Thursday, May 05, 2016

#TipsDecor :: macamane nak pilih meja sisi di ruang tamu/sofa

meja sisi pon boleh di jadikan sebagai decor items tau..
sebagai dekorasi rumah..
bukan semata perabot..
jadi.. nak pilih tu..bukan sekadar ada...
tapi.. buat pilihan yang tepat..
sebab..walaupon mungkin tak besar mana..
tapi memberi impact berbeza pada satu2 ruang..

nak beli meja sisi tuk sofa pon kene pandai pilih..

aku dulu tak tau..beberapa kali buat kesilapan..
tertinggi sangat lah..terkecik lah.. ter lebih besar lah..macam2 hal lah..
macam kes aku gi beli meja sisi rustic color gold ritu tu..
ingat tak aku ada cerite..
yang akhirnya membawak aku beli arms chair jer terus lepas tu..
selain sebab gaya yang tak sepadan..
aku perasan masa tu..meja tu terlalu besar dan tinggi..
sedangkan sofa aku masa tu..jenis minimalis modern agak rendah..
nampak tak balance..

tu lah ko.. main beli jer..asalkan nampak lawo...puffttt...


tapi tu sebelum ni lah..

kite belajar dari kesilapan giteewwww..
tak buat silap..mana nak belajar kan...

so.. aku share sikit tips nak carik meja sisi tuk sebelah sofa...


perkongsian yang simple2 jer ni..

kot lah membantu korang yang pernah hadapi masalah macama ku sebelum ni..



1. SAIZ- ikut lah keluasan ruang yang ada kat umah korang tu..mana nak letak..
biasa orang letak kiri kanan sofa..
just pastikan saiz nya tak akan menganggu laluan orang nak lalu lalang..
macam aku sendiri..ada anak kecik..
tapi nak letak jugak...pulak tu..berani letak pasu kaca seketul atas tu...
jadi..nak elakkana nak aku terlanggar time main lari2..atau buat derang rasa tak selesa..
aku pilih bentuk bulat [tidak berbucu]..stabil dan tahan lasak..
dan tak terlalu dempak...!! konsepnya.. cantik tapi selesa kat orang umah giteeww..



[sumber]






2. SEPADAN - yang ni lebih pada mengikut ketinggian perabot lain yang sedia ada...
contoh.. sofa..yang memang biasa orang letak meja sisi kat sebelah sofa kan..
kalau jenis low back sofa macam aku punye tu.. jangan pilih terlalu tinggi atau besar 
dan jangan pilih yang SAMA TINGGI dengan sofa tersebut
pilih yang lebih rendah seelok2 nya...
atau kalau nak yang lebih tinggi.. -pilih yang lebih kecil sikit
nampak tak gambar ke tiga atas ni..
sisi sofa yang tinggi.. meja lebih rendah..sebab.. nak letak hiasan lampu meja lebih besar
supaya nanti.. tak lah lampu tu akan jadi semakin tinggi-kalau pakai meja sisi tinggi jugak









3. TEKSTUR/GAYA - macam aku cakap kat atas tadi tu lah..
bentuk...warna... pon memainkan peranan gak dan bagi impack pada keseluruhan gaya
carik sumting yang ber-karakter...ada bentuk menarik...
bukan sekadar asal kan ada...
dan jangan lupa..pilih gaya yang sepadan dengan perabot yang ada kat rumah tu-atau tema dekorasi yang di sukai..
contoh Pilihan permukaan marmar antara yang malar segar 
atau besi yang berkemasan rustik untuk gaya industri
jangan jadi macam kes aku ritu..darikan modern simple..
tetibe beli meja sisi berkerawang yang emmang obviously sangat jauh beza dan nampak janggal..!!







4. KONTRAS- jangan takut nak adakan perbezaan warna meja sisi dengan perabot lain

tak semesti nya kalau thema ko cekelat satu rumah..
meja sisi pon kene coklat jugak..
macam tu jugak ngan mainan warna putih..
walaupon ko rasa warna putih warna selamat..
kene pandai main color..
kalau takut..boleh pilih dari warna family yang sama...
contoh Keseluruhan set sofa dalam rona coklat gelap mungkin meja sisi boleh pakai rona biji sawi.

5. LESS IS MORE - pilih sesuatu lebih ringkas KALAU pilihan sofa korang jenis sarat

contoh sofa bercorak..atau bercolor terang..
tak pon..jenis sofa berkulit mewah... 
jadi..nak cantik lebih menarik.. pilih  rekaan yang lebih ringkas...
macam tu sebalik nya..kalau sofa jenis dull..polos.. kosong..
so..pilih meja sisi dengan rekaan lebih sikit...tuk timbulkan nya..








6. HIASAN - ni lebih pada dekorasi atas meja sisi..
biasa orang tak letak segala2 bende atas tu..
cukup sekadar lampu meja...atau bunga hiasan...
atau pasu cantik...tak di galakkan letak lebih dari 3 items atas meja sisi [sebelah sofa terutamanya]
yang ni nanti aku share yer sikit2 idea aku jumpe yang menarik..
kot korang boleh dapat isnpirasi..