Wednesday, June 01, 2016

hijau lagi..?? *tarik napas dalam2..dan lepas kan



part tarik napas tu...

macam berat jer bunyik masalah aku kan...


berat lah.. kalau tetiap kali raya pon nak kene ada hijau..!!

abah sado lah nih......ppffttt...


aku rasa... aku dah selambak baju color hijau...macam2 tone..
last year jer..2 helai baju raya aku color hijau..
satu emerald green..lagi satu hijau daun pisang soft...
2-2 dress...

walaupon tak pakai raya pertama...-sebab aku tak nak..
tapi.. kire masih pakai tuk raya...
malam raya kedua pakai emerald jubah...
esok nya raya ke tiga pakai hijau lagi satu...

kiteorang pernah pakai color hijau raya kali pertama almost 6 years ago..
cukup lah tu kan..
tunggu lah lagi 10 tahun pulak kan nak pakai hijau balik raya pertama..
ada banyak lagi color lain kat dunia ni hokeh..
aku pon suka color pink..tapi idak lah tetiap tahun rasa nak pakai color yang sama atau lebih kurang sama jer kan..
consider lah color2 lain yang cantik jugak..

tapi tuk abah sado.. kalau boleh..
setiap tahun nak repeated color hijau..!! stress mak tau..

kalau boleh memang die nak pakai raya pertama tu..setiap kali pon..
tapi..sebab awal2 aku dah buat bantatan...
terpaksa lah die redho..ahahaha..
hello... ada banyak lagi color lain cantik2 hokeh...

tapi dalam kate redho tu pon..
kene jugak ada color hijau tu..setiap kali pon...
kalau tak dapat pakai raya pertama..
tapi janj mesti ada...tak kisah lah raya kedua-ketiga-keempat..
mesti..!!

eeee..apeniiiiii suami...... ??
biler nak pakai warna peberet bini pulak nih...


kronologi baju raya kami sejak kawen

1st year.. hijau pujuk pisang...

2nd year.. kiteorang pakai baju color tiffany blue...masa tu aku ngah ngandung kan qaleef
baju kurung bling2 sikit punya glam...

3rd year...color merah maroon-aku pakai kebarung riau..sebab senang nak susukan anak..

tahun ke 4..

jap2...tak ingat pulak.....
aahhh...hijau pucuk pisang lagi....[abah sado ulang baju raya die tahun pertama dulu]
aku pakai kebaya riau baru tempah beli kain dari JAKEL..
qaleef pakai baju melayu hijau jugak..

tahun ke 5 pulak... last year lah...color merah cili..
ni pon bukan aku decided tau..
kiteorang gi jakel 2 hari sebelum beranakkan shaquille..
tengok mana2 baju yang pekenan..
abah sado pilih merah terang.. cantik...tapi tu sekali jer lah die pakai..huhu..
aku senang jer nak pilih baju..
kalau boleh setiap kali raya.. nak macam2 color...

[memang dari bujang..setiap kali raya..baju raya aku mesti kene lebih 3 atau 4 pasang..hahaha..diva sangat kan]

so makna nya..mengikut kronologi..
2 kali hijau..2 kali merah/maroon

ada banyak lagi color boleh pakai..oren..kuning.. pink.. coklat... hitam.. kelabu..cream...peach.. purple...

yeaahh..purple...

tahun ni..awal2 lagi...aku cakap kat abah sado..
dari last year lagi kot aku cakap dah...
nak color purple...
tak kisah lah tone color mana satu...gelap ker cerah ker..janji purple..

dan biler cakap abah sado..
dia kate.. nak pakai jubah last year..color hitam..
die tak nak membazir beli baju melayu baru..lepas tu pakai sekali jer...

ok..fineeeee....sokati lah..
aku tak berapa cerewet sangat pasal pakaian abah sado..
janji aku dan anak2 pakai purple..hahaha...
dan asalkan masih tak lari jauh sangat..
kot lah kiteorang nak pakai pepel..die nak pakai hijau..
tu carik gaduh nama nya tu....

tapi dalam masa yang sama..
aku cadangkan die amik kurta..sekarang kan kurta lawa2...
since aku perasan..die lebih kerap pakai kurta..sepanjang tahun..
pergi masjid..atau majlis2 tertentu..
so.. aku pujuk die beli kurta purple gelap.. cantik [ritu aku tengok]
tapi.. die 'berkira2' nak beli..macam nak taknak jer...[nyampah i ols tau]
aku tak suka nak paksa2 die..
sebab..yang nak pakai..adalah die sendiri..
bagi aku..aku ok jer..aku boleh consider apa2 color..
sekarang baju lawa2....senang carik...
cuma..aku nak elakkan hijau...lagi..
tu kalau boleh la...


