Thursday, February 11, 2016

biler Shaquille kene measles / campak sebelum setahun..

biasa orang panggil..atau nurse/dokter panggil measles..
aku panggil campak jew.. ko tau kan baby umur setahun..baru amik jab tuk campak..??
tapi biler shaquille kene campak sebelum setahun...
dah acaner pulak kan..

nurse KK cakap budak sekarang penyakit advanced..
dulu2 paling awal kene campak usia 9 bulan..
sekarang derang kata..7 bulan pon dah ramai kene..
tu pasal.. start tahun ni..
baby yang lahir pada bulan 7 tahun lepas [2015]
akan amik 2 jab terus pada umur 6 ker 7 bulan camtu..
salah satu nya..jab tuk campak ni lah yang sepatut nya amik masa umur setahun..

tapi tuk shaquille yang lahir pada sebelum bulan 7 tahun lepas tu [shaquille lahir bulan 5]
so jab macam biasa..ikut pada buku dan jadual..

aku tanya..anak aku dah kene campak sekarang [belum umur setahun]
kene amik gak ker jab campak setahun tu..??
tetap kene...

baik lah..

biler aku cakap kat orang anak aku kene kene campak ritu..
orang tanya aku balik.."betul ker kene campak ??"

kalau boleh...aku pon nak nafikan nya.. hahaha..

tapi alhamdulillah.. shaquille tak teruk sangat masa tu...

3 hari die demam panas berturut...
jenis shaquille ni kalau demam.. panas pagi petang siang malam tak kebah2..
memang ko akan susah hati sebab suhu tinggi memanjang..
tapi so far.. takde bende memudaratkan seperti muntah..cirit birit..sawan bagai tu..
aku pantau jer sendiri...
susu badan pon die ok..berak kencing pon ok..

memula plan nak gi amik darah esok nya..
sebab hari ke 3 tu masih panas..
tapi esok nya kebah dah turun..
badan terus sejuk macam biasa..
tapi shaquille tetap meragam.. merengek macam waktu demam..

tengahari tu.. perasan ada bintik2 merah bahagan belakang badan agak banyak..
tapi tak timbul lagi.. just nampak merah2 bersepah..
hati dah tak sedap..
tapi aku pantau kan dan tengok jer dulu..
lepas asar.. aku perasan makin banyak..dan nampak jelas..
abah sado pulak hari tu terpaksa balik lewat...
aku dah mula cuak..
lepas magrib dah penuh depan belakang..
bler pegang rasa berpasir macam ruam..tapi banyak..dah merah2 jelas..

aku wassap jiran aku..nurse..selang 2 bijik umah..
siap bagi gambar..
so.. die cakap..kemungkinan sekadar rashes.. atau pon campak..
rashes tu maybe jadi biler badan anak panas sangat sebelum ni..
tetibe turun suhu..jadi panas badan kuar dan menyebabkan rashes naik..
dan lagi satu.. campak.. cuma die tak ley nak kompem kan sebab kene pergi jumpe dokter dan amik darah dulu..
sebab kata die.. campak tuk budak di bawah setahun..
agak berisiko pada saraf mata..
so tak ley nak biar2.. kene gak dapatkan rawatan..
mesti die pikir..kalau setakat rashes aku malas nak gi klink..
hahaha..memang betul pon..
tapi waktu tu..aku tak rasa pon tu rashes..
sebab bintik merah naik secara keseluruhan..
tekad akan bawak gi klinik jugak esok nya..
kalau malam tu abah sado ada..memang aku gi malam tu jer jugak..

malam tu..shaquille masih meragam..
walaupon badan dah tak panas langsung..
die tak selesa kot..

esok nya pagi2..aku tengok merah2 dah naik sampai muka..
tangan dan kaki dah ada nampak sikit2..
hantar qaleef gi sekolah..
terus kiteorang bawak shaquille gi klinik nak cek..
aku gi KK terus sebab derang pasti cek darah..
meamng aku nak kan shaquille di cek betul2 secara kesuluruhan -tanpa perlu admitted
kalau keadaan memerlukan pergi sepital.. baru kiteorang akan bawak..

