Tuesday, January 05, 2016

ProjekKecikRenovasiDapur :: update minggu pertama



aah ko..mentang2 ko dok umah manjang..
boleh tengok hari2 orang tu buat kerje..hari2 kalau boleh nak ko update eh.. miahaha..
tu ler untung nyeeeeerrr...aku boleh pantau..
macam baru2 ni.. batu dah nak siap naik..
bos kontraktor tak bagitau lagi pekerje yang kene buat tempat letak exhaust fan ngan lobang tuk hob tu..
kan lagi senang kalau buat siap2 dari kan ko dah naik lepas tu kene pecah buat lubang lain pulak..
biler aku cakap ngan pekerja indon tu..
memang lah blur2 die kan..bos tak bagitau lagi kate nya..
dah satu hal pulak kiteorang pikir mana nak letak..
laki aku siap2 kate soh letak exhaust fan tu.. tepi dinding bahagian atas..
tak pikir pulak die nanti kalau dah naik kitchen cabinet kan kipas tu akan tertutup..
dah tu..apa fungsi nya kalau ko nak tutup kipas tu pulak kan..
haaaii.. nak gak binik nya ni yang jadi lady bos..
cakap kat derang tu..
sudah nya.. aku cakap ngan bos die..soh datang tengok sendiri nanti dan pikir mana sesuai nak letak..
buat sementara.. [masa tu] tak terus siap kan naik batu hari tu..

sebenarnya.. kerje tertangguh hampir 4 hari gak..
sebab kate nya kereta masuk workshop tak ley nak hantar pekerje ke sini..aaaiihh... 
tu den tak gomar nak dongar tu...huhu
ti biler sambung..seb bek lah laju jer tengok..
terus naik sampai ke bumbung..



ni aku amik gambar dari tingkap bilik qaleef


yang ni aku amik gambar dari tingkap bilik tengah atas [sebelah bilik qaleef]


syiok ooi dari atas boleh pantau orang buat kerje..
nak kuar jenguk2 memang malas gak lah..
laki aku jer lah pon tengok..


 


biler orang dah balik petang kol 6 tu.. baru lah aku sibuk kuar tengok kerje luar dalam..
bingkai pintu tingkap dah pasang-siap
minggu ke-2 dah start lepa dinding..

tu ko nampak tingkap 2 dan pintu kat tengah2...
biasa aku tengok orang renovate tambah belakang..[kawasan kejiranan sini]
pintu kat hujung letak..[kire berhadapan ruang dobi] dan tingkap satu jer...
tapi kiterang buat..pintu kat tengah2.. tingkap ada 2 ketul..kiri dan kanan..
ada orang kate.. amik ruang..
rugi nak buat kitchen cabinet nanti tak dapat buat banyak sebab ada tingkap..
boleh jer sebenarnya.. tak de masalah penstoran pon nanti..

2 tingkap dan pintu di tengah2 sebagai divider antara 2 ruang..
 -dapur kering dan dapur basah..
which is.. dapur basah akan duduk kat bahagian dalam sikit..
tak nampak dari ruang makan pon..
dan ruang lagi satu.. sebagai dapur kering..ada bar/breakfast counter..
tu jer motip nya..aku memang nak sorok sikit kawasan dapur basah..
tak lah aku dok menggoreng hapa orang boleh nampak sampai ke depan..
macam dapur aku sekarang ni [sebelum renovate] -lepas renovate dah jadi dining hall

lagi satu.. 2 tingkap tuk banyak sikit pencahayaan..
aku memang rimas rumah terperap2 jer nanti..
biarkan terang tak per.. tu buat 2 tingkap..
lagi pulak nanti bilik tidur belakang [bilik tetamu] tu be-gelap lepas dah naik dinding..
tu kalau pencahayaan kurang.. lagi lah gelap tak masuk angin..
so.. harapan nya.. 2 tingkap tu membantu pencahayaan ruang..

pasal penstoran tu...
takper2.. nanti aku buat kitchen cabinet.. sampai ke ceiling.. 
baru banyak ruang penstoran...eeaaheekk..
lagi pon..kat dapur basah pon ada kitchen cabinet sendiri gak nanti..
so..kire banyak lah gak...kot... 

ok.. macam biasa.. sambung lagi nanti..