Thursday, June 02, 2016

RESEPI :: Coklat Moist CAKE yang senang sangat nak buat


lama giler ooii aku tak buat kek...
eerrrr.. 10 tahun...kot.. hahaha...
tapi jujur...memang lama tak buat..[tapi rasa macam ada pernah buat jer baru2 ni]
dulu2 memang rajin buat ngan mak aku ngan tina..
kek simple2 jer...
tapi.. memang buat sendiri jer...
kekadang jadi..kekadang idak.. hahaha...
tapi ghajin jugak lah layan semua ni..
biler dah keje.. bizi..komitmen..dan malas...
lebih suka makan kek kedai jer lepas tu masing2..
terus dah tak pernah buat..

ni biler dah kawen.. ada anak suka makan kek..sangat..
mula terpikir2.. seronok kalau dapat buat sendiri balik..
sama2 ngan qaleef.... anak2 suka lah kan bende2 macam ni..

ritu kan aku ada share ngan korang tepung segera cake coklat moist...[entry]
laki aku dok tanya..biler nak buat nya kan..
biler cakap ngan dak qaleef.. dei eksaited lebih...
tu.. semangat aku nak mem-baking balik... ahaaakk...

so hari ni.. aku share yang aku buat sendiri pakai tepung tu..
TEPUNG SEGERA KEK COKLAT MOIST byFaralysaDelight

sementara belun puasa ni kan...try laju2..

kene rasa sendiri jugak..
kang nyesal.. hahaha..
sementara ada sikit kelapangan ni...
layan tekak laki dan anak2...seronok sebenarnya...



bahan2 tuk buat cake...mudah jer kan..
tepung dah di sediakan..
just tambah 2 biji telur
setengah cawan minyak masak..
setengah cawan air panas
setengah cawan susu pekat manis



nak buat die.. cuma campurkan telur 2 biji tu + air panas + susu pekat + minyak masak
kacau sebati..tak yah pakai mixer pon..



adunan telur atas tu.. campur jer ngan tepung segera tu..
 pukul adunan sampai sebati.. pon tak perlu pakai mixer
tak pakai tenaga banyak pon.. pukul jer pelan2 pakai pemukul...


qaleef pon boleh buat jugak..memang senang giler...


sebab ni kek lembab.. so..tak yah nak pukul sampai kembang gebu...
tapi kalau rajin nak pukul kuat2... pakai mixer ker..lagi elok kot...


aku prefer kukus sebenarnya.. sebab biasa kek moist ni..lebih cantik kalau dikukus...
tapi.. abah sado pulak suka yang bakar punya..
di sebab kan derang yang suka nau makan bende2 ni..
aku bakar jer... dalam 45 minit..
kalau bakar..memang akan pecah sikit kat bahagian atas tu..





sementara tu... aku buat toping coklat tuk atas kek..
serbuk koko dah di beri sekalii dalam pack kek tu..
so..aku just tambah susu bekat 2 sudu..dan minyak masak sesudu tuk kasi kilat..
letak air panas sikit tuk cairkan 
tak yah masak atas dapur pon...kacau2 gitu jer...

tu aku cakap buat kek ni senang sangat..tak remeh leceh...i is like sangat..heheh



so..dah siap..jangan tengok ruper luaran die..ahaaakkss..
tapi biasa memang macam ni lah kalau letak telur dan bakar..kan kan..
aku rasa lah..hahaha [lama tak buat kek]
aku tengok kat tv tu.. biasa kek jadi macam ni lepas bakar..derang akan potong  bahagian atas tak cantik tu...
tu macam keras sikit..tapi sedap.. abah sado yang tu yang die suka sangat tu..



texture dalam nya sedang elok jer masak..moist..lembut..kire menjadi la kek aku ni kan..
cuma aku silap potong..tak cantik aku potong kecik2 macam tu...heheh..
tapi boleeeeeyyyy la...nak makan sendiri..


toping coklat tu.. aku saja cair kan lebih sebab nak letak macam ni..
macam aku tengok kat restaurant tu hidang..coklat cair leleh2... ngeheeee..
ko kalau suka pekat... pon boleh...kurangkan letak air panas masa bancuh tu..
tu colorice pon siap2 dalam pack kek kasi sekali..senang keje..


qaleef suka giler..memang peberet die lah kan..
ni habes..die tambah lagi 4 potong kek [kecik2]
nanti esok.. aku cuba letak eskerim atas nya..macam kek brownies selalu makan tu..
tabur sikit kacang badam..peerrggghh... 

abah sado pon kate sedap..dia pon suka.alhamdulillah..
walaupon bini pakai segera punya jer..hahahah...
tapi asalkan sedap..dan jimat masa...


ko tengok..senang jer kan...
dari awal..sampai kesudah..memang sangat2 senang...mudah..cepat..
lagi2 lah kat aku yang bukan gemar sangat hadap bende2 remeh macam ni..
tapi sebab kan pakai TEPUNG SEGERA KEK COKLAT MOIST byFaralysaDelight aku rasa senang sangat..
menjimatkan masa... tak perlu hadap details sangat..
so.. aku rasa..memang besh lah...sesuai ngan aku yang ada anak kecik..
yang bizi...tapi sesekali nak buat jugak tuk anak dan suami..
dan aku suka..sangat...

paling penting..ikut jer resepi die beri sebijik sebijun...
insyaa Allah.. kompem menjadi..sedap pulak tu.. tak manis sangat.. #syukurkekakutakhangus

aku rasa..korang pon patut cuba jugak...
1 pack tu..dapat seloyang..makan sampai kenyang..
cuti2 sekolah ni... boleh buat aktiviti sama2 ngan anak kat dapur..
kan aku cakap tadi..sebab kan senang...
anak2 boleh amik part sekali..
dan kot lah nak buat hidangan bukak pose pada kuarga ker...atau majlis bukak pose kat opis nanti ker..
pon boleh....


Harga Rm 16 sahaja satu pack [350 gram]
[tak termasuk postage]


boleh hubungi :: 

WASSAP/SMS :: 019-3807123 [CIK FAR]
untuk pertanyaan lanjut