumbuhan..
tapi...aku berharap sangat..subur lah balik kaktus ni..
ni antara kenangan aku dengan arwah mak...amin amin....






5 comments:

Nurzakiah Hanum said...

cantiknya :)

Juls Julie80 said...

sama la sis..masa anak pokok nangka madu yg mak semai dah besar sikit anaknya...tiba2 layu gugur daun sbb lama x siram masa sibuk ulang alik pindah rumah...blk2 tgk dah kering..nangis cam hape..sbb nyesal jd cam tu..mak yg tanam...bukan selalu mak nak tanam pokok camtu...

nekad selamatkan balik..cantas batang,,,buang daun kering pastu siram byk2 air..alhamdulillah elok balik dah..tumbuh tunas baru..

pastu mati lagi sekali sbb blk masa kakak meninggal barui2 ni...terkilan jgk..nangis... pastu buat cara yg sama..ni baru brtunas balik daunnyer..alhamdulillah...

cik mah said...

Insyaallah...

khairiah Mohd said...

benda yang melibatkan kenangan memang rasa sayang sgt2, nak2 dari arwah mak plk...in syaa Allah subur balik kaktus 2 nanti...

Shakina Farhan said...

boleh tiru idea ni..kina pun ade 5 ketul cactus letak balik grill dapur..tp sebulan sekali balik..hahaha..redha jela mereka..sng jaga cactus..