dan.. nak dijadikan satu drama laki bini..

baru2 ni..masa kat Karnival masjid..
ada banyak orang jual jubah2..dress pompuan..lawa2...
juling mata aku dok pikir nak beli mana satu...
ada satu boutique ni... aku aimed satu jubah cantik..
just plain jubah..
tapi aku pikir boleh lah beli selai tuk pakai raya ke-2 ker ke-3 ker..
atau bila2 lah...malam raya ker kan..
*bukan raya pertama..
3 hari kat sana.. dok pikir2 color apa aku nak amik..
ingat ank amik oren2
atau kuning2...2 color ni..tak ada lagi..
atau pink2 sikit...
3 hari dok pikir..dan tenung baju kat booth orang..

malam last day tu..sebelum tutup...
aku malas nak pikir2 dah..terus jer proceed nak beli..
sama2 pilih ngan abah sado...
tapi..aku ni..tak tau lah apa kene nya...
dah memang tau kompem2 abah sado akan pilihkan tuk aku color hijau..
yang aku tanya pendapat die pulak...dah kenapaaaaaaaaaaa....

bila die cakap jer cantik [kaler hijau] yang ada kat situ..
sambil buat muka penuh keterujaan....
"cantik sangat yang ni..." -tu jer ayat dia cakap...
terus jer aku beli..!!!! macam tak pikir apa dah...
macam kene jampi...!!! 

n lepas tuuuuuuuuuuuu...
biler dah balik rumah...booth semua pon dah tutup...
baru aku berpikir2 waras...

damn...!!!! macamana aku masih lagi boleh terpedaya...!!!!!!

why aty..why...!!!

aku dah sedia maklum abah sado memang hanya akan cakap hijau tu cantik..
dan aku pulak..boleh tanya pendapat die..lagi...huwarrggggghh....

sedangkan..awal2 dah cakap kat diri sendiri..
enough for green... cukup banyak dah color dalam almari tu rona hijau..
tapi..end up... aku ter beli lagi color hijau...
*sebab hijau bukan warna kegemaran aku..jadi aku rasa...tak perlu pon aku ada begitu banyak baju color hijau kan

hanya semata abah sado cakap..cantik..
dah memang lah die akan cakap cantik..
sebab warna kesukaan dia...


sigh...

ko bayangkan... lepas jer aku beli tu..
jam2 tu jugak.. abah sado terus cakap..
"ok.. boleh lah orang pergi beli kurta color hijau [emerald] yang tadi tengok tengok tu" 



eeerrr....bukan sebelum tu die kate nak pakai jubah hitam jer ker..
tak nak membazir beli baru.....


krik krik krik.......................



sebelum ni dok pujuk die beli color kurta color lain..
kemahen liat lagi...
membazir bagai segala die cakap..
tapi biler hijau jer..
tetibe macam hilang ingatan pulak...apeniiiii suami...!! 

kaler lain membazir..tapi kaler hijau tak..konsep nya..


laju2 die amik baju aku nak buat contoh...terus pergi nak beli kurta die..
[aku tak ley tinggal booth ikut sekali masa tu]

terkulat2 aku.....


tarik napas aty.... dalam2...lepas pelan2....


tak sempat nak cakap.. bini bukan nak pakai baju tu tuk raya pertama..........

bini nak pakai purple......



huwaaaaaaaaaaa..... abah sado jaat taaaaauuuu....
diskriminasi.....




so...kesimpulan nya..

raya nanti pakai color hijau tu ker..???








nooooooooooooooooooooooooooooooooooo......................................





ni masa kat Elrah Boutique Bandar Baru Bangi lama dah ritu..
masa ni ngah carik tuk baju raya pertama konon nya...
ko nampak tak die amik color hijau jugak...
memang setiap kali pon....pffttt... #binitabah

abah sado pulak selalu cakap "sayang decided..color apa..orang senang jer carik baju..ikut jer"
tapi biler bini dah decide nak color yang mana..
die kate nak pakai hitam jer pulak... ko ghase..?? 
bagi aku..yang die kate senang tu..tipu sebenarnya...
paling susah nak carik..adalah baju die sendiri..!! - tu adalah kenyataan

nak jer aku azankan betul2 dalam telinga laki aku tu..
kasi insap sikit.. hahahaha....




notatanganAty :: sapa kate semua keputusan aku boleh buat sorang2..???