so lepas check-up.. amik darah..
tapi dokter cakap..campak shaquille tak terus..
mungkin sebab baru hari ke dua..
cek mata semua tak de masalah..
lepas tu amik kahak dan air kencing tuk hantar makmal buat ujian..
tu aku suka pergi KK ni walaupon 'bayaran nya adalah MASA'
tapi derang akan cek bebetul..proper.. 
nampak macam procedure yang leceh..
nak menunggu lama..
tapi.. kalau hasil memuaskan hati.. aku sanggup jer..demi anak...
kalau diri sendiri..aku tak berapa nak sanggup.. hahaha..

so..separuh hari kat situ [yang lama nya sebab nak menuggu anak aku tu kencing]
dokter bagi ubat sapu..
cuma di nasihatkan..kalau badan anak tetibe panas..
terus bawak ke spital besar..
jangan tunggu2..
sebab..kata nya..demam campak tak sepatut nya demam..
jadi kalu demam tu..risau bende lain..

baik lah.. aku paham..

aku cuba gak tanya pada kawan2 lain..
kalau ada anak2 yang kene demam campak pada usia sebelum setahun..
ada beberapa anak kawan aku kene..
dan sama pulak tu ngan keadaan aku..
anak sulung tak kene..[qaleef tak pernah kene campak]
tapi anak kedua dah kene..
syukur jugak lah tak berjangkit pada dak qaleef...
risau sangat sebenarnya...
walaupon dokter dah cakap.. kalau tak demam..tak de bende pelik2..
insyaa Allah tak ada apa2..tak akan sampai merosakkan saraf..
tapi..aku tetap tak senang hati selagi anak aku tak sihat betul2..

alhamdulillah..hari ke 3..nampak merah pada badan dah surut..
tak tak rasa berpasir badan die macam hari2 sebelum tu..
die pon dah tak merengek menangis..main macam biasa..
dah mula makan balik..

aku pon tak bawak shaquille kuar mana2..
nak elakkan dari menjangkit pada orang lain..
dan nak elakkan lagi keadaan anak ku bertambah teruk..
yer lah dalam keadaan imun die yang rendah waktu tu..
mudah jer nanti nak tekena penyakit lain..
sekarang penyakit macam2!!

sigh..



saja amik tapak kaki dak shaquille 8 bulan
kat tapak kaki nampak bintik2 merah sikit..
tu putih2 tu aku sapu ubat 




sebenarnya..agak merah boleh nampak..tapi tak jelas pulak dalam gambar ni sebab cahaya lebih sangat.. tapi bak kate nurse..syukur laaaaaa bintik merah tu jenis halus2..setakat rasa macam berpasir..
kalau merah teruk tu lagi tak elok..kate nya lah..




nampak sikit bawah dagu..merah2 lebab bawah mata semua masa ni..





melena die tido... tapi aku amik gambar bunyik shutter..gerak2 die sikit..
tak ley nak amik gambar banyak..kang terjaga...huhuhu..


alhamdulillah.. setakat 3 hari jer campak nya..
naik2 merah.. hari ke 4 dah surut...tak naik2 dah...
ada orang aku baca...dan cerite kat aku.. sampai 2 minggu...
dok pikir.. lama laaaaaa kene perintah berkurung nanti.. heheh..

aku takde buat apa2 pon..
just pakai bedak sejuk klinik kasi jer..
takde kasi air kelapa bagai..
tak sempat nak carik daun tah apa nama nya tu orang cadangkan..
shaquille dah pon kebah...syukur sangat..

siap dari jabatan kesihatan kol aku interview pasal hal ni..
macam2 die tanya..
sebab kata nya..kot menjangkit dari sapa2..
aku pon tak pasti..
mungkin jugak lah masa bawak anak jalan2 kuar tu kan..
kate nya lagi..kalau banyak kes dalam masa yang sama di kawasan yang sama..
derang akan datang cek dan siasat..
bukan aku jer lah..cuma nak kenalpasti dari mana datang nya..
so biler aku tanya..teruk sangat keadaan tu..sampai kene di soal siasat macam2..
derang just cakap.. 
supaya keadaan masih terkawal
since aku cakap tadi.. shaquille kene campak sebelum usia setahun..
yeaaahhh...sekarang kan macam2 panyakit advanced...


mintak lah di jauhkan dari anak2 dan kite semua...insyaa Allah..